Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Appivanhemmat kyllä ihan oikeesti alkaa olla alkoholisoituneita - vaikka tästähän ei tietenkään voi mitään puhua

Vierailija
14.08.2017 |

Tässä olen toistakymmentä vuotta avioliitossani seurannut, miten appivanhemmat jatkaa sitä "kosteaa vapaa-ajan viettoaan" , vaikka ikää on jo yli 70 vuotta, eikä kunto enää sama kuin nuorempana.

Minun appivanhempani ovat sellaisia menestyviä ja aktiivisia eläkeläisiä. Vielä on ukolla joku firma toiminnassa että voi vähän bisnestä pyöritellä. (Ja laittaa kuluja firman piikkiin...).
Heillä on näiden bisnesten kautta paljon tapaamisia ja laaja tuttavapiiri, jonka kanssa sitten aikaa vietetään. Joka tapahtumaan ja tapaamiseen liittyy alkoholi.

Käydään hiihtämässä Lapissa (=vedetään kännit joka ilta, tiedän, kun olen ollut mukana). Mennään Espanjaan lomalle (=vedetään viiniä ja brandyä jo puoleltapäivin). Mikäli heille soittaa klo 19. -21 välillä, ovat he molemmat yleensä pienessä hiprakassa vähintään, nykyään yhä useammin selvästi humalassa. Nukkumaan mennäänkin sitten jo 21.00. Tällöin voi pokkana herätä 6.30 ja alkaa touhuumaan omiaan sekä ihmetellä, miten toiset ne nukkuu niin pitkään.

Eniten tässä huolestuttaa appiukon auton käyttö ja sen kunto. En oikein usko että hän on välttis ihan ajokunnossa kuitenkaan vaikka itse näin ajattelee.

Mistään juomiseen vivahtavastakaan ei saa mainita. Mies ei tietenkään sano, sillä hän tietää perheen sisäiset tabu-aiheet. Minä taas olen ulkopuolisena tehnyt käyttäytymismokia kun olen ääneen sanonut, että onkos ukki vähän ottanut, tai että onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti. (Anoppi oli aivan jähmettynyt, hän oli nimittäin sen tonkan lipittänyt). Asiasta ei saa puhua.

Useimmat juopot näyttää ulospäin suoraselkäisiltä työssäkäyviltä tai joltain urheilupukuisilta lenkkeilijöiltä. Lenkillä käydään vaan sen takia että on joko morkkis edellispäivästä tai että saadaan oikeutettua illan kestit 3 litran tonkan kanssa...

En väitä ollenkaan ettenkö minäkin joisi ja nimenomaan alkoholi on usein vapaa-ajalla mukana meilläkin. Minua vaan häiritsee tuo appivanhempien esittäminen ja täysin ryyppäämisen kieltäminen. Semmoista kuin krapula ei heillä ole olemassakaan, ollaan vaan "väsyneitä".

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän suvussa huomautetaan heti, jos jollakin lähtee mopo käsistä. Osa on lopettanut kokonaan alkon.

Huomautetaanko myös ylipainosta, onko moni laihduttanut ihannerasvaprosenttiin? Sanotaanko huonosti nukkumisesta, onko osa mennyt unikouluun? Huomautetaanko liikkumattomuudesta ja osa on nyt maratoonareita?

Sanakirjassa kohtaan 'suhteellisuudentajun puute' voi laittaa sinun kuvasi asiaa selventämään.

Juuri arvelinkin näin. Ylipaino, huonosti nukkuminen ja liikkuminen ovat samankaltaisia pitkän tähtäimen terveysriskejä kuin alkoholikin. Perintötekijöistä riippuen voivat olla jopa vaarallisempiakin.

Jos tiedät, että sukulaisesi on ylipainoinen tai kukkuu av:llä yöt (menee liian vähillä unilla koko ajan), tai ei liiku lainkaan, miksi et koe tarvetta huomauttaa, että elämäntapasi on erittäin vahingollinen? Suhteellisuudentajusiko sinua pidättelee?

