Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...
Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?
Kommentit (320)
Yli 200km jouduin matkustamaan bussissa, täydessä! Kauheeta!
Mielenkiintoinen havainto oli, että vähintään 90% matkustajista
oli naisia!
Ihmiset jotka suureen ääneen kailottavat, etteivät tarvi omaa autoa, ja vonkaavat sitten kyytiin, "kun mulla ei ole autoa" ovat ärsyttäviä. Ei, en ota heitä enään kyytiin.
Mieluummin vaikka liftareita. Mihin he muuten ovat hävinneet?
Asun n. 100 000 asukkaan kaupungissa melko lähellä keskustaa. Työmatka 1,5km hoituu pyörällä kesät talvet samoin kuin kauppareissut, tosin kivenheiton päässä on lähikauppakin. Sairaala/päivystys/terveysasema on kanssa 1,5km päässä joten sinne pääsee myös nopeasti kävellenkin.
Vanhempien/anopin luokse 130/240km aina bussiyhteyksillä, ajoissa kun lipun ostaa niin pääsee parilla eurolla per nuppi. :)
Tuntuisi tyhmältä maksaa maltaita auton seisottamisesta parkkipaikalla, kun sitä tarvitsisi ehkä pari kertaa kuussa.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, mikä autottomuudessa on ongelmallista. Jos ei nyt ihan korvessa asu. Julkiset kulkee aika kattavasti ja loput matkoista pääsee kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..Ihan mielenkiinnosta: Minne teet lomareissusi, jos auto on niihin välttämätön?
Tänä kesänä mentiin Ruotsin kautta Tanskaan, käytiin Kööpenhaminassa ja Legolandiassa, tultiin Saksan kautta pois (Travemundessa asuu ystäväni, poikettiin samalla siellä).
Viime kesänä käytiin Lapissa ja luoteis-Norjan vuonoilla. Sitä edellisenä vuonna Venäjällä,
Murmanskissa, ollaan kierrelty siellä muuallakin. Oikeastaan joka kesä tehdään joku automatka 1-2 viikkoa perheen kanssa jonnekin päin. Ja autolla käydään myös kotimaan huvipuisto- ym reissut. Suku on levällään ympäri Suomen, samoin ystävät, joten reissattua tulee, varsinkin kesäaikaan. Lisäksi kierretään aika paljon koiranäyttelyissä, autolla niissäkin. Vanhempanikin asuvat maaseudulla, n. 30 km keskustasta, joten autolla käydään sielläkin.
Tuollaisille reissuille joko vuokraisin auton (jos minulla olisi ajokortti) tai ottaisin matkajärjestäjältä bussikierroksen. Mutta ymmärrän kyllä, jos tuollaisia harrastaa, että haluaa käyttää omaa autoa. Onhan siinä erilainen vapaus. En kuitenkaan ihan noita varten autoa ostaisi.
Asun kaupungissa lähellä kauppoja. Omistan polkupyörän, sillä käy kätevästi kaupassa, vaikka kävellenkin pääsee nopeasti. Pyörässä on etukori, tarvittaessa voi laittaa korin taaksekin, jos tekee vähän enemmän ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
Sukulaiseni asuvat alueilla, joihin pääsen kävellen tai julkisilla. Julkisten käyttö siinä määrin joissa niitä itse käytän, tulee paljon halvemmaksi kuin auton omistaminen.
En käy mökillä.
Lomareissujen suunnitteluun mulla kuuluu se matkankin suunnittelu (junat, bussit).
Mattopyykkireissuilla en ole käynyt. Jos haluaisin pestä mattoja jossain, joutuisin varmaan pyytämään sukulaiselta kyydin matonpesupaikalle.
Toki auto kätevöittäisi elämää joissain asioissa, mutta mulla ei ole autoon mitenkään varaa, vaikka olisin kuinka säästäväinen. Se ei vain ole rahallisesti sen arvoista. Jos ylimääräistä rahaa olisi, hankkisin auton ihan vain mukavuudenhalusta. Välttämätön se ei mulle ole.
Taksia tulee käytettyä tosi tosi harvoin, eli on halvempaa ottaa taksi "hätätilanteessa" kuin omistaa kaiken varalta auto.
En ole koskaan vuokrannut autoa, mutta sekin tulisi harvoin käytettynä varmaankin oman auton omistamista halvemmaksi.
Meillä ei ole ollut autoa nyt kahteen vuoteen. Asumme lähiössä Helsingin kupeessa, emmekä tarvitse arkisin juurikaan autoa. Käymme kuitenkin etenkin lomien aikana aktiivisesti autolla reissuissa, mökkeilemässä ja lapset harrastavat jalkapalloa.
Arkisin pyöräilen, tai kuljen julkisilla, mutta kun tarvitsen autoa, käytän auton vertaisvuokrauspalvelua, Shareitin Blox Caria . Palvelusta voin vuokrata auton yksityiseltä, melkein naapureiltani. Vuokrauksista saan laskun kerran kuukaudessa sähköpostitse. Hinnat ovat todella paljon huokeampia verrattuna perinteisiin autovuokraamoihin.
Lapsiperheen arjelle tuo palvelu on ollut todellinen pelastus. Futistreeneihin tai matseihin kuskausta varten tulee usein otettua auto vain muutamaksi tunniksi, ja viikonloppureissuilla muutamaksi päiväksi. Kesälomalla auto oli kokonaisen viikon vuokralla, kun kiersimme sukulaisia ja mökkeilimme, mutta vuokra oli vain 250 euroa, kun perinteisestä autovuokraamosta perhe-auto olisi ollut tuplasti kalliimpi.
Kuljen kävellen, junalla, bussilla, juosten ja pyörällä mihin nyt menenkin. Tykkään kävelemisestä ja voin kävellä pitkiä matkoja. Jos mulla olisi ollut aina auto, olis mun nivelet varmaan paljon huonommassa jamassa kuin nyt on. Vältän ostamasta turhaa ja niinkin isoja ostoksia, että saan niiden kantamisesta mustelmia, oon kantanut yksin, se tosin herättää huvittuneita katseita ohikulkijoissa :D
Asun Lahdessa, jossa on julkinen liikenne mutta jota ei voi verrata isompien kaupunkien vastaavaan. Ja silti olen pärjännyt ilman autoa.
Töihin menen bussilla, lapset kävelee kouluun. Harrastuksiin menevät pyörillä tai julkisilla, riippuen säästä. Isommat ostokset tilaan kotiinkuljetuksella, ja kun torista ostin uuden pyörän, menin sinnekin bussilla. Matot hakee pesula pesuun, ja marjametsälle pääsee omalta ovelta.
Lentoasemalle pääsee sekä bussilla että junalla, samoin Helsingin satamaan jos laivalle mielii, itse en tykkää. Lennän aina. Suomea ei juuri kierrellä kiireisen arjen vuoksi ja mökkeilystä en välitä.
Ikeassa jos käyn, tai sisareni luona 200km päässä, lainaan isäni autoa ja maksan siitä ihan reilulla kädellä hänelle, vaikka ei tarvitsisi.
Jos harrastaisin jotain erikoisempaa, tai pitäisin mökkeilystä, olisi meillä totta kai oma auto. Nyt pidän siitä, että autosta säästyvät rahat laitan ulkomaanreissuihin.
Päivystykseen mennään taksilla, muuten en takseja käytä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
Kukaan sukulaiseni ei asu niin korvessa ettei sinne jaksaisi kävellä pysäkiltä. Sama mökin kanssa.
Lomareissut bussilla, junalla, laivalla, lentokoneella, kävellen, pyörällä jne.
Marjastusreissut ystävien kanssa kimppakyydillä tai ostamalla marjat taloyhtiön pihaan tulevalta marja-autolta.
Torin kautta (ja muualtakin) ostot niin, että haku onnistuu kävellen tai bussilla. Muussa tapauksessa kotiinkuljetus tai osto jätetään tekemättä.
Mattopyykki pesulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..14 jatkaa
Se ero meissä on, että minä en sukuloi enkä käy marjametsissä tms. Lomat on ulkomaanlomia tai ystävien luona kaupungissa.
Mattopyykille pääsen kun kannan maton kainalossa noin 2 km, siellä on pesupaikka. Tai pyydän joltain maksua vastaan kyydin mattopesulalle joka muutaman kilometrin päässä. Joskus olen myös tilannut kuljetukset pestäville matoille.
Ymmärrän Ap:tä, ihminen jonka elämä on monimuotoisempaa eikä niin rajoittunutta kuten useimpien autottomuuden puolustajilla tuntuu olevan.
Pääkaupunkiseudulla asuvana pärjään oikein hyvin. Liikun kävellen, bussilla, junalla, raitiovaunulla ja metrolla sen mukaan, minne olen menossa. Taksilla silloin, jos on jotain painavaa kannettavaa. Lentokentälle menen joko bussilla tai taksilla riippuen matkatavaroiden määrästä. Pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa menen bussilla, matkalaukun kanssa taksilla. Mökkiä mulla ei ole enkä käy marjastamassa. Yhden hengen taloudessa auton hinnalla saa jo niin valtavan määrän kaupasta marjoja, ettei elinikä riittäisi niiden kaikkien syömiseen. Sukulaisetkaan eivät asu missään niin korvessa, minne ei pääsisi junalla tai lentäen ja asemalta taksilla perille. Lähisuku ja ystävät asuvat myös pääkaupunkiseudulla.
Hirveältä kuulostaa. On se ihana lähteä omalla autolla töihin, ja töiden jälkeen kauppaan. On ihana kierrellä Suomea kesäaikaan, mennä maaseudulle kyläilemään. Olen ajanut 26 vuotta, enkä luopuisi. Menepä pyörällä hame päällä, ja hiukset laitettuna.
Tampereen hyvien joukkoliikenneyhteyksien ansiosta pärjään oikein hyvin. Monet palvelut ovat ihan kävelymatkan päässä (kaupasta kirjastoon, eläinlääkäristä terveyskeskukseen jne.) ja lisää löytyy bussireittien varrelta. Asuinpaikan valinnassa on tietysti merkitystä, ja meillä asunto on valittu niin, että autoa ei tarvita.
Sukulaisissa käyn junalla tai bussilla, ja siellä paikallisbussi vie perille asti. Muutot ja tavaroiden kuljetukset olen jättänyt ammattilaisten tehtäväksi (eikä niihin henkilöauto riittäisikään) ja marjametsäänkin pääsen ihan kaupungin bussilla, jos en sitten kävele tuohon lähelle. Lähin matonpesupaikka on tuossa nurkan takana, pyörällä kulkee matto tai kaksi kerralla.
Mökkeilystä en ole innostunut, ja autottomuus on erinomainen syy olla menemättä kavereiden mökeille. Lomareissut suunnittelen sen mukaan, että julkisilla pääsee. Tai sitten lähden patikoimaan, ja siinähän se kulkutapa on jo mainittukin.
Auto tuo myös vapautta valita. Esim. milloin lähtee vaikka nuuksioon vaeltamaan. Bussilla olet jumissa niihin aikatauluihin ja pois on tultava ja ehdittävä siihen viimeiseen bussiin viimeistään. Ja niin monessa muussakin auto vain tuo sen vapauden ettei ole kiinni aikatauluissa, johon tietenkin fiksut autottomat kertovat kuinka ei ollenkaan ole hankalaa aikatauluttaa päiväänsä, just joo mutta sitpä en tarkoittanutkaan.
Itse olen ollut sekä autollinen että autoton ja taas autoton ja autollinen ja joka kerta todennut että KYLLÄ autollisena on vapaanpi, menemään-tulemaan-olemaan-elämään.
Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.
Juuri tuo vapaus, et ole riippuvainen aikatauluista etkä muista. VAPAUS.
Hyvin pärjää, jos ei liiku muulloin kuin klo 6 - 00 välisenä aikana, tai kaupungin muurien ulkopuolella,
Asun kilometrin päässä töistä ja noin kilometrin päässä keskustasta. Eli liikun kävellen tai pyörällä. Ei ole vaikeaa.
Toki aina joskus kun haluaisi ostaa esim. kotiin kaikkea uutta niin pitää kosiskella jotain kaveria jolla on auto :D Mutta onneksi suostuvat!
Asutaan jonninverran syrjässä. Työmatka luokkaa pitkähkö. Pari keskikokoista koiraa. Kauppaan yli 5 km, siellä käydään pari kertaa viikossa. Kuljetaan mökillä. Hinaillaan asuntovaunua.
Julkiset kulkuneuvot ovat meillä OUT.
Isolla dieselillä mennään.
Maksaa toki, mutta helpottaa elämisen helppoutta entisestään.
Ei aikatauluja. Voi lähteä vaikka keslellä yötä ja vaikka mihin.
Neliveto, et ole tiellä.
Jos elämäntilanne ja harrastukset olisivat sellaisia, että kyläily maaseudulla olisi jatkuvasti välttämätöntä, tai että matkailussa kiinnostuksen kohteet olisivat luontokohteita erämaassa, tai omalla mökillä säännöllisesti, niin varmasti se auto olisi silloin hankittu. Ymmärrät varmaan ettei kaikilla ole tarvetta matonpesureissuille, ja harvan vanhemmatkaan asuu niin korvessa ettei sinne pääse kuin autolla.