Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Kommentit (167)
Ehdottomasti matkalle! Kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono on se, että maksat hotellista lopunkin osuuden ja pääset matkalle kuin että jo maksamasi rahat haihtuvat taivaan tuuliin ja jäät ilman matkaelämystä.
Lisäksi uskon, että jos kerrot tämän tarinan rehellisesti hotellilla, he ehkä haluavat ja pystyvät järjestämään sulle halvemman huoneen tms.
Ja tietysti ainakin yrität saada kaveriltasi hänen osuutensa hotellin hinnasta. Vaikka tarinan perusteella saattaa olla epätodennäköistä.
Koeta vielä miettiä, ehtisitkö saada jostain edes pieniä lisätuloja, vaikka pulloja tai sieniä keräämällä. Kuulostaa siltä, että jokainen lantti olisi plussaa matkakassaasi.
Ystävyyden laatuun tästä eteenpäin en ota kantaa.
Ota ap yhteyttä hotelliin ja kysy sitä huoneen vaihtomahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ota ap yhteyttä hotelliin ja kysy sitä huoneen vaihtomahdollisuutta.
Ehdottomasti tämä. Kyllä luulisi huoneen vaihdon onnistuvan. Yritä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette yhdessä sen matkan sopineet, niin se hotellin toisen puolikkaan maksaminen on ystäväsi vastuulla lähti matkalle tai ei. Ei sinun tarvitse maksaa hänen perumistaan, eli voit sanot ystävällesi suoraan että kunhan maksaa sinulle sen osuuden mikä perumiskuluista tulee, eli sen toisen puolikkaan hotellista.
Niin aionkin sanoa, mutta en enää luota että hän maksaa edes osuuttaan hotellista. Ja jos ne rahat saankin, ne tulevat sitten kuukausia myöhemmin... Ja ihmettelijöille tiedoksi, ystävä majoittui aiemmin siis vapaaehtoistöiden kautta paikassa jossa hän sai työtä vastaan majoituksen ja ruokailun. Hänen oli alunperin tarkoituksena elää säästöillä vapaaehtoistöiden jälkeen syksyyn asti ja tulla vasta sitten Suomeen, mutta vaihtoi suunnitelmaa niin että päättää matkansa jo elokuussa kanssani yhteiseen lomaan. Enää hänellä ei siis ole paikan päällä mitään asuntoa tai muutakaan majoitusta, vaan yhteinen hotellihuone oli hänenkin ainut vaihtoehto majoitukselle. Mutta nyt kun hän tajusi etteivät rahat riitäkään enää meidän lomaan, haluaa hän päästä mahdollisimman halvalla pois, skipata hotellin ja jättää minut pulaan. Ja ihan sama vaikka ette usko tuota hotellin peruutusmaksua, puolet piti maksaa ensin ja nyt jos haluaisin perua huoneen menettäisin silti 70% rahoista. Ei siis mitään järkeä enää perua, kun lennot on joka tapauksessa jo maksettu ja hotellista se 70% on maksettavana vaikka peruisi... Lentoliput ovat myös henkilökohtaiset eli en voi myydä lippuja. Kukaan ystävistäni ei voi näin lyhyellä varoitusajalla lähteä mukaan. En halua kertoa matkakohdetta koska se ei mielestäni ole tässä olennaista enkä halua että tutut tunnistaa. On siellä kuitenkin varmasti halvempi syödä ja elää kuin Suomessa. AP
Nyt teet niin, että lähdet reissuun ja nautit siitä vaikka hampaat irvessä.
Välit poikki siihen kaveriin, uusia tulee ovista ja ikkunoista.
Kelit on hyvät just eteläeuroopassa ja jos sinne menet niin hukutat ihaniin kuviin sen petturikaveris. Se vituttaa sitä eniten.
Moni on paikanpäältä löytänyt seuraa...niin minäkin. Lähdin -80 luvulla yksin kreikan matkoille ja nyt on yhden frendin kanssa yhteisiä reissuja ollut sieltä lähtien. Ystävyys kestänyt näin kauan.
Jos olette yhdessä sopineet hotellin varauksesta ja sitä ei voi peruuttaa ystäväsi on velvollinen maksamaan siitä sinulle puolet. Ei sen pitäisi olla sinun tappiosi. Reissuun kannattaa lähteä yksinkin. Saa uusia kavereita. Jos elät pihistellen niin pärjäät varmasti. Täytyisihän sun Suomessakin syödä.
Jos kaveri on antanut sinun varata matkat ja hotellit ja jo siinä vaiheessa tiennyt, ettei hänellä tule säästöt riittämään, katkaisisin välit kokonaan. Jos taas hän ei ole tajunnut, kuinka paljon hänellä menee tässä välissä asumiseen ym. ja tilanne on ollut hänelle itselleenkin yllätys, saattaisin harkita kaveruuden jatkamista. Rahaa vaativia suunnitelmia en yhdessä tekisi.
Me olimme keväälle espanjassa ja hotellista piti puolet maksaa etukäteen.
Ystävän tulisi maksaa oma osuutensa hotellista, oli rahaa tai ei. Törkeää. Mutta matkusta silti ihmeessä, se on rikkaus jos mikä. Mielummin yksink u tollasen "ystävän" kanssa!
Varmasti vituttaa. Suuttuisin varmasti pitkäksi aikaa enkä usko että ystävyyssuhde myöhemminkään täysin korjaantuisi.
Lähtisin kuitenkin pienen budjetin reissuun.
Olen asunutkin ulkomailla munibudjetilla ja sain paljon hyviä kokemuksia vaikka jouduin syömään halvinta markettiruokaa ja asumaan hirveässä murjussa.
Nautin kuitenkin siitä että sain kävellä kyseisen kaupungin hienolla ostoskadulla ja käydä ostareisssa ja puistoissa ja kahviloissakin juomassa sen halvimman teekupin. Sain todella paljon hyviä muistoja.
Aurinkolomalla olen käynyt munibudjetilla kavereiden kanssa. Syötiin markettiruokaa ja baareissa hyödynnettiin sisäänheittotarjoukset. Käytiin kaikissa paikoissa juomassa ne Ilmaiset ekat juomat ja biletettiin ihan täysillä.
Ota ap etukäteen selvää tarjouksista ja ilmaisten juomien (ja muiden juttujen) tarjouksista.
Todennäköisesti saat hauskan loman ja tutustut uusiin ihmisiin.
Ole kuitenkin varovainen yksin reissatessa ❤
Kenkää tollaselle kaverille HETI! Sanot hänelle kauniisti että tarvitset elämääsi ihmisiä, joihin voi luottaa.
Ja lähde ihmeessä reissuun. Saat nauttia lämmöstä, uudenlaisesta ympäristöstä ja iloisista ihmisistä ympärilläsi. Siitä voi tulla vielä hienompi matka ilman kurjaa "petturia". Älä lannistu👍
Kummallinen stoori mutta sanoit itsekin että sulla on ollut yllättäviä rahanmenoja kevään aikana. Ehkä ystävällesikin on tullut sellaisia ja rahat ovat loppuneet kesken?
Mulle on käynyt lähes identtisesti. Kaverini oli ulkomailla töissä, ja sovittiin, että tulen vieraaksi hänen luokseen ja kierretään yhdessä alueen nähtävyyksiä jne. Varasin kans halvimmat maholliset lennot (parinsadan euron pintaan) sekä junaliput kotipaikkakunnaltani lentokentälle (maksoivat muistaakseni noin 80 e). Passi piti kans hankkia uusi. Kaikkea varten piti säästää pitkään, ja tiesin, että tämä reissu tulisi olemaan vuoteni ainoa isompi rahareikä, jonka oisin käyttää ihan itseni iloksi. Sitten kaverini ilmoitti, että joutuu yhtäkkiä lopettamaan työt siinä maassa ja palaamaan Suomeen vanhaan työpaikkaansa. No, hän halusi kuitenkin korvata asian niin, että lähtee itsekin mun kanssa käymään siellä kohteessa, kun mulla oli jo lentoliput kohteeseen tietyille päiville jne. Ok, reissu edelleen oli tulossa ja katsottiin yhteinen majoituspaikka joka maksettaisiin puoliksi. Päivää ennen lähtöä kaveri soittaa, että en saanu töistä vapaata, ei voi lähteä. Mulla oli vaihtoehtona mennä yksin ja maksaa majoitus kokonaan itse, mikä olisi jättänyt mut kans tilanteeseen, ettei ostoksiin, ravintoloihin ym. olis jääny juuri ylimääräistä. Puhumattakaan siitä, että matkakohde oli kaverin silloisen asuinpaikan mukaan valittu enkä olis valinnu sitä itse muutoin. No, jäi menemättä. Rahoja ei saanut takaisin lentoyhtiöltä eilä vr:ltä. Ollaan edelleen tekemisissä, mutta luottamus ei tule koskaan palautumaan, tuon ja muiden kaverin aiheuttamien, mulle kiusallisten tilanteiden takia.
Lähtisin reissun ja koittaisin vielä keksiä rahaa jostain. Nyt menee hyi hyi -osastolle mutta saattaisin sortua jopa pieneen pikavippiin.
Ystävälle ilmoittaisin mitä harmia temppu tuotti, mikä mulkvisti tämä on ja mitä mieltä asiasta olen ja samalla kertoisin etten halua enää olla tekemisissä.
Toki lähtisin yksin reissuun ja unohtaisin tuon ystävän. Halpamainen temppu. Matkasta voi tulla hyvä, kun otat oikean asenteen.
Hommaa joku muu matkaseuraksi kuluja jakamaan. Varmasti löytyy parempaakin seuraa, kun tää petturi. Parhaassa tapauksessa saat kasaan matkaporukan.
Siinä voi sitten miettiä, kun pidät hauskaa ilman häntä.
Lähtisin matkalle. Mutta tuollaisen "ystävän" kanssa jäädyttäisin välit, en siis laittaisi välejä poikki mutta jääkaudelle joutuisi, enkä ikinä enää edes harkitsisi matkaa hänen kanssaan. Enkä luottaisi häneen missään muussakaan asiassa.
Itse asiassa vähän vastaavasti minullekin on käynyt, ja välit kaveriin on nykyään etäisen kohteliaat. Vähän kuin kaupan kassalle puhuisin.
Minulle on käynyt samalla tavalla MONESTI. Kaveri tai kaverit lupaa lähteä ja sitten perutaan kaikki. Olen tullut siihen tulokseen että olen sinisilmäinen hölmö. Ystävyys ei koskaan palaa samanlaiseksi. Ei koskaan. Aina on välissä pettymys. Surullisinta siinä on se ettei kaveri tajua itse tehneensä mitään kummallista. Vaikka kuinka olen selittänyt että sovittiin ja lupasit ja minulla viimoisia rahoja meni tän reissun takia. Ystävä vähättelee ja ihmettelee kuinka otan tosissaan tällaisen pikku jutun kun matkalle lähtö. Minulle se on ollut aina ainut kertaista ja ihanaa. Loppu tulos on se että olen katkonut välit tällaisiin paska ystäviin. Koonnut itseni pienistä paloista ja koittanut olla positiivinen. Uusiakin ystäviä on tullut mutta luottamusta on vaikea solmia kenenkään kanssa. Surullista minun puolelta. En ole enää nuori vaan keski-ikäinen nainen. Pettynyt ihmisiin ja ennenkaikkea itseni. Huono itsetunto laittaa uskomaan muihin ihmisiin. Merkit on kaikki ilmassa jos osaa kuunnella itseään ja ystävää. Ystävän petturuuden huomaa muut ihmiset mutta itse ei. Täytyy vaan kasvaa ihmisenä ja loputonta tsemppaamista itsensä kanssa.
No mulle ei tulisi tuollaista tapahtumaan, koska lähden reissuun vain kun molemmat maksavat heti osuutensa ja reissukaverina puoliso/sisarukset, joihin voin luottaa.
Tuossa vaiheessa katsoisi kuka tahansa kieroon, mutta lähtisin reissuun joka tapauksessa. Reissun aikana tutustuisin paikalliseen kulttuuriin ja hankkisin hyviä muistoja. Nyrkkiä ehtii heilutella loman jälkeenkin, siis jos vielä kiukututtaa.