Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, keillä ei ole autoa käytettävissä...

Vierailija
08.08.2017 |

Miten oikein pärjäätte?
Miten reissut ym?
Miten yleensäkin liikutte, käytättekö paljon taksia?

Kommentit (320)

Vierailija
241/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten kerroit, olet valinnut asuinpaikan, koulutuksen ja työpaikat niin, että et tarvitse autoa. Autollisena sinulla oli elämässä enemmän vaihtoehtoja. Kamala tilanne. Meillä olisi asuinpaikan vaihto, ellei olisi autoa. Pysäkille on matkaa ja kaupoille. Työnhakijana on etulyöntiasema,jos sinulla on auto. Tuo sulkee pois sinulta monia ammatteja.

Olen aina halunnut asua kaupungissa! Eli sillä lailla, että pääsen tärkeimpien palveluiden ääreen kävellen, etten ole riippuvainen siitä että auto on ehjä. Tietysti autollisena maalla asuminenkin olisi vaihtoehto, mutta entä sitten, en halua sitä. Koulutukseen hakeuduin alan kiinnostavuuden mukaan, en ajatellut ollenkaan, onko autottomuudesta siinä haittaa. Oman alani työt ovat kaupungeissa, joten autollisuus ei siinäkään tuo lisää vaihtoehtoja. Kamala tilanne?

Varmaan autollisena olisi joitakin vaihtoehtoja enemmän, mutta toisaalta minulla on nyt paljon vaihtoehtoja käyttää ne rahat, jotka muuten menisivät auton kuluihin. Taidankin lähteä ostamaan mansikoita. Vaihtoehtoina tehdä reissu kävellen, pyörällä tai bussilla, se riittää minulle.

Vierailija
242/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

No, minulle shoppailu ei ole nautinto, vaan välttämätön pakko. Yleensä käytän lähikauppoja (tässä on parikin) ja keskustan kauppoja, niissä on helppo piipahtaa tuosta noin vain kävellen tai bussilla. Tästä menee busseja niin usein ettei tarvitse aikatauluja katsella, sen kuin lampsii pysäkille ja hyppää seuraavaan joka tulee.

Suurissa kauppakeskuksissa käyn joskus, menen bussilla, ja jos ostoksia tulee paljon, taksilla takaisin. 

Sama juttu mulla. Jos joskus järjestän niin suuret juhlat, että joudun ostamaan koko tuon 100 metrin päässä olevan K-Marketin tyhjäksi, pistän pääni pantiksi, että kauppias hoitaa kuljetuksen puolestani :D Ja noin muutenkaan en osta viikon ruokaostoksia kerralla. Ei mulla ole niin paljoa jääkaappitilaakaan ja monet tuoretuotteet ehtivät jos ei nyt ihan pilaantua niin ainakin nahistua viikossa. Kauppias säilyttäköön ruokia ja muita tavaroita kaupassaan ja mä voin hakea sieltä aina tuoreimmat eikä viikon vanhoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan tulee istuttua autollisen kaverin kyydissä, eikä sekään aina niin vapaudelta vaikuta. Minulla pyörii pää ympäri kun katselen maisemia ja kerron kaikkea mitä siellä näen, hän ei ehdi kuin korkeintaan nopeasti vilkaista, kun pitää keskittyä ajamiseen. Kun päästään perille, alkaa parkkipaikan etsintä. 

Uskon kyllä, että on asioita ja harrastuksia, jotka ovat autolliselle helpompia. Mutta on myös niitä, jotka onnistuvat vaivattomasti autottakin. Elämässä on niin paljon valinnanvaraa ja erilaisia mahdollisuuksia, että en ole pitänyt välttämättömänä hankkia autoa. Joskus ehkä tekisi mieli lähteä tuosta noin vain autolla käväisemään jossakin (voisin esim. viedä tuosta muutaman tyhjän maalipurkin jäteasemalle), mutta autoilun kustannukset ja ajotaidon ylläpidon vaivalloisuus tuntuu liian isolta hinnalta, jotta haluaisin sen maksaa. 

On tämäkin totta. Joskus suloisimmissa unelmissani, meillä on hevosia kulkupeleinä. Mikä vapaus ja vauhdin hurma. 

-Autollinen

Vierailija
244/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti hullut ostako, jos ette ihan pakosta tarvitse.

Auto maksaa 150e/kk vaikka seisottaisit sitä vaan pihalla, tähän päälle vielä bensat, huollot,renkaat, muut varaosat,katsastukset,parkkimaksut...

Mikäs ihmeen auto maksaa 150 euroa kuukaudessa, kun sitä seisotetaan vain pihalla? Mistä revit tuon summan?

Mutta joo, ei autoilu ole persaukisten hommaa. Vetokärryt ja ruuhkabussit sopii perus-lähiö-av-mammalle :)

Mä en nyt ihan ymmärrä. En keksi mitään syytä auton hankkimiseen, mutta automaattisesti olen persaukinen lähiö-mamma?

Mihin käyttöön se auto nyt on niin ylitsepääsemätön?

Vierailija
245/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te menette suuriin kauppakeskuksiin ostamaan enemmän ruokia ym. tarvikkeita? Kantaen viikon ruoat? Tuo on nautinto shoppailla, kantaa nyt muutama ostos,köyhää niin henkisesti kuin aineellisesti.

No, minulle shoppailu ei ole nautinto, vaan välttämätön pakko. Yleensä käytän lähikauppoja (tässä on parikin) ja keskustan kauppoja, niissä on helppo piipahtaa tuosta noin vain kävellen tai bussilla. Tästä menee busseja niin usein ettei tarvitse aikatauluja katsella, sen kuin lampsii pysäkille ja hyppää seuraavaan joka tulee.

Suurissa kauppakeskuksissa käyn joskus, menen bussilla, ja jos ostoksia tulee paljon, taksilla takaisin. 

Sama juttu mulla. Jos joskus järjestän niin suuret juhlat, että joudun ostamaan koko tuon 100 metrin päässä olevan K-Marketin tyhjäksi, pistän pääni pantiksi, että kauppias hoitaa kuljetuksen puolestani :D Ja noin muutenkaan en osta viikon ruokaostoksia kerralla. Ei mulla ole niin paljoa jääkaappitilaakaan ja monet tuoretuotteet ehtivät jos ei nyt ihan pilaantua niin ainakin nahistua viikossa. Kauppias säilyttäköön ruokia ja muita tavaroita kaupassaan ja mä voin hakea sieltä aina tuoreimmat eikä viikon vanhoja. 

Repesin täysin tuolle kauppias-jutulle :D:D Johan tuon ketjun mainoskin sanoo: "Kauppias hoitaa homman", joten luulisi tulevan palvelua tuollaisessa tilanteessa :D

Vierailija
246/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö elämänpiiri tunnu kovin suljetulta kun joutuu käytännössä kulkemaan vain paikoissa missä kaikki muutkin? Et voi käydä paikassa x vain mielenkiinnosta nähdä mitä siellä on?

Mnua estää käymästä kaikissa mielenkiintoisissa paikoissa x ihan vain ajan puute, ei suinkaan auton puute. Suurin osa kaikesta mielenkiintoisesta on saavutettavissa muuten kuin omalla autolla. Maailmassa on ihan liikaa mielenkiintoisia asioita.

Vierailija
247/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kirjoitin liian suurpiirteisesti. 

En tunne ketään, joka valitsisi autottomuuden ja autoilun, jos se on vähänkään rasittavammassa ristiriidassa kyseisen henkiln muiden valintojen kanssa. Esim. asuinpaikka, työ, ammatti, puoliso, lapset. 

Autottomaksi voi kyllä ajautua, mutta joka ihan valitsee sen, niin varmaan ei muut tavoitteet ole sellaiset, että homma käy kovin monimutkaiseksi. 

Vierailija
248/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni pahin painajainen olisi asua Helsingin keskustassa, pienessä asunnossa. Ilman luontoa lähellä. Sairastuisin niin fyysisesti kuin henkisesti. Kaupunkielämä ei tee hyvää ihmiselle. Sellaista rahasummaa ei ole, että muuttaisin sinne stadiin. Ei omaa rauhaa, huh. Omaksi rauhaksi ei riitä kerrostaloasunto,

Miten tämä liittyy autoihin? Pääsen keskustaan 30 minuutissa + kaikki lähellä, mutta täällä on metsää ja merta monessa suunnassa.

Ehkä joku Pukinmäki on enemmän betoninen, monessa lähiössä Helsingissä on todella paljon luontoa!

On myös esim. rivitaloja.

Vierailija
249/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö elämänpiiri tunnu kovin suljetulta kun joutuu käytännössä kulkemaan vain paikoissa missä kaikki muutkin? Et voi käydä paikassa x vain mielenkiinnosta nähdä mitä siellä on?

Taksi on keksitty ja taksilla voi ajella aika reippaasti että saa kulutettua enempi rahaa kuin auton ostaminen ja ylläpitäminen kustantaa.

Ai taksilla lähdet katsomaan, mitä mielenkiintoista on paikassa x? Ihan uskomattomia juttuja täällä kyllä välillä :) itse kolunnut kesäsunnuntaisin Varsinais-Suomen saaristoteitä autolla. Ihan vaan huvikseen ja mielenkiinnosta. Upeita paikkoja ja maisemia. Mutta en nyt ihan taksikuskin kanssa viitsisi päivää viettää...

Yksi kaveri tekee tuota samaa polkupyörällä, vaikka hänellä on autokin.

Minua ei jaksa kiinnostaa niin paljon, kummallakaan menetelmällä. Näkeekö niitä maisemia auton ratissa edes kunnolla, kun pitää ajaa? Tai ainakin toivon että keskityt enemmän ajamiseen kuin maisemien pällistelyyn. 

Vierailija
250/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienen kaupungin liepeillä. Kävelen ja pyöräilen aina. Ei ongelmaa. Repussa kulkee ostokset ym

Vierailija
251/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottumiskysymyshän tämä on. Nuo autokyytiä pummailevat autottomat ovat usein niitä, joilla on jossain vaiheessa ollut auto, mutta ei ole enää. He ovat tottuneet autolla matkustamiseen ja julkisten käyttö on heidän mielestään hankalaa. 

Tuo on muuten totta. Joskus tulee käytyä baarissa autollisen kaverin kanssa, ja hän hoitaa ne reissut aina taksilla, vaikka julkisetkin kulkisivat. Siis myös baariin saapumisen. Ei vain osaa käyttää julkisia.

Ja ehkä se taksi myös edustaa hänelle sellaista ylellisyyttä, mikä on mukavaa osana baari-iltaa. Minulle autottomana taas taksin käyttö on ihan tavallista, ei mitään luksusta.

Vierailija
252/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni pahin painajainen olisi asua Helsingin keskustassa, pienessä asunnossa. Ilman luontoa lähellä. Sairastuisin niin fyysisesti kuin henkisesti. Kaupunkielämä ei tee hyvää ihmiselle. Sellaista rahasummaa ei ole, että muuttaisin sinne stadiin. Ei omaa rauhaa, huh. Omaksi rauhaksi ei riitä kerrostaloasunto,

Joskus nuorena sinkkulikkana haaveilin asunnosta Helsingin keskustassa. Mutta sekin vain siksi, että olisi päässyt discoista ja yökerhoista kävellen kotiin. Kun biletysajat olivat ohi, olin ihan tyytyväinen lähiössä asuja. Lasten synnyttyä vieläkin enemmän nautin rivitaloasunnosta, jossa lampi, peltoa ja metsää oli lähellä. Silti hyvät kulkuyhteydet ja Helsingin rajalle vain reilu kilometri. Nyt, kun lapset ovat aikuisia, on välillä käynyt mielessä, miten mukavaa olisi, jos Kauppatorille tai Hakaniemen kauppahalliin pääsisi kävellen. En silti halua muuttaa, pääsen mä niihin paikkoihin julkisillakin. Autolla en niihin lähtisi muutenkaan, vaikka auto olisikin. Ihan jo parkkipaikkojen vuoksi. 

Maaseudulla asumisesta en ole haaveillut koskaan. Ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän. Palveluiden pitää olla lähellä enkä nyt tarkoita vain kauppoja, apteekkeja, lääkäriasemia, kirjastoja jne vaan myös kaikenlaista kotiinkuljetus&noutopalvelua. Jos iskee nälkä, pitää voida netistä näpytellä ruokatilaus ja hetken päästä ovikello soi. Jos haluan päästä eroon vanhasta sohvasta, sen pitää onnistua tilaamalla netistä kuljetus. Haluan asua paikassa, jossa tulevaisuudessakin on maksuhaluisia ja maksukykyisiä asiakkaita, jotta erilaisten palveluyritysten pitäminen on yrittäjille taloudellisesti kannattavaa.

Vierailija
253/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kommenttiin viitaten, että kyllä muun perheen luo pääsee julkisilla ja ne, jotka asuvat vaikka Turussa, hakevat kyllä juna-asemalta.

Mökkiä ei ole, mutta kavereiden mukava voi mennä.

Pääsen kyllä myös marjametsään julkisilla, mutta en kyllä ikinä marjasta.

Mattojen pesu? En kyllä autoa siihenkään kaipaa.

Ostin esim. sängyn joltain kun oli muuuttopaku. Isäni vie minua Ikeaan ym. jos tarvii autolla ja torissakin voi yleensä pyytää noudon tai kevyemmät mennä hakemaan.

Lomailen ulkomailla ja Suomessa sitten käytän busseja ym., mutta toki kaverin kanssa ekaa kertaa tänä kesänä mentiin Suomessa reissulla hänen lainaamallaan autolla.

Vierailija
254/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt pari esimerkkiä, missä olet käynyt ja mitä siellä oli?

No esimerkiksi harrastitpa mitä tahansa, sukellusta, lintubongausta, suunnistusta, retkiluistelua etc.etc. niin nämä porukka kohaamiset tulevat aina lyhyellä varoitusajalle (eli pummata kaverilta kyytiä - ei hyvä) Välineiden roudaus kyseisen tiettömän taipaleen päähän heh ei onnistu julkisilla sopii yrittää. No ainahan voi sanoa että eihän autottoman tarvitse harrastaa kuin museoissa käyntiä ja jotain muuta kivaa johon bussi vie ja taksi tuo. Tässä kysymyksessä juuri näkee taas sen autottoman rajoittuneisuuden, ei nähdä omaa nenää kauemmas. Mikäs siinä elä sitä työ-prisma-koti elämääsi.

Höh, jos on harrastus johon tarvitsee auton niin sitten hankkii auton. Jos harrastaa jotakin muuta niin sitten ei tarvitse ainakaan harrastustensa takia autoa hankkia. Yksinkertaista, eikö totta? Mahdollisia harrastuksia on sen tsiljoona erilaista, ja jos nyt sattuu kiinnostamaan juuri ne joihin ei autoa tarvitse, niin miten se osoittaa, että ihminen olisi jotenkin rajoittunut?

Minäkin muuten bongailen lintuja, mutta minulle riittää lähiympäristön linnut. Ei kiinnosta lähteä ajamaan satoja kilometrejä, jotta voin ehkä nähdä jonkun muuttomatkallaan sattumalta Suomeen eksyneen superharvinaisuuden.

Vierailija
255/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarvitse autoa. Tavaraliikenne pitäisi mennä junalla ja jakelu sähköautoilla. Tuulivoimassa on meidän tulevaisuus. Ydinvoiman tilalle voisimme asrntaa aurinkopaneeleita.

Vierailija
256/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä olettamus on, että kaikilla on mökki?

Äitini luopui autosta ollessani tarhassa, aina olen tottunut olemaan ilman. Pärjännyt olen myös, palvelut ja julkinen liikenne pelaa.

Pitänee ehkä hankittua joskus kortti, koska joissain kaupallisen alan duuneissä pitää itse ajaa asiakastapaamisiin.

Vierailija
257/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä ketjusta päätellyt, että valtaosin autottomien lähipiiri asuu yleensä lähellä, ei ole montaa lasta eikä lemmikkejä. Nuo ovat itselläni suurimmat asiat, missä autoilu helpottaa, eivät tietenkään ainoat.

Minulla on ollut autottomana lemmikkejä, nimittäin kissoja. Eipä niihin autoa tarvinnut kuin eläinlääkärireissujen verran, ja nehän voi tehdä taksilla. Taksia tilatessa ilmoittaa, että mukaan on tulossa kissa, niin lähettävät kuskin jolle tämä ei ole ongelma. (Kissat muuten inhosivat niitä automatkoja syvästi.)

Vierailija
258/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun hyvien kulkuyhteyksien varrella. Menen junalla töihin. Käytän tarvittaessa bussia, metroa ja ratikkaa jos liikun keskustassa. Kävelen paljon lyhyitä matkoja. Taksia käytän todella harvoin, kerran vuodessa jos sitäkään. Hyvin olen päässyt julkisilla niin laivalle kuin lentokoneellekin, ei ole ollut mikään ongelma.

Vierailija
259/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt pari esimerkkiä, missä olet käynyt ja mitä siellä oli?

Kansallispuistossa oli kivoja patikkareittejä ja maisemia. Maalaiskartanon pihapiiri oli hienoksi laitettu. Hiekkarannalla oli kiva uida rauhassa. Naapurikaupungin museossa oli hieno näyttely. Konsertissa oli hyvä yhtye soittamassa. jne jne.

Toki melkein kaikkea noista löytyy narinkkatorin vierestä, jos riittää se yksi museo jne.

Näissä ei ole vielä mitään sellaista, missä en olisi käynyt julkisilla. Kansallispuistoihin on hiukan haastava päästä ilman autoa, mutta yllätys yllätys, moniin niistä voi myös patikoida lähimmältä bussipysäkiltä.

Täytyy olla pitkä loma ja viikonloppuisin esim. ex-tempore -reissut on vain kaukainen haave jos julkisilla tuonne menee.

Jos yhdessä kerran käy niin Suomessa on samantyyppisiä kohteita vielä tusinoittain, jossa et ole käynyt.

Miksi minun pitäisi koluta läpi juuri kansallispuistoja?

Miksei se kelpaa, että haen lähikirjastosta kaunokirjallisuuden klassikkoja ja luen niitä? Tai opiskelen vieraita kieliä lukeakseni erikielisiä nettilehtiä? Pelaan sulkista tuossa viereisessä liikuntahallissa?

Vierailija
260/320 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelen joka paikkaan. raskastahan se on esim kauppakassien kanssa mut muuten hyvä että ees jonkunlainen kunto pysyy