Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...

Vierailija
16.08.2017 |

Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.

Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).

Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse fiiliksen mukaan, jos tuntuisi että olen loman tarpeessa niin lähtisin. Yrittäisin ensin kovasti saada jotakin muuta kaveria matkaseuraksi. Jos taas mieli olisi niin huono että tietäisi, ettei mahdollisesta yksinäisestä lomasta olisi iloa, säästäisin sitten loput rahat johonkin muuhun ja jättäisin menemättä.

Minulla on muuten samanlainen "peruja" kaveri, joten alkoi oikein suututtaa puolestasi. Noin pahoja ohareita ei tosin omalle kohdalleni ole vielä tullut. On kuitenkin aivan lukemattomia kertoja kun olen varannut pitkään kalenterista tiettyä päivää taikka viikonloppua näkemistämme tai vaikka yhteistä pientä reissua varten, ja hän on monesti perunut päivääkin ennen kyseistä ajankohtaa. Välillä hänellä on hyväkin syy, mutta usein ei ja se on todella ärsyttävää välinpitämättömyyttä, mitä en itse kehtaisi harrastaa ketään kohtaa. Tuntien kuitenkin tuon taipumuksen hänessä, en koskaan ole maksanut tai varannut mitään etukäteen, enkä ikinä maksaisikaan!

Vierailija
102/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun maksoit 50 % koko huoneen hinnasta ennakkoon ? Teidän olisi pitänyt maksaa 25 % + 25 % . Silloin olisi paljastunut onko kaveri tosissaan ja olisi ajoissa perunut , jos muutoksia.  Taitaa olla aikamoinen elämäntapa-haahuilija, eivätkä olisi viimeiset oharit. Millaisessa summassa huoneen puolikkaassa on kysymys ? Joko yritit vaihtaa pienempään huoneeseen samassa hotellissa ? Ainakaan 2 aamiaista sinulta ei voida veloittaa, jos sis hintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ihan aidosti olisi halunnut jäädä kanssasi, mutta rahat vain loppuivat, niin eihän hän silloin tarkoituksella perunut. Toki typerää toimintaa häneltä, mutta se nyt vain on tosiasia, että kaikki ihmiset eivät ole kovin fiksuja ja rahankäyttö saattaa olla holtitonta. 

Lähtisin ehdottomasti lomalle jos et kerran saa enää rahoja poiskaan. Kaveria pyytää mukaan tai sitten menee yksin. Kaveriin tuskin katkaisisin välejä, mutta siirtäisin hänet kategoriaan, jolla ei ole kovin suurta väliä. Jos olen sopinut jotain ja tulee mielenkiintoisempaa tekemistä, niin perun hyvällä omatunnolla. 

Vierailija
104/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin reissuun ja pitäisin niin hauskan loman kuin rahat suinkin sallii. Tuo ystävä sitten..kertoisin upeasta matkasta .Ystävyys voisi jatkua, jos pyytää anteeksi ja antaa kunnon perustelut toiminnalleen. Mutta mielestäni hänen pitää maksaa sinulle se osuus kuluista, jotka oli alun perinkin hänen kontolleen kuulunut.

Vierailija
105/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette yhdessä sen matkan sopineet, niin se hotellin toisen puolikkaan maksaminen on ystäväsi vastuulla lähti matkalle tai ei. Ei sinun tarvitse maksaa hänen perumistaan, eli voit sanot ystävällesi suoraan että kunhan maksaa sinulle sen osuuden mikä perumiskuluista tulee, eli sen toisen puolikkaan hotellista.

