Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
Laura90 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankuu luultavasti sen takia ettei sylivauvaa noin vain jätetä hoitoon ja haluaa kuitenkin osallistua häihin. En pysty ymmärtämään mitä lapset häissä häiritsevät, aikaisinhan ne lähtevät poiskin joten käytännössä loppuilta/yö on aikuisten juhlaa.
Kaikki meistä ei halua, että hääkakun ympärillä juostaan ja leikitään hippaa. Lapset ei jaksa istua kauan paikallaan ja lopulta vanhemmatkaan eivät pysty keskittymään, kun pitää viihdyttää tylsistynyttä jormapetteriä ja lopulta molempien hermot riekaleina. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että aikuiset haluavat juhlia aikuisten kesken? Lastenkestit eri asia.
Mikä niin vaikea ymmärtää että lapset kuuluu osana häihin, lähiomaiset kutsutaan yleensä ja jos on lapsia niin tottakai hekin tulevat. Ainakin omiin häihin tulee lapsia koska suvussa niitä on, ei se pelkästään ole aikuisten juhla.
Mä en enää tiedä onko täällä ihmiset tosissaan vai provoamassa, mutta miten olisi että jokainen saa järjestää ihan sellaiset juhlat kuin haluaa, ja vieraiden taas ei ole pakko mennä paikalle jos ne juhlat eivät itseä miellytä? :)
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä vähän loukkaannuin kun eräs ystäväväni ilmoitti että heillä on häät ja jatkoi "niin sinä Ja miehesi olette tervetulleita, teidän lasta ei ole kutsuttu." miettikää kun joku sanoisi teille "niin tervetuloa juhliin, mutta sinun miestäsi ei ole kutsuttu." mielestäni tällaisiin kutsutaan kyllä koko perhe..
Minä en kyllä elä missään symbioosissa mieheni kanssa ja kaverit kyllä useinkin kutsuvat vaikka synttäreilleen ilman miestä. Ikinä en ole tajunnut, että siitä pitäisi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä vähän loukkaannuin kun eräs ystäväväni ilmoitti että heillä on häät ja jatkoi "niin sinä Ja miehesi olette tervetulleita, teidän lasta ei ole kutsuttu." miettikää kun joku sanoisi teille "niin tervetuloa juhliin, mutta sinun miestäsi ei ole kutsuttu." mielestäni tällaisiin kutsutaan kyllä koko perhe..
Minä en kyllä elä missään symbioosissa mieheni kanssa ja kaverit kyllä useinkin kutsuvat vaikka synttäreilleen ilman miestä. Ikinä en ole tajunnut, että siitä pitäisi loukkaantua.
Ei sinun tarvitsekaan, sanoin että minä loukkaantuisin ja se olisi outoa.
Edelleenkään en ymmärrä miksi häistä puhutaan kuin julkisesta tapahtumasta, johon kaikilla olisi oikeus mennä? Vertaa esimerkiksi tähän ravintolakeskusteluun, jossa mesottiin saako lapset olla vai ei.
Häät on yksityistilaisuus ja kutsujat päättää ihan itse ketä kutsuvat. Niin naurettavaa alkaa puhumaan jostain avioliiton ja perheen tarkoituksestatoisten kohdalla. Kas kun jokaisella on oikeus pitää sellaiset juhlat kuin haluaa.
Onko tämä yleistäkin nykyään pitää häitä joihin ei saa lapsia tuoda? Hirveää lasten kannalta. Ainakin itselleni parhaita lapsuuden kokemuksia oli sukulaistenhäihin osallistuminen.
Ihme piipitystä. "emme tahdo meidän häihin lapsia koska" piipiipii.
Mä en tahdo häihin aviomiestä koska se on minun prinsessapäivä.
Se joka laittaa servetit väärin kahvikuppiin saa lähtee tiehensä koko juhlapaikasta.
Jotenkin naurattaa miten voi oikeesti olla niin himputin tarkkaa yhdet häät? Yksi päivä ja se siitä sitten. Kaikkien kanssa ei kerkee edes jutella siellä ja sitten näitä ihme vaatimuksia.
Valmistelet 2v yhtä 12tuntia elämästäsi, ja mitä se loppujenlopuksi muuttaa mitään?
No ei mitään, nimi paperissa vaan ja olet rouva siitä hetkestä.
Nauran teille naiset niin räkäisesti.
Ja ennenkuin joku alkaa siellä huutelemaan, olen naimisissa. Ja voi kyllä häät oli ihanat.
Aviomieheni on ihana ja meillä menee ihan hyvin.
Häät kai mielletään niin vahvasti perhe - ja sukujuhliksi, että siksi k-18 juhlat aiheuttaa joissain närää. Mutta eiköhän se ole ihan ok että jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa. Ja kutsutut päättää mennäkö vai ei.
Hääparilla on oikeus päättää vieraistaan ja jos eivät halua paikalle lapsia syystä tai toisesta niin mikä siinä on niin ihmeellistä? Osa vieraista voi jättää silloin tulematta, jos vaikka lastenhoidon hankkiminen käy ylivoimaiseksi, mutta sitten käy niin. Siitä ei puolestaan pidä taas hääparin loukkaantua.
En ymmärrä miksi monille tuntuu olevan niin vaikeata hyväksyä, että jokainen saa järjestää juuri sellaiset juhlat kuin itse haluaa.
Mennessämme naimisiin monilla ystävillämme oli vauva- ja taaperoikäisiä lapsia ja suurin osa vanhemmista ilmoitti ihan vapaaehtoisesti jättävänsä heidät mielellään kotiin kun on kerrankin mahdollisuus päästä juhlimaan ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on lapsettomien häiden lisäksi tulossa myös vanhuksettomat häät, jolloin isovanhemmat, tädit, enot ja sedät jätetään kutsumatta, kun useimmat ovat liikuntarajoitteisia ja asenteeltaan vanhoolisia.
Hääkutsua ei tipu vanhuksille, kun kaikki on heillä kuitenkin vaivalloista, mutta tietenkin häätilille voi laittaa rahaa, jonka avustamisessa hääpari ilomielin auttaa.
Äidin puolen sukuani en siis todellakaan aio enää koskaan kutsua mihinkään juhliini nyt, kun äiti on kuollut. Kun on kutsuttu, nämä vanhukset tulevat toiselta puolen Suomen velvollisuudentunnosta paikalle, kertovat miten vaikeaa oli päästä lähtemään, valittavat kaikesta ja etenkin ruokarukouksen ja hartausosuuden puuttumisesta, järjestävät itse nuo edellämainitut ohjelmanumerot, änkevät joukolla yöksi, valittavat tilanpuutteesta, ilta- ja aamupalatarjoilusta, ruokarukouksien ja virsilaulun puutteesta ja lähtiessään valittavat, kun heillä ei koskaan käydä kylässä... Joo, ei käydä. Enää koskaan. Ja rahansa voivat pitää.
Ei siinä mitään, jos olisivat hyväntahtoisen höpsöjä ja hankalia, mutta kun ovat pahantahtoisia tuomitsijoita ja poikkipuolin kaikkeen, mikä ei ole just kuin heillä kotona.
Minulla on kyllä vaikeuksia ymmärtää otsikon ilmausta "LAPSETTOMAT HAAT".
Onko kyseessä (yksikön) haka, jota käytetään kiinnittämiseen, kuten rintaliivien haka?
Vai eläinten laiduntamispaikka, kuten lehmihaka? Tässä tapauksessa on vielä mahdollista ajatella, että lapsettomat haat ovat esim. hevoshakoja, joissa on vain hevosia, ei lapsia ollenkaan.
Häät ovat perinteisesti sukujuhla. Nyt selvästi käy ilmi, että lapsettomat häät aiheuttavat loukkaantumisia. Jos tilaa on, voi järjestää lapsille oman tilan ja sinne halvemmat tarjoilut tyyliin lihapullia ym., jos pitopalvelu on liian kallis. Muutama sukulaisteini maksua vastaan lapsia vahtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Missä on tämän vauvan isä ? Olettaisin, että mies saattaa ihan mielelläänkin jäädä kotiin vauva kanssa hääjuhlien sijaan. Ystäväsi varmaan tuntee muitakin kuin vain sinut,ettei tarvitse yksin olla ? Vauvalla korviketta tai äitee pumppaa tissit tyhjäksi ennen lähtöään.
Ihan uteliaisuudesta mitä niissä vain aikuisille häissä tehdään?
Olen 80-luvun lapsi ja jonkin verran tuli myös lapsena hääjuhlissa käytyä. Ero tuon ja tämän päivän välillä on vaan tuo lasten kasvatus. En muista koska nähneeni ja kuulleeni lapsena sellaista mökää ja epäjärjestystä lasten tiimoilta kuin nykypäivän juhlissa. Me istuimme keskenämme (ja ihmisiksi) joko lastenpöydässä tai sitten vanhempien kanssa salissa. Saimme vähän käydä kiertämässä juhlapaikkaa sisältä ja ulkoa mutta tullut mieleenkään pitää sellaista älämölöä jona tuntuu olevan luontaista tämän päivän kasvattamattomille lapsille. Ja joo, me ei oltu mitään äidin pikku prinsessoista, ei uskovaisia, ei hissukoita tai vässyköitä vaan ihan normaaleja lapsia 80-luvulta. Eli summa summarum; kasvattakaa ja ohjeistamaan lapsianne, tulee varmasti kutsuja juhliinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hääparilla on oikeus päättää vieraistaan ja jos eivät halua paikalle lapsia syystä tai toisesta niin mikä siinä on niin ihmeellistä? Osa vieraista voi jättää silloin tulematta, jos vaikka lastenhoidon hankkiminen käy ylivoimaiseksi, mutta sitten käy niin. Siitä ei puolestaan pidä taas hääparin loukkaantua.
En ymmärrä miksi monille tuntuu olevan niin vaikeata hyväksyä, että jokainen saa järjestää juuri sellaiset juhlat kuin itse haluaa.
Mennessämme naimisiin monilla ystävillämme oli vauva- ja taaperoikäisiä lapsia ja suurin osa vanhemmista ilmoitti ihan vapaaehtoisesti jättävänsä heidät mielellään kotiin kun on kerrankin mahdollisuus päästä juhlimaan ilman lapsia.
Monille on niin vaikea hyväksyä ...
Kerropa miten se vaikeus näkyy sinun elämässäsi? Minä en ole sellaista vaikeutta huomannut.
Ei kai tämä keskustelu sitä ainakaan todista, täällähän kerrotaan vaan mielipiteitä kärjekkäästikin.
Harvoin kai sitä tosi elämässä kukaan siitä sen enempää pulttia ottaa.
Järjestämällä lapsettomat häät saa paikalle ne ihmiset, joiden kanssa hääparilla on historiaa/tunneside. Kun on kyse sukulaisten/ystävien lapsista, yhden voisi hyvin korvata toisella ilman sen suurempaa eroa, aikuisten kanssa ihan eri juttu. En itse osallistu häihin, joiden kutsussa ei ole lapsivapaasta tapahtumasta mainintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on lapsettomien häiden lisäksi tulossa myös vanhuksettomat häät, jolloin isovanhemmat, tädit, enot ja sedät jätetään kutsumatta, kun useimmat ovat liikuntarajoitteisia ja asenteeltaan vanhoolisia.
Hääkutsua ei tipu vanhuksille, kun kaikki on heillä kuitenkin vaivalloista, mutta tietenkin häätilille voi laittaa rahaa, jonka avustamisessa hääpari ilomielin auttaa.
Äidin puolen sukuani en siis todellakaan aio enää koskaan kutsua mihinkään juhliini nyt, kun äiti on kuollut. Kun on kutsuttu, nämä vanhukset tulevat toiselta puolen Suomen velvollisuudentunnosta paikalle, kertovat miten vaikeaa oli päästä lähtemään, valittavat kaikesta ja etenkin ruokarukouksen ja hartausosuuden puuttumisesta, järjestävät itse nuo edellämainitut ohjelmanumerot, änkevät joukolla yöksi, valittavat tilanpuutteesta, ilta- ja aamupalatarjoilusta, ruokarukouksien ja virsilaulun puutteesta ja lähtiessään valittavat, kun heillä ei koskaan käydä kylässä... Joo, ei käydä. Enää koskaan. Ja rahansa voivat pitää.
Ei siinä mitään, jos olisivat hyväntahtoisen höpsöjä ja hankalia, mutta kun ovat pahantahtoisia tuomitsijoita ja poikkipuolin kaikkeen, mikä ei ole just kuin heillä kotona.
Tuo ei kyllä ole ikäsidonnainen, sillä sitä esiintyy kaikessa ikäryhmässä. Ainakin omassa ystäväpiirissä ja työpaikalla. Pahin valittaja on töissä n. 25v. nainen ja ei ole sellaista asiaa, etteikö löytyisi valittamista. Samaan syyllistyvät myös miehet.
Minua lapsettomana ei ole koskaan häissä tai muissa perhejuhlissa häirinneet lapset, ei vanhukset tai muuten rajoitteiset. Kyllä ne suuremmat kailottajat, valittajat ja häiriköt löytyvät hääparin ikäluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä vaikeuksia ymmärtää otsikon ilmausta "LAPSETTOMAT HAAT".
Onko kyseessä (yksikön) haka, jota käytetään kiinnittämiseen, kuten rintaliivien haka?
Vai eläinten laiduntamispaikka, kuten lehmihaka? Tässä tapauksessa on vielä mahdollista ajatella, että lapsettomat haat ovat esim. hevoshakoja, joissa on vain hevosia, ei lapsia ollenkaan.
Muuta näppäimistösi asetuksia, kyllä ainakin minulla näkyy HÄÄT.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta mitä niissä vain aikuisille häissä tehdään?
Veikkaappa..ryyppyjuhlat vaikka nämä väittävät että "ei kun halutaan vaan puhua sivistyneesti aikuisten kesken!" joo o.
Minäpä pidin ihan kokonaan sukulaisettomat häät! 10 vierasta, maistraatin kautta mökille ja pelaamaan lautapelejä, uimaan, saunomaan ja grillmaan. Kivaa oli, ei stressiä. Rahaa ei pyydetty. Lähetettiin sukulaisille kortit, jossa kerrottiin muuttuneesta parisuhdestatuksesta.