Vierailija
162/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole heidän oma asiansa miten elämänsä elävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän suvussa huomautetaan heti, jos jollakin lähtee mopo käsistä. Osa on lopettanut kokonaan alkon.

Huomautetaanko myös ylipainosta, onko moni laihduttanut ihannerasvaprosenttiin? Sanotaanko huonosti nukkumisesta, onko osa mennyt unikouluun? Huomautetaanko liikkumattomuudesta ja osa on nyt maratoonareita?

Sanakirjassa kohtaan 'suhteellisuudentajun puute' voi laittaa sinun kuvasi asiaa selventämään.

Juuri arvelinkin näin. Ylipaino, huonosti nukkuminen ja liikkuminen ovat samankaltaisia pitkän tähtäimen terveysriskejä kuin alkoholikin. Perintötekijöistä riippuen voivat olla jopa vaarallisempiakin.

Jos tiedät, että sukulaisesi on ylipainoinen tai kukkuu av:llä yöt (menee liian vähillä unilla koko ajan), tai ei liiku lainkaan, miksi et koe tarvetta huomauttaa, että elämäntapasi on erittäin vahingollinen? Suhteellisuudentajusiko sinua pidättelee?

Kuules nyt, Alkon konsulentti, kumman autokyytiin menisit mieluummin: juopuneen vai ylipainoisen?

Vierailija
164/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä juoppojen hyysäämistä täällä. Työikäisten suomalaisten kuolemien suurin aiheuttaja on alkoholi. Turha verratakaan ylipainoon. Alkoholi nyt kuitenkin on hermomyrkky, mitä sokeri tai rasva ei ole. Ja alkoholi muuten lihottaa.

Mitä juoppojen hyysäämistä on todeta se fakta, että aikuisen ihmisen juomiseen ei voi kukaan puuttua? Kenen etua palvelee päivitellä toisten juomista, kun se päivittely ei vähennä sitä juomista pätkän vertaa? Ihminen voi pelastaa vain itsensä, ja ensi askel siihen on totuuden näkeminen - sen, ettei toisen juomiseen voi vaikuttaa mitenkään. Jos yrittää mahdotonta, pilaa samalla vain omankin elämänsä.

Tämä ei todellakaan ole mikään universaali totuus, jollaisena sen esität. Siinä olet oikeassa, että totuuden näkeminen on ensi askel raitistumiseen. Mutta miten juoppo sen touuden näkisi, jos kukaan läheinen ei sano mitään ja vain hyssyttelee ongelmaa? Oma läheiseni lopetti juomisen kolme vuotta sitten kuin seinään, kun viimein rohkaistuin nostamaan kissan pöydälle. Se olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin.  Toki kaikkien kanssa ei käy yhtä onnellisesti, mutta hyssyttely ei ainakaan muuta mitään. 

On sikäli universaalinen, että sinunkin tapauksessasi päätöksen teki juoppo itse, et sinä. Enkä oikeasti usko, että joku on juoppo tietämättään, tajuamattaan, vaan tarvitsee jonkun nostamaan kissan pöydälle, minkä jälkeen tajuaa, että herra isä, minähän olen juoppo!

Sen tajuamiseen, miten oma juominen vaikuttaa toisiin, on silmiä avaavaa tietysti läheisten kannanotot. Ja sehän oikeastaan onkin ainut asia, millä tavalla tämä on toisten asia.

Vierailija
165/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt, Alkon konsulentti, kumman autokyytiin menisit mieluummin: juopuneen vai ylipainoisen?

Ai sinä siis huomautteletkin läheisillesi sen vuoksi, että saatat tarvita autokyydin, etkä sen vuoksi, että olet huolissasi heidän terveydestään? Vai miten tämä autolla ajo nyt taas asiaan liittyi?

Vierailija
166/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on tutkinto alasta, mitä en ikinä kuvitellut lukevani.

Vierailija
167/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tupakka askeissa on varoitus kuvat ja tekstit, mutta alkoholi juomissa ei? Alkoholi on erittäin vaarallinen ja terveydelle haitallinen aine, joka aiheuttaa erillaisia syöpiä, huonontaa kuntoa, aiheuttaa voimakkaan ja vaarallisen riippuvuuden liika käytettynä, vanhentaa, tuhoaa aivoja yms. Että miksi alkoholia palvotaan päättäjien toimesta vaikka alkoholi on erittäin epäterveellistä. Ei muuta kun pulloihin/tölkkeihin varoitus kuvat ja tekstit, kun se terveys on niin tärkeä asia ja alkoholin hinta on aivan liian alhainen, ei muuta kun hinta ylös niin osallistuvat alkoholin käyttäjät itse aiheutettujen sairauksien hoito kustannuksiin.

Osittain varmaan siksi, että alkoa on mahdollista käyttää ihan kohtuudellakin esim. se ruokaviini tai saunakalja (eikä nekään todellakaan pakollisia joka aterialla tai saunareissulla). Paljonhan on meitäkin jotka voitaisiin lopettaa alkon käyttö vaikka kokonaan jos olisi syy siihen, itsekin pidän tipattomia ihan huomaamatta pitkin vuotta. Kukaan sen sijaan ei käytä tupakkaa vain silloin tällöin huvin vuoksi.

Ostan vuodessa 2-4 savukeaskia, mennessäni viihteelle. Tiedän useita muitakin, jotka polttavat vain esim. baari-iltana tai vaikka ystävien mökkiviikonloppuna.

Ja siitä se sitten lähti. Tunnen myös monia, joiden viihdekäytöstä tuli arkea.

Sitä odotellessa. Näin on menty reilut kymmenen vuotta ja ikääkin on kertynyt niin, että 50 alkaa olla lähempänä kuin 40.

Vierailija
168/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sitä mieltä että jos ovat aikuisia, toimeentulevia, hoitavat asiansa ja käyttäytyvät asiallisesti, on röyhkeää huomautella mistään käytöksestä.

Kyllä he omaa maksaansa kuluttavat. Sitten jos käytös olisi epäasiallista, niin voisi asiasta sanoa.

Minun suvussani on myös eräs yläluokan hyvin toimeentuleva pariskunta, joka tuossa iässä ja aiemminkin kupittelivat punaviiniä ahkerasti Espanjan talollaan, pitämissään puutarhajuhlissa, kekkereillä jne. Todellakaan eivät korottaneet ääntään illan mittaan, eivätkä käyttäytyneet huonosti, hyvin hillittyjä ja asiallisia olivat myös juhlatuulella. Varmaan toimitusjohtajan työillallisista oli lähtenyt käyntiin ja tullut tavaksi myös edustusrouvalle. Heidän lapsensa ja lasten puolisot olivat niin hyvinkäyttäytyviä, etteivät möläytelleet asioista. Nyt tuo pariskunta on iäkkäämpi, eivätkä jaksa enää juopotella, kuin muutaman lasillisen, ovat edelleen ahkeria golfaajia ja matkustelijoita.

Mutta voihan se olla että tulee hyvä mieli kun kokee olevansa vähän parempi ihminen kuin appivanhemmat jotka käyttävät vapaa-aikana alkoholia, kun itsellä on raittiuden kirkas kruunu otsalla. Saattaa olla että kutsut vähän vähenevät, niin voi miniä viettää niitä siveitä raittiuden hetkiä yksin lastensa kanssa siellä kotona, ei tarvitse katsella appivanhempien "sikailua ja örvellystä"?

Vierailija
169/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli alkoholisoituvat appivanhemmat myös. Ei oikein tiennyt kuinka päin vieraillessa olla, kun anoppi saattoi alkaa yhtäkkiä vetistelemään. Työnsä hoitivat kyllä. Ex-miehelläni oli ns teräsmaksa, mutta minut pelasti se, etten voinut hyvin sen kaiken dokuilun keskellä ja otin eron. Olimme nuoria ja aina menossa ja aina isossa kaveriporukassa järjestämässä jotain tai matkustelemassa ja kaikkeen liittyi alkoholi. Enkä syytä ketään, se vain liittyi siihen aikaan. Hauskaa oli, mutta pelkäsin omaa tulevaisuuttani katsellessani appivanhempiani.

Ex miellänikin onneksi se humalanhakuinen juominen on jäänyt sinne nuoruuteen. Toivottavasti omena putosi kauas.

Vierailija
170/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää myös, miksi tätä autolla ajamista korostetaan? Miksi ihmisen pitäisi koko ajan olla valmiina rattiin? Itse olen ainakin sen verran hyvin toimeentuleva, että jos yht'äkkiä kyytiä jonnekin tarvitsen, voin hyvin ottaa taksin. Ketä varten pitäisi siis ajokunnossa päivystää?

Minä olen tehnyt yhtäjaksoisesti töitä nyt 30 vuotta, jos eläkeikään painan, tulee töitä tehdyksi 45 vuotta yhtäsoittoa. Jos sen jälkeen päätän Espanjassa tissutella, kun vihdoin vapaudun aikatauluista, pakoista, menoista, tulosta ja jes, siitä autovalmiudesta, en kyllä kaipaa ketään neuvomaan, ettei pitäis.

Vierailija
171/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tupakka askeissa on varoitus kuvat ja tekstit, mutta alkoholi juomissa ei? Alkoholi on erittäin vaarallinen ja terveydelle haitallinen aine, joka aiheuttaa erillaisia syöpiä, huonontaa kuntoa, aiheuttaa voimakkaan ja vaarallisen riippuvuuden liika käytettynä, vanhentaa, tuhoaa aivoja yms. Että miksi alkoholia palvotaan päättäjien toimesta vaikka alkoholi on erittäin epäterveellistä. Ei muuta kun pulloihin/tölkkeihin varoitus kuvat ja tekstit, kun se terveys on niin tärkeä asia ja alkoholin hinta on aivan liian alhainen, ei muuta kun hinta ylös niin osallistuvat alkoholin käyttäjät itse aiheutettujen sairauksien hoito kustannuksiin.

Osittain varmaan siksi, että alkoa on mahdollista käyttää ihan kohtuudellakin esim. se ruokaviini tai saunakalja (eikä nekään todellakaan pakollisia joka aterialla tai saunareissulla). Paljonhan on meitäkin jotka voitaisiin lopettaa alkon käyttö vaikka kokonaan jos olisi syy siihen, itsekin pidän tipattomia ihan huomaamatta pitkin vuotta. Kukaan sen sijaan ei käytä tupakkaa vain silloin tällöin huvin vuoksi.

Ostan vuodessa 2-4 savukeaskia, mennessäni viihteelle. Tiedän useita muitakin, jotka polttavat vain esim. baari-iltana tai vaikka ystävien mökkiviikonloppuna.

Ja siitä se sitten lähti. Tunnen myös monia, joiden viihdekäytöstä tuli arkea.

Sitä odotellessa. Näin on menty reilut kymmenen vuotta ja ikääkin on kertynyt niin, että 50 alkaa olla lähempänä kuin 40.

Polta viisi tupakkaa päivässä viikon ajan, niin ei tarvitse enää odotella.

Vierailija
172/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole heidän oma asiansa miten elämänsä elävät.

Onhan se tietysti oma asia, mutta ei todellakaan ole kiva katsoa vieressä kun läheinen ihminen juo itsensä hengiltä. Esim. silloin kun löysin anoppini kylppäristään makaamassa tiedottomana oman p*kansa ja muun jätöksen seasta. 

Eikä se turvaverkkokaan aina auta, kaikkemme olemme mekin suvussa yrittäneet aina pakkohoidosta lähtien, mutta nyt jo luovuttaneet. Tämä ei tule päättymään hyvin, eikä sille kukaan mitään voi, ellei ihmettä tapahdu.

Vierailija
173/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hieman erikoista, että ylipäätään joku voi ajatella, että kaikki minun asiani ovat yksityisasioitani. Todellisuudessa meistä jokainen on niin monin säikein kiinni toisissa ihmisissä, että kun tarpeeksi pitkälle ajatellaan mikään ei ole pelkästään minun yksityisasiani. Sitä paitsi kukaan meistä ei olisi täällä kirjoittamassa, jos me ei oltaisi saatu elämämme alkumetreillä monenlaista hoivaa ja huolenpitoa muilta ihmisiltä. Ihmiseläin on tosiasiassa hyvin riippuvainen muusta laumasta, vaikka se ei siltä tuntuisikaan.

Suomessa tällaiset reviirijutut ovat erityisen hankalia. Meillä vallitsee edelleen vahva yksin pärjäämisen ihanne.

Vierailija
174/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toisen juomisesta ei saisi huomauttaa? Siinähän tekee vain palveluksen. Alkoholin ongelmista pitää voida puhua kuten mistä tahansa muusta ongelmasta yhteiskunnassa. Missä muussa maassa muuten näkee olutkärryjä rahtaavia mummoja, kaduilla juovia lapsia ja niin paljon humalaisia kuin Suomessa? Paljon enemmän pitäisi huomautella täällä ja puuttua toisten ihmisten asioihin tässä suhteessa. Niinhän muuallakin tehdään. On kerta kaikkiaan harhakäsitys, että olisi jokin myyttinen Eurooppa jossa viini virtaisi holtittomasti. Päinvastoin, Ranskan tai Italian kaltaisissa maissa ihmiselle herkästi vasta sanotaankin juomisesta.

Vierailija
175/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli alkoholisoituvat appivanhemmat myös. Ei oikein tiennyt kuinka päin vieraillessa olla, kun anoppi saattoi alkaa yhtäkkiä vetistelemään. Työnsä hoitivat kyllä. Ex-miehelläni oli ns teräsmaksa, mutta minut pelasti se, etten voinut hyvin sen kaiken dokuilun keskellä ja otin eron. Olimme nuoria ja aina menossa ja aina isossa kaveriporukassa järjestämässä jotain tai matkustelemassa ja kaikkeen liittyi alkoholi. Enkä syytä ketään, se vain liittyi siihen aikaan. Hauskaa oli, mutta pelkäsin omaa tulevaisuuttani katsellessani appivanhempiani.

Ex miellänikin onneksi se humalanhakuinen juominen on jäänyt sinne nuoruuteen. Toivottavasti omena putosi kauas.

Onkohan sun ex-myös minunkin ex? :D

Vierailija
176/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näissä kommenteissa menee puurot ja vellit sekaisin. Lomalla moni voikin tissutella eikä se ole ongelmakäyttöä, mutta minusta se kyllä on, että se on arkipäivää. Vaikka olisi eläkkeelläkin. Ja tosiaan jos ei sen vertaa kestä olla selvin päin, että voisi viettää aikaa lastensa ja heidän lastensa kanssa, niin kyllä se on ongelma. Alkoholi menee silloin ihmissuhteiden ohi, eikä se minusta ole tervettä. Ja ei, en ole raivoraitis, vaan tykkään kyllä välillä tissutella ja joskus juhlia rankastikin, mutta se ei ole arkipäivää, vaan sosiaalista toimintaa, hauskanpitoa. Minusta vain se ei enää ole mitään ajanviettoa ja hauskanpitoa, jos lipitetään joka päivä, ollaan aina pöhnässä ja suututaan, jos asiasta puhutaan. Jo se, että asia on tabu, on hälyttävä merkki.

Quote=Vierailija]Kuten sanottua, Suomessa ei alkoholista voi keskustella järkevästi, koska keskustelu kääntyy heti ongelmiin, joita alkoholista aiheutuu. Olen aivan varmasti näiden huolestujien kohderyhmää. Tapaamme kaveriporukalla, voimme olla mökillä esim 2-3 päivää ja joka päivä korkataan. Meillä on juomissuunnitelma: näiden päivien aikana kenellekään ei sälytetä velvollisuuksia, kenenkään ei tarvitse olla kuskina, jne. Ruokaa laitetaan yhdessä, usein siideri/oluttölkki kädessä. Puuhaillaan, jutellaan, pohditaan elämää. Viiniä kuluu. Toisaalta teemme myös retkiä, viimeiselle tuli vaikeaa maastoa käveltäväksi 6-8 km. Toki eväiden juokossa oli janojuomiakin. Kukaan ei kaatuile, kukaan ei menetä muistiaan tai ördää,

Sisareni on kovin huolissaan elämästäni, hän kun alkaa oksentamaan ja saa kamalan krapulan parista siideristä. Hän jaksaa muistuttaa, että tämä ei ole mitään aikuisten (ollaan viiskymppisiä) elämää.

Ollenkaan en ole tajua, mitä meidän pitäisi sitten tehdä parempaa niinä nykyään harvoina aikoina, kun kaveriporukalla ennätämme näkemään. Sen tiedän, että ylipainonsa ja ylipäätään huonon kuntonsa vuoksi hän ei mitenkään olisi kyennyt esimerkiksi siihen maastokävelyyn, jonka viime keikalla teimme. Epäilen kuitenkin, että jos alan ihmettelemään ja tenttaamaan häneltä, menikö taas viime viikonloppuna sipsukkapusseja kuinka monta, ettei olis donitsilaatikko tuo tuossa, hei onks sulla oikeasti näin monta keksipakettia kaapissa, hän ei yhtään hyvällä katsoisi tätä huolenpitoa.

Joten, kuten jenkit sanovat: thanks you for you controlling and contemp, I'm fine!    [/quote]

Vierailija
177/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan itse sillä tiellä, josta tässä ketjussa huolehditaan. Tykkään olla pikku humalassa. Ikää 40 v, vaimo, kaksi lasta, urheilen. Hyvin usein vapaa-ajalla (pe ja la ilta) juon muutaman oluen ja paukun päälle. Tätä on jatkunut varmaan 15 vuotta säännöllisesti. Lomilla saatan ottaa joskus päiväkaljatkin. Edustustehtävissä illallisilla aina pari pitkää.

Mutta kun emme asu enää Suonessa vaan Saksassa ei kukaan ajattele sitä alkoholismina vaan normaalina alkoholin käyttönä. Samoin vanhusten päivittäinen päivädrinkkeily ja iltatoteilu on aivan normaalia ja okei. Suomalainen alkoholinkäyttöä syyllistävä kulttuuri vittuilu-ulottuvuudella on aivan kaamea. Taas yksi syy suostua perheen toiveeseen ettemme muuta takaisin Suomeen.

Elämässä pitää olla pieniä nautintoja ja alkoholi on yksi niistä. Eikä isomman tumuttelun jälkeisenä päivänä lähdetälenkille morkkiksesta vaan siksi, että saadaan turvotus pois kropasta ja krapula lopetettua. Ilman kunnon hikiliikuntaa näillä kilometreillä 'väsyttää' vielä pari seuraavaakin päivää ;)

Vierailija
178/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli outo kommentti. Ei  ollut kyse mistään "sallitusta ajasta" vaan siitä, että appivanhemmat ovat AINA kännissä. En itsekään sylje lasiin, mutta on se nyt aivan eri asia mennä perheen kanssa selvin päin kylään, jossa isäntä ja emäntä ovat kännissä, kuin olla jossain illanvietossa. Oli kello mitä tahansa. Jokainen voi toki valita itse, millainen se "unelmaelämä" on, mutta sitten pitää myös hyväksyä se, että ihmissuhteet kärsivät, jos viina määrää, mitä tehdään. Tässäkin kommentissa puhutaan etelänlomista sun muista, jotka ovat aivan eri asia kuin jatkuva pöhnä joka ikinen päivä, arkena ja juhlissa. Eikä sen tarvitse olla kuset housussa ördäämistä, vaan silloin ollaan eri sfääreissä kyläilijöiden kanssa, eikä se ole kivaa. Toki voi olla menemättä kylään, mutta silloin viina voittaa ihmissuhteet, mikä ei ole tervettä.

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei alkoholista voi keskustella järkevästi. Juttu menee aina tähän "joo onko susta kiva kun kustaan housuun ja ördätään ja ajellaan kännissä lapset takapenkillä". Ilmeisesti usean on todella vaikea kuvitella muunlaista alkoholin käyttöä.

Aloittajan appivanhempien alkoholin käyttö kuulostaa minusta aika normaalilta. Lisäksi kuten eräs sanoi: unelmaeläkepäivät! Vietetään aikaa Levillä ja Espanjassa, kivaa yhdessä. Vihdoinkin oikeus ottaa lasillinen viiniä tai siideri JUST siihen  hetkeen kun haluaa, ajattelematta huomenna seuraavia velvollisuuksia. Mutta ei, Suomessa ei saa ajatella näin. Jos otat kuoharin aamiaisella, tissuttelet. Vaikka et joisi koko päivänä tai viikkona mitään muuta.  Alkoholi kuuluu viikonloppuun ja ilta-aikaan, piste. Kaikenlainen muu on tissuttelua ja alkoholismia.

Kyllä meillä kaveripiirissä on selvää, että mökillä, etelässä, jne lomilla jokainen korkkaa siihen kohtaan ja sitä, mitä tahtoo. Ja se juuri takaa, että kukaan ei ördää housut kintuissa pusikoissa, koska ei ole tarvetta kohdentaa sitä juomista muutamaan "sallittuun" tuntiin.

Vierailija
179/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen keskustelukulttuurin alkoholin ympärillä huomaa pelkästään jo puhetavasta ja käytetystä terminologiasta. Tosiaan kuten tässäkin ketjussa on tullut monien suusta todetuksi, niin Suomessa alkoholikeskustelu lähtee aina ongelmista. Oikeastaan alkoholin mukavista puolista Suomessa ei edes saa keskustella. Jos Suomessa joku tokaisee: "olipa kiva ottaa eilen vähän enemmän kuppia", niin siitähän saa välittömästi alkoholistin leiman otsaansa. Tuollaiset kommentit ovat kiellettyjä ja sallittuja korkeintaan juuri täysi-ikäsyyden saavuttaneille juhlijoille.

Suomessa edelleenkin hoetaan mantraa, että suomalainen ei osaa juoda ja täällä juodaan enemmän kuin muualla. Mutta kun ei juoda. Ihan normaaleissa määrissä muihin verrattuna täällä juodaan. Ja ei suomalainen ole yhtääns sen enempää humalahakuinen juoja, kuin maamiehensä vaikkapa briteissä tai saksassa. Jos et usko niin käy vaikka ihan itse katsomassa. Astele Dresdeniläiseen paikalliseen kuppilaan ja kerro vielä sen jälkeen rehellisesti, että kun saksalaiset ei juo päihtyäkseen.

Suomalaisessa alkoholikeskustelussa jaksetaan jeesustella juoman määrän lisäksi myös juomatavoista noin muuten. Että kun suomalainen ei osaa juoda "sivistyneesti" baareissa ja pubeissa, vaan juo yksin kotona. No niin se tyypillisesti tekee. Johtuu suomalaisesta alkoholipolitiikasta, ei suomalaisesta luonteesta. Jos Helsingin pintapaikoissa tuopillisesta olutta saa pulittaa 9€, niin aivan varmaan kansa juo kotona. Sama koskee "viinarallia" Virosta. Tottakai sieltä kannetaa laatikkotolkulla olutta ja lonkeroa, kun täällä laatikko olutta maksaa 26€ ja Virossa 14€. Ei tässäkään ilmiössä ole kyse suomalaisen halusta hamstrata tolkuttomia määriä alkoholia kotiinsa.

Suomalaisessa alkoholikeskustelussa käytetään myös tyypillisesti panettelevaa sanastoa. Yleensäkin alkoholi on aina "viinaa". Sen juominen on aina "dokaamista", "ryyppäämistä" tai "kännäämistä". On limuviinoja ja viinarallia. Alkoholia käyttävä henkilö on puheissa aina "juoppo" tai "alkkis".

Suomalainen mies kun korkkaa lauantaina saunan jälkeen virosta tuomansa oluen, niin vaimo voisi todeta: "Minä niin arvasin mihin se sinun viinarallisi johtaa. Tuollaisella juopolla se menee heti viinan dokaamiseksi". Mies kun toteaa, että etkös nyt vähän liioittele, niin vaimo sitten ihmettelee, että "onko arka aihe, kun alkoholista ei saa keskustella". Niinpä niin. Mutta sanasto on tyypillisesti tuota.

AP:n tapaus on tyypillistä alkoholikeskustelua, missä on totuttu, että pikkusievän miniän on ihan luvallista huomautella omalle appiukolleen viinin juomisesta. Voihan olla, että appi vetää nupin turvoksiin, örveltää ja sammuu. Mutta ehkä ei. Voi olla että kyseessä on vain suomalaista alkoholikeskustelua, missä on totuttu siihen että vanhempaakin saa näpäyttää julkisesti möläyttämällä, koska kyseessä on se alkoholi. Tämä omaa terveyttä koskeva asia liittyy vain alkoholiin.

Jos ap:n mies menisi kaikkien kuullen möläyttämään anopin liiasta syömisestä, viittaisi ylipainoon ja mahdolliseen diabetekseen, niin kas kummaa... se ei enää olisi yhtään okei. Vaikka se kuinka esitettäisiin "viattomana huolestumisena", niin ei menisi läpi ja korville tulisi.

Vierailija
180/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan itse sillä tiellä, josta tässä ketjussa huolehditaan. Tykkään olla pikku humalassa. Ikää 40 v, vaimo, kaksi lasta, urheilen. Hyvin usein vapaa-ajalla (pe ja la ilta) juon muutaman oluen ja paukun päälle. Tätä on jatkunut varmaan 15 vuotta säännöllisesti. Lomilla saatan ottaa joskus päiväkaljatkin. Edustustehtävissä illallisilla aina pari pitkää.

Mutta kun emme asu enää Suonessa vaan Saksassa ei kukaan ajattele sitä alkoholismina vaan normaalina alkoholin käyttönä. Samoin vanhusten päivittäinen päivädrinkkeily ja iltatoteilu on aivan normaalia ja okei. Suomalainen alkoholinkäyttöä syyllistävä kulttuuri vittuilu-ulottuvuudella on aivan kaamea. Taas yksi syy suostua perheen toiveeseen ettemme muuta takaisin Suomeen.

Elämässä pitää olla pieniä nautintoja ja alkoholi on yksi niistä. Eikä isomman tumuttelun jälkeisenä päivänä lähdetälenkille morkkiksesta vaan siksi, että saadaan turvotus pois kropasta ja krapula lopetettua. Ilman kunnon hikiliikuntaa näillä kilometreillä 'väsyttää' vielä pari seuraavaakin päivää ;)

Suomalainen meneekin darrasaunaan sen jälkeen. Ennen ja jälkeen.