Lapseton, mikä SINUA järkyttää eniten lapsiperhearjessa?
Vanhemmilta kysyttiin tätä jo, joten kysytään lapsettomiltakin.
Minua eniten on järkyttänyt, miten sotkuista ja äänekästä on ihan kahden lapsen normaalitaloudessakin, ja miten kaksi introverttivanhempaa voivat olla aivan helisemässä vilkkaan ja tarvitsevan pikkulapsen kanssa.
Myös päivähoitomaksujen suuruus yllätti.
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS: oli juuri vihdoin totuus, maailma EI tarvi enää lisää ihmisiä. Nyt ihmisiä on 6 miljardia joista 5 miljardia elää köyhyydessä, tulevaisuudessa ihmisiä on 10 miljardia joista 9 miljardia elää kuin rotat.
On pulaa puhtaasta vedestä, puhtaasta ruuasta, on täysin järjetöntä tehdä lisää ihmisiä rajattuun maapalloon.
Lapsille tulee laittaa vero, 1000e kuussa yhdestä lapsesta, 5000e kuusta kahdesta ja kolmesta pitää laittaa linnaan tai maksaa 30 miljoonaa.
Kiinassa vastaavaa on kokeiltu. Tuloksena huomattavasti enemmän miehiä kuin naisia.
Suomessa/Länsi-maissa syntyvyys laskee muutenkin ja köyhissä maissa ei ole mistä ottaa maksuja.
VÄÄRIN...Kiinan pelasti yhden lapsen polittiikka, se esti kolme merkittävää asiaan.
1) Nälän hädän
2) Kiinan täydellisen hukkuminen saasteisiin ja täydellisen maan, veden, ilman saastuttamisen
3) Yhteiskunta rauhan ja jonkinlaisen demokratian
Se että poikia on enemmän kuin naisia, on pieni hinta, samalainen epäsuhta in myös Helsingissä ja et ole siitä huolissasi. Ilman tätä polittiikkaa Kiina olisi hukkunut saasteisiin ja saastuttanut pysyvästi oman maatalouden. Nyt on vielä toivoa....vaikka Kiina onkin maailman pahin saastunut alue. Ainakin se sinun poikalapset saavat nyt ruokaa jolla yrittää pysyä hengissä, toisin kuin Afrikassa
No kun kiinalaiset miehet kyllästyy siihen ettei löydy naisia niin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että on pakko esim. laittaa aina ruokaa, vaikkei haluta. Minä voin väsätä jotain äkkiä töistä tultuani tai hakea vaikka kebabin. Vireystila vaihtelee. Lapsien kanssa ei kysytä vireystilaa, vaan se safka on aina tehtävä. Muutenkin lapsettomana ei tarvitse tehdä koko päivänä yhtään mitään jos ei huvita. Tällaista vaihtoehtoa ei silloin enää ole.
Allekirjoitan monia juttuja täällä, mutta mä kyllä myönnän että meillä lähdetään arki-iltana lasten kanssa kebabille vaikka jos ei nappaa ruuanlaitto. Ei nyt liian usein tietty, koska en halua itsekään syödä liikaa ravintolaruokaa. Mutta suht usein laiskottaa aika paljon.. Meillä on kaksi lasta.
Sun lapset on varmaan vähän vanhempia? Ei tulis mieleenkään että veisin 1,5- ja 3-vuotiaat lapset kebabille. Mutta ehkä olenkin ruokanatsi.
Joo kyllä esikoinen on yli 6v, mutta nuorempi 1v. Saatetaan käydä monesti esim Fafasissa syömässä. Kyllähän niistä ravintoloista saa paljon muutakin kun epäterveellistä mättöä. Mutta mä en olekaan ruokanatsi, mä olen vaan neuvolaterkka jonka mielestä on ihan ok olla ehdoton asioissa kun iso kuva on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten äidit ovat persoonattomia miehen omistamia synnytyskoneita jotka tekevät ilmaista paskaduunia joka ei näy ikinä missään ja sitä omaa identiteettiä rikotaan vielä ottamalla miehen nimi ja antamalla miehen nimi aina ja poikkeuksetta lapsille kaikissa perheissä.
En ikinä halua äidiksi kun tajusin miten irvokasta ja naista alistavaa se on.
Olen jotenkin tosi helpottunut, etten ole ainut joka ajattelee näin! Missään muualla kuin täällä palstalla anonyymisti en tätä oikein voi myöntää - paitsi omalle miehelle onneksi. Jännä juttu muuten noi lasten sukunimet, miksi ne tulee aina mieheltä, vaikka naisella olis oma sukunimensä? Ihan oikeasti ihmetyttää, vaikka nyt sinänsä hyvin merkityksetön juttu kaiken muun rinnalla onkin.
Itse ainakin olen ottanut miehen nimen koska oma oli niin ruma. Jos miehellä olisi ollut ruma nimi ja minulla hieno niin koko perheelle olisi tullut se. Ei se nyt varmaan lähtökohtaisesti ole naista alistavaa parisuhteessa :D
Älkää oikeasti jaksako kieltää asiaa. Kaikissa kulttuureissa nimi tulee mieheltä, ihan kaikissa. Käytännössä jokainen avioliitossa nimenvaihtava on nainen. Mikään "mutq oli nätimpi" ei asiaa muuta. Se että välität enemmän estetiikasta kuin omista juuristasi ja identiteetistäsi on juuri naiseuden ja äitiyden irvikuva. Kaikki naiset vaihtavat nimensä, älkää jaksako kieltää asiaa ja kierrellä.
Naiset ottavat myös vaikeampia nimiä, pidempiä nimiä, ääkkös-öökösnimiä, täysin etunimeen sopimattomia nimiä. Koska alistuvat miehelle. Jos se nimi valittaisiin estetiikan mukaan se ei todellakaan tulisi mieheltä KAIKISSA tapauksissa.
Onko naisille kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeaa kun aina "minäminä" selityksiä eikä mitään kykyä hahmottaa ilmiötä kokonaisuudessa.
Vain naisilla on tyttönimet ja rouvanimet. Miehistä vain prosentti osallistuu nimenvaihtoon. Naiset alistuvat, miehillä on oma nimi kuolemaan asti.
Ja sen koko perinteen ydin on siirtää nainen mieheltä miehelle.
Onko tullut mieleen että joidenkin suku on sellainen, ettei halua siitä mitään perintöä osakseen? Omalla kohdallani on näin, olen onnellinen että on saanut puhtaan pöydän ja puolison sukunimen. Odottelen vaan, että suvun pedofiili ja kaikki häntä suojelleet lipsahtaa, näin ohiksena.
Olen aikalailla ainoa ystäväpiirissä joka on ottanut puolison nimen, omassa tuttavapiirissä se on tosi harvinaista.
Te ette tunnu tajuavan sitä että lapsiperheen arki on niistä vanhemmista kiinni. Ei se ole meluisaa härdelliä jos lapset kasvattaa toisin. Seksi ei lopu jos sen ei halua loppuvan. Lapset eivät roiku lahkeessa kiinni ja huuda äitiä jos sitä ei salli.
Puuttuuko teiltä siis itsekuri ja sinnikkyys? Ei kukaan solahda painajaismaiseen lapsiperhehelvettiin automaattisesti vaan se luodaan ihan itse.
Kuinka päivät voivat olla jatkuvaa siivousta. Kaiken kruunaa se, että siivous on jätetty täysin yhden vastuulle, eikä lapsia opeteta siivoamaan ja pitämään huolta huoneistaan ajoissa, mutta eipä se yllätä jos toinen vanhemmista saa sotkea minkä lystää niin malliahan lapset ottavat. Osa lapsista taas on vanhempien tapojen orjia eivätkä osaa hyväksyä toisten ihmisten erilaista järjestelyä mikä tuntuu heistä ei niin kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Seksi katoaa parisuhteesta
Seksi ei välttämättä katoa lapsen saamiseen. Itsellä ainakin seksi vain parani, kun sain lapsen/lapset. Kaikki nämä tässä ketjussa mainitut asiat ovat itselläkin olleet mielessä ja aina ajattelin, etten koskaan tee lasta. Lapset ovat kamalia ja oma aika muisto vain. Sisarusten lapset toki oli ihania, mutta sitovia ja näin miten varsinkin äidit olivat väsyneitä jatkuvasta valvomisesta ja kitinästä. Ehdin elää "omaa" elämää reilu 30v, kun sain lapsen. Ja sitten vielä muutaman lisää. Lapsiperheen elämä on toki raskasta, mutta siihen muuttuneeseen tilanteeseen ikäänkuin kasvaa mukaan. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin huomaan, että taas on vain sitä "omaa"elämää. Lapset ovat muutaneet omilleen, vain nuorin on enää kotona ja hänkin jo lähes täysi-ikäinen. Olen saanut lapsilta paljon ja olen kiitollinen, että minulla on heidät. Elämä heidän kanssaan on ollut parasta aikaa elämässäni. Siltikin tämä ketju toi elävästi mieleen omat ajatukseni ennen lapsia. Minustakin tuntui, että oma elämä loppuu siihen, kun nyytti kannetaan kotiin. Ei koskaan enää saa nukkua, jatkuva rääky ja parku, kitinä ja raivo jne. Mutta pääasia on, että jokainen elää oman elämänsä onellisena ja on tytyväinen omiin ratkaisuihinsa. Joko lapsilla tai ilman. Hyvää ja kaunista heinäkuista päivää kaikille, jotka tätä ketjua lukee.
Ainainen melu ja kaaos. Lapset kohtelevat eläimiä julmasti, koska eläimethän ovat heille leluja ja esineitä. Ehkä pahinta on kuunnella vierestä pikku-vilperin itkupotkuraivareita ja kun vanhemmat eivät saa lastaan rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten äidit ovat persoonattomia miehen omistamia synnytyskoneita jotka tekevät ilmaista paskaduunia joka ei näy ikinä missään ja sitä omaa identiteettiä rikotaan vielä ottamalla miehen nimi ja antamalla miehen nimi aina ja poikkeuksetta lapsille kaikissa perheissä.
En ikinä halua äidiksi kun tajusin miten irvokasta ja naista alistavaa se on.
Olen jotenkin tosi helpottunut, etten ole ainut joka ajattelee näin! Missään muualla kuin täällä palstalla anonyymisti en tätä oikein voi myöntää - paitsi omalle miehelle onneksi. Jännä juttu muuten noi lasten sukunimet, miksi ne tulee aina mieheltä, vaikka naisella olis oma sukunimensä? Ihan oikeasti ihmetyttää, vaikka nyt sinänsä hyvin merkityksetön juttu kaiken muun rinnalla onkin.
Itse ainakin olen ottanut miehen nimen koska oma oli niin ruma. Jos miehellä olisi ollut ruma nimi ja minulla hieno niin koko perheelle olisi tullut se. Ei se nyt varmaan lähtökohtaisesti ole naista alistavaa parisuhteessa :D
Älkää oikeasti jaksako kieltää asiaa. Kaikissa kulttuureissa nimi tulee mieheltä, ihan kaikissa. Käytännössä jokainen avioliitossa nimenvaihtava on nainen. Mikään "mutq oli nätimpi" ei asiaa muuta. Se että välität enemmän estetiikasta kuin omista juuristasi ja identiteetistäsi on juuri naiseuden ja äitiyden irvikuva. Kaikki naiset vaihtavat nimensä, älkää jaksako kieltää asiaa ja kierrellä.
Naiset ottavat myös vaikeampia nimiä, pidempiä nimiä, ääkkös-öökösnimiä, täysin etunimeen sopimattomia nimiä. Koska alistuvat miehelle. Jos se nimi valittaisiin estetiikan mukaan se ei todellakaan tulisi mieheltä KAIKISSA tapauksissa.
Onko naisille kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeaa kun aina "minäminä" selityksiä eikä mitään kykyä hahmottaa ilmiötä kokonaisuudessa.
Vain naisilla on tyttönimet ja rouvanimet. Miehistä vain prosentti osallistuu nimenvaihtoon. Naiset alistuvat, miehillä on oma nimi kuolemaan asti.
Ja sen koko perinteen ydin on siirtää nainen mieheltä miehelle.
Älä ole noin lukkiutunut. On myös naisia, jotka säilyttävät oman nimensä avioliitossa, kukin mistäkin syystä. Ja mies säilyttää omansa. Itse tunnen monia sellaisia, viisaita ja itsenäisiä naisia. Vaikka ovatkin solmineet avioliiton (ja yleisemmin myös tehneet avioehdon ja testamentit).
Vierailija kirjoitti:
HS: oli juuri vihdoin totuus, maailma EI tarvi enää lisää ihmisiä. Nyt ihmisiä on 6 miljardia joista 5 miljardia elää köyhyydessä, tulevaisuudessa ihmisiä on 10 miljardia joista 9 miljardia elää kuin rotat.
On pulaa puhtaasta vedestä, puhtaasta ruuasta, on täysin järjetöntä tehdä lisää ihmisiä rajattuun maapalloon.
Lapsille tulee laittaa vero, 1000e kuussa yhdestä lapsesta, 5000e kuusta kahdesta ja kolmesta pitää laittaa linnaan tai maksaa 30 miljoonaa.
Kenellä taviksella täällä suomessa ois varaa maksaa 1000€ kuussa lapsesta? Jos ois vaikka työtön yh, niin kelasta/sossusta saa sen verran, että maksaa vuokran ja elättää lapsen ja ittensä. Se summa kokonaisuudessaan voi olla sen tonnin tai ehkä vähän päälle.
Mitäs sitten kun joku vanhempi jää yllättäen yh:ksi ja hänellä on vaikka 5 lasta? Vanhempi vankilaan ja lapset sijoitetaan muualle? Sekin maksaa...
Työssäkäyvilläkään kahdella vanhemmalla ei välttämättä olisi varaa maksaa tonnia kuussa ylimäärästä. Oisko heillä sitten oikeus hakea tukia, kun elämiseen ei jäisi rahaa? Eli maksetaan valtiolle ja valtio maksaa taas ylenpalttisesti tukia kaikille lapsiperheille? :D
Vierailija kirjoitti:
Te ette tunnu tajuavan sitä että lapsiperheen arki on niistä vanhemmista kiinni. Ei se ole meluisaa härdelliä jos lapset kasvattaa toisin. Seksi ei lopu jos sen ei halua loppuvan. Lapset eivät roiku lahkeessa kiinni ja huuda äitiä jos sitä ei salli.
Meillä on kotona rauhallista ja siistiä. Kukaan ei huuda eikä rieku. Meillä on yksi lapsi, sillä ollessamme vielä lapsettomia näimme liikaa monilapsisten perheiden kaoottista arkea. Ahdisti ja kauhistutti se älämölö ja sähläys. Yhden lapsen kanssa tätä älämölöä ja sähläystä ei ole omaan kotiini tullut. Silti en ole vielä tavannut yhtään monilapsista perhettä, jossa elämä ei olisi täynnä sählinkiä ja kaaosta. Ei se ole vain niistä vanhemmista kiinni, vaan myös lasten määrästä ja tempperamenteista.
Ollessani lapseton minua sähläyksestä ja kaaoksen lisäksi järkytti se miten monet vanhemmat eivät jaksa kasvattaa lapsiaan yhtään. Se tosin järkyttää (ja ärsyttää) edelleen.
Ei mikään järkytä. Normaalia arkea ja elämää.
Ihana kun nää viimeiset kommentit ja peukutukset aikaiselta aamulta on lähes pelkästään lapsiperheellisiltä. Heillä on ollut hyvin aikaa nyt "tasoittaa" kommentteja puolustelemalla perhe-elämää, koska lapsettomat nukkuvat vielä tähän aikaan sunnuntaiaamuna. :D
Itse juuri heräsin.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun nää viimeiset kommentit ja peukutukset aikaiselta aamulta on lähes pelkästään lapsiperheellisiltä. Heillä on ollut hyvin aikaa nyt "tasoittaa" kommentteja puolustelemalla perhe-elämää, koska lapsettomat nukkuvat vielä tähän aikaan sunnuntaiaamuna. :D
Itse juuri heräsin.
En nukkunut koskaan yli kahdeksaan lapsettomanakaan. Minulla on luontaisesti aikainen rytmi. Tänäänkin heräsin yli tunnin aiemmin kuin lapseni.
T. 154
En tiedä onko järkyttänyt, mutta aina jaksan ihmetellä millaisten retkujen kanssa ihmisen hankkivat lapsia, ja tämä koskee molempia sukupuolia.
Ja kun entisestä on päästy eroon, niin heti ollaan pukkaamassa uutta rakkauden hedelmää ja ylistetään kuinka ihanaa se on, mutta ei mene kauaa, kun ollaan jo lähtöruudussa suu mutturalla ja jaksetaan valittaa kuinka elämä on niin vaikeaa.
Ja tietysti, lasten hyvinvointi ja onnellisuus ei kiinnosta pätkän vertaa, kun omat mielihalut toteutuvat.
Säälin monen perheen lapsia, he olisivat ansainneet paremman elämän ja eväät tulevaisuuteen.
Meteli, huuto, jatkuva läsnäolo ja oman tilan puute, rauhattomuus, meteli, sanoinko jo huuto ja meteli.
Se ettei yhtäkkiä lähdetäkkään yöksi toiseen kaupunkiin sen kummempia suunnittelematta puhumattakaan kahdenkeskisistä ulkomaanmatkoista. Myös se jatkuva kysymystulva ja tavoitettavissa oleminen olisi omalle luonteelle rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti! Äiti!
Jos mulla olisi lapsia (onneksi niitä ei tule, kiitos steriloinnin), joko ne saisivat kasvaa äänieristetyssä lastenhuoneessa tai tulisi murhia. Bussissa ja muilla yleisillä paikoilla pidän korvatulppia aina, jos sattuu lapsiperhe lähelle. En tajua, miten kukaan vanhempi jaksaa tuota jatkuvaa kiduttavaa mökää napsahtamatta, onkin ihme ettei ravisteltuja vauvoja ym. ole enemmän.
Oletko sinä sellainen aistiyliherkkä lumihiutale? Aika hemmetin autistiselta kuulostaa kanniskella jotain korvatulppia mukana :D
Kuka tahansa normaaliaisteilla varustettu pitää lasten huomiohakuista kitinää ärsyttävimpänä äänenä maailmassa (jollei ole ko. melulähteen vanhempi ja siten hormonihöyryissä). Joka toinen bussissa istuja fantasioi hissy fitin aikana kakarasi vaunujen/rattaiden työntämisestä ovesta ulos seuraavalla pysäkillä tai jos vain mahdollista, liikkuvasta bussista. Kenties on siis parempi, että tämän sijaan kanssamatkustajat laittavat kuulokkeet tai korvatulpat korviinsa, vai mitä luulet? Lapsen vanhemmat ovat ainoita, jotka ovat velvoitettuja kyseistä mökää sietämään.
Tämä meni jo yli ja tämä on jo sitä lapsivihaa. Siksi haluan selventää ainakin omalta osaltani että lapsettomuus ei tarkoita että vihaisi lapsia tai niiden päästämiä ääniä tai tarkoita ettei lapsilla olisi oma tärkeä paikkansa tässä maailmassa ja yhteiskunnassa. Se tarkoittaa että se paikka ei vain ole mun kotona.
Se, että lapsen kanssa pitää aina jaksaa olla ja antaa huomiota. Leikkiä, vastailla kysymyksiin, katsoa ettei se satuta itsään tai revi jotain hyllyä alas. Että se vastuu on lopulta 24/7 toisesta ihmisestä ja pitää jaksaa koko ajan ja olla jotenkin skarppina. Väsyttää koko ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu niin siitä millaista elämää on aiemmin elänyt myös. Kyllä meillä loppuisi seksi, minä en kiihotu ollenkaan vaniljaseksistä ja minulle on tärkeää, että roolit ovat jossain määrin aina päällä ja täälläkin ollaan oltu sitä mieltä, että kaikenlainen kinkyily ja etenkin tietyt roolit (kuten kotikurissa, jota meillä ei kyllä harrasteta) ovat pahasta ja lapsiperheessä jo lasun paikka. Miten se seksi ei loppuisi jos ei voi käyttää seksileluja, piiskata, tulla sidotuksi tai yhtään mitään? Johan lapsi kuulisi heti jo pelkän vibraattorinkin käytön ja minä sentään käytän niitä yksinänikin jo useamman kerran viikossa...
Menin hakemaan ystävääni aamulenkille, hänellä miehensä kanssa neljä lasta. Kaikki neljä alle kouluikäistä tuijottivat aamiaispöydässä niskat kyyryssä tablettejaan. Eivät reagoineet mihinkään mitään. Kuin zombiet.