Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...

Vierailija
08.08.2017 |

Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Kommentit (320)

Vierailija
221/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii tulla kokeilemaan tänne kehäkolmosen ulkopuolelle autottomuuden ihanuutta. Aamulla menee yksi bussi ja illalla tulee takaisin. Ei pärjää ilman autoa, ja vaikka pärjäisi, niin maksan mukavuudesta. Ajaminen ei rasita vaan rentouttaa. Maalaiselämää ja linnunlaulua ei Helsingin hulinaa.

Vierailija
222/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni pahin painajainen olisi asua Helsingin keskustassa, pienessä asunnossa. Ilman luontoa lähellä. Sairastuisin niin fyysisesti kuin henkisesti. Kaupunkielämä ei tee hyvää ihmiselle. Sellaista rahasummaa ei ole, että muuttaisin sinne stadiin. Ei omaa rauhaa, huh. Omaksi rauhaksi ei riitä kerrostaloasunto,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii tulla kokeilemaan tänne kehäkolmosen ulkopuolelle autottomuuden ihanuutta. Aamulla menee yksi bussi ja illalla tulee takaisin. Ei pärjää ilman autoa, ja vaikka pärjäisi, niin maksan mukavuudesta. Ajaminen ei rasita vaan rentouttaa. Maalaiselämää ja linnunlaulua ei Helsingin hulinaa.

Asun yli 300km päässä kehäkolmosesta ja olen pärjännyt loistavasti ilman autoa. Asuinpaikka luonnollisesti sellainen, jossa julkinen liikenne pelaa.

Vierailija
224/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto tuo myös vapautta valita. Esim. milloin lähtee vaikka nuuksioon vaeltamaan. Bussilla olet jumissa niihin aikatauluihin ja pois on tultava ja ehdittävä siihen viimeiseen bussiin viimeistään.

Viimeisen bussin jälkeen kulkee vielä taksi.

Käytän taksia mielelläni siksikin, että kuski on paljon parempi ajaja kuin mitä itse koskaan olisin. En tykkää ajaa, se ei tunnu miltään vapaudelta, vaan olen koko ajan hermostunut ja jännittynyt. Bussissa on ihanaa kun voi vaipua omiin ajatuksiinsa, katsella maisemia tms., kunhan vain muistaa oikealla pysäkillä jäädä pois. Muusta ei huolta.

Vierailija
225/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kehu tätä autottomuuttani, koska moni asia olisi nopeampi ja helpompi hoitaa omalla autolla. En silti halua satunnaisten isompien ostosten, lääkärikäyntien tai huvireissujen takia maksaa auton pitämisestä. Tykkään pyöräillä, enkä koe linja-autossa istumistakaan rasittavaksi. Asun juuri sen kokoisessa kaupungissa, jossa vuorot ja vaihdot on helppo oppia, eivätkä matkat kestä liian kauan. Väsyneenä on monesti yllättävän mukava istua vain maisemia katsellen tai musikkkia kuunnellen.

Emme ravaa avomiehen kanssa ruokakaupassa jatkuvasti, mutta ihan sellaisia kuukauden automarketostoksia ei tietenkään voi kerralla tehdä. Yhdellä kestokassilla ja repulla kuljettaa kuitenkin ihan riittävästi taloustarpeita. Kuljen joka tapauksessa päivittäin keskustan kautta, josta saan napattua mukaani pienet ostokset.

Taksia emme ole tarvinneet kuin kerran, kun piti päästä päivystykseen. Kauppojen kotiinkuljetuksia hyödynnämme kyllä.

Vierailija
226/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä pidemmät, kävellen lyhyemmät matkat. Huonolla säällä tai laiskuuden iskiessä hyppään bussiin. Tosin miehelläni on auto ja yhteiset menot kuljemme sillä.

Vierailija
227/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä ja julkisilla. Joskus taksilla. Oma autokin on pihassa jos joskus harvoin tarvii.

Vierailija
228/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

No, minulle shoppailu ei ole nautinto, vaan välttämätön pakko. Yleensä käytän lähikauppoja (tässä on parikin) ja keskustan kauppoja, niissä on helppo piipahtaa tuosta noin vain kävellen tai bussilla. Tästä menee busseja niin usein ettei tarvitse aikatauluja katsella, sen kuin lampsii pysäkille ja hyppää seuraavaan joka tulee.

