Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...

Vierailija
16.08.2017 |

Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.

Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).

Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein, että ystävälläsi on rahat vähissä ja hänellä on vaihtoehdot

a) käyttää loput rahansa lomaan kanssasi paikassa x ja jäädä loman jälkeen sinne rahattomana palloilemaan

b) käyttää loput rahansa lentolippuun kotiin Suomeen?

Mä en edes miettisi, kumman teen. Tietenkin valitsisin vaihtoehdon b. Jos siinä menisi ystävyys, niin menköön. Eipä tuo kummoinen ystävyyssuhde silloin olisi ollutkaan.

Eipä ole kummoinen ystävyys todellakaan, panee toisen puolestaan maksamaan hotellin luvaten maksaa osuutensa myöhemmin. Mutta rikkoo sopimuksen, kun ei rahat riitä. Mitäs ystävän menetetyistä rahoista, vaikka hänenkään rahansa eivät nyt sitten riitä.

Niin, onhan ne turvallisesti kotimaassa olevan menetetyt rahat toki paljon tärkeämpi asia kuin se, että tämä toinen olis rahattomana jossain ulkomailla eikä pääsisi kotiin. 

Vierailija
162/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdet nyt vain sille lomareissulle - lainaa ne käyttörahat omilta vanhemmiltasi tai joltain kaverilta. Hyvä ehdotus tuolla aiemmin, että myy jotain tarpeetonta, jos vain mahdollista! Puristat sitten myöhemmin rahat petturilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein, että ystävälläsi on rahat vähissä ja hänellä on vaihtoehdot

a) käyttää loput rahansa lomaan kanssasi paikassa x ja jäädä loman jälkeen sinne rahattomana palloilemaan

Mä en edes miettisi, kumman teen. Tietenkin valitsisin vaihtoehdon b. Jos siinä menisi ystävyys, niin menköön. Eipä tuo kummoinen ystävyyssuhde silloin olisi ollutkaan.

Eipä ole kummoinen ystävyys todellakaan, panee toisen puolestaan maksamaan hotellin luvaten maksaa osuutensa myöhemmin. Mutta rikkoo sopimuksen, kun ei rahat riitä. Mitäs ystävän menetetyistä rahoista, vaikka hänenkään rahansa eivät nyt sitten riitä.

Niin, onhan ne turvallisesti kotimaassa olevan menetetyt rahat toki paljon tärkeämpi asia kuin se, että tämä toinen olis rahattomana jossain ulkomailla eikä pääsisi kotiin. 

Olisit oikeassa, jos olisikin käynyt jotain yllättävää tai vaikka sairastuminen tms. Tässä tapauksessa ystävä kuitenkin tietoisesti käytti loput rahansa festareilla bailaamiseen, vaikka tiesi että oli sopinut loman ystävän kanssa. Se oli tietoinen päätös tuhlata rahat, eikä kertoa tästä tarpeeksi ajoissa. Tottakai tuhlari on festareiden jälkeen "hädässä" ulkomailla ja kotiin pitäisi päästä, mutta jos se oli omalla vastuulla ja näin ollen itsekäs päätös, miksi kotimaassa turvassa olevan pitäisi kärsiä tästä? Pointti on siinä, että ystävällä ei ollut hyvää syytä tehdä näin ja hän hoiti asian todella huonosti ja epäreilusti. Miksi puolustat häntä? Hotelliin tarkoitetut rahat ovat todnäk menneet päihteisiin. Ap

Vierailija
164/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit oikeassa, jos olisikin käynyt jotain yllättävää tai vaikka sairastuminen tms. Tässä tapauksessa ystävä kuitenkin tietoisesti käytti loput rahansa festareilla bailaamiseen, vaikka tiesi että oli sopinut loman ystävän kanssa. Se oli tietoinen päätös tuhlata rahat, eikä kertoa tästä tarpeeksi ajoissa. Tottakai tuhlari on festareiden jälkeen "hädässä" ulkomailla ja kotiin pitäisi päästä, mutta jos se oli omalla vastuulla ja näin ollen itsekäs päätös, miksi kotimaassa turvassa olevan pitäisi kärsiä tästä? Pointti on siinä, että ystävällä ei ollut hyvää syytä tehdä näin ja hän hoiti asian todella huonosti ja epäreilusti. Miksi puolustat häntä? Hotelliin tarkoitetut rahat ovat todnäk menneet päihteisiin. Ap

Juuri näin. Tyhmyytensä lisäksi "ystävä" kieltäytyy lainaamasta/pyytämästä  vanhemmiltaan rahaa korvatakseen velan ap:lle, vaikka tietää, että ap on vaarassa menettää taivaan tuuliin jo maksamansa matkan, jos jää ilman käyttörahaa.

