Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton, mikä SINUA järkyttää eniten lapsiperhearjessa?

Vierailija
22.07.2017 |

Vanhemmilta kysyttiin tätä jo, joten kysytään lapsettomiltakin.

Minua eniten on järkyttänyt, miten sotkuista ja äänekästä on ihan kahden lapsen normaalitaloudessakin, ja miten kaksi introverttivanhempaa voivat olla aivan helisemässä vilkkaan ja tarvitsevan pikkulapsen kanssa.

Myös päivähoitomaksujen suuruus yllätti.

Kommentit (471)

Vierailija
161/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ette tunnu tajuavan sitä että lapsiperheen arki on niistä vanhemmista kiinni. Ei se ole meluisaa härdelliä jos lapset kasvattaa toisin. Seksi ei lopu jos sen ei halua loppuvan. Lapset eivät roiku lahkeessa kiinni ja huuda äitiä jos sitä ei salli.

Puuttuuko teiltä siis itsekuri ja sinnikkyys? Ei kukaan solahda painajaismaiseen lapsiperhehelvettiin automaattisesti vaan se luodaan ihan itse.

Kuinkakohan monta lasta tunnet/tiedät, jotka eivät huuda "äitiäitiäitiiiiiii....."?

Jos mä tietäisin tällaisen lapsen, niin tulis jotenkin surku hänen puolestaan koska olettaisin sen "äitiäiti"-huutamattomuuden loppumisen/puuttumisen johtuvan siitä, ettei hänen pyyntöihinsä/huutoihinsa ole vastattu. Ja lapsi on sitten oppinut, että ei äitiä kannata huutaa, kun hän ei kuitenkaan välitä. 😧

Jokainen terve lapsi kaipaa vanhempiensa huomiota ja siihen huomionhakuun pitää vanhempien myös vastata. Se täytyy ymmärtää, jos kerran vanhemmaksi tahtoo ryhtyä.

Vierailija
162/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti!

Jos mulla olisi lapsia (onneksi niitä ei tule, kiitos steriloinnin), joko ne saisivat kasvaa äänieristetyssä lastenhuoneessa tai tulisi murhia. Bussissa ja muilla yleisillä paikoilla pidän korvatulppia aina, jos sattuu lapsiperhe lähelle. En tajua, miten kukaan vanhempi jaksaa tuota jatkuvaa kiduttavaa mökää napsahtamatta, onkin ihme ettei ravisteltuja vauvoja ym. ole enemmän.

Oletko sinä sellainen aistiyliherkkä lumihiutale? Aika hemmetin autistiselta kuulostaa kanniskella jotain korvatulppia mukana :D

Kuka tahansa normaaliaisteilla varustettu pitää lasten huomiohakuista kitinää ärsyttävimpänä äänenä maailmassa (jollei ole ko. melulähteen vanhempi ja siten hormonihöyryissä). Joka toinen bussissa istuja fantasioi hissy fitin aikana kakarasi vaunujen/rattaiden työntämisestä ovesta ulos seuraavalla pysäkillä tai jos vain mahdollista, liikkuvasta bussista. Kenties on siis parempi, että tämän sijaan kanssamatkustajat laittavat kuulokkeet tai korvatulpat korviinsa, vai mitä luulet? Lapsen vanhemmat ovat ainoita, jotka ovat velvoitettuja kyseistä mökää sietämään.

Tämä meni jo yli ja tämä on jo sitä lapsivihaa. Siksi haluan selventää ainakin omalta osaltani että lapsettomuus ei tarkoita että vihaisi lapsia tai niiden päästämiä ääniä tai tarkoita ettei lapsilla olisi oma tärkeä paikkansa tässä maailmassa ja yhteiskunnassa. Se tarkoittaa että se paikka ei vain ole mun kotona.

Suomessa onkin näin. Sivistyneessä maailmassa ei todellakaan tarvitse kuunnella mitään itkuraivoa bussissa. Tai ainakaan niissä Keski-Euroopan maissa, missä minä olen asustellut, se oli todella harvinaista, koska lapset pidettiin kurissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette tunnu tajuavan sitä että lapsiperheen arki on niistä vanhemmista kiinni. Ei se ole meluisaa härdelliä jos lapset kasvattaa toisin. Seksi ei lopu jos sen ei halua loppuvan. Lapset eivät roiku lahkeessa kiinni ja huuda äitiä jos sitä ei salli.

Puuttuuko teiltä siis itsekuri ja sinnikkyys? Ei kukaan solahda painajaismaiseen lapsiperhehelvettiin automaattisesti vaan se luodaan ihan itse.

Kuinkakohan monta lasta tunnet/tiedät, jotka eivät huuda "äitiäitiäitiiiiiii....."?

Jos mä tietäisin tällaisen lapsen, niin tulis jotenkin surku hänen puolestaan koska olettaisin sen "äitiäiti"-huutamattomuuden loppumisen/puuttumisen johtuvan siitä, ettei hänen pyyntöihinsä/huutoihinsa ole vastattu. Ja lapsi on sitten oppinut, että ei äitiä kannata huutaa, kun hän ei kuitenkaan välitä. 😧

Jokainen terve lapsi kaipaa vanhempiensa huomiota ja siihen huomionhakuun pitää vanhempien myös vastata. Se täytyy ymmärtää, jos kerran vanhemmaksi tahtoo ryhtyä.

Siis "äitiäiti"-huutamisen loppuminen, ei huutamattomuuden...

Vierailija
164/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun nää viimeiset kommentit ja peukutukset aikaiselta aamulta on lähes pelkästään lapsiperheellisiltä. Heillä on ollut hyvin aikaa nyt "tasoittaa" kommentteja puolustelemalla perhe-elämää, koska lapsettomat nukkuvat vielä tähän aikaan sunnuntaiaamuna. :D

Itse juuri heräsin. 

Joo, mutta tämä kysymyshän oli tarkoitettu LAPSETTOMILLE ! P.s Onko oma lehmä ojassa, jos ymmärrät mitä tarkoitan ;)

Vierailija
165/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan ole tarvetta huutaa ja hokea äitiä, vaan ihan normaaliäänellä puhumalla saa huomiota. Jos ei heti pysty (on vaikka puhelimessa), niin lapsi odottaa hetken ja saa sitten kaipaamansa huomion.

Meillä ei ylipäätänsä huudeta, ei miehen kanssa toisillemme eikä kumpikaan lapselle. Ellei toinen satu olemaan niin kaukana, ettei muuten kuule.

Vierailija
166/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttaista tuo joidenkin vanhempien usko omiin kykyihinsä: kaikki on vain itsestä kiinni!

Kasvatuksella ei kuitenkaan voi muokata lapsen temperamenttia, eikä yhteistä seksielämää voi jatkaa, jos toisen kiinnostus lopahtaa. Todella suuri osa siitä, millaiseksi lapsiperheen arki muodostuu, on täysin satuman ja olosuhteiden armoilla.

Lisäksi en ole nähnyt lapsiperhettä, jonka arki olisi lähellekään yhtä helppoa, mukavaa ja antoisaa kuin oma lapseton arkeni. Jo yhdessä lapsessa on enemmän rajoituksia, hankaluutta ja säätöä kuin mihin olen valmis.

Vierailija
167/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mallia, miten kuninkaallinen äiti hoitaa mallikkaasti tyttärensä kiukkukohtauksen ihmisten nähtävillä. 😂 Olis tuskaa olla julkkis, koska silloin kaikkea lastenkasvatukseen liittyviä asioita arvosteltaisiin lehdissä. Huhhuhh!!! 🙄

http://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000005299620.html

Vierailija
168/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kommentoija joka vastailee useampaan viestiin " Olitko sinä.. " Niin mene lukemaan mammajuttuja, kun ei hermo kestä.. Varo ettet kosta ipanoillesi tuota hermoheikkouttasi ! Relaa vähän ja etsi itsellesi toinen ketju.

Vierailija
169/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mallia, miten kuninkaallinen äiti hoitaa mallikkaasti tyttärensä kiukkukohtauksen ihmisten nähtävillä. 😂 Olis tuskaa olla julkkis, koska silloin kaikkea lastenkasvatukseen liittyviä asioita arvosteltaisiin lehdissä. Huhhuhh!!! 🙄

Ja vastapainoksi "ei-mallikas" esimerkki. ☺️

http://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000005291644.html

Vierailija
170/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vastapainoksi "ei-mallikas" esimerkki. ☺️

http://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000005291644.html

Vierailija
171/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti!

Jos mulla olisi lapsia (onneksi niitä ei tule, kiitos steriloinnin), joko ne saisivat kasvaa äänieristetyssä lastenhuoneessa tai tulisi murhia. Bussissa ja muilla yleisillä paikoilla pidän korvatulppia aina, jos sattuu lapsiperhe lähelle. En tajua, miten kukaan vanhempi jaksaa tuota jatkuvaa kiduttavaa mökää napsahtamatta, onkin ihme ettei ravisteltuja vauvoja ym. ole enemmän.

Selitys on siinä, että monessa asiassa mieli venyy, kun totuttautuminen tapahtuu hitaasti. Nuorella vanhemmalla löytyy muutenkin joustua aika paljon, ettei yksi elämänmuutos keikauta paattia.

Vierailija
172/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kokonaisvaltaisuus, jonka lapsi tuo. Olet koko ajan sidottuna lapseen.

Eilen olin juuri häissä, jossa oli paljon alle 4v lapsia. Näitä sukulaisia ei näkynyt oikeasti ollenkaan, koska joutuivat koko ajan vahtimaan lapsiaan jotka tylsistyivät vihkimisessä ja itse juhlassa olivat koko ajan ns. lasten leikkihuoneessa. Käytännössä vanhemmat eivät päässeet osallistumaan tai nauttimaan häistä ollenkaan.

Vähän ohi, mutta tämän nähtyäni vahvistui päätös lapsettomista häistä. Lapset eivät nauti, aikuiset eivät nauti ja morsiuspari maksaa ns. turhaan 50-80€/aikuinen ruoasta ja juomasta vaikkei edes ehdi nähdä kutsumiaan vieraita lasten vahtimisen takia.

Vierailija
173/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä hämmentää ajanpuute. Jos on yksi lapsi niin ei ehdi tekemään mitään. Voi tietty olls ettei kiinnosta enää olla minun yhteydessä mutta ei ehdi viikkoon vastaamaan puhelimeen tai viestiin. Yksi kaveri piti isot babyshower bileet koska tulee olemaan viimeinen kerta kun tulee näkemään kavereita vuosiin.

Sitten ihmetyttää edelleen iso epätasa-arvo isän ja äidin välillä. Harrastuksessa tosi usein nainen tulee treeneihin myöhässä kun piti laittaa lapset nukkumaa. Miesten joukkueissa todella harvoin jää treenit väliin nukkumaanmenon vuoksi.

Vierailija
174/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkytä mikään, mutta lasten kanssa oleminen on todella tylsää ja rasittavaa. Miehelläni on kaksi lasta ja ahdistaa aina ne viikonloput, kun lapset ovat tulossa kylään. Etenkin kun mies jättää lapsensa mun hoidettaviksi.

Vierailija
175/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki. Ei vaan ole ollut minun juttu. Olin päivän sukulaiseni mökillä (jonne minut joka kesä kutsutaan pakollisena vanhapiikatätirukkana ja jonne harvoin menen) ja katselin sitä touhua ajatuksissani ja möläytin, että olis varmaan kauheaa tajuta että on tehnyt tähän maailmaan juuri sellaisia tyyppejä, joita on koko elämänsä inhonnut. Tuli jäätävä hiljaisuus, eikä edes tavanomaisia päivittelyjä yksinäisestä vanhuudesta tällä kertaa kuultu.  Luulen, että oli viimeinen kerta, kun kutsutaan ja se on varmasti helpotus molemmille osapuolille. Jokaisella on oma juttunsa, heillä perheloma kauniissa ja viihtyisässä huvilassa, minä lähden puolestani Kroatiaan katsomaan, miten tuttuni maatila on selvinnyt metsäpaloista.

Onneksi nykyään voi valita. Muistakaa, että ei siitä niin kovin kauaa ole, kun naisilla ei sitä valinnanvaraa ollut, jos ei halunnut hylkiöksi ja muiden syljeksittäväksi. Itsensä oli myytävä, jos halusi säilyttää ihmisarvonsa ja perillisiä synnyttää, halusi niitä tai ei. Kannattaa katsoa ja/tai lukea vaikka niitä Austenin juttuja ajatuksella - kummasti se Ellukin tajuaa suuren rakkautensa Darcyyn heti kun on pistäytynyt tämän hulppealla kesäkämpällä. 

Vierailija
176/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järkytä mikään, mutta lasten kanssa oleminen on todella tylsää ja rasittavaa. Miehelläni on kaksi lasta ja ahdistaa aina ne viikonloput, kun lapset ovat tulossa kylään. Etenkin kun mies jättää lapsensa mun hoidettaviksi.

Ja olet tuon miehen kanssa yhdessä koska....?

a) pelkäät olla yksin

b) haluat että sinulla on "edes joku"

c) et uskalla erota

d) seksi on niin järkyttävän upean taivaallista, että pelkäät ettet mistään muualta saa enää samanlaista

e) joku muu käsittämätön syy

Vierailija
177/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki. Ei vaan ole ollut minun juttu. Olin päivän sukulaiseni mökillä (jonne minut joka kesä kutsutaan pakollisena vanhapiikatätirukkana ja jonne harvoin menen) ja katselin sitä touhua ajatuksissani ja möläytin, että olis varmaan kauheaa tajuta että on tehnyt tähän maailmaan juuri sellaisia tyyppejä, joita on koko elämänsä inhonnut. Tuli jäätävä hiljaisuus, eikä edes tavanomaisia päivittelyjä yksinäisestä vanhuudesta tällä kertaa kuultu.  Luulen, että oli viimeinen kerta, kun kutsutaan ja se on varmasti helpotus molemmille osapuolille. Jokaisella on oma juttunsa, heillä perheloma kauniissa ja viihtyisässä huvilassa, minä lähden puolestani Kroatiaan katsomaan, miten tuttuni maatila on selvinnyt metsäpaloista.

Onneksi nykyään voi valita. Muistakaa, että ei siitä niin kovin kauaa ole, kun naisilla ei sitä valinnanvaraa ollut, jos ei halunnut hylkiöksi ja muiden syljeksittäväksi. Itsensä oli myytävä, jos halusi säilyttää ihmisarvonsa ja perillisiä synnyttää, halusi niitä tai ei. Kannattaa katsoa ja/tai lukea vaikka niitä Austenin juttuja ajatuksella - kummasti se Ellukin tajuaa suuren rakkautensa Darcyyn heti kun on pistäytynyt tämän hulppealla kesäkämpällä. 

Tämä on niin hyvin sanottu!! Mun kaveri on tosi introvertti, mutta meni rakastumaan ekstroverttiin mieheen (heillä kyllä klikkaa tosi hyvin), joten nyt hänellä on todella super-ekstrovertti lapsi, joka saa kaverini väsymään vielä tavallistakin enemmän.

Toisen kaverini lapsesta on taas kuoriutunut koulukiusaaja, vaikka molemmat vanhemmat ovat kunnollisia kansalaisia ja hyviä kasvattajia. En tiedä menikö heillä sittenkin kasvatuksessa jotain vikaan vai onko lapsi vain lähtökohtaisesti ollut viallinen (eihän murhaajienkaan vanhemmat varmaan ole lastaan opettaneet murhaamaan...)

Vierailija
178/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 75% kaikista täällä kerrotuista järkytyksenaiheista johtuu vanhempien kyvyttömyydestä kasvattaa lapsiaan ja siitä, että vanhemmat itse ovat luopuneet omasta elämästä ja alkaneet elämään lapsensa kautta. Toinen ääripää ei taas ole miettinyt mitä lapsen hankkiminen vaatii ja siksi burnoutissa itkevät oman elämän menetystä ja eivät jaksa tehdä mitään, joka näkyy lasten häiriökäyttäytymisenä.

Itsellä paljon sisarusten lapsia, joiden kanssa vietän paljon aikaa. Kyllä jos lapset kasvattaa oikein (eikä ole mitään kehityshäitiöitä/adhd/muu) ei ne todellakaan ole riehuvia, huutavia ja sotkivia sontiaisia. Sisarukseni ovat totettaneet kasvatusperiaatetta, jossa lapset opetetaan arvostamaan muita sekä tavaroita jo alusta alkaen, siivoamaan jälkensä alle 3 vuotiaana ja aikuisten päälle ei puhuta eikä riehuta kuin omassa huoneessa/pihaleikeissä.

Kaikki sisarukseni ovat lapsien aikana edenneet työssään, valmistuneet koulutuksista ja perustaneet yrityksiä, matkustaneet ympäri maailmaa ja eipä ne lapset ole sitä estäneet. Aika paljon on omasta viitsimisestä kiinni.

Mutta sitähän se on kyse, omien voimavarojen siirtämistä ja viitseliäisyydestä. Jos on luonteeltaan laiskempaa sorttia ja on mukavempaa herätä myöhään, keskittää rahansa ja aikansa itseen, niin parempi on siinä tilanteessa olla tekemättä niitä lapsia. Niistä niitä mölyäviä, huonokäytöksisiä kouluhäirikkönatiaisia kasvaa.

T.Lapseton yläasteen ope, jonka mielestä joka kolmannen vanhemman ei olisi pitänyt hankkia lapsia ollenkaan.

Vierailija
179/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun nää viimeiset kommentit ja peukutukset aikaiselta aamulta on lähes pelkästään lapsiperheellisiltä. Heillä on ollut hyvin aikaa nyt "tasoittaa" kommentteja puolustelemalla perhe-elämää, koska lapsettomat nukkuvat vielä tähän aikaan sunnuntaiaamuna. :D

Itse juuri heräsin. 

Mulla on kolme lasta, ja heräsin varttia vaille 11.  Esikoinen ei mun unia juurikaan haittaa kun on reilun vuoden taas asunut ulkomailla, joskus laittaa yöllä viestiä yhden jälkeen, ja saatan joskus olla jo menossa nukkumaan jos pitää aamulla töihin. 8v kaksoset heräsi myöhemmin kuin sinä. Minä olen illanvirkku ja mun on pakko viikonloppuna nukkua arkena kertyneet univelat, tosin viikolla nukuin parin tunnin päikkärit kahtena iltana kun olin niin väsynyt töistä tullessa.

Vierailija
180/471 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan melkein kaikki. Onneksi on edes sen verran itsetuntemusta, että minusta ei olisi äidiksi. Mielummin lapseton, kuin todella huono äiti, jollaista kukaan lapsi ei ansaitse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi