Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...

Vierailija
08.08.2017 |

Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Kommentit (320)

Vierailija
81/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa ihmettelyään..

Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.

Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..

14 jatkaa

Se ero meissä on, että minä en sukuloi enkä käy marjametsissä tms. Lomat on ulkomaanlomia tai ystävien luona kaupungissa.

Mattopyykille pääsen kun kannan maton kainalossa noin 2 km, siellä on pesupaikka. Tai pyydän joltain maksua vastaan kyydin mattopesulalle joka muutaman kilometrin päässä. Joskus olen myös tilannut kuljetukset pestäville matoille.

Ymmärrän Ap:tä, ihminen jonka elämä on monimuotoisempaa eikä niin rajoittunutta kuten useimpien autottomuuden puolustajilla tuntuu olevan.

Mitä sellaisia ulottuvuuksia autollisuus avaa, joihin autottomana ei ole mahdollisuuksia? Yli 30 vuotta täällä eläneenä en ole vielä keksinyt sellaisia.

No sulla on vielä varmastikin aikaa oppia ymmärtämään ja havainnoimaan niitäkin.

Minultakin ovat kyllä menneet ohi, vaikka ikää on tuplasti tuo 30-vuotta.

Vierailija
82/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

Suuret kauppakeskuksetkin sijaitsevat tuossa noin kilometrin päässä ja tavalliset arkiostokset teen parinsadan metrin päässä sijaitsevissa pienemmissä kaupoissa, joita on ainakin kolme mistä valita. Suuremmista kaupoista haen sitten tiettyjä erikoistuotteita joskus harvemmin, eikä kantamista ole ollut kertaakaan vaivaksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä.

Pyydättekö paljon tuttujanne tai sukulaisianne kuskaamaan tai esim. viemään tai hakemaan asemalle vai kuljetteko taksilla silloinkin? Jos olette matkustaneet eri kaupunkiin vaikka? Tai jos teidät kutsutaan muualle julkisten ulottumattomiin, odotatteko saavani kyydin?

En pyydä kyytiä käytännössä koskaan. Jos julkisten ulottumattomissa asuva ihminen kutsuu minut luokseen, hän tarjoutuu aina ihan itse hakemaan pysäkiltä tai asemalta ja palauttamaan sinne. Jos minulla olisi auto, tekisin ilman muuta samoin. Olisi töykeää olettaa, että kauempaa matkustanut vierailija vielä ajelisi asemalta taksilla luokseni, jos minulla olisi toimiva auto käytössä.

Koska olen nähnyt näitä "autottomat ovat surkimuksia"-aloituksia sen verran paljon av:lla, niin miellän ap:nkin aloituksen samaan kastiin. Tuo edellinen kysymyspatterikin osoitti juuri sen, millä ap yrittää (ainakin omasta mielestään) häpäistä autottomia. Että kun ovat niin hävyttömiä, että kehtaavatkin jatkuvasti pyytää toisilta kyytiä, vaikka väittävät, että ilman autoa pärjää.

Olen siis samaa mieltä lainaamani kommentoijan kanssa: jos itse kutsuu vieraita korpeen, niin kohteliasta on hakea heidät lähimmältä pysäkiltä tai asemalta ja ihan ilman mitään piikittelyä siitä, ettei näillä ole autoa. En ollenkaan ymmärtäisi, jos joku esittäisi mukamas vilpittömän kutsun, mutta sitten alkaisi naputtaa siitä, etteivät vieraat voikaan saapua omin jaloin rappusille asti.

Eli kyllä minä odotan saavani kyydin. Jos isäntäväki ei siihen pysty, vaikka tietävät varsin hyvin asuvansa hankalan matkan päässä, niin silloin eivät taida oikeasti vieraita halutakaan.

Ai niinkun vanhempani eivät oikeasti haluaisi meitä käymään, jos eivät hakisi ja veisi meitä joka kerran KAHTA reissua (meillä on 3 lasta)? Jaa-a, no ehkä eivät hyvin usein haluaisikaan😂

Hassua ajatella näin maaseudulla kasvaneen, että sinne vieraita kutsuessaan tai juhlia järjestäessään olisi asuinpaikan vuoksi jotenkin vastuussa näiden kulkemista :/

Vierailija
84/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörällä ja juosten pääasiassa. Silloin tällöin julkisilla tai taksilla.

Reissut taksilla/junalla kentälle ja määränpäässä julkisilla, taksilla tai vuokraan auton. Vuokra-autoa kotimaassa tarvitsee vain jos pitää päästä häihin tms. maaseudulle.

Juosten... Et usko tuohon nyt itsekään :))

Vierailija
85/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

Asun alle 2 km päässä keskuksesta, jossa on Prisma, Citymarket, Lidl ja niiden yhteydessä muutamia vaatekauppoja, apteekkia jne. Menen sinne pyörällä. Pyörässäni on satulalaukut sekä ohjaustagossa kori. Niihin mahtuu oikein mainiosti viikonkin ostokset. Ei mitään ongelmaa. Eikä tarvitse kantaa. Jos en mene pyörällä, kävelen ja otan repun mukaan. Silloinkaan ei tarvitse käsissä kantaa ja reppuun mahtuu yllättävän paljon tavaraa kun pakkaa oikein.

Tuon viimeisen lauseen sisältö ei oikein avaudu minulle.

Tällainen yllä oleva kommentti kertoo juuri niistä autottomista joiden elämä on hyvin Rajoittunutta. Elämä on töihin-kotiin-prismaan-kotiin-töihin-kotiin-prismaan-mihin mä autoo tartten. NiinPÄ niin.

Vierailija
86/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on valintoja, miten paljon kerralla pitää ostaa tavaraa sieltä isosta kauppakeskuksesta, isosta jättikokoisesta Prismasta. Totta kai, jos on kolme saksanpaimenkoiraa, lapset harrastaa kaikki eri puolilla kaupunkia/pitäjää ja itse valokuvaa vapaa-ajallaan, niin auto alkaa olla välttämätön kulkupeli.

Ja jos käy usein mökeillä ja kiertää ympäri maata, niin kyllä, autoa tarvitaan. 

Mutta se ei tee ihmisestä sen avarakatseisempaa, tai kiinnostavampaa, tai älykkäämpää tai mitä vain parempaa kuin muut - ihmistä. Se on vain auto, jolla pääsee paikasta a paikkaan b, joskus helpommin kuin julkisilla tai kävellen ja joskus huonommin (kaupunkien keskustoissa parkkipaikat on kortilla ja kalliita). 

Vierailija
87/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveältä kuulostaa. On se ihana lähteä omalla autolla töihin, ja töiden jälkeen kauppaan. On ihana kierrellä Suomea kesäaikaan, mennä maaseudulle kyläilemään. Olen ajanut 26 vuotta, enkä luopuisi. Menepä pyörällä hame päällä, ja hiukset laitettuna. 

Minusta taas on mukavaa, kun on etätyö eikä tarvitse lähteä - edes omalla autolla - liikenneruuhkiin.

Sama. Ja kun täytyy lähteä, mikä sen mukavampaa kuin istua kaikessa rauhassa bussin penkissä ja vilkaista vaikka sähköpostit samalla, kun kuski vie perille.

Vierailija
88/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa ihmettelyään..

Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.

Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..

14 jatkaa

Se ero meissä on, että minä en sukuloi enkä käy marjametsissä tms. Lomat on ulkomaanlomia tai ystävien luona kaupungissa.

Mattopyykille pääsen kun kannan maton kainalossa noin 2 km, siellä on pesupaikka. Tai pyydän joltain maksua vastaan kyydin mattopesulalle joka muutaman kilometrin päässä. Joskus olen myös tilannut kuljetukset pestäville matoille.

Ymmärrän Ap:tä, ihminen jonka elämä on monimuotoisempaa eikä niin rajoittunutta kuten useimpien autottomuuden puolustajilla tuntuu olevan.

Mitä sellaisia ulottuvuuksia autollisuus avaa, joihin autottomana ei ole mahdollisuuksia? Yli 30 vuotta täällä eläneenä en ole vielä keksinyt sellaisia.

No sulla on vielä varmastikin aikaa oppia ymmärtämään ja havainnoimaan niitäkin.

Minultakin ovat kyllä menneet ohi, vaikka ikää on tuplasti tuo 30-vuotta.

Olen pahoillani jos olet jo niin huonossa kunnossa.

Vierailija
89/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun alle 2 km päässä keskuksesta, jossa on Prisma, Citymarket, Lidl ja niiden yhteydessä muutamia vaatekauppoja, apteekkia jne. Menen sinne pyörällä. Pyörässäni on satulalaukut sekä ohjaustagossa kori. Niihin mahtuu oikein mainiosti viikonkin ostokset. Ei mitään ongelmaa. Eikä tarvitse kantaa. Jos en mene pyörällä, kävelen ja otan repun mukaan. Silloinkaan ei tarvitse käsissä kantaa ja reppuun mahtuu yllättävän paljon tavaraa kun pakkaa oikein.

Tällainen yllä oleva kommentti kertoo juuri niistä autottomista joiden elämä on hyvin Rajoittunutta. Elämä on töihin-kotiin-prismaan-kotiin-töihin-kotiin-prismaan-mihin mä autoo tartten. NiinPÄ niin.

On kaupunkeja ja kuntia, joissa kaikkea on kävelymatkan päässä: kulttuuria, liikuntapaikkoja, mustikkametsiä, järvenrantoja. 

Toiset lukee ja maalaa kotonaan, toiset liikkuu luonnossa joka on kodin lähellä. Ei se nyt vaan ole niin yksiselitteistä, että autoton on elämäntavoiltaan yksinkertainen ja vähään tyytyvä, sillä saman saa koskemaan myös autollisia ihmisiä: mielikuvitus ei riitä keksimään, mitä autottoman ihmisen elämänsisältö voisi olla kuin arkea. 

Vierailija
90/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kruununhaassa, joten kävellen tai julkisilla pääsee nopeasti mihin tahansa minne tarvitsee mennä. Auton kannsa pitäisi maksaa 100 euroa/kk (1200 euroa vuodessa!) parkkihallipaikasta ja kadulle en rupea pysäköimään.

Joskus käytä taksia, mutta silti tulee halvemmaksi kuin auton omistaminen.

Vierailija
91/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden julkisilla kauemmaksikin pääsevillä menee homma aina niin, että joku siellä perillä odottaa heitä auton kanssa. Itse ei tietenkään autoa tarvitse, kun on nakittanut jonkun muun asemalle passiin. Harvan mökki tai anoppila on kuitenkaan pikkukylän keskustassa, mihin se juna/bussi jättää. Mökiltä pitää päästä kauppaan, mutta ei hätää, lankomies kuskaa kyllä mielellään. Ja velipoika vie bussiasemalle, kun haluaa kotiin lähteä. Ja jos on vielä mökin metsästä poimitut marjat mukana, niin kyllä se reipas kummilikka käy äkkiä hakemassa rautatieasemalta ja heittää kotiin.

Näin toimii autottomat. Todelläkin on heistä kokemusta!

Olet niin väärässä. On varmasti joitain autottomia, jotka aina olettavat saavansa kyytejä ja jopa pyytävät niitä itse. Kaikki eivät kuitenkaan ole sellaisia. En tunne ketään autotonta, joka aina ruinaisi kyytejä, vaikka autolliset väittävätkin heitä olevan laumoittain. Monille ei ole mikään ongelma kävellä lähimmältä pysäkiltä tai asemalta määräpaikkaan. Jos matka on liian pitkä käveltäväksi jätetään menemättä tai käytetään taksia. Jokainen minun tuttavapiirini mökki ja kyläpaikka on sijainniltaan sellainen, että autotta ja ilman kyydin ruinausta pääsee oikein hyvin paikalle. Vaikka ei asu ihan keskustassa, voi silti olla pikavuoropysäkki kävelymatkan päässä. Ja ihan joka paikassa vähintäänkin taksilla pääsee kulkemaan, jos kävely ei onnistu.

Vierailija
92/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen autoton ja uskaltaisin väittää että elämäni on keskimääräistä vähemmän rajoittunutta. Olen mm. asunut viidessä eri maassa, kaikissa autottomana, ja myös matkustellut näiden maiden sisällä ilman autoa. Harrastan, liikun luonnossa ja teen vapaaehtoistöitä, ilman autoa. Asun suuren kaupan vieressä, joten suurin osa ostoksista onnistuu hyvin kävellen, mutta joskus menen vaihtelun vuoksi bussilla tai ratikalla eri kauppaan.

Vierailija
93/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä.

Pyydättekö paljon tuttujanne tai sukulaisianne kuskaamaan tai esim. viemään tai hakemaan asemalle vai kuljetteko taksilla silloinkin? Jos olette matkustaneet eri kaupunkiin vaikka? Tai jos teidät kutsutaan muualle julkisten ulottumattomiin, odotatteko saavani kyydin?

En pyydä kyytiä käytännössä koskaan. Jos julkisten ulottumattomissa asuva ihminen kutsuu minut luokseen, hän tarjoutuu aina ihan itse hakemaan pysäkiltä tai asemalta ja palauttamaan sinne. Jos minulla olisi auto, tekisin ilman muuta samoin. Olisi töykeää olettaa, että kauempaa matkustanut vierailija vielä ajelisi asemalta taksilla luokseni, jos minulla olisi toimiva auto käytössä.

Koska olen nähnyt näitä "autottomat ovat surkimuksia"-aloituksia sen verran paljon av:lla, niin miellän ap:nkin aloituksen samaan kastiin. Tuo edellinen kysymyspatterikin osoitti juuri sen, millä ap yrittää (ainakin omasta mielestään) häpäistä autottomia. Että kun ovat niin hävyttömiä, että kehtaavatkin jatkuvasti pyytää toisilta kyytiä, vaikka väittävät, että ilman autoa pärjää.

Olen siis samaa mieltä lainaamani kommentoijan kanssa: jos itse kutsuu vieraita korpeen, niin kohteliasta on hakea heidät lähimmältä pysäkiltä tai asemalta ja ihan ilman mitään piikittelyä siitä, ettei näillä ole autoa. En ollenkaan ymmärtäisi, jos joku esittäisi mukamas vilpittömän kutsun, mutta sitten alkaisi naputtaa siitä, etteivät vieraat voikaan saapua omin jaloin rappusille asti.

Eli kyllä minä odotan saavani kyydin. Jos isäntäväki ei siihen pysty, vaikka tietävät varsin hyvin asuvansa hankalan matkan päässä, niin silloin eivät taida oikeasti vieraita halutakaan.

Ai niinkun vanhempani eivät oikeasti haluaisi meitä käymään, jos eivät hakisi ja veisi meitä joka kerran KAHTA reissua (meillä on 3 lasta)? Jaa-a, no ehkä eivät hyvin usein haluaisikaan😂

Hassua ajatella näin maaseudulla kasvaneen, että sinne vieraita kutsuessaan tai juhlia järjestäessään olisi asuinpaikan vuoksi jotenkin vastuussa näiden kulkemista :/

Itsekin olen kasvanut julkisen liikenteen ulottumattomissa maaseudulla eikä minuakaan tarvitse täältä 300 km päästä kotoa tulla noutamaan ja sitten palauttamaan. Kuitenkin kutsujat ovat jo kutsuessaan sanoneet, että tulevat omaa kotiaan lähimmältä asemalta hakemaan.

Vierailija
94/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat?

Miksi mun pitäisi ostaa viikon ruuat yhdellä kertaa? Se on just sen kaupunkiasumisen idea, että voi kotimatkalla töistä piipahtaa lähikaupasta hakemassa tarvittavan. Voi käydä torilla hakemassa tuoretarvikkeet ihan kävellen. En tarvitse mihinkään sellaista lastia ruokaa, etten jaksaisi sitä kantaa puolta kilsaa kaupasta kotiin. Ja olen hyvin tyytyväinen ettei mun edes tarvitse käydä suurissa kauppakeskuksissa, en tarvitse sellaisista mitään.

Vierailija
95/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki asuisivat enintään kilometrin päässä Market-tyyppisestä kaupasta, olisi Suomen asukastiheys kauppojen ympärillä jotain reilut 500as./km2.

Onneksi asumme alueella n.50as./km2.

Vierailija
96/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilu näemmä vähentää aivotoimintaakin. Sinulta jäi näet huomaamatta, että tuossa vastattiin vain kysymykseen ostosten teosta. Siinä ei kuvailtu koko elämän sisältöä.

Vierailija
97/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on valintoja, miten paljon kerralla pitää ostaa tavaraa sieltä isosta kauppakeskuksesta, isosta jättikokoisesta Prismasta. Totta kai, jos on kolme saksanpaimenkoiraa, lapset harrastaa kaikki eri puolilla kaupunkia/pitäjää ja itse valokuvaa vapaa-ajallaan, niin auto alkaa olla välttämätön kulkupeli.

Ja jos käy usein mökeillä ja kiertää ympäri maata, niin kyllä, autoa tarvitaan. 

Mutta se ei tee ihmisestä sen avarakatseisempaa, tai kiinnostavampaa, tai älykkäämpää tai mitä vain parempaa kuin muut - ihmistä. Se on vain auto, jolla pääsee paikasta a paikkaan b, joskus helpommin kuin julkisilla tai kävellen ja joskus huonommin (kaupunkien keskustoissa parkkipaikat on kortilla ja kalliita). 

Ei auto tee kenestäkään avarakatseisempaa, mutta se mahdollistaa sen.

Kyllä edelleen kun näitä tekstejä lukee niin sen autottoman maailmankuva on melko rajoittunutta (koti-prisma-työ) kun vertaa autolliseen. Mutta eipä se tietenkään sitäkään takaa kyllä autollinenkin voi olla melko rajoittunut. Se taas että näkee, kokee, tekee paljon erillaisia asioita luo sitä avarakatseisuutta ja ennenkaikkea tekee elämästä elämisen arvoista.

Auto on helpotus ja mahdollistaja, julkiset ovat hidaste ja rajoittaja.

Vierailija
98/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden hengen viikon ruuat mahtuu helposti semmoiseen mummokärryyn ja reppuun. Lisäksi tilaa jää vielä muillekin ostoksille. En kylläkään yleensä koe lainkaan tarpeelliseksi ostaa viikoksi ruokaa kerralla, koska mulla on oikein hyvä kauppa kävelymatkan päässä. kotoa. En itse juuri nauti shoppailusta, minusta se on aika henkisesti köyhää touhua. 😉

Vierailija
99/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret kauppakeskukset = henkistä rikkautta? Ei mulle, sori vaan, asioin mieluummin lähikaupassa ja lähimarketissa ihan kävellen tai sitten keskustan liikkeissä, kun olen siellä muutenkin liikkeellä, bussilla.

Vierailija
100/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö elämänpiiri tunnu kovin suljetulta kun joutuu käytännössä kulkemaan vain paikoissa missä kaikki muutkin? Et voi käydä paikassa x vain mielenkiinnosta nähdä mitä siellä on?