Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...

Vierailija
16.08.2017 |

Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.

Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).

Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "kaveri" lähti yhdessä sovitulle matkalle ja sitten viimeisenä päivänä kun piti maksaa hotelli ilmoitti että hänellä ei nyt olekaan rahaa, joten voisinko maksaa koko laskun ja lupasi että maksaa sitten myöhemmin. Rahat sain vasta joskus vuoden päästä monen muistutuksen jälkeen ja ei olla enää ystäviä

Vierailija
62/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isosta summasta kyse? No... poikki vaan tollanen suhre, eihän tosta mitään tule tollaasesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystävä"?

Vierailija
64/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin reissuun. Monesti matkakohteessa on ihan kiva käydä paikallisten kaupasta ostamassa ruokaa. Nähdä mitä kaupassa myydään ja maistella. On usein vielä tosi halpaa. Pakkaa vedenkeitin laukkuun niin saat kokkailtua. Esim monen jutun lämmitys onnistuu kun tunget ruuan muoviseen pakastepussiin ja laitat vedenkeittimen sisään.

Tämän seikkailureissun jälkeen olet tietty niin muuttunut nainen, että et enää kaipaa vanhan ystäväsi seuraa.

Vierailija
65/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla matkavakuutus? Voit "sairastua" juuri ennen reissua ja vakuutus korvaa maksamasi osuuden...

Vierailija
66/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin lähtee mukaa

Vierailija
67/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Facebookiin päivitys: "Marjon kanssa piti lähteä reissuun Espanjaan, mutta Marjo ei pääsekään. Onko joku halukas lähtemään mukaan reissukaveriksi? Hotelli löytyy, oon maksanut siitä puolet ja Marjo on luvannut maksaa puolet, enää tarttis ostaa lentoliput." Ja juu, Marjo saattaa sut ton jälkeen poistaa kavereistaan,mutta eipä olis iso menetys. Parhaassa tapauksessa löydät reissukaverin. 

Vierailija
68/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin matkalle vaikka joutuisi kärvistelmään tai pyytäisin jonkun mukaan. En halausi olla ystävän kanssa tekemisissä.

Vierailija
69/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
70/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole kuullut moisesta hotellinmaksamiskuviosta, kuten joku jo totesikin.

Ei missään päin maailmaa makseta puolia etukäteen ja loppuja paikanpäällä.

Joten 0/5

Moni pikkuhotelli haluaa ainakin osan rahoista asap.

Just keväällä ostettiin pakettimatka, sekin piti maksaa ihan kokonaan.

Viikonloppuna oltiin leirintä-alueella mökkimajoituksessa. Se porukka halusi ihan kaiken maksun etukäteen VIIKKOJA ennen reissua...tuli heti mieleen, että jaaha..konkurssikypsä paikkahan tuo on.

Onneksi oli ainakin tuon viikonlopun pystyssä...

Kyllä noita on.

On yleinen käytäntö, että majoitus maksetaan etukäteen esim. leirintäalueilla, joissa sesonkia on vain 5-6 viikkoa. Muuten myydään viikkoja ei-oota ja sitten asiakas vain jättää tulematta, mökki jää tyhjäksi ja tulot saamatta.

Nykyäänhän jopa ravintolat ovat alkaneet veloittaa no-show asiakkaita, kun joillakin on ollut tapana varata useista ravintoloista ja jättää perumatta.

Ap:na lähtisin ilman muuta matkaan. Söisin ihan hyvällä mielellä market-eväitä ja varaisin rahaa, että pääsisin edes kerran ulos syömään. Voisiko majoitusta vaihtaa halvempaan, esim. sohvasurfailuun?

Vierailija
71/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri perui kanssa jo varatun matkan. Hetken mietin mitä teen, mutta päätin lähteä kuitenkin kun olin lomat anonut ja reissuun asennoitunut. Vaihdoin hotellihuoneen yhden hengen huoneeksi ja oli ihan mahtava reissu! Tutustuin heti ekana päivänä kivaan naiseen, jonka kanssa hengailtiin koko loma. Ollaan nykyään ystäviä ja pidetään yhteyttä. Reissun peruneeseen kaveriin välit on viileämmät, hän koitti saada mua perumaan matkaa ja selvästi harmitti että lähdin yksin.

Mun ehdotus on, että yritä vaihtaa hotellihuone yhden hengen huoneeksi jos vain onnistuu. Kaveri on mun mielestä velvollinen maksamaan sulle "erotuksen", eli hänelle kuuluvan osuuden (pienempi jos vaihto onnistuu). Lähde ehdottomasti reissuun ja vietä kiva loma!

Vierailija
72/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun ei reissaile missään vaan pysyy ihan kotinurkissa.

Vierailija
73/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on esimerkki siitä, miksei persaukisen kannata varata matkaa. 

Vierailija
74/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan yhdeltä mun "ystävältä" se tekee vastaavia juttuja kokoajan, sovitaan että nähdään (asuu junamatkan päässä) minä hoidan järjestelyt, mies työkuviot niin, että voi aamulla minut heittää asemalle ja aamulla ystvä ilmoittaakin ettei sovikkaan, mies heräsi 2h aikaisemmin ihan turhaan, teki pidemmän päivän sen takia yms.

En todellakaan sopisi hänen kanssaan mistään reissuista.

Mut aapee, kai sä ilmoitit että oisit nyt varaamassa liput ettet vain omin päinesi päättänyt päivää? Ei se ystäväsi välttämättä tiennyt missä kohtaa oot lippuja varaamassa

Vierailija
75/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän miksi kaverilla ei ole rahaa, onko mennyt työ yhtäkkiä alta vai onko muutenvain tuhlaillut johonkin turhaan rahojaan? Itse en lähtisi yksin matkaan, en vain osaisi nauttia tuollaisesta yksinään, varsinkaan rantalomasta + pelottaisi olla yksin liikenteessä vieraassa maassa, säästäisin loput rahat johonkin josta voin oikeasti nauttia. Harmittaisi kyllä ihan suunnattomasti, kaveri olisi reilu, jos maksaisi edes osan rahoistasi sinulle takaisin, sitten kun hällä taas on rahatilanne kunnossa, ainakin itse tekisin niin.

Vierailija
76/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta peru se hotelli ja etsi sen sijaan ilmainen majoitus CouchSurfingin kautta. Näin saat myös paikallisen oppaan ja seuralaisen, joka voi neuvoa sinulle pienen budjetin tekemistä.

Vierailija
77/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko sä vanhemmillasi? Ap säästää matkaan puoli vuotta, mutta saa monessa kuukaudessa tehtyä vain 30 työtuntia, ja monen kuun tienestit kuluivat hänen mukaansa lentolippuun. Millä elit noi kuukaudet? Outoa.

Vierailija
78/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te olette yhdessä sen matkan sopineet, niin se hotellin toisen puolikkaan maksaminen on ystäväsi vastuulla lähti matkalle tai ei. Ei sinun tarvitse maksaa hänen perumistaan, eli voit sanot ystävällesi suoraan että kunhan maksaa sinulle sen osuuden mikä perumiskuluista tulee, eli sen toisen puolikkaan hotellista.

Niin aionkin sanoa, mutta en enää luota että hän maksaa edes osuuttaan hotellista. Ja jos ne rahat saankin, ne tulevat sitten kuukausia myöhemmin... Ja ihmettelijöille tiedoksi, ystävä majoittui aiemmin siis vapaaehtoistöiden kautta paikassa jossa hän sai työtä vastaan majoituksen ja ruokailun. Hänen oli alunperin tarkoituksena elää säästöillä vapaaehtoistöiden jälkeen syksyyn asti ja tulla vasta sitten Suomeen, mutta vaihtoi suunnitelmaa niin että päättää matkansa jo elokuussa kanssani yhteiseen lomaan. Enää hänellä ei siis ole paikan päällä mitään asuntoa tai muutakaan majoitusta, vaan yhteinen hotellihuone oli hänenkin ainut vaihtoehto majoitukselle. Mutta nyt kun hän tajusi etteivät rahat riitäkään enää meidän lomaan, haluaa hän päästä mahdollisimman halvalla pois, skipata hotellin ja jättää minut pulaan. Ja ihan sama vaikka ette usko tuota hotellin peruutusmaksua, puolet piti maksaa ensin ja nyt jos haluaisin perua huoneen menettäisin silti 70% rahoista. Ei siis mitään järkeä enää perua, kun lennot on joka tapauksessa jo maksettu ja hotellista se 70% on maksettavana vaikka peruisi... Lentoliput ovat myös henkilökohtaiset eli en voi myydä lippuja. Kukaan ystävistäni ei voi näin lyhyellä varoitusajalla lähteä mukaan. En halua kertoa matkakohdetta koska se ei mielestäni ole tässä olennaista enkä halua että tutut tunnistaa. On siellä kuitenkin varmasti halvempi syödä ja elää kuin Suomessa. AP

Vierailija
79/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko sä vanhemmillasi? Ap säästää matkaan puoli vuotta, mutta saa monessa kuukaudessa tehtyä vain 30 työtuntia, ja monen kuun tienestit kuluivat hänen mukaansa lentolippuun. Millä elit noi kuukaudet? Outoa.

Olen siis työtön mutta saan silloin tällöin tehtyä hanttihommia. Olen elänyt viimeisen vuoden tuilla joista ei ole mahdollista säästää mitään matkoja. Olen kuitenkin myynyt tavaraa kirppiksellä ja kerännyt puoli vuotta rahaa niistä yksittäisistä työkeikoista, jotta pääsisin matkalle. Asun omillani ja ne tuet menevät siis normi elämiseen = vuokraan ja syömiseen. AP

Vierailija
80/167 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin aivan ehdottomasti reissuun, vaikka yksin ja supersäästöbudjetilla. "Ystävä" teki niin kusisen tempun, että ei ansaitsisi ystävyyttäni tuollaisen jälkeen. En itse jatkaisi ystävyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi