Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...

Vierailija
16.08.2017 |

Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.

Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).

Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

elät tuilla, mutta käyt töissä?

Vierailija
122/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin sun kanssa nauttimaan jos se ei olis nii outoa lähteä tuntemattoman kanssa :S Ei helvetti mikä ääliö! Mua ottaa päähän ku omatkin kaverit tekee just tota,  paljon pienemmässä skaalassa jolloin asiat ei ole maailmanloppu, mut toi olis anteeksiantamatonta kun kyseessä ei ole kumminkaan ihan pikkujuttu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä, asia päivänselvä. Enkä surisi yhtään.

Vierailija
124/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain yksipuolinen tilitys. Et voi todellisuudessa tietää kaverisi tilannetta. Jos rahat oli todella lopussa, mutta viimeiseen asti uskoi asioihin jotain ratkaisua, siksi ei voinut siitä aikaisemmin kertoa. Ymmärrän kyllä tilanteesi, todella ikävää.

Eipä se ystävyys ainakaan siitä parane ja voi loppua kokonaan. Mutta elämä on.

Vierailija
125/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin matkalle! Niin kuin moni täällä on neuvonut, halvallakin voi pitää mukavan loman :-) 

Tuohon kaveriin en enää voisi luottaa. Jos ei tuon vertaa viitsi ennakoida ja suunnittelee mitä vaan ajattelematta, niin ei varmasti ole toisia ihmisiä huomioonottava tyyppi. 

Vierailija
126/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotto menee kerrasta. Mitään ei sovita jos ei olla varmoja omasta rahatilanteesta.

Vierailija
127/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Kysy joka tapauksessa hotellista ( laita sähköpostia hotellin johtajalle) voitko vaihtaa huoneen pienempään. Selität vain rehellisesti tuon kuvion.

Meillä kävi kerran niin, että oltiin lähdössä ulkomaille (hotelli maksettu kokoaan etukäteen, lentoliput halvimmat mahdolliset) mutta Helsinki-Vantaan lentokentältä minut vietiin ambulanssilla sairaalaan.

Matkavakuutus korvasi lennot. Hotelliin soitin ja selostin tilanteen, palauttivat rahat. Tuolle ystävälle sinuna ilmoittaisin suoraan, miten sikamaisen tempun hän teki ja että et halua enää olla hänen ystävänsä koska et voi luottaa häneen.

Vierailija
128/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit menisi poikki ja lähtisin yksin matkalle vaikka miten pitäisi penniä venyttää. Entinen kaveri teki paljon pienemmässä mittakaavassa samantyylisesti, oltiin sovittu näkevämme vuosien jälkeen noin 300km päässä kotoani olevassa kaupungissa, varasin hotellihuoneen, saunan jne. hommasin hoitopaikat koirille, pari päivää ennen sovittua viikonloppua laitoin viestin kaverille että ostan lipun x-aikaan saapuvaan junaan ja vastaus oli "en mä pääsekään" what???? ei ollut ilmeisesti aikomustakaan ihan vaan yksikertaisesti ilmoittaa omatoimisesti asiaa minulle, rahallista menetystä ei onneksi ehtinyt tulla, sanaakaan en ole kyseseistä henkilöstä tuon jälkeen kuullut . Yhtä idioottia ei tämä elämä kaipaa.

Vierailija
129/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kirjoitti:

Tuo on vain yksipuolinen tilitys. Et voi todellisuudessa tietää kaverisi tilannetta. Jos rahat oli todella lopussa, mutta viimeiseen asti uskoi asioihin jotain ratkaisua, siksi ei voinut siitä aikaisemmin kertoa. Ymmärrän kyllä tilanteesi, todella ikävää.

Eipä se ystävyys ainakaan siitä parane ja voi loppua kokonaan. Mutta elämä on.

Ei tässä varmaan kyse siitä. Vaan siitä miten ystävä hoisi tilanteen saatuaan tietää ettei rahat riitäkään. Ap aitä paitsi kertoi yatävänsä tuhlanneen rahat jo festareilla.

Vierailija
130/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde rohkeasti yksin reissuun (ellet nyt sitten saa ketään muuta mukaan). Avoimin mielin vaan, ehkäpä solmit siellä uusia tuttavuuksia, who knows? Tai sitten, tää voi tuntua tyhmältä idealta mutta ei esim äitisi halua lähteä mukaan?

Ystävälle sanoisin että tällaista en voi antaa ainakaan vähään aikaan anteeksi.

Vierailija
131/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itsellesi lennon ja hotellin? Mikä ongelma? Voihan sitä yksinkin mennä ja tulee varmasti antoisa matka. 

Vierailija
132/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin itsellesi lennon ja hotellin? Mikä ongelma? Voihan sitä yksinkin mennä ja tulee varmasti antoisa matka. 

ostit

Vierailija
133/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olen persaukinen ja varailen matkoja monta kertaa vuodessa :) 

AP, lähde ihmeessä yksin! Vaikutat mukavalta ihmiseltä, juttuseuraa varmasti löytyy reissun varrelta. Itse budjettimatkailen yksin ja luuhaan edullisissa hostelleissa ja hotelleissa. Välillä syön edullisissa paikoissa ulkona, välillä laulaa hostellin mikro. Ulkomaalaiset ruokakaupat, varsinkin niiden paistopisteet on melkosia aarreaittoja, ei välttämättä huono jos niiden varassa ruokailet. Olutta voi juoda puistossa tölkistä, siihen hommaan viimestään löytyy seuraa :) Vaikka so-called kaverisi teki oharit, niin ei sen tarvi pilata sun matkaa. Asennekysymys, pärjäät varmasti! Vaikka on tiukka budjetti niin monet asiat on ilmasia ja hienon kokemuksen ei tarvitse maksaa mitään. Sulle on huikee seikkailu tarjolla, sun ei tarvitse muuta kuin lähteä. Toivottavasti tää peruja edes jossain vaiheessa tajuaa pyytää anteeksi ja korvaa aiheuttamansa kulut, mutta älä hukkaa nyt energiaa sen miettimiseen vaan pakkaa ne hankkimasi bikinit ja syö porkkanoita reissua odotellessa, niin saat tasasen rusketuksen :)

Vierailija
134/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa unohtaa kaveri. Ei arvosta eikä kunnioita sua pätkääkään.

Vierailija
135/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kissa piikille, säästyy keinotekoiselta elämän pitkitykseltä ja leikkausvaivoilta. Eikä sinun tarvitse hommata reisun ajaksi hoitopaikkaa.

Vierailija
136/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini tekee just tätä! Hankitaan liput jonnekin, ja viime hetkellä peruu. Tosin hänellä on aina ollut hyvä syy, yleensä terveydellinen.

Nyt sai houkuteltua taas ostamaan kalliit tapahtumaliput erääseen ulkomaan kohteeseen. Väitti, että nyt on 100% varmuudella tulossa.

Nyt ei ole kuitenkaan ostamassa vielä lentolippuja; olen jättänyt useita viestejä - ensin vastasi niillä tekosyillä, ja nyt ei vastaa ollenkaan. Hän kuitenkin pyysi minut tälle reissulle, joten jos jostain syystä ei haluaisi minua sinne, niin olisi sitten sanonut suoraan.

Taitaapa olla, ettei tämä matka toteudu omalla kohdallani. Onneksi en ole kuitenkaan ostanut niitä lentolippuja. Mitä lähemmäksi suunniteltu matka tulee, sitä kalliimmaksi lentoliput muuttuvat. Täytyy nyt vain kärsiä nahoissaan tuo muutaman sadan tapahtumalippujen menetys, jos en saa niitä myytyä eteenpäin.

Vierailija
137/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini tekee just tätä! Hankitaan liput jonnekin, ja viime hetkellä peruu. Tosin hänellä on aina ollut hyvä syy, yleensä terveydellinen.

Nyt sai houkuteltua taas ostamaan kalliit tapahtumaliput erääseen ulkomaan kohteeseen. Väitti, että nyt on 100% varmuudella tulossa.

Nyt ei ole kuitenkaan ostamassa vielä lentolippuja; olen jättänyt useita viestejä - ensin vastasi niillä tekosyillä, ja nyt ei vastaa ollenkaan. Hän kuitenkin pyysi minut tälle reissulle, joten jos jostain syystä ei haluaisi minua sinne, niin olisi sitten sanonut suoraan.

Taitaapa olla, ettei tämä matka toteudu omalla kohdallani. Onneksi en ole kuitenkaan ostanut niitä lentolippuja. Mitä lähemmäksi suunniteltu matka tulee, sitä kalliimmaksi lentoliput muuttuvat. Täytyy nyt vain kärsiä nahoissaan tuo muutaman sadan tapahtumalippujen menetys, jos en saa niitä myytyä eteenpäin.

On kyllä omaa tyhmyyttä, jos antaa saman ihmisen monta kertaa tehdä oharit.

Vierailija
138/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin huoliin

Vierailija
139/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksin reissuun ja nauti. Syödä voi halvalla ja hotellin kanssa keskustella keskustella jos saisivat pienemmän ja halvemman huoneen.

Jos ystävä on sellainen että ollaa ihan oikeasti parhaita ystäviä niin en katkaisisi välejä. Ne viilenisivät en ko hänen kanssaan enää tekisi mitään mikä maksaa. Ellei hän osta liput ja minä maksaisin hänelle takaisin. Eli viilenisivät enkö unohtaisi asiaa.

Vierailija
140/167 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(2/2) Suorastaan v*tuttaa ja tekisi mieli katkaista välit. En todellakaan voi luottaa häneen enää jatkossa niin että sovittaisiin mitään vastaavaa, eikä minulla tule olemaan enää mihinkään uusiin matkoihin varaa. Säästin turhaan puoli vuotta - pelkästään lentoihin menee minulla 30 työtuntia mihin menee kuukausia koska töitä sen verran vähän. Jos lähtisin reissuun yksin, joutuisin maksamaan ystävänikin osuuden hotellista ja se raha oli tarkoitettu syömiseen. Voin siis kyllä periaatteessa lähteä yksin kärvistelemään (anteeksi, "seikkailemaan" siis!) mutta se tarkoittaa että en voi tehdä paikan päällä yhtään mitää mikä maksaa, en voi käydä ulkona syömässä jne. vaan vähät rahat joudun laittamaan hotellin vuokraan ja ostamaan eväät halvalla kaupasta. Ei ystävän seuraa, ei ulkona syömistä, ei kaljalla käymistä. Voin syödä halvat evääni, maata yksin rannalla ja kävellä ympäriinsä. Ihan kivaa, mutta ei todellakaan sen säästämisen arvoista. Varsinkin, kun olisin tässä tilanteessa tarvinnut rahat mielummin muihin tärkeämpiin menoihin, jos ystävälläni olisi vain ollut munaa avata suunsa aikaisemmin.

Mitä tekisitte tilanteessani? Antaisitteko ystävälle anteeksi, lähtisittekö silti ihan pikku budjetilla reissuun? Vai tekisittekö niinkuin tällä hetkellä mieleni tekisi, eli haistattaisitte "ystävälle" pitkät (mitä edes teen kaverilla johon ei voi luottaa? ymmärtäisin jos olisin saanut edes jonkun hyvän syyn tälle perumiselle) ja jäisitte kotiin ja käyttäisitte edes ne jäljellä olevat rahat järkevämmin laskuihin yms. (menetän monta sataa lentoihin, mutta ei kai auta kuin aloittaa säästö uudestaan...)?

Olin ollut tästä niin innoissani ja nyt menetin paitsi kauan odotetun loman, myös vuosikausia hyvänä pitämäni ystävyyden. Kysyin lentoyhtiöltä rahoja kiltisti takaisin, mutta eivät suostuneet ilman kallista vakuutusta palauttamaan senttiäkään. Sinne meni ne säästöt. Harmittaa. AP

Lähde jonkun toisen kanssa, anna tälle kaverille anteeksi, mutta älä unohda. Anna välien viiletä luonnostaan, äläkä missään nimessä sovi tämän ihmisen kanssa enää yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan