Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...
Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
Omalla kohdallani nuo menevät näin:
Sukulaiset tulevat hakemaan lähimmältä pysäkiltä tai asemalta.
Mökki sijaitsee paikassa, jonne on kilometrin kävely pikavuoropysäkiltä.
Lomareissut ovat aina onnistuneet julkisilla.
Marjastus hoituu mökin metsissä. Sieltä sitten veli tuo marjat autolla tai kuskaan niitä itse bussilla.
Matot pesetän pesulassa, jonne kotoa 500m matka.
Mä kävelen kaikkialle. Taksiin ei olisi varaa, enkä mene julkisiin, ellei ole aivan pakko. Jaksan kantaa raskaita juttuja pitkiä matkoja. Jos jokin ei ole mahdollista ilman autoa, niin se ei ole tarpeellista. Sukulaisten luokse pääsen junalla.
Ihmiskunta on pärjännyt ilman autoja lähes koko olemassaolonsa ajan.
22 jatkaa:
Torista ostan vain jos kotiinkuljetus on mahdollinen
Ap jatkaa vielä.
Pyydättekö paljon tuttujanne tai sukulaisianne kuskaamaan tai esim. viemään tai hakemaan asemalle vai kuljetteko taksilla silloinkin? Jos olette matkustaneet eri kaupunkiin vaikka? Tai jos teidät kutsutaan muualle julkisten ulottumattomiin, odotatteko saavani kyydin?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ymmärrän hyvin nuo lähikaupat ja julkisilla töihin kuviot, mutta itse tarvitsen autoa niin moneen muuhunkin.
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..
Mun kaikki sukulaiset joita tapaan asuu kaupungeissa jonne pääsee julkisilla. Tai sitten taxi lähimmältä asemalta. En käy niin usein että auto kannattaisi. Meillä on 2 mökkiä ja niihin pääsee bussilla (tai juna+bussi) ja kävellä 1,5km. Usein sieltä tulee joku autollinen kuten vanhemmat hakemaan. Ei ole omaa mökkiä eikä tarvetta sellaiselle. Sielläkin käyn kerran vuodessa. Pesen maton kylpyhuoneessa. En osta torista mitään. Mutta jos ostaisin niin hakisin taksilla, bussilla tai lainaisin esim. Veljen autoa. Mulla on 1km metsään jossa on marjoja. En kyllä harrasta sitäkään.
Jos kävisin viikottain mökillä jonne ei pääse bussilla tai usein sukulaisilla jotka asuu jossain kaukana. Tai torittaisin jatkuvasti niin ehkä mulla olisi auto. Mun käytöllä kannattaa vuokrata auto tai käyttää taxia tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Sukuloinnit ? Ellei pääse, niin voihan pyytää ne sukulaiset käymään kotona vedoten autottomuuteen. Jos tahtoo - itse en välitä sukulaisista, kuin yhdestä/kahdesta tapauksesta.
Toriostot: voihan ne ostaa kotiinkuljetuksella postin kautta tai ostaa vain sellaiselta, joka voi toimittaa kotiin saakka.
Matot pesemme joko talon mattopesukoneessa tai pesulassa (kotiinkuljetuksella)
Marjat ostamme joko torilta tai yksityishenkilöltä kotiinkuljetuksella.
Näihin matto-/marjareissuihinhan voi käyttää sitä taksia...
Asun kaupungin keskustassa ja kauppoihin ja torille on matkaa satakunta metriä. Linja-autopysäkit ovat heti tuossa kadulla ja lenkkipolut lähtevät tuosta ihan vierestä. Omaa autoa ei ole ollut kohta kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Ihan mielenkiinnosta: Minne teet lomareissusi, jos auto on niihin välttämätön?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
Pyydättekö paljon tuttujanne tai sukulaisianne kuskaamaan tai esim. viemään tai hakemaan asemalle vai kuljetteko taksilla silloinkin? Jos olette matkustaneet eri kaupunkiin vaikka? Tai jos teidät kutsutaan muualle julkisten ulottumattomiin, odotatteko saavani kyydin?
En pyydä, sinnekin pääsee julkisilla.
Eri kaupungissa - ellen osaa kartan avulla perille, otan taksin.
Onneksi tällaisia pyyntöjä ei tule, miksi menisin, ellen sujuvasti pääse?
En koskaan pyydä keneltäkään kyytiä, mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
En pyydä. He tarjoutuvat ja jos eivät tarjoudu niin menen taxilla tai bussilla. Jos kutsutaan jonnekin minne en pääse julkisilla eikä se oli niin mielenkiintoista että olisin halukas taxilla matkustamaan niin sanon etten pääse sinne minnekään järkevästi. En oleta että kukaan kuskaa minua minnekään. Mulla ei kukaan sellainen keitä näen toistuvasti asu missään mihin ei pääsisi kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
Pyydättekö paljon tuttujanne tai sukulaisianne kuskaamaan tai esim. viemään tai hakemaan asemalle vai kuljetteko taksilla silloinkin? Jos olette matkustaneet eri kaupunkiin vaikka? Tai jos teidät kutsutaan muualle julkisten ulottumattomiin, odotatteko saavani kyydin?En pyydä. He tarjoutuvat ja jos eivät tarjoudu niin menen taxilla tai bussilla. Jos kutsutaan jonnekin minne en pääse julkisilla eikä se oli niin mielenkiintoista että olisin halukas taxilla matkustamaan niin sanon etten pääse sinne minnekään järkevästi. En oleta että kukaan kuskaa minua minnekään. Mulla ei kukaan sellainen keitä näen toistuvasti asu missään mihin ei pääsisi kuolisi.
Apuva! Auto correct iski ja tuo kuolisi oli julkisilla. En siis toivo mitään pahaa ei julksiten yhteyksien takana oleville. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
En pyydä kyytiä käytännössä koskaan. Jos julkisten ulottumattomissa asuva ihminen kutsuu minut luokseen, hän tarjoutuu aina ihan itse hakemaan pysäkiltä tai asemalta ja palauttamaan sinne. Jos minulla olisi auto, tekisin ilman muuta samoin. Olisi töykeää olettaa, että kauempaa matkustanut vierailija vielä ajelisi asemalta taksilla luokseni, jos minulla olisi toimiva auto käytössä.
Kuvitteellisessa tilanteessa, jos tutulla/sukulaisella ei olisi mahdollisuutta hakea, menisin juurikin sillä taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Eri kaupungeissakin kulkee julkisia, aika harva ihminen asuu täysin niiden ulottumattomissa. Eikä me ravata kylässä jatkuvasti, että jos nyt kerran vuodessa sitä taksia tarvitsee, niin sen kyllä raskii maksaa. Ja jos joku umpikorvessa asuva ihminen mut haluaa ihan välttämättä kylään, eikä siellä ole edes taksipalveluita, silloin kyllä odotan että saan kyydin. En tosin tunne ainoatakaan ihmistä joka sellaisessa paikassa asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
En kerjää kyytejä, enkä lähde mihinkään, jos olen muiden kyydeistä riippuvainen. Jos lähden jonnekin, otan tavaraa mukaan vain sen verran, että pystyn kävelemään lastin kanssa. En lähde mihinkään, jos en pääse itse sieltä pois silloin kun tahdon. Jaksan ihan kevyesti kävellä 15km. Taksilla olen matkustanut viimeksi 7 vuotta sitten.
Asun aivan keskustan kupeessa, pienen kävelymatkan päässä myös linja-auto- ja rautatieasema. Reissuille siis junalla tai bussilla. Joskus olen sairaalaan mennyt taksilla, mutta sinnekin pääsee kävellen, ellei ole todella huonossa voinnissa. Pyörällä tai kävellen kuljen yleensä minne menenkin. Huonekaluja ja muita isompia hankintoja tehdessä otan kotiinkuljetuksen. Tutuilta en ole joutunut kysymään kyytiä kertaakaan, eikä tule mieleen tilannetta, jossa niin tarvitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä.
En pyydä kyytiä koskaan. En myöskään automaattisesti oleta sitä saavani. Jos lähden jonnekin, huolehdin että pääsen ilman kyytipyyntöjä paikalle. Muussatapauksessa jätän menemättä. Lähes aina ihmiset kyllä tarjoutuvat hakemaan asemalta, jos ovat kylään pyytäneet. Silloin tietysti otan tarjotun kyydin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..Ihan mielenkiinnosta: Minne teet lomareissusi, jos auto on niihin välttämätön?
Tänä kesänä mentiin Ruotsin kautta Tanskaan, käytiin Kööpenhaminassa ja Legolandiassa, tultiin Saksan kautta pois (Travemundessa asuu ystäväni, poikettiin samalla siellä).
Viime kesänä käytiin Lapissa ja luoteis-Norjan vuonoilla. Sitä edellisenä vuonna Venäjällä,
Murmanskissa, ollaan kierrelty siellä muuallakin. Oikeastaan joka kesä tehdään joku automatka 1-2 viikkoa perheen kanssa jonnekin päin. Ja autolla käydään myös kotimaan huvipuisto- ym reissut. Suku on levällään ympäri Suomen, samoin ystävät, joten reissattua tulee, varsinkin kesäaikaan. Lisäksi kierretään aika paljon koiranäyttelyissä, autolla niissäkin. Vanhempanikin asuvat maaseudulla, n. 30 km keskustasta, joten autolla käydään sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ihmettelyään..
Sukuloinnit (kaikkien luo ei pääse julkisilla), mökkireissut, lomareissut ensinnäkin, samoin marjastukset jäisivät tekemättä. Sitten esim. ostin torin kautta pöydän, sen haku. Mattopyykkireissut. Nämä esimerkit tuosta viimeisen kuukauden ajalta..Ihan mielenkiinnosta: Minne teet lomareissusi, jos auto on niihin välttämätön?
Tänä kesänä mentiin Ruotsin kautta Tanskaan, käytiin Kööpenhaminassa ja Legolandiassa, tultiin Saksan kautta pois (Travemundessa asuu ystäväni, poikettiin samalla siellä).
Viime kesänä käytiin Lapissa ja luoteis-Norjan vuonoilla. Sitä edellisenä vuonna Venäjällä,
Murmanskissa, ollaan kierrelty siellä muuallakin. Oikeastaan joka kesä tehdään joku automatka 1-2 viikkoa perheen kanssa jonnekin päin. Ja autolla käydään myös kotimaan huvipuisto- ym reissut. Suku on levällään ympäri Suomen, samoin ystävät, joten reissattua tulee, varsinkin kesäaikaan. Lisäksi kierretään aika paljon koiranäyttelyissä, autolla niissäkin. Vanhempanikin asuvat maaseudulla, n. 30 km keskustasta, joten autolla käydään sielläkin.
Jatkan vielä, itse asiassa ainoat matkat, mitä ei tehdä autolla, suuntautuvat joko hyvin lähelle (kävelymatka) tai sitten lentokentäpä lähteisiin. Helpompi sanoa näin😀
Esim. Kylpyläreissutkin tehdään autolla, vaikka julkisillakin pääsisi varmaan.
Sukulointi: ei harrasteta. Jos on pakko, eikä julkisilla pääse, vuokrataan auto.
Mökkireissut: ei harrasteta
Lomareissut: julkisilla tai vuokra-autolla
Marjastukset, mattopyykit, toripöydät: ei harrasteta