Suurissa kauppakeskuksissa käyn joskus, menen bussilla, ja jos ostoksia tulee paljon, taksilla takaisin. 

Vierailija
229/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oikein pärjäätte?

Miten reissut ym?

Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Seuraavasti Lahdessa: Lyhyet alle 2 km matkat pyörällä tai kävellen. Työmatkat bussilla. 60 euroa kk kortti.

Vuokraan auton 6-7 krt vuodessa ja käyn kauempana, tai ihan muuten vaan, jos vaikka menoa isommille ostoksille. Tykkään uusista automaateista, eikä mulla ole sellaiseen varaa. Eli aina jos ajan on mulla alla lähes tuliterä mieluinen pikkuauto.

Jos bussilla ei huvita mennä (kylmä, sataa, sairas, yö) niin tilaan taksin, tuntematta syyllisyyttä yhtään.

Mun normitaksireissu maksaa 15 euroa. Voin tehdä vaikka 10 taksireissua kuussa, eikä se silti menisi yli autokulujen. Enpä ole vielä siihen määrään päässyt. Noin 2-3 krt kuussa vaan.

Käytän siis kk liikkumiseen vähemmän rahaa kuin auton omistaja, mutta saan usein myös kuskin samaan hintaan tai vaihtoehtoisesti liikuntaa ulkoilmassa.

Luulen, että monilla on vaan liian iso kynnys käyttää taksia, ja siksi pitävät jotain halpaa vanhaa ja turvatonta autoa.

Vierailija
230/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain julkisen liikenteen ulottumattomissa asuville auto on aikalailla välttämätön.

Niinkö?

Juu, ehkä sitä voi elämänsä järjestää niin, ettei auto ole välttämätön, mutta jos on järjestänyt sen esim. niin että lapsia on vaikka kuusi, niin tilanne voi olla toinen. En todellakaan lähde kuuden lapsen kanssa julkisilla piipahtamaan missään, saati pidemmälle reissulle. Tule vaikka katsomaan ja arvostele sitten. Ja asutaan kyllä julkisen liikenteen ulottuvissa. 

Entä kuinka ajattelit, että duunari menee työkohteeseen ilman autoa. Sovitaanko niin, että tulet huomenna siirtelemään ne miehen kamat paikasta toiseen, pitkin päivää ilman autoa, niin hän seuraa perässä. Ja katsokin, ettei lähde päivä venymään. 

AP: 

Lapsiasiaan: Olen perheestä, jossa on viisi lasta. Meillä ei ollut autoa ja hyvin kuljimme kaikkialle. Tuskin yksi lisälapsi olisi tilannetta muuttanut.

Työasiaan: Miksi ihmeessä miehelläsi on työkamat kotona? Minun miehelläni firma järjestää kamojen kuljetuksen, riittää että mies saa itsensä paikalle. Se onnistuu kävellen tai pyörällä. En ole kuullut, että kenelläkään ns. vieraan palveluksessa olisi työkamat kotona säilytyksessä.

Lapsiasiaan: Miksi? Eikö autolla olisi ollut helpompaa? Minne kaikkialle? Mökille? Suurperheen mökkikamat ei mahdu vanhempien selkään. Vuokra-auto maksoi viikolta enemmän kuin kahden viikon mökkiloma. Ilman autoa mökillä mahdotonta. 

Ruokakauppaan? Kyllä olisi mahdollista, lapsethan voi jättää toiselle ja vaikka ei jaksaisi kantaa kahden päivän ruokia, niin voihan käydä kaupassa päivittäin. Lähikauppaan pääsee kävellen. Reissussa ei mene kuin reilu tunti. 

Joka ikinen asiointi julkisilla on yhteensä jo sellainen ponnistus, että koti muuttuu nukkumapaikaksi. Elämä on niin paljon helpompaa ja taloudellisempaa meille auton kanssa, että valinta on selvä. 

Äidillä ja isällä ei ollut ajokorttia eikä edes kiinnostusta hankkia sellaista. Yksinkertaisesti siksi. 

Autolla olisi joskus ollut helpompaa, mutta mahdotonta ei ollut ilman autoakaan.

Ihan kaikkialle. Mökillemme pääsee lapsuudenkodistani bussilla siten, että ajaa ensin keskustaan ja vaihtaa siellä mökin lähelle menevään pikavuoroon. Jokaiselle reppua ja/tai kassia mukaan, bussin kyytiin ja menoksi. Pienenpien ollessa vaunuikäisiä, vaunujen alaosa toimi kätevänä lisäkuljetuspaikkana. Emme koskaan raahanneet mökille mukaan puolta omaisuudesta, vaan vain välttämättömimmän. Mökillä oli jonkin verran vaatetta ja pelivälineitä yms. Kuljetettavat tavarat lähinnä ruokaa ja muuta päivittäistavaraa, alusvaatteita sekä joitain leluja. Hyvin mahtuivat kaikkien tavarat reppuihin ja kasseihin. 

Ruokakauppaankin kävelimme ihan sujuvasti. Aina ei kaikkien tietenkään tarvinut lähteä mukaan. Ostokset kulkivat kasseissa, repuissa, lastenvaunujen alaosassa ja/tai perässä vedettävässä kärryssä. Ei todellakaan käyty kaupassa joka päivä.

Sinun ongelmasi on vain mökin ja palveluiden sijainti suhteessa kotiisi ja osittain liika tottumisesi auton helppouteen. Toisenlaisella sijainnilla ja taustalla pärjäisit vallan mainiosti ilman autoa.

En minä tähän koe mitään tarvetta väittää vastaan. Minusta jokaisella saa olla tai olla olematta auto. Tekisi tosin mieli lisätä, että kunhan itse maksaa kulut. 

Itse en ymmärrä vastakkainasettelua, vaan olen avarakatseinen. Olet oikeassa siinäkin, että a man's gotta do what a man's gotta do. Meillä ei nyt ole autoa ja minkä sille voi, ilmankin voi elää. Mutta monestihan tuo epäily auton välttämättömyydestä tarkoittaa sitä, että auton pitäminen elämän helpottajana on jotenkin väärin, itsekästä, laiskaa. Minä ainakin toivon, että saisin taas olla vähän laiskempi. ;)

Vierailija
231/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähden toiseen kaupunkiin ystäviä tapaamaan, en koe huonoa omatuntoa siitä, että saattavat joutua hakemaan minut asemalta. Olen kuitenkin useammin se matkustava ystävä, joten minulla menee eniten rahaa tapaamisiin, kun useimmiten teemme ruoatkin yhdessä jne...

Vierailija
232/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupat on 200m päässä Lidl ja 300m päässä K-Market. Apteekki, kirjasto, uimahalli, R- kioski kilometrin säteellä.

Töihin kuljen ratikalla, mies bussilla ( ei lapsia). Jos haluan vaikka Prismaan, menen lähijunalla Malmille.

Mökkireissulle vuokrataan auto, ei ole oma mökki, käydään kerran kesässä.

Sukuloimaan menemme junalla. Nykyään junaliput halpoja kun varaa ajoissa.

Kotiinkuljetus otetaan isompia kodinkoneita tai huonekaluja ostaessa.

Helppo elämä.

Terveisin maalta 28 vuotta sitten Helsinkiin muuttanut.

Vierailija
233/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan tulee istuttua autollisen kaverin kyydissä, eikä sekään aina niin vapaudelta vaikuta. Minulla pyörii pää ympäri kun katselen maisemia ja kerron kaikkea mitä siellä näen, hän ei ehdi kuin korkeintaan nopeasti vilkaista, kun pitää keskittyä ajamiseen. Kun päästään perille, alkaa parkkipaikan etsintä. 

Uskon kyllä, että on asioita ja harrastuksia, jotka ovat autolliselle helpompia. Mutta on myös niitä, jotka onnistuvat vaivattomasti autottakin. Elämässä on niin paljon valinnanvaraa ja erilaisia mahdollisuuksia, että en ole pitänyt välttämättömänä hankkia autoa. Joskus ehkä tekisi mieli lähteä tuosta noin vain autolla käväisemään jossakin (voisin esim. viedä tuosta muutaman tyhjän maalipurkin jäteasemalle), mutta autoilun kustannukset ja ajotaidon ylläpidon vaivalloisuus tuntuu liian isolta hinnalta, jotta haluaisin sen maksaa. 

Vierailija
234/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehä kolmoselle on meiltä melkein 200 kilometriä. Linnunlaulua on, lähimpään metsään 20 metriä, järvenrantaan 100 metriä, hulinaa nähtiin viimeksi hiukan, kun oli taloyhtiön talkoot: talon mummelit heittivät lauluksi. Ei autoa.

Vierailija
235/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon ihmisiä, jotka tekee valintoja esim. asuinpaikan, työn, työpaikan, koulutuksen, lapsiluvun ja puolison suhteen. Nämä sitten voivat lopulta myös vaikuttaa siihen, kuuluuko auto elämään vai ei. Mutta voihan sitä kiivetä perse edellä puuhun, ei kai se mahdotonta ole. 

Jaa, kyllä minä ainakin valitsen asuin- ja työpaikan sen mukaan, että minulla ei ole autoa eikä tule olemaankaan. En tosiaan rupea ajamaan korttia sen takia, että pääsisin käymään töissä jossakin kuusessa, jonne ei julkiset kulje (tai omat jalat vie).

Vierailija
236/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain julkisen liikenteen ulottumattomissa asuville auto on aikalailla välttämätön.

Niinkö?

Juu, ehkä sitä voi elämänsä järjestää niin, ettei auto ole välttämätön, mutta jos on järjestänyt sen esim. niin että lapsia on vaikka kuusi, niin tilanne voi olla toinen. En todellakaan lähde kuuden lapsen kanssa julkisilla piipahtamaan missään, saati pidemmälle reissulle. Tule vaikka katsomaan ja arvostele sitten. Ja asutaan kyllä julkisen liikenteen ulottuvissa. 

Entä kuinka ajattelit, että duunari menee työkohteeseen ilman autoa. Sovitaanko niin, että tulet huomenna siirtelemään ne miehen kamat paikasta toiseen, pitkin päivää ilman autoa, niin hän seuraa perässä. Ja katsokin, ettei lähde päivä venymään. 

AP: 

Lapsiasiaan: Olen perheestä, jossa on viisi lasta. Meillä ei ollut autoa ja hyvin kuljimme kaikkialle. Tuskin yksi lisälapsi olisi tilannetta muuttanut.

Työasiaan: Miksi ihmeessä miehelläsi on työkamat kotona? Minun miehelläni firma järjestää kamojen kuljetuksen, riittää että mies saa itsensä paikalle. Se onnistuu kävellen tai pyörällä. En ole kuullut, että kenelläkään ns. vieraan palveluksessa olisi työkamat kotona säilytyksessä.

Lapsiasiaan: Miksi? Eikö autolla olisi ollut helpompaa? Minne kaikkialle? Mökille? Suurperheen mökkikamat ei mahdu vanhempien selkään. Vuokra-auto maksoi viikolta enemmän kuin kahden viikon mökkiloma. Ilman autoa mökillä mahdotonta. 

Ruokakauppaan? Kyllä olisi mahdollista, lapsethan voi jättää toiselle ja vaikka ei jaksaisi kantaa kahden päivän ruokia, niin voihan käydä kaupassa päivittäin. Lähikauppaan pääsee kävellen. Reissussa ei mene kuin reilu tunti. 

Joka ikinen asiointi julkisilla on yhteensä jo sellainen ponnistus, että koti muuttuu nukkumapaikaksi. Elämä on niin paljon helpompaa ja taloudellisempaa meille auton kanssa, että valinta on selvä. 

Äidillä ja isällä ei ollut ajokorttia eikä edes kiinnostusta hankkia sellaista. Yksinkertaisesti siksi. 

Autolla olisi joskus ollut helpompaa, mutta mahdotonta ei ollut ilman autoakaan.

Ihan kaikkialle. Mökillemme pääsee lapsuudenkodistani bussilla siten, että ajaa ensin keskustaan ja vaihtaa siellä mökin lähelle menevään pikavuoroon. Jokaiselle reppua ja/tai kassia mukaan, bussin kyytiin ja menoksi. Pienenpien ollessa vaunuikäisiä, vaunujen alaosa toimi kätevänä lisäkuljetuspaikkana. Emme koskaan raahanneet mökille mukaan puolta omaisuudesta, vaan vain välttämättömimmän. Mökillä oli jonkin verran vaatetta ja pelivälineitä yms. Kuljetettavat tavarat lähinnä ruokaa ja muuta päivittäistavaraa, alusvaatteita sekä joitain leluja. Hyvin mahtuivat kaikkien tavarat reppuihin ja kasseihin. 

Ruokakauppaankin kävelimme ihan sujuvasti. Aina ei kaikkien tietenkään tarvinut lähteä mukaan. Ostokset kulkivat kasseissa, repuissa, lastenvaunujen alaosassa ja/tai perässä vedettävässä kärryssä. Ei todellakaan käyty kaupassa joka päivä.

Sinun ongelmasi on vain mökin ja palveluiden sijainti suhteessa kotiisi ja osittain liika tottumisesi auton helppouteen. Toisenlaisella sijainnilla ja taustalla pärjäisit vallan mainiosti ilman autoa.

En minä tähän koe mitään tarvetta väittää vastaan. Minusta jokaisella saa olla tai olla olematta auto. Tekisi tosin mieli lisätä, että kunhan itse maksaa kulut. 

Itse en ymmärrä vastakkainasettelua, vaan olen avarakatseinen. Olet oikeassa siinäkin, että a man's gotta do what a man's gotta do. Meillä ei nyt ole autoa ja minkä sille voi, ilmankin voi elää. Mutta monestihan tuo epäily auton välttämättömyydestä tarkoittaa sitä, että auton pitäminen elämän helpottajana on jotenkin väärin, itsekästä, laiskaa. Minä ainakin toivon, että saisin taas olla vähän laiskempi. ;)

Tottakai jokaisella saa olla auto ja minäkin ymmärrän, että se monesti helpottaa elämää. Eikä missään nimessä ollut tarkoitus tuomita autollisuutta. Vastailin vain kysymyksiin, miten viisilapsinen perhe pärjäsi autotta. Ilman muuta jokainen saa elää juuri niin kuin haluaa, autolla tai ilman. Oletan samaa avarakatseisuuttaa myös autollisilta. Valitettavasti monilta sitä ei vain heru niin kuin tässäkin ketjussa on huomattu näiden "autottomat ovat rajoittuneita/tyhmiä"-kommenttien muodossa.

Vierailija
237/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivastihan tässä pärjää kun kävellen pääsee vaikka minne ja pyörällä vähän pitemmälle. Jos reissaan niin kuljen junalla tai bussilla. 

Vierailija
238/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän taksia ehkä kerran pari vuodessa, lähinnä jos aamulento tai kone aamuyöllä Suomessa.

Pariin kauppaan ja apteekkiin kävelen alle minuutissa, ikkunasta näkyy puiston laitamalla kirkko, kirjasto koulu ja terveyskeskus.

Muutaman kilsan säteellä kaikennäköstä aina uimarannasta Alkoon ja metroasemaan.

Töissä keskustassa, joten en tosiaan tarvitse autoa.

Reissuun aina jo lapsesta saakka aina junalla/bussilla, nyt joskus menen jonkun mökille heidän kyydillä. 😁

Vierailija
239/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti hullut ostako, jos ette ihan pakosta tarvitse.

Auto maksaa 150e/kk vaikka seisottaisit sitä vaan pihalla, tähän päälle vielä bensat, huollot,renkaat, muut varaosat,katsastukset,parkkimaksut...

Mikäs ihmeen auto maksaa 150 euroa kuukaudessa, kun sitä seisotetaan vain pihalla? Mistä revit tuon summan?

Mutta joo, ei autoilu ole persaukisten hommaa. Vetokärryt ja ruuhkabussit sopii perus-lähiö-av-mammalle :)

Vierailija
240/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei autoa käytetä, niin silloin otetaan seisontavakuutus, eikä makseta muita kuluja.