Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...
Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?
Kommentit (320)
Olin vuosia ilman omaa autoa eikä se Helsingissä asuvalle ollut mikään ongelma. Julkiset kulkevat melkein vuorokauden ympäri ja niinä parina kertana vuosien varrella, kun tuli viivyttyä yöelämässä pitkään, käytin taksia. Vanhempieni luona kävin junalla tai bussilla. Työn takia ei ole ollut pakko liikkua alueilla, joille ei pääsisi julkisilla, joten en missään vaiheessa kokenut autottomuutta ongelmaksi. Ruoat ostin lähikaupasta ja esimerkiksi muuttokuljetuksen muuttofirmasta.
Liikutaan polkupyörällä ja julkisilla, jotka Helsingissaä/pääkaupunkiseudulla kulkee ihan kohtalaisesti. Jos isompia muutto yms. kuormia vuokrataan paku. Joskus joku kaveri voi ottaa kyytiin tai viedä jonnekin mutta pääsääntöisesti julkisilla. Kauppa kävelymatkan päässä ja käytössä "mummokärry" jos jotain isompia ostoksia. Asutaan alueella, jossa kaikki arjen palvelut on kohtuullisen matkan päässä, ei tarvetta autoille. Reissut julkisilla, junalla yms. Hätätapaukset taksilla.
Et ole julkisesta liikenteestä kuullut?
Pyörä ja julkiset kulkee. Asun lähellä kauppaa, opiskelupaikkaa ja palveluita. En pahemmin käy missään baareissakaan, niin taksiakaan ei tule käytettyä.
Polkupyörällä pääsee hyvin kaikkina vuodenaikoina. Pidemmät matkat julkisilla. Erikoistilanteissa voi vuokrata auton.
Pärjään oikein hyvin.
Matkustan lähijunalla tai bussilla. Yli tunnin matkat mieluiten junalla.
Kävelen lähikauppaan ja kirjastoon (1,5 km päässä). Käytän taksia muutamia kertoja vuodessa.
Jos minulla olisi auto, ajaisin varmaan noita lyhyitäkin matkoja, mikä ei olisi hyvä asia, koska en harrasta muuten liikuntaa.
Julkisilla. Taksia en ole käyttänyt kymmeneen vuoteen
Julkisilla kaikki matkat (pitkät ja lyhyet), ostoksille vetokärry tai jos isot ostokset, niin tilaan Alepan kauppakassin. Muuten asun kauppakeskuksen kupeessa. Hki, päivittäin julkisilla 50 kilsaa.
Älkää oikeasti hullut ostako, jos ette ihan pakosta tarvitse.
Auto maksaa 150e/kk vaikka seisottaisit sitä vaan pihalla, tähän päälle vielä bensat, huollot,renkaat, muut varaosat,katsastukset,parkkimaksut...
Metrolla, ratikalla ja bussilla pääsee joka paikkaan kaupungissa. Kaupungin ulkopuolelle kulkee junat ja bussit. Kaupungissa tarvittaessa käytetään myös Uberia ja taksia. Joskus vuokrataan auto, sitä tarvitaan noin pari kertaa vuodessa.
Olen pärjännyt erinomaisesti. Niin kuin isäni ja äitinikin ovat pärjänneet. Vain julkisen liikenteen ulottumattomissa asuville auto on aikalailla välttämätön. Muuten ei ole mitään ongelmaa. Autollisille tuntuu olevan mystistä, miten voi liikkua ilman autoa. Itselleni on mystistä, mikä autottomuudessa on vaikeaa. Kun on kasvanut perheessä, jossa ei ole ollut autoa, autottomuus ei ole mikään ongelma. Kävellen, bussilla ja junalla pääsee sinne minne tarvitsee. Taksia olen käyttänyt alle 10 kertaa koko elämäni aikana. Ne ovat olleet kipeänä matka päivystykseen tai aamuyöllä ennen julkisten kulkemista rautatieasemalle tyylisiä matkoja.
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
Kauppa on tien toisella puolella (kunnon iso ruokakauppa, ei tarvetta käydä muualla)
Harrastamaan pääsen joko bussilla 3 min tai kävellen
Töihin julkisilla ja tämä olisi ehdoton, vaikka olisi autokin; ei ole parkkipaikkoja työpaikan lähellä tai sitten aamusta pitäisi lohkaista 20 min parkkiruudun etsimiseen ja mahdollisesti kävelyyn
Kotimaan matkat teen julkisilla, ei ole ongelma
Ulkomaille pääsee kaikista helpoimmin kun hyppää junaan ja 20 minuutissa on lentokentällä
Isommat tavarat tilaan kotiinkuljetuksella
Samoin jos on jotain kaatopaikalle menevää niin kerään ne 3 kpl ja tilaan kuljetuksen
Päivystykseen mentiin lapsen kanssa taksilla
Polkupyörällä kunnes tulee loskaa jolloin vaihdan bussiin ja kävelyyn. Reissut menee bussilla, junalla ja lentokoneella. Olisihan auto kiva mutta en tarvitse sitä ja tulisi kalliiksi seisottaa parkkipaikalla (se pelkkä parkkipaikka on kallis) kun en sitä oikeasti tarvi kuin ehkä kerran kuussa ja senkin pystyy välttämään. Jos joskus tarvitsen autoa johonkin suomireissuun mihin ei pääse julkisilla niin varmaan vuokraan auton.
Olen aina asunut kaupunkialueella, joten pääsen helposti tarvittavat matkat ilman autoa. Kävellen, pyörällä tai bussilla. Kauemmas bussilla tai junalla. Isot ostokset kotiinkuljetuksella. Hyvin helppoa. Taksia olen käyttänyt kerran tai kaksi elämäni aikana.
Jos jotain on ja siihen on tottunut, sen kokee helposti välttämättömyydeksi.
Yksi maalta muuttanut naapuri pyysi meitä kanssaan Linnanmäelle. Piti itsestäänselvänä, että lähdetään autolla. Meiltä menee vartti ratikalla Lintsin portille.
Sanoin, että totta kai menemme ratikalla. Ei mitään järkeä lähteä autolla. Lähdettiin sitten ratikalla, koska oli ihan myönteinen ja halusi oppia kulkemaan julkisilla. Sitten innostuikin asiasta.
Omalla kotikylällä bussi kulki kaksi kertaa päivässä ja se ei ollut relevantti vaihtoehto kulkemiseen. Huomasi, että ratikka kulkee jouhevasti ja usein. Pääsee parkkipaikkahuolista kerta heitolla. Kallistahan se on tavallaan, jos ei ole aikaperusteista korttia ja auto seisoo joka tapauksessa pihassa.
Tampereella ostin asunnon sellaiselta sijainnilta, että iso ruokakauppa, kirjasto, luontopolut, uimaranta ja terveyskeskus ovat 200m päässä. Bussi (töihin) keskustaan vie noin 10min välein ja matka kestää 20min.
Taksilla kotiudun joskus baarista, mutta muuten käytän busseja. Vanhempieni luo pääsee myös bussilla ja suurin osa ystävistäni asuu Tampereella. Lapsia, miestä tai lemmikkejä ei ole, joten muiden kulkemisesta ei tarvitse huolehtia.
Ajokortti on, jos vuokrapakua tarvitsee ajaa muuttopäivänä. Matkustus tapahtuu yleensä lentokoneella.
Asun kaupungissa, jossa on hyvät julkisen liikenteen yhteydet kaupungin sisällä. Kun matkustan kauemmaksi, käytän busseja. Nykyään saa bussiliput tosi edullisesti ja on edullisempaa matkustaa bussilla kuin junalla pitkät matkat. Muutkin liikennenöitsijät tulivat Onnibussin myötä tarjoamaan halpoja matkoja.
Esim meiltä Helsinkiin ja Ouluun pääsee 4,50e hinnalla ja jopa halvemmalla ( onnibus). Jos on lyhyempi matka esim 100 km niin sama hinta. Halpislippuja on rajoitetusti, mutta kun suunnittelee hyvissä ajoin niin miltei aina saanut halvimman lipun.
Matkakuluissa on tullut paljon säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
14 jatkaa
Se ero meissä on, että minä en sukuloi enkä käy marjametsissä tms. Lomat on ulkomaanlomia tai ystävien luona kaupungissa.
Mattopyykille pääsen kun kannan maton kainalossa noin 2 km, siellä on pesupaikka. Tai pyydän joltain maksua vastaan kyydin mattopesulalle joka muutaman kilometrin päässä. Joskus olen myös tilannut kuljetukset pestäville matoille.
Ratikalla ja metrolla pääsee viemään lapset harrastuksiin eli toinen viulutunnille ja toinen pianotunnille. Samoin balettitunneille pääsee metrolla sekä HJK:n jalkapallotunneille. Töihin pääsee molemmat hyvin julkisilla. Ja jos kerran tai pari kuukaudessa käyttää sään tai muun kiireen takia taksia, niin se riittää.