Pistäisitkö välit poikki ystävään tällaisesta? Oltiin sovittu yhteinen matka ja...
Ystäväni, jonka olen tuntenut vuosikausia, on ollut ulkomailla puoli vuotta ja oltiin jo talvellu sovittu että tulen kesällä tapaamaan häntä sinne. Olen pienituloinen, joten olin säästänyt matkaa joulusta asti ja odottanut tätä paljon kun itselläni on niin harvoin varaa käydä missään. Rantalomalla olen viimeksi ollut 10v sitten. Ystävänikin on säästänyt tätä pitkää ulkomailla oloaan ainakin pari vuotta ja tiesi että tulee vasta syksyllä Suomeen.
Noh, nyt kesällä varattiin hotelli ja ostin itselleni lennot. Ystäväni oli jo valmiiksi kyseisessä maassa, ja hän siis päätti tämän maan (on päivänselvää että lomani syy oli lähteä tämän ystäväni luokse, en muuten olisi edes harkinnut lähteväni yksin) ja ostin halvimmat lentoliput joita ei voi perua. Tiesin, että järkevämpää olisi ottaa jonkinlainen vakuutus/turva lipuille, mutta minulla ei ollut sellaiseen yksinkertaisesti varaa koska tänä kesänä on tullut yllätyksenä kaikenlaisia ikäviä menoja eteen niin, ettei minulla olisi ollut enää edes varaa koko reissuun. Pidin kuitenkin lupaukseni, koska näin olin luvannut. Hotellista piti maksaa puolet varatessa (maksoin tämän) ja puolet vasta kirjautuessa sisään (ystäväni osuus).
Maksoin oman osuuteni, ostin passin, bikinit ja kaikki. Sitten ystäväni ilmoittaa, että hänellä ei nyt olekaan varaa enää jäädä sinne minua odottelemaan vaan rahat ovatkin häneltä loppuneet?!? Ja pahoittelee kovasti että näin pääsi käymään, "lohduttaen" sillä että minähän voin silti reissuun ja tehdä siitä oman seikkailun... kehtasi vielä ehdottaa, että mennään myöhemmin uudestaan jollekin matkalle kun hänellä on taas rahaa. Kerroin että lentoja ei voi perua ja että olen todella vihainen, mutta en saanut mitään hyvää selitystä. Ystävä ei vain ollut "tajunnut" aiemmin etteivät rahat riitäkään ja hän tajuaa, että olisi pitänyt perua suunnitelma jo ennen kuin ostan lentoja, mutta eipä ollut perunut! (1/2)
Kommentit (167)
Tämä stoori haiskahtaa.. mistä hotellista pitää maksaa puolet ennen kun sinne saapuu?? En ole ikinä kuullut ja matkustan tosi paljon.
Katkaisisin välit, tuo on niin iso juttu kun siihen on noin monta kuukautta valmistuttu ettei voi mitenkään tulla yllätyksenä että yhtäkkiä rahat vaan loppuu. Yrittäisin saada jonkun muun lähtemään mukaan, en itse tykkää matkustaa yksin.
Lähde reissuun ehdottomasti. Voi olla että kun kaikki on alkanut näin huonosti niin odotukset eivät ole kovin korkealla enää reissun suhteen, mutta siitä voi tulla vaikka koko elämäsi muuttava reissu. Itselleni on käynyt näin kun lähdin ensimmäistä kertaa yksin reissuun kaverin yht`äkkiä peruessaan oman tulonsa. En olisi ikimailmassa lähtenyt yksin jos olis alusta asti tiennyt että kaveri ei tulekkaan mukaan mutta en halunnut menettää lentoja niin lähdin yksin. Oli yksi parhaita päätöksiä ikinä, välit meni silloin kaveriin poikki joka nyt vähän harmittaa. Olen kaikesta tapahtuneesta todella iloinen näin jälkeenpäin.
Onko noi liput henkilökohtaiset, vai voisiko ne myydä esim. Torissa? Tai joku muu kaveri mukaan, tai sit lainaat rahaa joltain jos mahdollista... En jättäisi lähtemättä, hukkaan heitettyä, vaivalla säästettyä rahaa.
Lähtisin reissuun, mutta yrittäisin löytää jonkun vielä kaveriksi mukaan. Törkeä temppu kaverilta. Mulla ainakin menisi luottamus täysin. En tiedä katkaisisinko välejä kokonaan, mutta mitään yhteisiä matkoja tms en ikinä hänen kanssaan suunnittelisi. Tai muutakaan rahaa vaativaa tekemistä.
Kyllä ystävyys automaattisesti viilentyisi jollekin kaveritasolle. En ylipäätään ymmärrä, että miksi teidän piti varata hotelli, jos hänen luokseen olet menossa ja miten hänellä ei ole siihen varaa? Hyvää jossittelua mutta kannattaa aina ottaa hotelli, jonka voi ilmaiseksi peruuttaa ihan lähdön kynnykselle saakka. Tarjontaa kuitenkin tänä päivänä on.
Ihmttelen ettei ystäväsi ehdottanut, että hotellin sijaan majoittuisit hänen luonaan. Eikö hän tässä tapauksessa jopa säästäisi, kun ruuat voi ostaa vierailusi ajan puoliksi.
Riippuen kuinka kalliit lentoliput on niin lähtisin joko yksin, houkuttelisin jonkun mukaan tai peruisin koko homman. Tietyllä tavalla ymmärrän, että rahatilanteeseen muutoksia voi tulla, vaikka en suoraan sanoen tätä tapausta ymmärrä. Mutta eniten merkkaa ehkä miten ystäväsi hoiti tilanteen, ei ilmeisesti ollut hirveän pahoillaan.
Lippuja ei voi edes myydä, koska halvimmissa lentolipuissa ei ole mahdollista edes vaihtaa matkustajan nimeä.
Kyllä minä lähtisin yksin reissuun, koska se on ainoa tapa saada edes jotain iloa niistä rahoista. Vaikka se sitten tarkoittaisi kävelyreissuja yksin ja supermarketista ostettuja eväitä. Kyllä reissuista silti saa jotain irti. Muuten se raha on vain menetetty.
Moisen ystävän kanssa en enää sopisi mitään kahvilakäyntiä vastuullisempaa. Jos suhde sen takia viilenee niin saa sitten mennä.
Mulle noi ois sen luokan oharit (ulkomaanmatka on nyt kuitenkin vähän eri juttu kun että joku peruu tulonsa kun olette sopineet esim kahville menosta), että kyllä putoaisi mun kaverilistalta tällainen pois.
Mä katkaisin välit.
Mun kaveri teki niin, että soitti vartavasten minulle, että lähdetään yhdessä pitkäks viikonlopuks ulkomaille. Minä innoissani säästämään, koska matkaan on kuukausia. Ei onneks ehditty tehdä mitään varauksia, kun ensin nekin piti tehdä yhdessä....
Noo, aikaa kului, niin eikös tämä paskakasa soita paikanpäältä minulle!
Oli sitten lähtenyt frendinsä kanssa reissuun, kertomatta mulle mitään.
Siihen loppui se suhde. Numero on blokattu.
Yhden kerran sai kiinni ja kysyi uudestaan, josko lähden hänen kanssaan reissuun...sanoin kylmästi, että reissut on sen kanssa reissattu. Oli eka ja vika kerta. Sen tempun jälkeen...tekosyitä tuli kyllä sen varttitunnin, miksi homma kusi. En antanut anteeksi.
Lähdin sitten säästämilläni rahoilla shoppailemaan eurooppaan pitkäks viikonlopuksi.
Oli takuulla hauskempaa ja hyvät ostokset tuli tehtyä.
Tästä ex kaverista ei ole sen jälkeen kuulunut, tiedän että on yrittänyt tavoittaa...onnistumatta. Niin makaa nyt kuin petaa....
Suuttuminen on oikein.
Välien katkaisukin on oikein, jos kaverisi ihan oikeasti oli ajattelematon, eikä hänen rahatilanteensa muuttunut yllättäen.
Mene matkalle. Myy vaikka kirpparilla vaatteita tai vahdi lapsia tjsp. Pari ylityötuntia, jos vaan saat?
Olen itsekin matkaillut niin, että kaikki rahat upposivat itse reissuun. Onneksi hotellissani on ollut aina aamiainen, joten en näe nälkää - ja olen pärjännyt sen päälle alle kympillä päivä. Totta on se, että ulkona syömisestä aika turha haaveilla. Yhdessä reissussa olin yksin (koska kaveri perui minullakin), mutta en antanut sen häiritä. Löysin seuraa jo lentokenttäkuljetuksesta ja hekin sattuivat olemaan kävelyn ja ilmaisen nähtävyyksien ystäviä.
En enää itse ole mennyt tuon peruneen kaverin kanssa yhtään mihinkään, olemme kyllä vielä näennäisesti ystäviä, mutta en enää lähde edes junamatkalle Suomessa hänen ehdotuksestaan
Saako hotellin peruuttaa ja rahat takaisin jolloin voisit vaihtaa johonkin tosi halpaan hostelliin, tai voiko huoneen vaihtaa samassa hotellissa halvempaan?
Matkalle lähtisin, ja samalla katkaisisin välit tuollaiseen ihmispaskaan. Mitä tekee ystävälla johon ei voi luottaa?
Ikinä en ole kuullut moisesta hotellinmaksamiskuviosta, kuten joku jo totesikin.
Ei missään päin maailmaa makseta puolia etukäteen ja loppuja paikanpäällä.
Joten 0/5
Kummallista, kun kohdemaakin pitää lukijoilta piilotella.
Joo, eihän tuollainen vempula mikään oikea ystävä ole. Anna mennä ja etsi parempia. En osaa kuvitella, että joku ystävistäni tekisi minulle noin, jos ei sitten kyseessä olisi joku kuolemantapaus tms.
Hotellit useimmiten nyt pystyy peruuttamaan parin päivän varoitusajalla, joten peruisin sen ja vaihtaisin halvempaan (esim hostelliin, niissä tapaa ihmisiä). Sitten lähtisin yksin reissuun, käyttäisin ne asumisesta jääneet rahat ruokailuun yms, enkä todellakaan suunnittelisi ystävän kanssa enää minkään sortin matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole kuullut moisesta hotellinmaksamiskuviosta, kuten joku jo totesikin.
Ei missään päin maailmaa makseta puolia etukäteen ja loppuja paikanpäällä.
Joten 0/5
Moni pikkuhotelli haluaa ainakin osan rahoista asap.
Just keväällä ostettiin pakettimatka, sekin piti maksaa ihan kokonaan.
Viikonloppuna oltiin leirintä-alueella mökkimajoituksessa. Se porukka halusi ihan kaiken maksun etukäteen VIIKKOJA ennen reissua...tuli heti mieleen, että jaaha..konkurssikypsä paikkahan tuo on.
Onneksi oli ainakin tuon viikonlopun pystyssä...
Kyllä noita on.
Voi miten kurja temppu! Vastuuton "kaveri".
Toivon että pääset matkaan ja voit ottaa kohteesta "kärvistellenkin" jotain irti. Ja ettei kaverin temppu pilaisi tunnelmaa täysin. Muutahan et voi kuin jättää asian taakse ja nauttia itse minkä voit.
Ajatus että jätät matkan väliin ja kaveri myöhemmin maksaisi menetetyn rahasi takaisin, ei taida käydä? Jos et voi luottaa. Jos mä olisin se kaveri, niin kokisin että mun kuuluu korvata tilanne sinulle niin, ettet menetä takiani mitään. Mut kaikki ei ajattele näin...
Miksi ystäväsi piti maksaa hotellista, jos hän asui siellä? Miksi piti puolet maksaa etukäteen? Yleensä kai maksetaan kaikki tai ei mitään. Miten muuten maksat elämisesi, jos monen viikon (vai oliko kuukauden?) tienestit menivät lentolippuun?
Vierailija kirjoitti:
Saako hotellin peruuttaa ja rahat takaisin jolloin voisit vaihtaa johonkin tosi halpaan hostelliin, tai voiko huoneen vaihtaa samassa hotellissa halvempaan?
Matkalle lähtisin, ja samalla katkaisisin välit tuollaiseen ihmispaskaan. Mitä tekee ystävälla johon ei voi luottaa?
Tätä olin tulossa itsekin ehdottamaan voisiko huoneen vaihtaa halvempaan?
Moraalisesti kestämätön ajatus, mutta heitänpä silti:
Hanki matkavakuutus ja peru sitten matka lääkärintodistuksella. En osaa neuvoa, mikä olisi sellainen feikattavissa oleva vaiva, jolla saisit lääkäriltä lausunnon jossa hän kieltää matkustamasta, mutta tämä nyt vaan tuli mieleen.
Tai sitten lähdet matkalle ja lainaat vaikka joltain rahaa sen verran, että voit nauttia siitä.