Miten käy lapsen jos itselle tapahtuu jotain?
Onko teillä suunnitelmaa sen varalle? Esimerkiksi oletteko ilmaisseet jollekin läheiselle tahtonne että toivoisitte lapsi menisi heille jos itsellenne tapahtuu jotain että teistä ei ole enää huoltajaksi?
Kommentit (29)
Ennenhän juuri kummit valittiin tuohon tehtävään. Nykyään ei enää niin itsestäänselvää.
Sen mielipiteensä voi ilmaista vaikka testamentissa tai muussa vastaavassa, se otetaan huomioon sikäli kuin voidaan.
On maita, joissa kummius tarkoittaa nimenomaan sitä, että lapsi jää kummin hoidettavaksi, jos vanhemmille sattuu jotain.
Selvittelin, kun lapseni oli pieni, koska olin ainut elossa oleva vanhempi. Ja lapsen isovanhemmat lupasivat tehdä kaikkensa, jotta saisivat kuolleen lapsensa lapsen heille huollettavaksi jos minulle sattuisi jotain.
Mutta ei se aina riitä
Jos minulle sattuisi jotakin niin toinen huoltaja ottaisi vastuun lapsista. Sitä vaihtoehtoa ei ole koskaan tullut mietityksi että molemmille tapahtuisi yhtä aikaa jotakin... mutta on lapsilla muitakin läheisiä aikuisia joten uskon että tulisivat selviämään tavalla taikka toisella.
Joku sosiaalityöntekijä kaappaa lapsen aivopestäväksi henkilöille, jotka pääsevät "loisimaan" yhteiskunnan varoilla saaden yhdestä lapsesta 2-3x enempi rahaa kuin mitä lapsen elatukseen todellisuudessa menee.
En voi tietää mitä lapselle tapahtuu kun minulla ei ole lasta. Olen vela. En voi todellakaan tietää.
Äitini testamenttasi minut vanhimmalle veljelleen. No ei äiti kuollut kun olin alaikäinen, joten sitä ei koskaan tarvinnut toimeenpanna.
Sosiaalihuolto ratkaisee asian. Ensi sijaisesti lapsi pyritään sijoittamaan lähiomaisten luo, mikäli sellaisia on ja ovat kelvollisia toimimaan huoltajana. Lasta ei voi siis "testamentata" kenenkään huollettavaksi, toiveita voi toki esittää. Kenelläkään ei ole myös velvollisuutta lapsesta huolehtimiseen.
Vierailija wrote:
Sosiaalihuolto ratkaisee asian. Ensi sijaisesti lapsi pyritään sijoittamaan lähiomaisten luo, mikäli sellaisia on ja ovat kelvollisia toimimaan huoltajana. Lasta ei voi siis "testamentata" kenenkään huollettavaksi, toiveita voi toki esittää. Kenelläkään ei ole myös velvollisuutta lapsesta huolehtimiseen.
Orvoksi jääneelle etsitään uusi huoltaja. Yleensä asuinpaikkakin on sen huoltajan luona. Huoltajuudesta päättää tuomioistuin. Toki tuomioistuin voi tarvittaessa pyytää esimerkiksi lisäselvitystä sosiaalihuollolta lapsen asioista, mutta ei se mikään vakio ole.
Pikkusiskoni, joka on biologisesti äitipuolen ja uuden miehensä lapsi, muutti meille jäätyään orvoksi. Kun tämän lapsen biologinen isä oli kuollut ja äitipuoli ja isä oli edelleen läheisiä niin olivat sopineet.
Mitä lapselle tapahtuu, jos molemmat vanhemmat kuolevat?
https://www.vau.fi/perhe/tarinoita-perheista/pida-huolta-lapsestani/
Olen joskus miettinyt asiaa ja toivon että veljeni perhe tai miehen sisko tai veli perheineen huolehtisivat lapsista.
Kirjoitettiin testamenttiin, että myydään eniten tarjoavalle, ja voitot lahjoitetaan syöpäsäätiöille.
Vierailija wrote:
Sosiaalihuolto ei päätä asiaa vaan ainoastaan toimii tarvittaessa asiasta neuvottelevana osapuolena. Päätökset tekee taas oikeus.
Vierailija wrote:
Jos minulle sattuisi jotakin niin toinen huoltaja ottaisi vastuun lapsista. Sitä vaihtoehtoa ei ole koskaan tullut mietityksi että molemmille tapahtuisi yhtä aikaa jotakin... mutta on lapsilla muitakin läheisiä aikuisia joten uskon että tulisivat selviämään tavalla taikka toisella.
Kannattaa oikeasti miettiä. Lapsihan lähtee heti hätäsijoitukseen ensin, ja vasta sitten aloitetaan selvittämään lähiomaiset ja muut sukulaiset.
Vierailija wrote:
Eikä ratkaise. Orvoksi jäänyt tarvitsee aina uuden huoltajan. Huoltajuutta haetaan tuomioistuimelta, ei sosiaalihuollolta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kannattaa oikeasti miettiä. Lapsihan lähtee heti hätäsijoitukseen ensin, ja vasta sitten aloitetaan selvittämään lähiomaiset ja muut sukulaiset.
Tarkoitatko huostaanottoa?
Meillä on siskon perheen kanssa sovittu että jos meille tapahtuu jotain niin lapset heille ja toisinpäin. He on lapsille tutuimpia ihmisiä ja asuvat lähellä, joten lapset voisi jatkaa esimerkiksi samassa päiväkodissa tai koulussa.