Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Kommentit (167)
Oletko kertonut ystävällesi miten sinua nyt suututtaa tämä tilanne?
Miten läheiset välit sinulla ja ystävälläsi on?
Hotellissa on siis varausmaksu, joka velotetaan tililtä varatessa hotellia. Puolet maksetaan paikan päällä saavuttaessa hotelliin, mutta hotellin olisi voinut vielä hyvissä ajoin perua ilmaiseksi. Nyt on jo myöhäistä sille ilmaiselle perumiselle, ja mielestäni tällainen käytäntö on hotellilta ihan ymmärrettävä. Tietenkään siellä ei haluta ilmaiseksi varata huoneita lähtöpäivään asti, jos porukka peruu ilmaiseksi viime hetkellä. Puolet olisi tietysti vielä mahdollista saada takaisin. Ja ystävälläni ei enää ole paikan päällä asuntoa tai muuta majoitusta, vaan hänen oli tarkoitus päättää matkansa yhteiseen lomaan kanssani ja tulla sitten yhdessä Suomeen.
Ja joo olisipa tosi hyvä trolli, "kaveri perui matkan ja nyt harmittaa". Oli totta tai ei, haluan tähän ihmisten mielipiteitä ja erilaisia näkemyksiä. En turhaan haluaisi heittää rahoja ja ystävyyttä hukkaan. Muuten meillä on ollut aina hauskaa ja olen tähän asti luottanut ystävään. Olisin myös antanut anteeksi jos hänellä olisi ollut perumiseen hyvä syy. ap
Vierailija kirjoitti:
Toki lähtisin reissuun yksin, ei se ole obglema! Googleta kaupungista ilmaista ohjelmaa, esim. "free things to do in Sydney" ja löydät varmasti kivoja konsertteja ym! Google peliin ja varmasti saat mukavan reissun! Älä enää luota tuohon kaveriin matka-asioissa!
Reissuun vain! Harvemmin yksin joutuu reissuilla olemaan..aina löytyy muita reissajia ellei paikallisia joihin tutustuu. Ja paikan päällä voit katsella jonkun halvan hostellin loppumatkaksi..siellä tutstuu ainakin ihmisiin. Siitä voi todellakin tulla vielä kiva seikkailu:) usko pois! Ruokakin lähes kaikkialla halpaa verrattuna Suomeen) mihin oisit lähdössä? Jos ois vinkkejä antaa))
Olikohan se sinun ystäväsi niin innoissaan siitä matkasta kuin sinä, erilaiset intressit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole kuullut moisesta hotellinmaksamiskuviosta, kuten joku jo totesikin.
Ei missään päin maailmaa makseta puolia etukäteen ja loppuja paikanpäällä.
Joten 0/5
Moni pikkuhotelli haluaa ainakin osan rahoista asap.
Just keväällä ostettiin pakettimatka, sekin piti maksaa ihan kokonaan.
Viikonloppuna oltiin leirintä-alueella mökkimajoituksessa. Se porukka halusi ihan kaiken maksun etukäteen VIIKKOJA ennen reissua...tuli heti mieleen, että jaaha..konkurssikypsä paikkahan tuo on.
Onneksi oli ainakin tuon viikonlopun pystyssä...Kyllä noita on.
Pakettimatka pitää maksaa etukäteen, mutta en minäkään ole ikinä kuullut, että hotelli pitäisi maksaa, iso tai pieni. Monessa maassa ja monenlaisissa hotelleissa olen matkustellut, ja aina etukäteen vain varaus, ja maksu lähtiessä.
Jotain sovintoa voisi ehkä yrittää tehdä??
Sellainen ystävä ny sitte sulla.....
Seuraavan kerran teette selkeät matkasäännöt, jos siis vielä ystävinä pysytte.
Rohkeasti lähdet matkalle. Voit ennen sitä myydä itseäsi ja matkalla voit myös tarjota itseäsi. Nopeasti matkakassa karttuu. Itsekin teen niin.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole kuullut moisesta hotellinmaksamiskuviosta, kuten joku jo totesikin.
Ei missään päin maailmaa makseta puolia etukäteen ja loppuja paikanpäällä.
Joten 0/5
Ainakin, kun heinäkuussa olin viikon Pietarissa, koko hotellimaksu (380 €) maksettiin kokonaan etukäteen....
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti lähdet matkalle. Voit ennen sitä myydä itseäsi ja matkalla voit myös tarjota itseäsi. Nopeasti matkakassa karttuu. Itsekin teen niin.
Ööö todellako teet niin?
Ystäväsi on vastuussa puolesta hotellikuluja, jos kerran näin olette ennen varaamista sopineet. Siitä pitäisin ehdottomasti kiinni.
Tekeekö tuollaisella ystävällä mitään? Miten aiemmin on mennyt? Pros and cons, mietintään, yhden mokan takia vaikea sanoa, jos muuten ollut hedelmällistä.
Onhan tämä vähän kummallinen stoori. Ystäväsi piti olla syksyyn asti ja palata kanssasi sitten Suomeen. Varasitte hotellin, koska ystävällä ei enää kesälläkään ole majapaikkaa/asuntoa siellä. Missä hän aikoi sitten alunperin sinua odotella?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi on vastuussa puolesta hotellikuluja, jos kerran näin olette ennen varaamista sopineet. Siitä pitäisin ehdottomasti kiinni.
Tekeekö tuollaisella ystävällä mitään? Miten aiemmin on mennyt? Pros and cons, mietintään, yhden mokan takia vaikea sanoa, jos muuten ollut hedelmällistä.
Mutta jos ystävällä ei ole rahaa, eikä maksa. Miten pakotat?
Jos te olette yhdessä sen matkan sopineet, niin se hotellin toisen puolikkaan maksaminen on ystäväsi vastuulla lähti matkalle tai ei. Ei sinun tarvitse maksaa hänen perumistaan, eli voit sanot ystävällesi suoraan että kunhan maksaa sinulle sen osuuden mikä perumiskuluista tulee, eli sen toisen puolikkaan hotellista.
En nyt ymmärrä asuiko ystäväsi siellä vai oliko hän myös hotellissa pitkään majaillut? Vai oliko töissä ja työsuhde asunto?
Kun olit menossa hänen luokseen, mutta hänellekkin olisi pitänyt varata hotellihuone.
Jos ystävä palaa Suomeen niin täytyyhän hänellä rahaa olla lentolippuun. Jos hän palaa esim. perheen pariin niin ehkäpä hänellä tällöin enemmän rahaa käytössä, kun ei kenties tarvitse Suomessa maksaa vuokria ym. Eli silloin hän varmasti voi maksaa sinulle oman osuutensa hotellista. Se on vähintä mitä hän voi tehdä.
Lentoyhtiö maksaa verot takaisin, jos jätät liput käyttämättä. Ei tietenkään jos et vaadi, mutta se on heidän lakisääteinen velvollisuutensa.
Näin toimii kaikki hotellit, isoja kansainvälisiä ketjuja myöten.
Missään ei makseta puolia etukäteen ja puolia paikan päällä.