Niin aionkin sanoa, mutta en enää luota että hän maksaa edes osuuttaan hotellista. Ja jos ne rahat saankin, ne tulevat sitten kuukausia myöhemmin... Ja ihmettelijöille tiedoksi, ystävä majoittui aiemmin siis vapaaehtoistöiden kautta paikassa jossa hän sai työtä vastaan majoituksen ja ruokailun. Hänen oli alunperin tarkoituksena elää säästöillä vapaaehtoistöiden jälkeen syksyyn asti ja tulla vasta sitten Suomeen, mutta vaihtoi suunnitelmaa niin että päättää matkansa jo elokuussa kanssani yhteiseen lomaan. Enää hänellä ei siis ole paikan päällä mitään asuntoa tai muutakaan majoitusta, vaan yhteinen hotellihuone oli hänenkin ainut vaihtoehto majoitukselle. Mutta nyt kun hän tajusi etteivät rahat riitäkään enää meidän lomaan, haluaa hän päästä mahdollisimman halvalla pois, skipata hotellin ja jättää minut pulaan. Ja ihan sama vaikka ette usko tuota hotellin peruutusmaksua, puolet piti maksaa ensin ja nyt jos haluaisin perua huoneen menettäisin silti 70% rahoista. Ei siis mitään järkeä enää perua, kun lennot on joka tapauksessa jo maksettu ja hotellista se 70% on maksettavana vaikka peruisi... Lentoliput ovat myös henkilökohtaiset eli en voi myydä lippuja. Kukaan ystävistäni ei voi näin lyhyellä varoitusajalla lähteä mukaan. En halua kertoa matkakohdetta koska se ei mielestäni ole tässä olennaista enkä halua että tutut tunnistaa. On siellä kuitenkin varmasti halvempi syödä ja elää kuin Suomessa. AP

Sekava edelleen

Onko se kaveri vielä siellä? Koska avustustyö loppui? Vai loppuu? Missä hän olisi väliajan?

Paha olla missään jos rahat on loppu.

Jos loppuu siihen matkaan?? Miksi et tarjoaisi hotellia, jos kyse muutamasta päivästä.

Millä tuilla olet elänyt? Keikkatyöt ei ole vaikuttaneet tukiin?

Tutut tunnistaa kohteesta mutta ei tästä Oudosta kuviosta?

Vierailija
106/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittikö kaveri millään lailla asiaa? Tuli mieleen, että mitäpä jos hänelle on sattunut jotain noloa tmv, jonka vuoksi rahat loppui, eikä kehtaa tästä kertoa.

Juttelisin nyt ainakin vielä ystävän kanssa ennen välien katkaisemista ja yrittäisin selvittää syytä. Ja todellakin lähtisin yksin reissuun, vaikka aluksi ehkä jännittää ja ahdistaa.

Vierailija
107/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen stoori mutta sanoit itsekin että sulla on ollut yllättäviä rahanmenoja kevään aikana. Ehkä ystävällesikin on tullut sellaisia ja rahat ovat loppuneet kesken?

Minun yllättävä rahamenoni: lemmikki sairastui äkillisesti lentojen ostamisen jälkeen ja tähän asti on mennyt jo 500e eläinlääkärikäynteihin, syksyllä tonnin leikkaus tulossa.

Kaverin yllättävä rahameno: festareilla meneekin enemmän rahaa kuin olisi kuvitellut.

"Ystävä" siis bailaa mielummin ne rahat jotka oli varannut meidän loman hotelliin. Tärkeämpi pitää hauskaa hetken kuin säilyttää meidän ystävyys. Sitä paitsi luulisi että hän voisi ystävänä selittää minulle tuollaiset asiat suoraan ja mielellään etukäteen. Ihan eri asia joa hän olisi kertonut että rakas lemmikkinsä on Suomessa sairastunut ja täytyy jättää siksi nyt loma ja hotellit väliin koska rahaa ei ole mihinkään ekstraan. Sen sijaan nyt hän sanoo et sori ohareista, oli pakko saada bailuis pää sekasin. Ap

Vierailija
108/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette yhdessä sen matkan sopineet, niin se hotellin toisen puolikkaan maksaminen on ystäväsi vastuulla lähti matkalle tai ei. Ei sinun tarvitse maksaa hänen perumistaan, eli voit sanot ystävällesi suoraan että kunhan maksaa sinulle sen osuuden mikä perumiskuluista tulee, eli sen toisen puolikkaan hotellista.

Niin aionkin sanoa, mutta en enää luota että hän maksaa edes osuuttaan hotellista. Ja jos ne rahat saankin, ne tulevat sitten kuukausia myöhemmin... Ja ihmettelijöille tiedoksi, ystävä majoittui aiemmin siis vapaaehtoistöiden kautta paikassa jossa hän sai työtä vastaan majoituksen ja ruokailun. Hänen oli alunperin tarkoituksena elää säästöillä vapaaehtoistöiden jälkeen syksyyn asti ja tulla vasta sitten Suomeen, mutta vaihtoi suunnitelmaa niin että päättää matkansa jo elokuussa kanssani yhteiseen lomaan. Enää hänellä ei siis ole paikan päällä mitään asuntoa tai muutakaan majoitusta, vaan yhteinen hotellihuone oli hänenkin ainut vaihtoehto majoitukselle. Mutta nyt kun hän tajusi etteivät rahat riitäkään enää meidän lomaan, haluaa hän päästä mahdollisimman halvalla pois, skipata hotellin ja jättää minut pulaan. Ja ihan sama vaikka ette usko tuota hotellin peruutusmaksua, puolet piti maksaa ensin ja nyt jos haluaisin perua huoneen menettäisin silti 70% rahoista. Ei siis mitään järkeä enää perua, kun lennot on joka tapauksessa jo maksettu ja hotellista se 70% on maksettavana vaikka peruisi... Lentoliput ovat myös henkilökohtaiset eli en voi myydä lippuja. Kukaan ystävistäni ei voi näin lyhyellä varoitusajalla lähteä mukaan. En halua kertoa matkakohdetta koska se ei mielestäni ole tässä olennaista enkä halua että tutut tunnistaa. On siellä kuitenkin varmasti halvempi syödä ja elää kuin Suomessa. AP

Sekava edelleen

Onko se kaveri vielä siellä? Koska avustustyö loppui? Vai loppuu? Missä hän olisi väliajan?

Paha olla missään jos rahat on loppu.

Jos loppuu siihen matkaan?? Miksi et tarjoaisi hotellia, jos kyse muutamasta päivästä.

Millä tuilla olet elänyt? Keikkatyöt ei ole vaikuttaneet tukiin?

Tutut tunnistaa kohteesta mutta ei tästä Oudosta kuviosta?

Niin onkin sekavaa, kun en itsekään ymmärrä mitä kaveri säätää! Minulle hän antoi ymmärtää että on lähtenyt vapaaehtoistöistä, ja elää säästöillään siihen asti kun lähtee takaisin Suomeen lomamme jälkeen. Tarkoituksenaan oli käydä festareilla tässä välissä. Minä en ymmärrä, miten hän on saanut sinne uppoamaan kaikki säästönsä, enkä ymmärrä, miten hän tässä säästää muka kun on joka tapauksessa se lentolippu takaisin Suomeen ostettava. Ainoastaan hän säästää sen osuutensa hotellista, ja ne rahat on nyt saanut ilmeisesti palamaan siellä festareilla. Ei ole mitään järkevämpää syytä antanut, enkä tiedä milloin ja miten hän itse aikoo lentää. Ei suoraan sanottuna enää kiinnostakaan. Miksi helvetissä minä nyt alkaisin hotelleja tuolle petturille tarjoamaan, kun olet itsekin persauki ja koko matka oli ystävän idea? Mielummin lähden tämän jälkeen vaikka sitten yksin kuin tuollaisen feikkikaverin kanssa.

Sillä ei ole mitään väliä mitä tukea saan, ei vaikuta tarinaan. Mutta esim. kirpparilla saa myydä tavaroitaan ilman että ne menee verotukseen. Muut hanttihommat ovat olleet satunnaisia keikkoja, ne ovat ainut mahdollinen tapa säästää tässä tilanteessa. Ap

Vierailija
109/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä ei ole enään ystävä hänet voi unohtaa lopullisesti

Vierailija
110/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen stoori mutta sanoit itsekin että sulla on ollut yllättäviä rahanmenoja kevään aikana. Ehkä ystävällesikin on tullut sellaisia ja rahat ovat loppuneet kesken?