Ehdottomasti, ap, lähdet reissuun ja nautit matkasta, jonka työllä ja vaivalla olet ansainnut.

Vierailija
165/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, sinulle tehtiin kurja temppu. Mutta lähde matkalle yksin, johan se on maksettu ja kyllä varmasti tulee hieno kokemus! Googlaa ilmaistekeminen ja syö aamiaisella paljon :).

Mulla oli myös ohari-kaveri. Mutta ei yhtään näin pahaa tapausta kuin sulla. Sovittiin tapaamisia ja järjestin työajat, kyydit ja liikkumiset, lastenhoidot valmiiksi tapaamista varten ja odotin sitä innoissani....vain saadakseni samana päivänä puhelinsoiton, että kuule, olen nyt niin väsynyt tms, että voidaanko siirtää ja treffaa joskus toiste. Aika montaa kertaa petyin, sitten opin suunnittelemaan planB:n, koska hän perui 80% sovituista jutuista, ja lopulta tajusin lopettaa sopimisen - mitä järkeä. Ystävyys hiipui, en jaksanut enää soitellakaan.

Vierailija
166/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit väärin. Vaihtoehdot oli

a) käyttää loput rahansa lomaan ap:n kanssa + lentolippuun Suomeen

b) käyttää loput rahansa festareilla bilettämiseen + lentolippuun Suomeen

Vierailija
167/167 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että olet pettynyt, mutta katkeaako ystävyytenne ystäväsi rahojen loppumisen takia?

Pääsisimme paljon helpommalla elämässä, kun ottaisimme asiat sellaisina kun ne ovat. Näin on käynyt nyt, kuinka minimoisin vahingot ja ponnistaisin matkalle uudesta lähtökohdasta? 

Pahinta tässä olisi jättää lähtemättä ja syyttää siitä ystävää kenties loppuiän. Lähtemättä jättäminen olisi oma valinta.

Minä sinuna tekisin kaikkeni sen puolesta, ettei yksin tarvitsi maksaa ystävän osuutta. Voisit yrittää periä sitä häneltä, mikäli et saa kuluja muuten pienennettyä. Perusteluthan sinulla asialle on.

Olen itse käynyt paljon äkkilähtömatkoilla, enkä ole varannut huonetta oman käyttööni. Olen saanut olla yleensä yksin, mutta kerran sain kivan huonekaverin, jonka kanssa seikkailimme pitkin Kreetaa. Terveisiä vaan Annalle, vaikkei hän tätä varmaan luekaan!

Minulla on myös kokemus ystävyyden loppumisesta äkkilähtömatkaan. Olin vaihtanut työpaikkaa ja jouduin ottamaan palkatonta lomaa, koska lomat "paloivat" työpaikan vaihdoksessa. Olin kokenut yksinmatkustelija, mutta pitkäaikainen ystäväni innostui tarjoutumaan mukaani. Hän olisi halunnut tilata vähintään kolmen tähden hotellin jo kuukausia ennen matkaa, mutta silloinhan halvan äkkilähdön idea ei olisi sopinut. Itse en halunnut maksaa niin paljon matkasta, koska loma olisi maksanut minulle viikon palkan, vaikken olisi lähtenyt mihinkään. Eikä minulla ole muutenkaan varaa maksaa satoja euroja matkasta.

Kerroin ongelmasta toiselle ystävälleni, joka lupautui lähtemään mukaani lyhyelläkin varoitusajalla, mikäli ystäväni peruu lähtönsä.  Niinhän siinä kävi, että pitkäaikainen ystäväni suuttui ja katkaisi välinsä minuun jo kahta kuukautta ennen matkaa. Hän ei  olisi koskaan suostunut lähtemään lentokentälle katsomaan, josko johonkin pääsisi saman päivän aikana.  Minä pääsin parilla sadalla eurolla uuden ystäväni kanssa viikoksi etelään, mutta en vielä lähtöpäivän aamuna tiennyt kohdetta enkä hotellin tasoa. Hyvä reissu oli, mutta se maksoi yhden ystävyyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi