Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Ei mitään välejä poikki sen takia, että on niin arka ettei uskalla matkustaa, ellei ystävä pidä kädestä kiinni.
Itse hyppäsin ensi kertaa yksin lentokoneeseen jo alle 2-kymppisenä ja lähdin seikkailulle.
Vieraassa maassa hoidin vasta majapaikan, keksin lomasuunnitelman ja tutustuin ihmisiin.
Kaverit ei pitäneet kädestä kiinni, ei maksaneet, hoitaneet minulle yöpaikkaa, eivät mitään. Kortteja lähettelin.
Vanhempana olen matkustellut pikkulapsen kanssa kahdestaan,
sittemmin teinin.
Työhaastattelu on paljon jännittävämpää kuin matkustelu,
siihen haluaisin jonkun kaverin viereen tsemppaamaan.
Menoksi vaan ja mutinat pois!
Siis ymmärsinkö oikein, että ystävälläsi on rahat vähissä ja hänellä on vaihtoehdot
a) käyttää loput rahansa lomaan kanssasi paikassa x ja jäädä loman jälkeen sinne rahattomana palloilemaan
b) käyttää loput rahansa lentolippuun kotiin Suomeen?
Mä en edes miettisi, kumman teen. Tietenkin valitsisin vaihtoehdon b. Jos siinä menisi ystävyys, niin menköön. Eipä tuo kummoinen ystävyyssuhde silloin olisi ollutkaan.
Ap hyvä, kirjoita nyt heti sinne hotelliin ystävällinen kirje ja kerro tilanne ja pyydä saisiko huoneen perua ja rahat takaisin. Ei maksa mitään pyytää. Ei sitä koskaan tiedä josko heillä olisi tilanne, jossa joutuvat myymään muille eioota nykyisten varausten takia. Jos hotel managerilla on hyvä päivä, niin ehkä joustaa ja palauttaa rahat.
Todennäköisin vastaus on, että antavat sinulle halvemman huoneen jos heillä sellainen.
143: eihän tässä ollut kyse jännityksestä, vaan siitä, että "ystävä" oli luvannut maksaa puolet majoituksesta. Hänen viimehetken perumisensa jätti apn pulaan, kun ap joutuu nyt maksamaan kaverinkin osuuden majoituksesta.
143: eihän tässä ollut kyse jännityksestä, vaan siitä, että "ystävä" oli luvannut maksaa puolet majoituksesta. Hänen viimehetken perumisensa jätti apn pulaan, kun ap joutuu nyt maksamaan kaverinkin osuuden majoituksesta.
En tuollaiselle ystävälle enää edes puhelimeen vastaisi. Eikö sinulla ole luotettavampaa ystävää, jota voisit pyytää matkaseuraksesi? Kertoisitko, minne ja milloin oli tarkoituksesi lähteä? Millaiset rahat olit maksanut matkoista ja majoituksesta?
Kiinnostaa muuten vaan...
Minä olin menossa tapaamaan poikaystävääni ja olin jo varannut lennot. Suhde päättyi ennen sovittua tapaamista.
Laitoin kaverille tilinumeroni, jonne hän kiltisti maksoi lentomatkan summan.
Joskus ne suhteet vain tulevat tiensä päähän.
Tee lomasta paras mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, kirjoita nyt heti sinne hotelliin ystävällinen kirje ja kerro tilanne ja pyydä saisiko huoneen perua ja rahat takaisin. Ei maksa mitään pyytää. Ei sitä koskaan tiedä josko heillä olisi tilanne, jossa joutuvat myymään muille eioota nykyisten varausten takia. Jos hotel managerilla on hyvä päivä, niin ehkä joustaa ja palauttaa rahat.
Todennäköisin vastaus on, että antavat sinulle halvemman huoneen jos heillä sellainen.
Tai majoittavat toisen yksin matkustavan huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että ystävälläsi on rahat vähissä ja hänellä on vaihtoehdot
a) käyttää loput rahansa lomaan kanssasi paikassa x ja jäädä loman jälkeen sinne rahattomana palloilemaan
b) käyttää loput rahansa lentolippuun kotiin Suomeen?Mä en edes miettisi, kumman teen. Tietenkin valitsisin vaihtoehdon b. Jos siinä menisi ystävyys, niin menköön. Eipä tuo kummoinen ystävyyssuhde silloin olisi ollutkaan.
Eipä ole kummoinen ystävyys todellakaan, panee toisen puolestaan maksamaan hotellin luvaten maksaa osuutensa myöhemmin. Mutta rikkoo sopimuksen, kun ei rahat riitä. Mitäs ystävän menetetyistä rahoista, vaikka hänenkään rahansa eivät nyt sitten riitä.
Siinä rajalal mennään. Kaiken muun melkein hyväksyn mutat ystävyydestä ei saa tulal taloudellisia kustannuksia.
Onko lähtöön vielä kuinka pitkä aika? Sähän voisit laittaa nettiin ilmoituksen jossa etsit reissuseuraa, saattaisit saada matkaseuraa tai jopa uuden ystävän, ja maksupuolikin ratkeaisi sillä :) itse en elämäntilanteesta johtuen pääse lähtemään, mutta jossakin toisessa tilanteessa voisin hyvinkin lähteä, jos reissukaveriin saisi vähän tutustua etukäteen.
Joka tapauksessa olen todella pahoillani, ja aika hyvä syy saisi ystävällä tämmöseen temppuun olla, ettei välit viilentyisi lopullisesti. Toivottavasti pääset reissuun!
Lähtisin reissuun, ottaisin mukaan oman vesipullon jota täyttelisin päivän mittaan. Marketista ostaisin keksejä ja sämpylöitä. Aamulla päättäisin suunnan, ja kävelisin sitten sinne ja katsoisin mitä löytyy. Tietty kannattaa ottaa etukäteen selvää olisiko siellä esim. museoissa ilmaisia päiviä tms. Jos "joutuisin" viettämään koko loman rannalla kirjaa lukien, sekin on ihan ok.
Kaveriin kyllä välit jäätyisivät täysin. Hänellähän ei ollut mitään pakkoa tuhlata rahojansa festareihin. Jotenkin en osaa edes uskoa että joku laittaisi viimeiset penninsä festareihin. Veikkaan, että hänellä on ollut vaan niin hauskaa uusien kavereiden kanssa ulkomailla, että entinen kaveri on tuntunut ihan mitättömältä ja turhalta tyypiltä, jota ei tarvitse huomioida millään tavalla. Yrittäisin kertaalleen pyytää kaverin osuutta hotellista, enkä järkyttyisi kun tyyppi ei maksa. Taitaisi käydä niin, että minä "unohtaisin" pitää mitään yhteyttä tähän kaveriin, samoin "vahingossa" poistaisin hänen numeronsa, kaikki linkit hänen somekanaviinsa yms. Välttelisin myös kaikkia sosiaalisia piirejä missä tämä tyyppi vaikuttaa.
Hotellista ei makseta vuokraa :DD
A) Vaadit että tämä ystäväsi maksaa oman osuutensa hotellista.
B) Onko sinulla MITÄÄN mitä voisit myydä saadaksesi lisää matkarahaa? Jos löydät jotain tarpeetonta rahanarvoista tavaraa niin käytä ne hyödyksi.
Kaverias ei jostain syystä kiinnosta sun seura. Tuskin se pahakseen pistää jos lopetat yhteydenpidon.
AP tässä, kiva kun on tullut näin paljon vastauksia.
Päätin, että vaadin ystävältä osuutensa hotellista. Se on vähintä, mitä hän voi tässä tilanteessa tehdä jos haluaa säilyttää ystävyytemme. Pyysin että hän lainaisi hotellirahan vaikka vanhemmiltaan (kerta hän joutuu joka tapauksessa maksaamaan osuuden myöhemmin) jotta pääsen edes yksin maksamalleni lomalle, mutta tämä niin sanottu ystävä tokaisi siihen että "ei kehtaa" kysyä lainaa vanhemmilta?! Hänen "kehtaamisellaan" on siis enemmän väliä kuin sillä että minä menetän monta sataa ja menee reissu hukkaan... Tuli vähän sellainen olo, että jos hän ei tosiaan välitä tuon vertaa niin saa tämä "ystävyys" päättyä tähän. Jos olisin itse pyytänyt ystäväni ulkomaille ja peruisin tuloni, TODELLAKIN repisin edes hotelliin lupaamani rahat jostain enkä riistäisi ystävänkin matkaa. Miksi kehtaa olla velkaa minulle, mutta ei vanhemmilleen? Ärsytys vaan kasvaa, varsinkin jos hän ei edes yritä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaverias ei jostain syystä kiinnosta sun seura. Tuskin se pahakseen pistää jos lopetat yhteydenpidon.
No ilmeisesti kiinnostaa, kun yrittää ehdottaa näkemistä matkan perumisesta huolimatta. On nyt tulossa Suomeen kun oli tosiaan rahat yllättäen festareilla loppuneet. Minua ei todellakaan kiinnosta nähdä, ellei hoida nyt edes sitä hotellivelkaa kasaan. Olen ilmeisesti arvioinut tyypin väärin enkä ole tuollaista itsekkyyttä aiemmin vain tajunnut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hotellista ei makseta vuokraa :DD
Vaan mitäs sitten? Päivänkin vuokraus on vuokraus. Hinta per päivä/viikko ja vuokra ovat tässä ihan sama asia. Olipa olennainen :DD kommentti :DD muutenkin :DD
Ei kannata liian aikaisin varailla. Olisit pyytänyt rahat etukäteen.