Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison tulot leikkaavat opintotukeni 250euroon/kk, hän ei suostu maksamaan vuokrasta isompaa osaa, kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2017 |

Vissiin sit muutaman yhdessä asutun vuoden jälkeen on tiedossa muutto eri osotteisiin, kun mun tuet tippuu noin 500 eurosta 250 euroon kuussa. Vuokra 500 ja jollain pitäis vielä ruuat yms maksaa. Poikaystävä ei ole halukas kantamaan vuokrasta isompaa vastuuta. Eipä oltais muutettu yhteen, jos tuolloin ois ollut tiedossa tämä uudistus.

Mietityttää mitä järkeä tässä uudistuksessa on, kun nyt sitten erilleen muuttaessa ja yksin asuessa tulisin saamaan tukia 250e opintotuki + noin 400e asumistukea = 650e. Halvemmaksi ois tullu maksaa mulle sitä 500e tukea jatkossakin... Että hyvin hoidettu Sipilä ja kumppanit!

Ketuttaa... Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat aiotte ratkaista asian?

Kommentit (437)

Vierailija
161/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies asuu siis mieluummin erillään kuin maksaa oman vuokraosuutensa. Hän on asunut sun siivellä halvalla tähän asti

Jeps... Tämä harmittaa kovasti, mutta avopuoliso vaikuttaa ehdottomalta sen suhteen, että vuokra menee tasan puoliksi. Hänen mukaansa hän ei itsekään haluaisi vastaavassa tilanteessa olla kenenkään elätettävänä. -ap

Homaa hyvä tyttö oma kämppä ja siihen asumistuki. Saa poitsu sitten maksaa koko vuokransa tai hommata mieleisen henkilön jakamaan kustannuksia. Suomeksi: jätä se sika ! 

Vierailija
162/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.

Ajatelkaa: hankitte lapsen, nostatte tukia. Miten kehtaatte mammat?

Miten niin mammat? On niillä lapsilla isätkin. Mutta hehän ei ole mitenkään syyllisiä.

Jos yhteiskunta ei maksaiai mitään tukia lapsista niin se tarkottaisi sitä että miehen tulisi elättää koko perhe siinä kohtaa kun lapsi ei vielä voi mennä hoitoon ja äitikin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap

Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?

Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.

En ole ap, mutta haluan tähän kommentoida. Siinä on se vissi ero, että opiskelijan koko tulo koostuu 250e opintorahasta. Lisää saa jos ottaa lainaa, siis maksaa suomeksi sanottuna itse. Kotona oleva äiti saa karkeasti minimissäänkin 500e ja työtön 600e/kk. Opiskelija saa siis puolet vähemmän. Ennen opiskelija sai tuon saman 500e karkeasti asumislisän kanssa - mutta nyt summa leikkaantuu puoleen. Kuka tässä siis kuppaa yhteiskuntaa kohtuuttomasti? Ai se 250e/kk nostava opiskelija?

Hoitoraha on n 330 euroa ja siihen lapsilisä päälle 90 e. Sun pussistako haen sen vajaan satasen että saan tuon mitä minimissään kerrot minun saavan? Lapsilisä kaiken lisäksi ei ole tuki äidille vaan lapselle. Eli 80 e enemmän tukia saa äiti jonka mies tienaa sen verran paljon että hoitolisään ei ole oikeutta. Lapsiperheen pakolliset kulut ovat lähes väistämättä suuremmat kuin lapsettomilla joten kyllähän se äidin puolikas niistä kuluista on isompi kuin opiskelijan. 

80e/kk ja lisäksi vanhempainraha 6kk joko ansiosidonnainen tai n. 500e/kk. On se kaikella matematiikalla enemmän kun 250e/kk.

Joo, 80 e/kk enemmän. Mutta hoitorahalla ollessani en saa vanhempainrahaa, ansiosidonnaista enkä mitään n 500 e/kk jonka oletan tarkoittavan työttömyyspäivärahaa. Olen hoitovapaalla ja tuloni on tasan se hoitoraha, 338 e/kk. Sillä sitten katan oman puolikkaani taloutemme menoista tottakai. Onni on kunnon mies eikä mitään kitisevä kakara. 