Minun yllättävä rahamenoni: lemmikki sairastui äkillisesti lentojen ostamisen jälkeen ja tähän asti on mennyt jo 500e eläinlääkärikäynteihin, syksyllä tonnin leikkaus tulossa.

Kaverin yllättävä rahameno: festareilla meneekin enemmän rahaa kuin olisi kuvitellut.

"Ystävä" siis bailaa mielummin ne rahat jotka oli varannut meidän loman hotelliin. Tärkeämpi pitää hauskaa hetken kuin säilyttää meidän ystävyys. Sitä paitsi luulisi että hän voisi ystävänä selittää minulle tuollaiset asiat suoraan ja mielellään etukäteen. Ihan eri asia joa hän olisi kertonut että rakas lemmikkinsä on Suomessa sairastunut ja täytyy jättää siksi nyt loma ja hotellit väliin koska rahaa ei ole mihinkään ekstraan. Sen sijaan nyt hän sanoo et sori ohareista, oli pakko saada bailuis pää sekasin. Ap

Puoli vuotta vapaaehtoistyössä. Siihen ne rahat menee.

Sensijaan tuilla eläjällä EI ole varaa tonnin leikkaukseen.

Vierailija
111/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jäätävän kusipäinen, itsekäs temppu. Katkoisin välit saman tien.

Vierailija
112/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde reissuun!!

Minulle on käynyt vähän vastaavia juttuja, tiedän että ärsyttää. Kerran olin sopinut kaverin kanssa että mennään iltaa viettämään: syömään hienoon hyvään ravintolaan, pöytä oli varattu, olin hommannut lapsenvahdin jne. Kun olin matkalla keskustaan niin kaveri perui! Vastasin hänelle että olen jo matkalla ja lapsenvahti lasten kanssa niin vastaus oli ettei hän jaksakaan lähteä. Menin sitten yksin syömään.

Toinen tapauksessa että olimme kahden kaverin kanssa suunnitelleet yhteistä ulkomaanmatkaa. Puhe oli viikonloppumatkasta Eurooppaan, 3 yötä ja ajankohta sovittu. Pyysin lomat töistä ja kun sanoin kavereille että mun lomat ok että tehtäisiinkö nyt varaukset niin sain vastauksen että olivat jo ostaneet edellisenä päivänä matkan Aasiaan ja ovat perillä viikon. En sitten päässyt mukaan kun ei ollut niin paljoa lomaa eikä rahaa.

Vierailija
113/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki koko tyyppiin, tuollaisilla "ystävillä" ei tee mitään. Lähde sinne reissuun, jos vain suinkin mahdollista. Yritä vaihtaa hotellihuone halvempaan. Ota Suomesta puurohiutaleita mukaan ja keittele niitä hotellihuoneessa. Pystyisitkö lainaamaan rahaa esim. vanhemmiltasi? Joillakin pikavippifirmoilla ekan vipin saa korottomana. Tosin pikavippejä ei voi suositella sellaiselle, joka ei ole saamassakaan rahaa mistään. Onko ihan poissuljettua, että yrittäisit hankkia jotain tilapäistä hanttihommaa rahatilanteesi parantamiseksi? Työtön saa tienata 300 € kuussa menettämättä tukiaan.

Vierailija
114/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta vapaaehtoistyössä. Siihen ne rahat menee.

Sensijaan tuilla eläjällä EI ole varaa tonnin leikkaukseen.

Siellä vapaaehtoistöissä ei nimenomaan mene rahaa kun teet päivät töitä ja saat ylöspidon vastineeksi. Ja ei olisikaan varaa, sehän tässä nyt hermoja kiristääkin!! Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Lemmikillä sentään on vakuutus joka korvaa osan, mutta silti omavastuut ja mahdollinen ylimenevä osuus on itse maksettava. Siksi tämä lähtö onkin vaakalaudalla koska olisi kaverinkin hotelliosuuden maksamisen sijaan järkevämpi maksaa lemmikin leikkaus. Mutta eipä kaveria tunnu tämä kiinnostavan. Miksi minä olen tässä joku ihmeen syntipukki kun kehtaan tuilla elää ja olla rahapulassa? Et tiedä tilanteestani yhtään mitään. Ap

Vierailija
115/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai siellä menee rahaa vaikka ylläpito kustannetaan, haloo :D ei sinusta kukaan ole syntipukkia tekemässä, jotkut vaan näkevät myös asiat kaverisikin kannalta. Ehkä kännissä paskoi puhelimensa tai hölmösti mahdollisti että rahat varastettiin eikä kehtaa myöntää sitä. ikävä homma sinulle tilanne, mutta ei se kaverisi välttämään mikään hirveä ihmispylly ole, niinkuin 99% kommenteista näkyy ajattelevan.

Vierailija
116/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde reissuun!!

Minulle on käynyt vähän vastaavia juttuja, tiedän että ärsyttää. Kerran olin sopinut kaverin kanssa että mennään iltaa viettämään: syömään hienoon hyvään ravintolaan, pöytä oli varattu, olin hommannut lapsenvahdin jne. Kun olin matkalla keskustaan niin kaveri perui! Vastasin hänelle että olen jo matkalla ja lapsenvahti lasten kanssa niin vastaus oli ettei hän jaksakaan lähteä. Menin sitten yksin syömään.

Toinen tapauksessa että olimme kahden kaverin kanssa suunnitelleet yhteistä ulkomaanmatkaa. Puhe oli viikonloppumatkasta Eurooppaan, 3 yötä ja ajankohta sovittu. Pyysin lomat töistä ja kun sanoin kavereille että mun lomat ok että tehtäisiinkö nyt varaukset niin sain vastauksen että olivat jo ostaneet edellisenä päivänä matkan Aasiaan ja ovat perillä viikon. En sitten päässyt mukaan kun ei ollut niin paljoa lomaa eikä rahaa.

AUTS! Toi reissutempaus oli kuin jotain yläasteikäisten tyttöjen kiusaamisvaltapeliä. Osasitko antaa anteeksi, vieläkö olette ystäviä? :/

Vierailija
117/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa vähän rahaa tai hommaa luottokortti, niin matkastasi tulee mukavempi. Eikös se kaverisikin ollut siellä yksin, joten kyllä sinäkin voit yksin samaan kohteeseen lähteä.

Vierailija
118/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin lähteä mukaan.

Vierailija
119/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kirjoitti:

Lainaa vähän rahaa tai hommaa luottokortti, niin matkastasi tulee mukavempi. Eikös se kaverisikin ollut siellä yksin, joten kyllä sinäkin voit yksin samaan kohteeseen lähteä.

Ei luottokorttia saa kun elän tuilla.

-Ap

Vierailija
120/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran peruin reissun kaverin kanssa kun mua niin ärsytti sen käyttäytyminen. Se oli selvinpäin mukava mutta impulsiivinen tyyppi, joka ei pystynyt juomaan sivistyneesti vaan aina piti vetää ihan sikakännit, kadotti puhelimensa ja sitten katosi jonnekin kaupungille joidenkin äijien luo. Tää juominen oli lomalla aina jokapäiväistä ja viime vuosina kaverista tuli humalassa kans tosi väkivaltainen. Joka ikinen kerta mun piti sit metsästää sitä aamusella kaupungilta kun se ei osannut hotellille. Nää siis tapahtui Suomessa. Sit kerran, kun oltiin varattu ulkomaanmatka, tajusin etten todellakaan halua pitää ko ihmisestä huolta vieraassa maassa ja tein ns. oharit.

Siinä meni ystävyys mut toisaalta on helpotus ettei ole sellaista riippakiveä enää matkassa.  Kaveruus oli kivaa silloin joskus 10 vuotta sitten kun oltiin teinejä, mutta nyt ollaan kasvettu erilleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan