6-vuotias oksensi lattialle - vanhemmat järkyttyivät siivousmaksusta
Joko tämä on ruodittu täällä?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Kiva että ovat menneet vielä ravintolan puolelle.
Niih :) Lievää epäloogisuutta, kun "pahoinvoivalle lapselle on vaan hyväksi syödä jotain yrjöhuudon jälkeen" mutta toisaalta "tappajabakteerit eivät lähde nessulla".
En muista, että koskaan lapsena pahoinvoivalle lapselle olisi sössötetty tunkemalla pullaa ja makkaraa suuhun. Toisaalta tuon siivouksen olisi normaali vanhempi hoitanut 1. pyyhkimällä isommat palat itse pois ja sen jälkeen 2. ilmoittamalla asiasta, jolloin työntekijöiden olisi vain tarvinnut desinfioida pinnat pesuaineilla ja oikeilla välineillä. Mutta palstan mammat ymmärtävät tahallaan asian niin, että lautasliinalla olisi hierottu sitä valtavan vaarallista yrjöä pönttöön. Tai ehkä se on heidän tapansa siivota.
Ja toki sen jälkeen voi heti mennä koskettelemaan kaikkea siellä ruokasalin puolella, ja syömään. Vaikka on noro :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että ovat menneet vielä ravintolan puolelle.
Niih :) Lievää epäloogisuutta, kun "pahoinvoivalle lapselle on vaan hyväksi syödä jotain yrjöhuudon jälkeen" mutta toisaalta "tappajabakteerit eivät lähde nessulla".
En muista, että koskaan lapsena pahoinvoivalle lapselle olisi sössötetty tunkemalla pullaa ja makkaraa suuhun. Toisaalta tuon siivouksen olisi normaali vanhempi hoitanut 1. pyyhkimällä isommat palat itse pois ja sen jälkeen 2. ilmoittamalla asiasta, jolloin työntekijöiden olisi vain tarvinnut desinfioida pinnat pesuaineilla ja oikeilla välineillä. Mutta palstan mammat ymmärtävät tahallaan asian niin, että lautasliinalla olisi hierottu sitä valtavan vaarallista yrjöä pönttöön. Tai ehkä se on heidän tapansa siivota.
Ja toki sen jälkeen voi heti mennä koskettelemaan kaikkea siellä ruokasalin puolella, ja syömään. Vaikka on noro :D
Järkyttyisit, jos tietäisit kuinka moni jättää kätensä pesemättä WC-käynnin jälkeen. Samaiset tyypit ovat intona siivoilemassa oksennuksia serveteillä 😂 *örp*
Eihän lapsen oksentamisesta aiheutuvaa vahinkoa edes tarvitse korvata. Vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta, ja vajaavaltaisen aiheuttaman vahingon osalta kynnys on vielä korkeampi, koska kehitystaso otetaan huomioon. Toki itse vastaavassa tilanteessa ihan kohteliaisuussyistä tarjoutuisin jotain korvaamaan. Mutta velvollisuutta siis ei ole.
Mun mielestä se on hyvä järjestelmä, että itse saa siivota halutessaan jos lasku tuntuu liian kalliilta. Ja ihan sama onko 3- vai 30-vuotias. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan.
Mielestäni 30 € on halpa hinta oksennuksen siivoamisesta. Ilmeisesti monen mielestä ei kuitenkaan näin?
Kyllähän tuossa aikamoinen vastaantulo on jo lapsille annettu, samaa oksupoksua se on tuli sitten lapsen tai aikuisen suusta.
Kyllä tässä ymmärtää molempia. Tosiaan jossain paikoissa ei asiakasta laiteta siivoamaan. Kun jotain tapahtuu ja asiakas ilmoittaa vahingosta henkilökunnalle, nämä kertovat miten siinä tilanteessa toimitaan. Tosiaan jossain ravintoloissa vanhingot siivoavat henkilökunta eikä tästä laskuteta mitään. Ja jos yrittää siivota, tarjoilijat alkavat yleensä "Ei tarvitse! Kyllä me sen hoidamme. Menkää vaan takaisin syömään." Jokaisella yrityksellä on erilainen käytäntö ja tavallisen henkilön on lähes mahdotonta tietää joka ikisen yrityksen käytäntöjä. Siksi olisi ollut reilua jos asiakkaan tullessa vessasta ja ilmoittaessa vanhingosta, myyjä olisi maininnut, että heillä on sääntönä, että asiakas voi itse siivota enimmät pois tai antaa siivoajien siivota se, mutta siitä veloitetaan 30€. Jos myyjä ei ollut tietoinen tästä, mutta toinen työntekijä oli, ei olisi ollut iso vaiva mennä pahoittelemaan, ettei edellinen työntekijä maininnut tästä käytännöstä mitään. Itse olen asiakaspalvelualalla ja asiakkaalle ystävällinen mainitseminen asiasta on hyvää asiakaspalvelua. Ei myyjät voi rangaista asiakasta ettei hän tiedä kaikkien kauppojen sääntöjä.
Monissa kaupoissakin on eri käytännöt. Jos vaikka pudotat jonkin jugurttipurkin ja se hajoaa, joissain kaupoissa asikas joutuu korvaamaan rikkoutuneen tuotteen ja joissain asiakasta ei veloiteta ja tälle tuodaan uusi tuote rikkoutuneen tilalle. Kummatkin ovat oikein, mutta niistä tosiaan tulee mainita asiakkaalle. Se on eri asia jos henkilölle selitetään, miten heidän yrityksessä toimitaan kyseisessä tilanteessa ja asiakas alkaa valittamaan siitä.
Silti myöskin ymmärrän, että yleensä ihmisillä on tarve korjata virheensä jotenkin. Jos vaikka käy vahinko, he kokevat oikeudenmukaiseksi korvata asian. Itsekin muistan kun olimme kaveriporukalla kirjastossa ja yksi kavereistamme sai kuulla ikäviä uutisia. Järkyttyneenä tämä ahdistuneena alkoi voimaan pahoin ja oksensi. Minä ja toinen kaverini katsoimme sitä oksennusta sen sekunnin ja totesimme toisillemme, että se pitää kyllä siivota pois. Lähdin hakemaan vessasta tukun papereita samalla kun toinen kaverini ilmoitti kirjastonhoitajalle tilanteesta ja pyysi apua (siivoustarvikkeet olivat siivouskomerossa lukkojen takana emmekä olleet varmoja, miten hyvin meidän tulisi siivota). Kirjastonhoitaja haki siivouskärryt ja kertoi minulle ja kaverilleni, että meidän tulisi vain siivota enimmät pois, pyyhkiä se huolella ja siivooja hoitaa loppusiivouksen. Teimme ohjeiden mukaan ja hetken päästä siivooja tulikin sieltä tekemään loppusiivouksen. Kukaan ei joutunut korvaamaan mitään ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaista tarvitse maksaa. Yrittäjäriskin piikkiinhän tuollaiset menee. Yrittäjällä on aina mahdollisuus ottaa vakuutus tuollaisia tilanteita varten. Typerää ottaa tuollaisen summan takia itselleen negatiivista julkisuutta.
t:yrittäjä
Haluaisin tietää "yrittäjältä" mikä vakuutus kattaa asiakkaan oksennuksen siivouksen?
Yleensä vakuutuksissa on omavastuu 300-2000€, jos ilman omavastuuta, vakuutusmaksut ovat pilvissä.
Mutta vakuutus asiakkaiden oksennusten varalta, on jo ennen kuulumatonta.
Tässä ketjussa on yllättävän paljon "yrittäjiä" ;)
Palsta on täynnä palveluammateissa olevia. "Palvelu" tosin pitäisi olla sitaateissa. Aina nousee hirveä paskamyrsky jos joku arvostelee myyjiä.
Jep, ketjun kouluttamattomat asiakas"palvelijat" koittavat olla "nokkelia". Tämä "palvelu"asenne ja se, että metropolialueiden kasvua ei tueta, varmistavat sen, että Suomi pysyy naapureistaan jälkeen jääneenä takapajuisena kepuhelvettinä, eikä palvelualoja synny.
Paljon näkee julkisia NAISTEN vessoja jotka ovat ihan hirveässä kunnossa. Samaa näki tayssilla vaikka monta kertaa päivässä niitä vessoja siivosi ja pesi. Ei niitä käsipyyhkeitäkään saa aikuiset ihmisetkään osumaan roskikseen. Ja kusta ja paskaa tosiaan pitkin lattiaa, pönttöjen reunuksia jne. Ei ole siivoojan työ mukavaa kun ihmiset tuntuvat sikailevan julkisissa vessoissa sen minkä ehtivät. Tuntuu todellakin tahallisesta kun vahingolta.
Miltähän näiden kotona vessat näyttää?
Näin ammattisiivoojana sitä on nähnyt monenlaista vessaa ja näitä siivonnut useamman kerran päivässä, ja silti ihan hirveä sotku jatkuvasti.
Suosittelen kokeilemaan viikon siivoojan työtä missä on julkiset vessat ja paljon kävijöitä, ehkä arvostus meitä kohtaan muuttuisi.
T. Ammattitutkintosiivooja, alalla jo 6 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Paljon näkee julkisia NAISTEN vessoja jotka ovat ihan hirveässä kunnossa. Samaa näki tayssilla vaikka monta kertaa päivässä niitä vessoja siivosi ja pesi. Ei niitä käsipyyhkeitäkään saa aikuiset ihmisetkään osumaan roskikseen. Ja kusta ja paskaa tosiaan pitkin lattiaa, pönttöjen reunuksia jne. Ei ole siivoojan työ mukavaa kun ihmiset tuntuvat sikailevan julkisissa vessoissa sen minkä ehtivät. Tuntuu todellakin tahallisesta kun vahingolta.
Miltähän näiden kotona vessat näyttää?
Näin ammattisiivoojana sitä on nähnyt monenlaista vessaa ja näitä siivonnut useamman kerran päivässä, ja silti ihan hirveä sotku jatkuvasti.
Suosittelen kokeilemaan viikon siivoojan työtä missä on julkiset vessat ja paljon kävijöitä, ehkä arvostus meitä kohtaan muuttuisi.T. Ammattitutkintosiivooja, alalla jo 6 vuotta
Kyllä siivooja on arvostuksensa ansainnut, työtahti on kova ja kullekin kohteelle mitoitettu aika yleensä liian tiukka. Ammattitaitoinen julkisten tilojen siivous pitää yllä meidän itse kunkin terveyttä ja suitsii tautiepidemioita.
Tässä kritiikki taisi nyt olla asiakaspalveluhommissa "mä oon vaan täällä töissä" -asenteella olevia kohtaan.
Pienyrittäjällä on varmaan kädet täynnä työtä, eikä jokaista asiakaspalvelutilannetta voi erikseen kouluttaa. Kokemattomille asiakaspalvelijoille tulee jatkuvasti tilanteita, jotka olisi voinut ehkä hoitaa toisinkin, niinkuin nytkin oli käynyt. Tähän pitäisi vaan ihmisten opetella tottumaan, kun työaika pätkitään muutamaan tuntiin viikossa ja töihin otetaan vaan kokemattomia ja mahdollisimman halpaa työvoimaa. Monesti asiakkaat ovat myös todella vaativia asiakaspalvelun suhteen, mutta itse ei oteta mitään vastuuta tapahtuneesta, mikä tietysti lisää tilanteiden vaatimuksia sujuvan palvelun suhteen.
Itse olen huomannut, että lähes yhtä usein kun jossain liikkeessä saa hyvää palvelua, niin sitä noloa asiakaspalvelua tulee kyllä ihan samalla mitalla jo seuraavassa liikkeessä.