Älä sinä tuu pätemään summilla kun et mistään mitään näytä tietävän. 

Vierailija
164/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edistä tavallaan, mutta menkää naimisiin, niin sen on pakko. Moni kikkailee avioliitossa, jotta saisi enemmän rahaa perheelleen ja se on minusta väärin.

Vierailija
165/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan alkuperäiseen kysymykseen, eli miten aion ratkaista asian. Oma avomies tienaa juuri sen rajan yli, etten saa asumistukea. Eli nettona n. 1600-1700 e/kk euroa tietääkseni. Itse kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja yhdestä toisesta sairaudesta, joka vaatii lääkityksen. Varat ei siis todellakaan riitä. Olen nyt kesällä harjoitellut paastoamista ja ruuan vähentämistä viidestä ateriasta kahteen tai kolmeen per päivä. Kivasti tullut laihduttua, eli on tässä hyviäkin puolia, sillä saan n. 1000 kaloria per päivä. Aion käydä myös leipäjonossa ja metsässä marjassa. Yhdessä varmaan jatketaan asumista, sillä masennuksen vuoksi makaan sängyssä paljon saamatta mitään aikaiseksi.

Kuulostaa aika karulta tämä... Osallistuuko puolisosi siis yhtään enemmän kustannuksiin jatkossa? Tsemppiä! -ap

Kiitos tsempeistä! Meillä siis avomies maksaa suurimman osan vuokrasta, laskuista, vakuutuksista jne. Niitä vain on niin paljon, että ei pysty ihan kaikkea maksamaan. Itse lopetin kuntosalijäsenyyden, kuljen bussin sijasta pyörällä ja vaihdoin puhelinliittymän halvempaan, mistä sain paljon säästöä. Minulla on myös erikoisruokavalio suolistosairauden vuoksi, mikä nostaa kuluja myös. Mutta yritän elää päivän kerrallaan.

Sinulla onkin puoliso, ei loisiva kämppis. Ja itsekin teet parhaasi, jos menee tiukille ota lainaa tai jos mahdollista kysele osa-aika töitä. 

Vierailija
166/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. viesti siis ap:n. Ja miksikö opiskelijan kuuluisi saada asumistukea jos on töissä käyvä puoliso? Vaikka siksi, että nyt kun muutetaan erilleen, tulee yhteiskunnalle kalliimmat tuet maksettavaksi. En usko että olen ainoa opiskelija, jonka avopuoliso ei aio ryhtyä opiskelijan elättäjäksi. Asuntopulakin pahenee kun yksiöiden kysyntä kasvaa. -ap

Mutta kerrotko miksi juuri opiskelijat olisi tähän oikeutettuja? Ei hoitovapaalla oleva äiti saa asumistukea omaan puolikkaaseensa vuokrasta vaikka tulot on ihan minimit jos mies vaan tienaa tarpeeksi. Ei työtön saa asumistukea omaan puolikkaaseensa jos puoliso on töissä ja palkka tarpeeksi hyvä. Sama sairauslomalla tai eläkkeellä olevalla. Että mikä teistä opiskelijoista nyt tekee niin ihmeellisiä ja kykenemättömiä jakamaan elämisen kuluja sen puolison kanssa? Miksi opiskelijan kanssa yhteisen talouden muodostavan ihmisen omaisuus pitäisi olla erikoissuojelussa ja kulua tasan hänen itsensä elättämiseen?

Asia on ihan selvä, kun pariskunta muuttaa yhteen niin taloudesta tulee yhteinen. Kukin jakakoot rahansa miten tahtoo suhteessaan mutta yhteiskunta ei ole se mistä itketään lisää kun toinen haluaakin pitää palkkansa kokonaan itsellään.

En ole ap, mutta haluan tähän kommentoida. Siinä on se vissi ero, että opiskelijan koko tulo koostuu 250e opintorahasta. Lisää saa jos ottaa lainaa, siis maksaa suomeksi sanottuna itse. Kotona oleva äiti saa karkeasti minimissäänkin 500e ja työtön 600e/kk. Opiskelija saa siis puolet vähemmän. Ennen opiskelija sai tuon saman 500e karkeasti asumislisän kanssa - mutta nyt summa leikkaantuu puoleen. Kuka tässä siis kuppaa yhteiskuntaa kohtuuttomasti? Ai se 250e/kk nostava opiskelija?

Täällä kotona oleva äiti, kotihoidontukea tulee 250 euroa nettona kuussa. Asumistukea en saa niin kuin ei saa ap:kaan, koska miehellä hyvät tulot. Mutta sellaista se on yhteistaloudessa, parempituloisen kontribuutio on suurempi. Jos puolisoa ei kiinnosta avustaa toista sellaisessa elämäntilanteessa missä toinen tarvitsee apua niin parempi olla sinkku.

Voisin se minäkin tästä päättää että muutan pois ja alan yksinhuoltajaksi, saisinpahan enemmän tukia niin kuin ap. Mutta minulle elämä ei ole tukien maksimointia. Minä haluan elää kumppanini kanssa ja hän minun, se merkitsee enemmän kuin muutamien satojen eurojen lisätuet.

Mutta eihän sinulla ole sama tilanne kuin apllä. Kyllä sinäkim eroa miettisit jos miehesi käskisi sinun maksaa kaikesta tasan puolet ja tulosi olisi noin surkeat kuin nyt.

Vierailija
167/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi laki on TÄYDELLINEN !

Loppuu pissisteinien kotileikit (jossa ollaan kuin kämppiksiä) ja yhteiskunnan tulee maksaa kaikki (kun kumpikaan ei anna yhtään mitään toiselleen)

Tämäkin aloitus osoittaa että laki tuli tarpeeseen, juuri tätä sillä lailla on tarkoitus rajoittaa. Otetaan toisesta vastuu tai sitten ollaan erillään, yhteiskunnan ei tule maksaa lasten pitkittyneitä kotileikkejä.

Vierailija
168/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kodinhoidontukeen tulee sama uudistus, jotta ollaan kaikki samalla viivalla. Jos haluaa hankkia lapsia, on oikeus ja kohtuus että lasten kulut maksetaan itse, EIKÄ KUPATA YHTEISKUNTAA.

No sori vaan, ei siellä mammat nostele asumistukea kyllä kun mies ei viitsi palkastaan maksaa kuin kolmasosan vuokrasta kun äiti ja lapsi maksaa tietenkin omat osuutensa. 

Ei ehkä asumistukea, mutta muita tukia nämä mammat nostelevat kyllä hymyssä suin huomattavasti opiskelijaa enemmän - vaikka mies tienaisi miten paljon.

Mitkä mammat? 

Kaikkia ei voi kiristää sillä tavalla, että alkaa osoitella kolmansia osapuolia..

Esimerkiksi itse olen sitä mieltä, että on paljon muitakin sosiaalitukia mitä pitäisi leikata. Ansiosidonnaiset, hoitolisät ja työttömyyspäivärahat. Jos verotusta tarpeeksi lasketaan, voi minun puolestani poistaa lapsilisätkin. Lisäksi voi leikata menoja, nostamalla julkisen puolen maksuja ja leikkaamalla toissijaisia sosiaali- ja harrastuspalveluja.

Seitsemän lapsen mamma, joka on jättänyt hakematta tukirahoja tuhansia euroja, niitä nimittäin ei ole mikään pakko hakea. 

Vierailija
169/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?

Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap

-  No sitten muutat yskin asumaan, jossei lapselliselle poikkiksellesi riitä, että maksat  20 %  vuokrasta. Olet tosi reilu jos maksat  20 % isomman asunnon vuokrasta.  Voithan sinäkin tulla vastaan.

Vierailija
170/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kotona oleva äiti, kotihoidontukea tulee 250 euroa nettona kuussa. Asumistukea en saa niin kuin ei saa ap:kaan, koska miehellä hyvät tulot. Mutta sellaista se on yhteistaloudessa, parempituloisen kontribuutio on suurempi. Jos puolisoa ei kiinnosta avustaa toista sellaisessa elämäntilanteessa missä toinen tarvitsee apua niin parempi olla sinkku.

Voisin se minäkin tästä päättää että muutan pois ja alan yksinhuoltajaksi, saisinpahan enemmän tukia niin kuin ap. Mutta minulle elämä ei ole tukien maksimointia. Minä haluan elää kumppanini kanssa ja hän minun, se merkitsee enemmän kuin muutamien satojen eurojen lisätuet.

Mutta eihän sinulla ole sama tilanne kuin apllä. Kyllä sinäkim eroa miettisit jos miehesi käskisi sinun maksaa kaikesta tasan puolet ja tulosi olisi noin surkeat kuin nyt.

Juu ei ole tietysti ihan suoraan verrannollinen lapsettoman ja lapsiperheen elämä, mutta minäkin olin opiskelija ennen äidiksi tuloa eikä herkkua ollut kumpikaan.

Ja kyllä, miettisin todellakin eroa jos mieheni ei osallistuisi yhteisen talouden menoihin! Siksi ihmettelinkin että miksi ap suuntaa kiukkunsa hallitukseen eikä avomieheensä, jonka kanssa yhteistä taivalta on kuljettu jo vuosia(!) ja silti mies on sitä mieltä että hän ei avusta asumismenoissa ja kaikki on maksettava puoliksi.

Vierailija
171/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä on nykyopiskelijat tehty, kyllä 80- ja 90-luvulla minä pärjäsin opiskellessani omillani, kun paiskin viikonloput töitä. Ennen oli kunnia-asia maksaa itse oma elantonsa eikä sossupummailla...toki sain opintotukea ja lainaa (jonka maksoin tietenkin itse takaisin)...mutta en mitää 400 asumistukia!!!!

Vierailija
172/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako Helsingissä opiskelija 400€ asumistukea? Täällä ainakin vain noin 250-300€.

Mä saan nyt uudistuksen myötä 404e. Vuokra 688e. Ja opintotuki se pari sataa, että miinusmerkki jää viivan alle. Pakko tehdä töitä, eli valmistuminen viivästyy. En tiedä kenen etua tuo palvelee että vuositolkulla ylimääräistä opiskellaan. Lainaa en hae. En halua elää velaksi.

Ja siis Helsingissä opiskelen.

HOASin solukämpistä saa huoneita 200 - 300 euroa /kk joten säästä nyyhkyjuttusi vaikka vanhemmillesi.

Mä olen 49v, mun vanhemmat ovat jo haudassa, sori.

En mä mitään nyyhkyjuttua kirjoittanut, kerroin vain tilanteeni, kuten ap toivoi. Opiskelu on sullekin mahdollista ja ehkä jopa suotavaa.

Vierailija
173/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolla vastasit ja itsekin olen tilanteessa, jossa saisin enemmän tukia sinkkuna kuin avoliitossa, mutta olen valinnut elää yhdessä avomieheni kanssa siitä huolimatta ja puolisoni suostuu maksamaan suuremman osan vuokrasta ja elämisestä, jotta voimme asua yhdessä.

On kuitenkin mielestäni ihan selvää, että avomiehelläni ei ole mitään velvollisuutta elättää minua. Hän voi niin tehdä, jos haluaa, mutta ennen avioitumista ei ole pakko. Jos hän kuitenkin päättäisi, ettei halua osallistua yhteiseloomme suuremmalla rahamäärällä kuin minä, joutuisin muuttamaan pois, todennäköisesti yksiöön, johon saisin asumistukea. Silloin yhteiskunta joutuisi maksamaan elämisestäni enemmän kuin nyt. Tähän on ihan turha tulla kommentoimaan, että ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää minua. Meidän yhteiskuntamme on muotoutunut sellaiseksi, että sen tehtävä on elättää ne, jotka eivät siihen itse, syystä tai toisesta (esim. sairaus, työttömyys) pysty.

Se, että minä ja myös nähtävästi sinä, olemme parisuhteissa, joissa varakkaampi suostuu tai on avioliiton kautta velvoitettu maksamaan kumppaninsa elämisestä, on meille onni, mutta ei poista alkuperäistä ongelmaa. Sillä tilannehan nyky-yhteiskunnassa on se, että useimmilla ei ole varaa elättää kumppaniaan, työsuhteet ovat määrä- ja osa-aikaisia, asumiskulut erityisesti kaupungeissa korkeita, elämä ja talous epävarmaa ja parisuhteet harvoin kestäviä. Mielestäni on tällöin yleisesti ottaen liikaa vaadittu, että asuinkumppani elättää poika- tai tyttöystävänsä. Asuntopula ja järkyttävän suuret vuokrat ovat ainakin pääkaupunkiseudulla iso ongelma eikä tällainen politiikka ainakaan paranna tilannetta.

Vierailija
174/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole tietysti ihan suoraan verrannollinen lapsettoman ja lapsiperheen elämä, mutta minäkin olin opiskelija ennen äidiksi tuloa eikä herkkua ollut kumpikaan.

Ja kyllä, miettisin todellakin eroa jos mieheni ei osallistuisi yhteisen talouden menoihin! Siksi ihmettelinkin että miksi ap suuntaa kiukkunsa hallitukseen eikä avomieheensä, jonka kanssa yhteistä taivalta on kuljettu jo vuosia(!) ja silti mies on sitä mieltä että hän ei avusta asumismenoissa ja kaikki on maksettava puoliksi.

Oon kyllä tässä ketjussa sanonut, että harmittaa avopuolisoni kanta. Harmitusta riittää siis sekä avopuolisoa että hallitusta kohtaan. Ja tästä ketjusta ei ollut tarkoitus tulla riita kaikkien muiden mahdollisten tukien välille, vaan etsin samassa tilanteessa olevia ihmisiä ja haluaisin kuulla heidän ratkaisujaan. Paljon on täällä haukuttu mun parisuhdetta, mutta helppoahan se on ulkopuolisena sanoa. Meillä menee muuten hyvin ja ollaan onnellisia yhdessä, joten ero ei oo nyt ensimmäisenä mielessä, vaikka erilleen muutetaankin. Ties vaikka avopuolisokin tulisi toisiin aatoksiin sitten kun oikeasti pääsee maksamaan kokonaisen vuokran huokean opiskelija-asunnon puolikkaan vuokran sijaan. -ap

Vierailija
175/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi laki on TÄYDELLINEN !

Loppuu pissisteinien kotileikit (jossa ollaan kuin kämppiksiä) ja yhteiskunnan tulee maksaa kaikki (kun kumpikaan ei anna yhtään mitään toiselleen)

Tämäkin aloitus osoittaa että laki tuli tarpeeseen, juuri tätä sillä lailla on tarkoitus rajoittaa. Otetaan toisesta vastuu tai sitten ollaan erillään, yhteiskunnan ei tule maksaa lasten pitkittyneitä kotileikkejä.

Et sitten osaa ajatella? Vahingonilo vie älyn päästä?

Kun avopuolison tulot vähentää opiskelijan tukia niin pari muuttaa erilleen ja molemmat asuu yksin yksiössä ja saa asumistukea täysmäärän. Ei tule yhteiskunnalle säästöjä.

Ja jos joku ajattelee että eihän niitä yksiöitä riitä kaikille opiskelijoille niin kyllä riittää. Nimittäin yksiöiden sekä opiskelija että muidenkin rakennustahti on tosi kova.

Vierailija
176/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Opintolainaa perustellaan aina sen väliaikaisuudella. Eikö sama päde myös kodinhoidontukeen? Oletteko mammat ajatelleet, että nämä opiskelijat valmistuvat ja ovat sen jälkeen todennäköisesti hyödyksi yhteiskunnalle. Esimerkiksi lastenlääkäri on joskus opiskelijavuosinaan ollut tukien pahin kuppaaja, mutta niin vaan pelastaa teidän TUILLA YLLÄPIDETYN jormapetterin hengen.

Toimeentulotuki on sitä varten, ettei kukaan joutuisi kadulle tai kuolisi nälkää. Kaikkien muiden tukien takana on muitakin yhteiskunnallisia intressejä. Opintotuen tarkoitus on tasoittaa eri tuloluokkien perheiden lasten mahdollisuuksia kouluttautumiseen, jotta saadaan valikoitua korkeakouluihin ikäluokan lahjakkaimmat eikä rikkaimmat. Perhetukien tarkoitus taas on tasoittaa elintasoeroja saman tuloluokan sisällä lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välillä, jotta tulonmenetys ei nousisi niin kohtuuttomaksi että syntyvyys laskisi työssäkäyvissä perheissä.

Kumpikaan näistä ei ole mikään reiluus- tai hyväntekeväisyystuki, vaan lähtökohtana on yhteiskunnan tarpeet. Tämän vuoksi kannustinluontoisia tukia ei tulisi vertailla keskenään. Niiden tehtävä ei ole olla reiluja, vaan täyttää se tarve johon ne on suunniteltu.

Tälläkin hetkellä matala syntyvyys ja nouseva ensisynnytysikä ovat yhteiskunnallisia ongelmia, sen sijaan korkeakoulujen alhainen hakijamäärä ei ole.

Vierailija
177/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikset vastaa kysymykseen opintolainasta? Kattaa erotuksen ja enemmänkin, sekä ajallaan valmistuneet saa hyvityksen osasta lainaa. Vai eikö takaisinmaksu maistu, vaan pitäisi olla ilmaista rahaa?

Siksi että yksin asuessa minulla olisi mahdollisuus pärjätä ilman lainaa. -ap

Sitten muutat asumaan yksin. Voitte edelleen seurustella, eikö? Annat miehelle vaihtoehdon: Maksat 75% (tms) vuokrasta kun minä asun täällä tai 100% vuokrasta kun minä muutan pois. Yhteiskunnan kuluista et varmaan oikeasti ole huolissasi – ethän? – vaan siitä, että teille tulee ero jos toteutat itsellesi toimivan taloudellisen suunnitelman.

Miksi joku haluaisi jatkaa seurustelua tässä tilanteessa?

On noita avopuolison tuloja aikaisemminkin huomioitua. Eikä erottu, molemmat yliopisto-opiskelijoita ja mies oli ollut hyväpalkkaisessa kesätöissä, joka jyvitettiin pitkin vuotta. Taisi olla vielä joulukuussakin loma-ajan töissä. Nyt olemme olleet yhdessä jo 30 vuotta. Molemmat töissä, eikä rahasta ole tarvinnut riidellä.

Asuntolainan maksoimme puoliksi :)

Sama täällä. Mutta mies ei hylännyt pikkurahan takia. Miksi jatkaa seurustelua, jos pitää tämän vuoksi muuttaa erilleen. Sinulla ei ole leipää. Muutetaan erilleen ja jatketaan seurustelua. Miksi? Kyllä minulle se olisi näkemiin

T. Hyvässä ja pahasa yhdessä 20 vuotta

Vierailija
178/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se saita ja itsekäs idiootti. Kiität itseäsi parin vuoden kuluttua.

Vierailija
179/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ottaisitko 20 000 lainaa, josta tarvitsee maksaa takaisin 13 000 pitkällä maksuajalla, ????? En ole varma luinko oikein: tavoiteajassa valmistuva korkeakouluopiskelija saa 40 %  2500 euroa ylittävästä lainasta ANTEEKSI valmistumispalkkiona.   Onko tämä totta ?, jos on ja jos AP on korkeakouluopiskelija, niin ei ole mitään ongelmaa maksaa 50 % vuokrasta.  Kusipää-yhteiskunta tukee kiukkupusseja:

- 250 euroa kuussa

- ei lukukausimaksua , etu noin 12 000 / vuosi , alasta riippuem

- tuettu opiskelijalounas

- oikeus yleiseen asumistukeen 12 kk / vuosi

- kevyt 7000 euron lainan kevennys

Vierailija
180/437 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan nyt opiskelijoista, mutta mitä jos olen itse keikkatyöläinen, vaihtevat tulot, ei tukiaiasia

ja muutamme yhteen tyttöystäväni kanssa joka on työtön

joudunko maksamaan kokonaan yhteisestä kaksiostamme vuokran? Tuloni on vuodessa alle 20 k€ eli köyhä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi