Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Appivanhemmat kyllä ihan oikeesti alkaa olla alkoholisoituneita - vaikka tästähän ei tietenkään voi mitään puhua

Vierailija
14.08.2017 |

Tässä olen toistakymmentä vuotta avioliitossani seurannut, miten appivanhemmat jatkaa sitä "kosteaa vapaa-ajan viettoaan" , vaikka ikää on jo yli 70 vuotta, eikä kunto enää sama kuin nuorempana.

Minun appivanhempani ovat sellaisia menestyviä ja aktiivisia eläkeläisiä. Vielä on ukolla joku firma toiminnassa että voi vähän bisnestä pyöritellä. (Ja laittaa kuluja firman piikkiin...).
Heillä on näiden bisnesten kautta paljon tapaamisia ja laaja tuttavapiiri, jonka kanssa sitten aikaa vietetään. Joka tapahtumaan ja tapaamiseen liittyy alkoholi.

Käydään hiihtämässä Lapissa (=vedetään kännit joka ilta, tiedän, kun olen ollut mukana). Mennään Espanjaan lomalle (=vedetään viiniä ja brandyä jo puoleltapäivin). Mikäli heille soittaa klo 19. -21 välillä, ovat he molemmat yleensä pienessä hiprakassa vähintään, nykyään yhä useammin selvästi humalassa. Nukkumaan mennäänkin sitten jo 21.00. Tällöin voi pokkana herätä 6.30 ja alkaa touhuumaan omiaan sekä ihmetellä, miten toiset ne nukkuu niin pitkään.

Eniten tässä huolestuttaa appiukon auton käyttö ja sen kunto. En oikein usko että hän on välttis ihan ajokunnossa kuitenkaan vaikka itse näin ajattelee.

Mistään juomiseen vivahtavastakaan ei saa mainita. Mies ei tietenkään sano, sillä hän tietää perheen sisäiset tabu-aiheet. Minä taas olen ulkopuolisena tehnyt käyttäytymismokia kun olen ääneen sanonut, että onkos ukki vähän ottanut, tai että onpas tätä viiniä mennyt täällä hurjasti. (Anoppi oli aivan jähmettynyt, hän oli nimittäin sen tonkan lipittänyt). Asiasta ei saa puhua.

Useimmat juopot näyttää ulospäin suoraselkäisiltä työssäkäyviltä tai joltain urheilupukuisilta lenkkeilijöiltä. Lenkillä käydään vaan sen takia että on joko morkkis edellispäivästä tai että saadaan oikeutettua illan kestit 3 litran tonkan kanssa...

En väitä ollenkaan ettenkö minäkin joisi ja nimenomaan alkoholi on usein vapaa-ajalla mukana meilläkin. Minua vaan häiritsee tuo appivanhempien esittäminen ja täysin ryyppäämisen kieltäminen. Semmoista kuin krapula ei heillä ole olemassakaan, ollaan vaan "väsyneitä".

Kommentit (282)

Vierailija
141/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohan se kauhea tilanne että verovaroin koulutetun työväestön yleisin kuolinsyy on tappava alkoholihuume. Ei lupaa hyvää kansan tulevaisuudelle, mutta voidaanhan sentään ulkomailta tuoda työvoimaa viinalla tapettavien tilalle. Saman verran otataan aina lisää ulkomaanvelkaa mitä alkoholihaitat maassa maksavat.

Vierailija
142/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ja varmaan sen jälkeisetkin ovat ensimmäisiä, joille runsas alkoholinkäyttö on ollut sallittua. Ennen sotia muistaakseni 95% suomalaisnaisista oli jotakuinkin raittiita. Suurilla ikäluokilla alkoholiin liittyy viinikulttuuri, vapaus, ero aiemmista sukupolvista, naisten vapautuminen, feminismi jne. Ja sen kyllä huomaa.

Moni sanoo tässä ketjussa, että ei saa puuttua aikuisten alkoholinkäyttöön. Miksi ei? Alkoholi lisää muistisairauksien riskiä, pahentaa keskivyötärölihavuutta, tuhoaa aivosoluja jne. En ole itse mikään raivoraitis – osittain siksi, että olen oppinut omien vanhempien esimerkistä, miten hilpeää "sivistynyt viininjuonti" on. Silti vanhempieni ja heidän ystäviensä alkoholinkäyttö surettaa. Kun 70+ naisilla menee pullo valkkaria joka ikinen ilta, ei enää olla terveellä tiellä.

Nykyaikana seuraukset kaatuvat jälkipolvien niskaan, kun julkinen terveydenhuolto ja varsinkin vanhusten hoito on retuperällä. Vaikka itsekin käytän välillä runsaasti alkoholia, olen sitä mieltä, että alkoholista ei ole mitään hyötyä. Se aiheuttaa kansanterveydellisiä kustannuksia, murheita perhepiirissä, kärsimyksiä käyttäjälle itselleen. Urheiluriippuvuus on kaikin puolin parempi riippuvuus kuin viini. Jos voisin kääntää oman viininhimon juoksuhimoksi tekisin sen heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sitten on, että toisten juomisia pitää vahdata? Ymmärrän oikein hyvin että katsoo itse mitä juo, milloin juo ja kuinka paljon juo. Senkin ymmärrän että toisen juomiseen puuttuu, jos se on päätöntä dokaamista. Mutta kun näillä jeesustelijoilla on tapana puuttua toisten juomiseen noin muutenkin. Kyllä jos mä olen lapin lomalla ja espanjassa, niin varmaan juon viiniä ja sangriaa. En juo sitä ylettömästi, mutta juon silti. Ja kyllä - tahdon päihtyä siitä. Jos en haluaisi päihtyä, voisin aivan yhtä hyvin juoda mehua. En mä tarvitse ketään jeesustelijaa siihen viereen kummastelemaan ja hämmästelemään asiaa. En mä tarvitse siihen yhtään moraalinvartijaa, joka vihjailee alkoholismista. Oli se alkoholismia tai ei, niin en mä kaipaa ketään muistuttamaan siitä että viina on viisasten juomaa. Vituttaa lähinnä.

Näille ihmisille on tyypillistä etteivät he aidosti ole sinusta huolissaan. On vain kiva vittuilla ja leikkiä olevansa parempi ihminen. Joku sanoikin, että "mutta kun ei jaksa sitä että oot tuollaisessa pikkusievässä". No mitä helvettiä sitten lähtee meidän kanssa sinne Ylläkselle?! Ei kai kukaan häntä sinne pakottanut mukaan ole! Vai tuliko se nyt jotenkin sitten yllätyksenä, että tälläKIN kertaa siellä juodaan iltaisin. Ei mitään perskännejä, mutta juodaan silti.

Ja usein tämän jeesustelijan ystävä/isä/sukulainen ties kuka on joskus aikoinaan ryypännyt tosissaan. Vetänyt pullokaupalla viinaa, hakannut vaimonsa ja rikkonut kämppänsä päissään. Sitten näitä traumoja vastaan onkin täysin ns. perusteltua vittuilla ja moralisoida muita. Itse hän kun ei ota kun sen 1 saunasidukan, niin helppohan se on jeesustella.

Millon joku sitten juo liikaa? No ensisijaisesti sen määrittelee henkilö itse tai puoliso. Jos on pieniä lapsia, niin rajat ovat tottakai myös erit. Mutta se että tällainen kuus'vitonen ukko tai akka vetää viiniä oman mielensä mukaisesti vielä kohtuudella, niin se on vitun näätää tulla sen kaks'kasin miniän tulla siihen jeesustelemaan viinin määrästä.

Osuko juopolla arkaan paikkaan?

Vierailija
144/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset juokoot itsensä vaikka hengiltä jos huvittaa, mutta naurettavaa suuttua jos joku ihmettelee alkoholinkäyttöä. Taitavat siis oikeasti hävetä juomistaan?

Mulla kuluu aika paljon punkkua ihan vaan tissutteluun enkä todellakaan hermostuisi jos joku sitä ihmettelisi. Olisi syytä vähentää sitä viinan litkimistä jos juomisesta pitää tehdä joku tabuaihe koko perheessä...

Mitä kaikkea toisten toimissa on sopivaa ihmetellä ääneen ja ainako ihmettelyn kohteen loukkaantuessa on kyse väärinkäytöstä ja sen häpeämisestä?

Ruokavalio? Ruokamäärät? Asunnon siivo/siivottomuus? Nukkumistottumukset? Peseytyminen? Seksuaalisuus? Rahankäyttö? Vaatevalinnat?

Vierailija
145/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea mikä myötähäpeän pistos tuntuu sydämessä. Ap, olet uskomaton törttö. Appivanhempiesi viininlatkinta ei kuulu sulle tipan vertaa (pun intended). He ovat aikuisia ja saavat pitää hauskaa juuri niin kuin itse parhaaksi näkevät. Tunge se sädekehä sinne tiettyyn paikkaan ja lakkaa vahtimasta muiden elämää.

Ja sinä joka tokaisit appiukollesi tämän juovan aina kun olette kylässä, "ihan vain vilpittömästi ihmetellen" kun et ole "tottunut sellaiseen alkoholin käyttöön"? Tuollaista sosiaalista kädettömyyttä ei selitä muu kuin kehitysvammaisuus. Mua hävettää sun miehen puolesta ihan älyttömästi kun ajattelen sun menneen paikalle tuomitsemaan isäntäväen tapoja teennäisesti ihmetellen. Toisaalta en ihmettele että appi on aina kännissä kun menet kylään. Niin olisin minäkin.

Täysin epälooginen kommentti. Olisiko ap törttö, jos sanoisi apelle, että tämä urheilee aina, kun tätä näkee, tai että heillä tuntuu olevan tosi mukavaa, hän ei ole sellaiseen tottunut? Ei olisi, koska urheilu ja hauskanpito ovat positiivisia asioita. Jos sinusta aloittajan appivanhempien alkoholinkäytössä ei ole mitään vikaa, ei ole myöskään siitä puhumisessa. Jos siitä ei saa puhua, kyseessä on jo oikea ongelma.

Vierailija
146/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista että ne kännäävät on aina appivanhempia.

Kännäävätkö poikien vanhemmat jotenkin enemmän kuin tyttöjen vanhemmat? 

Vai eivätkö lapset koskaan näe omien vanhempiensa alkoholisoitumista (siis tyttäret, jotka näillä sivuilla enemmän ovat äänessä, eivät näe..)?

Tai sitten tyttäret eivät halua puhua omien vanhempiensa alkoholisoitumisesta?

Meillä kyllä oli perheessä alkoholiongelmaa kun olin nuori ja on vieläkin. Isäpuoleni ei juuri koskaan voi tulla viikonloppuna kenenkään synttärikahveillekaan kun on krapulassa. Ei voi ajaa esim töihin autolla kun ei vain ole siinä kunnossa koskaan. Appivanhemmista en osaa sanoa, koska en ehtinyt heitä näkemään.

Mutta miehelläni kuitenkin on alkoholiongelma, itsehän ei sitä myönnä. Minulla oli edellis viikolla aika sairauden takia erääseen toimenpiteeseen, ja sanoin edellisenä aamupäivänä ettei tarvii tänään sitten juoda. No illalla hänellä viinapullo sohvan alla ja huomasin kun otti esiin. Riitahan siitä tuli, kun ei voinut edes tällaisessa tilanteessa olla tarttumatta pulloon. Silmistähän sen näki että oli jo ehtinyt juoda. Joka päivästähän tämä on, ennen sentään "vain" viiniä iltaisin, ja usein jo kun muut ollaan menty nukkumaan. Nykyään sitten jo muutakin ja muutenkin. Ja oli tasan tarkkaan viimeinen kerta kun luotan häneen missään asiassa. Niin monta jännittävää / tärkeää asiaa jo mennyt pilalle sen takia, että on juonut.

Minkä takia katselet tuollaista miestä? Miksi kestät jatkuvia pettymyksiä jotka mies aiheuttaa?

Sinua ei varmaan ole kukaan rakastanut, etkä sinä ole rakastanut ketään.

onhan se surullista kun rakas ihminen tappaa itseään alkoholilla eikä kykene lopettamaan.

hyvin harva kykenee.

Vierailija
147/282 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset juokoot itsensä vaikka hengiltä jos huvittaa, mutta naurettavaa suuttua jos joku ihmettelee alkoholinkäyttöä. Taitavat siis oikeasti hävetä juomistaan?

Mulla kuluu aika paljon punkkua ihan vaan tissutteluun enkä todellakaan hermostuisi jos joku sitä ihmettelisi. Olisi syytä vähentää sitä viinan litkimistä jos juomisesta pitää tehdä joku tabuaihe koko perheessä...

Mitä kaikkea toisten toimissa on sopivaa ihmetellä ääneen ja ainako ihmettelyn kohteen loukkaantuessa on kyse väärinkäytöstä ja sen häpeämisestä?

Ruokavalio? Ruokamäärät? Asunnon siivo/siivottomuus? Nukkumistottumukset? Peseytyminen? Seksuaalisuus? Rahankäyttö? Vaatevalinnat?

tappavan huumeen liikakäyttö ainakin on sellainen.

Vierailija
148/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tupakka askeissa on varoitus kuvat ja tekstit, mutta alkoholi juomissa ei? Alkoholi on erittäin vaarallinen ja terveydelle haitallinen aine, joka aiheuttaa erillaisia syöpiä, huonontaa kuntoa, aiheuttaa voimakkaan ja vaarallisen riippuvuuden liika käytettynä, vanhentaa, tuhoaa aivoja yms. Että miksi alkoholia palvotaan päättäjien toimesta vaikka alkoholi on erittäin epäterveellistä. Ei muuta kun pulloihin/tölkkeihin varoitus kuvat ja tekstit, kun se terveys on niin tärkeä asia ja alkoholin hinta on aivan liian alhainen, ei muuta kun hinta ylös niin osallistuvat alkoholin käyttäjät itse aiheutettujen sairauksien hoito kustannuksiin.

Osittain varmaan siksi, että alkoa on mahdollista käyttää ihan kohtuudellakin esim. se ruokaviini tai saunakalja (eikä nekään todellakaan pakollisia joka aterialla tai saunareissulla). Paljonhan on meitäkin jotka voitaisiin lopettaa alkon käyttö vaikka kokonaan jos olisi syy siihen, itsekin pidän tipattomia ihan huomaamatta pitkin vuotta. Kukaan sen sijaan ei käytä tupakkaa vain silloin tällöin huvin vuoksi.

Ostan vuodessa 2-4 savukeaskia, mennessäni viihteelle. Tiedän useita muitakin, jotka polttavat vain esim. baari-iltana tai vaikka ystävien mökkiviikonloppuna.

Ja siitä se sitten lähti. Tunnen myös monia, joiden viihdekäytöstä tuli arkea.

Vierailija
149/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottua, Suomessa ei alkoholista voi keskustella järkevästi, koska keskustelu kääntyy heti ongelmiin, joita alkoholista aiheutuu. Olen aivan varmasti näiden huolestujien kohderyhmää. Tapaamme kaveriporukalla, voimme olla mökillä esim 2-3 päivää ja joka päivä korkataan. Meillä on juomissuunnitelma: näiden päivien aikana kenellekään ei sälytetä velvollisuuksia, kenenkään ei tarvitse olla kuskina, jne. Ruokaa laitetaan yhdessä, usein siideri/oluttölkki kädessä. Puuhaillaan, jutellaan, pohditaan elämää. Viiniä kuluu. Toisaalta teemme myös retkiä, viimeiselle tuli vaikeaa maastoa käveltäväksi 6-8 km. Toki eväiden juokossa oli janojuomiakin. Kukaan ei kaatuile, kukaan ei menetä muistiaan tai ördää,

Sisareni on kovin huolissaan elämästäni, hän kun alkaa oksentamaan ja saa kamalan krapulan parista siideristä. Hän jaksaa muistuttaa, että tämä ei ole mitään aikuisten (ollaan viiskymppisiä) elämää.

Ollenkaan en ole tajua, mitä meidän pitäisi sitten tehdä parempaa niinä nykyään harvoina aikoina, kun kaveriporukalla ennätämme näkemään. Sen tiedän, että ylipainonsa ja ylipäätään huonon kuntonsa vuoksi hän ei mitenkään olisi kyennyt esimerkiksi siihen maastokävelyyn, jonka viime keikalla teimme. Epäilen kuitenkin, että jos alan ihmettelemään ja tenttaamaan häneltä, menikö taas viime viikonloppuna sipsukkapusseja kuinka monta, ettei olis donitsilaatikko tuo tuossa, hei onks sulla oikeasti näin monta keksipakettia kaapissa, hän ei yhtään hyvällä katsoisi tätä huolenpitoa.

Joten, kuten jenkit sanovat: thanks you for you controlling and contemp, I'm fine!    

Vierailija
150/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän suvussa huomautetaan heti, jos jollakin lähtee mopo käsistä. Osa on lopettanut kokonaan alkon.

Vierailija
151/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humalassa oleva ihminen on epäluotettava ja selvälle yleensä epämieluisa keskustelu- tai matkakumppani. Tissuttelija ei voi katsoa lasten perään tai ajaa tarvittaessa.

Monella tässä ketjussa on ihan hukassa kohtuukäytön rajat. Jokailtainen tissuttelu on ongelmakäyttöä, samoin joka viikonloppuiset kaatokännit. Alkoholiongelmaa on helppo vähätellä, mutta varmaa on, että läheiset kärsii.

- Alkoholistin tytär

Täällä toinen alkoholistin tytär, ihan lumihankeen karkuun juossut, turpananan saanut, ällöjä ryyppykavereita, välit sukuun katkennut, yölliset puhelut jne jne. Koko setti.

Silti alkoholi ei ole minulle mörkö. Ei, en halua sitä omaan arkipäivääni, mutta en minä hyperventiloi jos mökillä tai lomalla tissutellaan päivän mittaan, lapsilla on mukavaa, aikuisilla on mukavaa eikä kukaan örvellä. Se mitä minulla on jäänyt lapsuudesta käteen on tieto siitä, että se alkoholi ei ole itsessään mörkö vaan ne ihmiset on. Jos aikuinen ei osaa juoda ilman että sammuilee tai örveltää, niin en vietä hänen kanssaan aikaa, eikä myöskään lapseni. Lasta ei kuitenkaan tarvitse sulkea pumpuliin saadakseen turvallisen lapsuuden. Turvallisen aikuisen seurassa jo lapsena voi oppia paljon elämän harmaista sävyistä.

Vierailija
152/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi ja addiktiot ovat ikävä kyllä perinnöllisiä. Jos omat vanhemmat ovat olleet alkoholisteja, tai jompi kumpi, on moni itse raitis. Sitten taas ne omat lapset aloittavat saman rallin. Aineella millä hyvänsä. Valikoimaa riittää. Mitään ei taaskaan opittu.

Vierailija
153/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalassa oleva ihminen on epäluotettava ja selvälle yleensä epämieluisa keskustelu- tai matkakumppani. Tissuttelija ei voi katsoa lasten perään tai ajaa tarvittaessa.

Monella tässä ketjussa on ihan hukassa kohtuukäytön rajat. Jokailtainen tissuttelu on ongelmakäyttöä, samoin joka viikonloppuiset kaatokännit. Alkoholiongelmaa on helppo vähätellä, mutta varmaa on, että läheiset kärsii.

- Alkoholistin tytär

Täällä toinen alkoholistin tytär, ihan lumihankeen karkuun juossut, turpananan saanut, ällöjä ryyppykavereita, välit sukuun katkennut, yölliset puhelut jne jne. Koko setti.

Silti alkoholi ei ole minulle mörkö. Ei, en halua sitä omaan arkipäivääni, mutta en minä hyperventiloi jos mökillä tai lomalla tissutellaan päivän mittaan, lapsilla on mukavaa, aikuisilla on mukavaa eikä kukaan örvellä. Se mitä minulla on jäänyt lapsuudesta käteen on tieto siitä, että se alkoholi ei ole itsessään mörkö vaan ne ihmiset on. Jos aikuinen ei osaa juoda ilman että sammuilee tai örveltää, niin en vietä hänen kanssaan aikaa, eikä myöskään lapseni. Lasta ei kuitenkaan tarvitse sulkea pumpuliin saadakseen turvallisen lapsuuden. Turvallisen aikuisen seurassa jo lapsena voi oppia paljon elämän harmaista sävyistä.

Olen todella pahoillani puolestasi. :( Omat vanhemmat eivät käyttäneet alkoholia lainkaan. Ilmankos niillä oli aikaa meille ja harrastuksille.

Vierailija
154/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä salattiin suvussa häpeän vuoksi alkoholikuolema. Nyt on sitten toinen tulossa.

Vierailija
155/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis matkaseuraa, joka katsoo lastesi perään ja ajaa, kun sinä tarvitset? Etpä kuulosta mitenkään minulle mieluisalta matkaseuralta todellakaan sinä.

Vierailija
156/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi ja addiktiot ovat ikävä kyllä perinnöllisiä. Jos omat vanhemmat ovat olleet alkoholisteja, tai jompi kumpi, on moni itse raitis. Sitten taas ne omat lapset aloittavat saman rallin. Aineella millä hyvänsä. Valikoimaa riittää. Mitään ei taaskaan opittu.

Se johtuu kyllä aika paljon siitä, että raittiilta vanhemmalta, joka varjelee lastaan edes näkemästä alkoholia, ei voi oppia kohtuukäyttöä.

Vierailija
157/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän suvussa huomautetaan heti, jos jollakin lähtee mopo käsistä. Osa on lopettanut kokonaan alkon.

Huomautetaanko myös ylipainosta, onko moni laihduttanut ihannerasvaprosenttiin? Sanotaanko huonosti nukkumisesta, onko osa mennyt unikouluun? Huomautetaanko liikkumattomuudesta ja osa on nyt maratoonareita?

Vierailija
158/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautetaanko myös ylipainosta, onko moni laihduttanut ihannerasvaprosenttiin? Sanotaanko huonosti nukkumisesta, onko osa mennyt unikouluun? Huomautetaanko liikkumattomuudesta ja osa on nyt maratoonareita?

Sanakirjassa kohtaan 'suhteellisuudentajun puute' voi laittaa sinun kuvasi asiaa selventämään.

Vierailija
159/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo nuorina aikuisina kuittailtiin kavereille, jotka joivat liikaa. Sosiaalinen kontrolli siinäkin. Huolehdittiin, että saivat oksennettua turvallisesti.

Vierailija
160/282 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä juoppojen hyysäämistä täällä. Työikäisten suomalaisten kuolemien suurin aiheuttaja on alkoholi. Turha verratakaan ylipainoon. Alkoholi nyt kuitenkin on hermomyrkky, mitä sokeri tai rasva ei ole. Ja alkoholi muuten lihottaa.

Mitä juoppojen hyysäämistä on todeta se fakta, että aikuisen ihmisen juomiseen ei voi kukaan puuttua? Kenen etua palvelee päivitellä toisten juomista, kun se päivittely ei vähennä sitä juomista pätkän vertaa? Ihminen voi pelastaa vain itsensä, ja ensi askel siihen on totuuden näkeminen - sen, ettei toisen juomiseen voi vaikuttaa mitenkään. Jos yrittää mahdotonta, pilaa samalla vain omankin elämänsä.

Tämä ei todellakaan ole mikään universaali totuus, jollaisena sen esität. Siinä olet oikeassa, että totuuden näkeminen on ensi askel raitistumiseen. Mutta miten juoppo sen touuden näkisi, jos kukaan läheinen ei sano mitään ja vain hyssyttelee ongelmaa? Oma läheiseni lopetti juomisen kolme vuotta sitten kuin seinään, kun viimein rohkaistuin nostamaan kissan pöydälle. Se olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin.  Toki kaikkien kanssa ei käy yhtä onnellisesti, mutta hyssyttely ei ainakaan muuta mitään.