Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksissä lapsettomissa häissä ja ne oli kyllä tylsimmät häät missä olen ollut. Ja kun perheenjäsenestä (olin sulhasen sisko, morsmaikun idea tämä kyllä oli) oli kyse, lasten rajaaminen vieraslistan ulkopuolelle tuntui töykeältä. Koko ajan sukulaiset meiltäkin kyseli, että missäs se erkkapetteri on. Me vain sanottiin että sitä ei saanut tänne tuoda.
Kuinkas te noin tökerösti käyttäydyittte ja kyseenalaistitte juhlan järjestäneiden oikeuden järjestää omanlaisensa juhlat. Esititte kertomasi mukaan utelijoille asian vielä hirveän uhriutuen, ikäänkuin lapsenne ei olisi paikalla vihkiparin häntä kohtaan kokevan syvän inhon vuoksi. Opetatte kamalaa ja itsekästä asennetta varmasti tiedostamattanne myös lapselle, nyt peilin eteen.
Minäkään halua lapsia juhliin erityisesti ja ravintolassa pyydän toista pöytää, jos huomaan että minua aletaan ohjaamaan pikkulapsiperheen viereen. Aina olen ollut kohtelias ja vaihtoehtoinen pöytä on löytynyt. En silti vihaa lapsia, enkä vaadi ravintolaa poistamaan muksuja. Minä hyväksyn maailman ja sen minulle asettamat mahdollisuudet ja rajoitteet, mutta esitän toiveita ja kunniotan toisten toiveita.
Ja tama ei muka ole lapsivihaa?? Yhta hyvin voisi pyytaa poydan kauempana eri ihonvarisista ja vaittaa ettei se ole rasismia tai vammaisista/vanhuksista ja vaittaa ettei se ole syrjimista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten voi reilusti järjestää sellaisia häitä, että ei kutsu sinne lainkaan sellaisia ihmisiä, joilla on alaikäiset lapset. Silloin ei ole pelkoa siitä, että lapsiperheet ymmärtäisivät kutsun väärin. Se tosin sitten kaventaa vieraspohjaa ja jää lahjoja saamatta.
Aivan loistava idea! Kukaan kun ei toki missään nimessä voisi loukkaantua tai ymmärtää väärin sellaista, että miksi morsiamen sisko Susanna on tervetullut, mutta Minna-sisko ei. Sulhasen Jaakko-veli saa kutsun, mutta Johanna-sisko ei saakaan. Kaukaisemmaksi jäänyt Kari-serkku on tervetullut, mutta Mikko-serkku, jota tavataan viikottain, ei olekaan kutsuttuna. Morsiamen vanhemmat saavat kutsun tyttärensä häihin, mutta sulhasen vanhemmilla ei ole sinne mitään asiaa, kun ne pirulaiset tekivät muutama vuosi sitten vielä iltatähden...
Mä luulisin, että tuollaista kutsupolitiikkaa joutuisi selittelemään paljon enemmän sukulaisille ja ystäville, kuin sitä, että jättää alaikäiset lapset kutsumatta. Sinun ehdottamaasi periaatetta ei ymmärtäisi meidän suvussa ainakaan sen enempää lapsiperheet kuin lapsettomatkaan. Lapsettomat häät on puolestaan pääasiassa oikein hyvin ymmärretty, jotain yksittäistä mielensäpahoittajaa lukuun ottamatta. Toisaalta se yksittäinen mielensäpahoittaja löytynee suht helposti sadan vieraan joukosta vaikka lapset olisikin kutsuttu.
Joo, ihan selvä homma, jos ei lapsia haluta, niin ei niitä sitten oteta mukaan, joka meillä on aina käytännössä tarkoittanut, että ei mennä ollenkaan. Mutta sekään ei ole ollut sitten hyvä, vaan on tullut valituksia, kun ei osallistuta. Miten sitä voi osallistua, jos häät on 500 km:n päässä ja perheessä 3 pientä lasta, eikä mitään hoitopaikkaa? Eräissä pippaloissa kerran oltiin ilman lapsia ja lähdettiin sitten parin tunnin kuluttua pois, niin taas saatiin kuulla vinkumista, ei ollut tuokaan hyvä. Niin että itse ajattelen, että kun meillä on juhlat, niin kaikki ovat niihin tervetulleita, niin vauvat kuin vaaritkin.
Meille tuli vasta tänä kesänä eka K-18 kutsu. En tiedä miksi sinne ei lapsia haluttu, ei ollut edes mitään alkoholitarjoilua. Vähän huvitti, kun ei meidän 17-v ja 15-v olisi voineet osallistua lähisukulaisen häihin. Suosiolla jäätiin koko porukka kotiin, sattui kyllä muutakin menoa samalle viikonlopulle, sekin vaikutti ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät on hääpärin valinta ja siihen on vieraiden tyytyminen tai sitten jäävät pois häistä.
Kunhan vaan sitten hääparikin muistaa, että lapsettomien häiden luonnollisena jatkeena on lapseton avioliitto ja sitoutuvat samalla siihen. Linjan täytyy pitää molemmin puolin.
Itselleni tämä ei olisi mikään ongelma, mutta en silti ymmärrä miten nämä kaksi liittyvät toisiinsa. Mikä linja? Jos toivoo juhliinsa yhtä paljon lapsia kuin itsellä on itse, onko se väärin?
Melko jämerä pitopalvelu on semmoinen, joka imeväiseltä laskuttaa erikseen. Ei ole oikeassa elämässä vielä tullut vastaan, mutta kun teidän perusteluita lukee, niin jossain päin Suomea tällainenkin firma löytyy? Voisin veikata ettei ihan kukaan kuitenkaan sitä osaa nimetä...
Tämä siis niihin yhteen kommenttiini tulleisiin alapeukkuihin ja sen jälkeisiin perusteluihin.
Ei sillä, ettenkö olisi niistä häistä osannut jättäytyä pois, koska 3kk esikoinen oli ihan kaikki kaikessa silloin, mutta en silloin 10v edes voinut kuvitellakaan häitä, mihin ei kuulu lapset. Se oli silloin aivan normi, että alkuillan touhuissa oli mukana lapsiperheitä, jotka sitten klo 21 mennessä häipyivät, kun autojen takakontit alkoi aukeilemaan.
Mä en ole ollut lapsettomissa häissä, mutta mielelläni menisin jos kutsu kävisi. Sehän olisi vaan ihanaa omaa aikaa. Mutta niissä muutamissa häissä joissa olen ollut, ovat lapset olleet aika myöhäänkin paikalla. Omani on lasten isovanhemmat tulleet ajoissa hakemaan, mutta aina siellä on ne muutamat muksut, jotka juoksentelevat humaltuvien aikuisten jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankuu luultavasti sen takia ettei sylivauvaa noin vain jätetä hoitoon ja haluaa kuitenkin osallistua häihin. En pysty ymmärtämään mitä lapset häissä häiritsevät, aikaisinhan ne lähtevät poiskin joten käytännössä loppuilta/yö on aikuisten juhlaa.
Kaikki meistä ei halua, että hääkakun ympärillä juostaan ja leikitään hippaa. Lapset ei jaksa istua kauan paikallaan ja lopulta vanhemmatkaan eivät pysty keskittymään, kun pitää viihdyttää tylsistynyttä jormapetteriä ja lopulta molempien hermot riekaleina. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että aikuiset haluavat juhlia aikuisten kesken? Lastenkestit eri asia.
Mikä niin vaikea ymmärtää että lapset kuuluu osana häihin, lähiomaiset kutsutaan yleensä ja jos on lapsia niin tottakai hekin tulevat. Ainakin omiin häihin tulee lapsia koska suvussa niitä on, ei se pelkästään ole aikuisten juhla.
Millä tavalla hän asian esitti? Jos ihan hyväntahtoisesti vain varmisti asiaa (kun sitten ei pääse varmaan ollenkaan) niin turha sitä nyt on hernettä nenään vetään. Jos taas oikeasti valittaa asiasta niin hölmöähän se on, hääpari päättää.
Ikimaailmassa en menisi lapsettomiin häihin. On niin iso loukkaus elämää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan selvä homma, jos ei lapsia haluta, niin ei niitä sitten oteta mukaan, joka meillä on aina käytännössä tarkoittanut, että ei mennä ollenkaan. Mutta sekään ei ole ollut sitten hyvä, vaan on tullut valituksia, kun ei osallistuta. Miten sitä voi osallistua, jos häät on 500 km:n päässä ja perheessä 3 pientä lasta, eikä mitään hoitopaikkaa? Eräissä pippaloissa kerran oltiin ilman lapsia ja lähdettiin sitten parin tunnin kuluttua pois, niin taas saatiin kuulla vinkumista, ei ollut tuokaan hyvä. Niin että itse ajattelen, että kun meillä on juhlat, niin kaikki ovat niihin tervetulleita, niin vauvat kuin vaaritkin.
Tämä.
Morsianten on sitten turha kiskoa palkokasvia nenuunsa kun perheellisiä ei tule paikalle koska lapset eivät ole tervetulleita. Tässä lähiakoina on parikin morsianta suuttunut koska emme päässeet häihin. Lastenvahtia emme saaneet ja yksi morsian sitten ehdotti MLL:n lapsenvahtia. Ei onnistunut, koska pelkästään yhteen suuntaan oli kolmen tunnin ajomatka eli yhteensä matkoihin olisi mennyt kuusi tuntia ja juhliin ehkä se kolme tuntia. Kotona olisimme olleet vasta joskus yöllä. Ja kyllä, oli se rahastakin kiinni mutta myös periaatteesta. Ei tullut pieneen mieleenkään jättää alle vuoden ikäistä lasta ventovieraalle ihmiselle hoitoon.
Lapsettomien häiden puolustajien osalta on sanottava, että täälllähän on oikein kunnon Bridezillojen kokoontumisajot! 😂👿
Ap, on se vaikea joillekin hörhöille kunnioittaa hääparin toivetta. Näiden mielestä kun pitäisi noudattaa heidä haluaamansa tapaa viettä häitä ja hääjuhlaa. Parempi onkin ( kun uhkailevat marttyyrina "emme sitten tule") että jäävätkin pois pilaamasta teidän hääjuhlaanne.
Mistä lähtien kutsutut ovat saaneet esittää vaatimuksia omien toiveidensa mukaan?
Ja kyllä, meillä on neljä lasta ja iloitsen jokaisesta lapsettomasta(kin) hääkutsusta.
Onnellista hääpäivää teille!
wt-mamma kirjoitti:
Mä en ole ollut lapsettomissa häissä, mutta mielelläni menisin jos kutsu kävisi. Sehän olisi vaan ihanaa omaa aikaa. Mutta niissä muutamissa häissä joissa olen ollut, ovat lapset olleet aika myöhäänkin paikalla. Omani on lasten isovanhemmat tulleet ajoissa hakemaan, mutta aina siellä on ne muutamat muksut, jotka juoksentelevat humaltuvien aikuisten jaloissa.
No hyvänen aika. Eihän sinun tarvitse ottaa lapsia mukaasi vaikka saisivat tullakin.
Ymmärrän kyllä lapsettomia häitä. Ihan fiksua, jos on tarkoitus tarjoilla alkoa ja vieraat humaltuu. Ja toisaalta lapset saattavat äkkiä tylsistyä hääjuhlassa, jos heille ei ole tarjolla muuta kuin pöydän ääressä istumista. Osa lapsivieraista kykenee toki leikkimään keskenään.
U kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksissä lapsettomissa häissä ja ne oli kyllä tylsimmät häät missä olen ollut. Ja kun perheenjäsenestä (olin sulhasen sisko, morsmaikun idea tämä kyllä oli) oli kyse, lasten rajaaminen vieraslistan ulkopuolelle tuntui töykeältä. Koko ajan sukulaiset meiltäkin kyseli, että missäs se erkkapetteri on. Me vain sanottiin että sitä ei saanut tänne tuoda.
Kuinkas te noin tökerösti käyttäydyittte ja kyseenalaistitte juhlan järjestäneiden oikeuden järjestää omanlaisensa juhlat. Esititte kertomasi mukaan utelijoille asian vielä hirveän uhriutuen, ikäänkuin lapsenne ei olisi paikalla vihkiparin häntä kohtaan kokevan syvän inhon vuoksi. Opetatte kamalaa ja itsekästä asennetta varmasti tiedostamattanne myös lapselle, nyt peilin eteen.
Minäkään halua lapsia juhliin erityisesti ja ravintolassa pyydän toista pöytää, jos huomaan että minua aletaan ohjaamaan pikkulapsiperheen viereen. Aina olen ollut kohtelias ja vaihtoehtoinen pöytä on löytynyt. En silti vihaa lapsia, enkä vaadi ravintolaa poistamaan muksuja. Minä hyväksyn maailman ja sen minulle asettamat mahdollisuudet ja rajoitteet, mutta esitän toiveita ja kunniotan toisten toiveita.
Ja tama ei muka ole lapsivihaa?? Yhta hyvin voisi pyytaa poydan kauempana eri ihonvarisista ja vaittaa ettei se ole rasismia tai vammaisista/vanhuksista ja vaittaa ettei se ole syrjimista.
Syrjintää olisi käskeä ne lapset/värilliset/vanhukset poistumaan tai vaihtamaan pöytää. Sen sijaan jokainen saa itse päättää missä haluaa olla ja toiveita saa henkilökunnalle esittää. Tämä ei nimenomaan vaikuta muihin mitenkään eikä siis ole mitään syrjintää :D Anteeksi kun meni trolliin, mutta ihmisten tyhmyys on sellainen tosiasia, että näitäkin löytyy.
Nykyään on lapsettomien häiden lisäksi tulossa myös vanhuksettomat häät, jolloin isovanhemmat, tädit, enot ja sedät jätetään kutsumatta, kun useimmat ovat liikuntarajoitteisia ja asenteeltaan vanhoolisia.
Hääkutsua ei tipu vanhuksille, kun kaikki on heillä kuitenkin vaivalloista, mutta tietenkin häätilille voi laittaa rahaa, jonka avustamisessa hääpari ilomielin auttaa.
Selvennykseksi muutamalle: perheen perustaminen = avioliitto. Myös lapseton pariskunta on perhe. Tämän takia meillä on jopa ihan eri sanakin sellaisille pariskunnille, joilla on lapsia: lapsiperhe.
Kun täällä jotkut kitisevät siitä, että avioliiton tarkoitus on perheen perustaminen. Niin on, se perhe perustetaan menemällä avioon.
Minä kyllä vähän loukkaannuin kun eräs ystäväväni ilmoitti että heillä on häät ja jatkoi "niin sinä Ja miehesi olette tervetulleita, teidän lasta ei ole kutsuttu." miettikää kun joku sanoisi teille "niin tervetuloa juhliin, mutta sinun miestäsi ei ole kutsuttu." mielestäni tällaisiin kutsutaan kyllä koko perhe..
Mitä ihmettä täällä moni matami väittää että häät ilman lapsia ovat tylsiä? Siis oikeasti? :D
Kirkossa pitää koittaa pitää lapset suht hiljaisina, paikoillaan ja huolehtia ettei kukaan pissaa housuun. Jossain vaiheessa jonkun pirkkopetteri kiljaisee jotain, eikä kukaan kuule esim. papin tai vihkijän (siviiliseremonia) puheesta mitään.
Juhlapaikalla pitää yrittää viihdyttää lapsia ennen kuin pääsee onnittelemaan paria. Ruokailun aikana pitää pitää yhtä sylissä, tai toinen vanhemmista hakee kaikille lapsille+itselleen ruokaa ja sit puoliso itselleen. Siinä sit auttaa lapsia syömään, koittaa syödä itse, sitten yksi lapsista haluaa pissalle.
Hääkakun leikkaamisen missaa kun jessicajannica paskoo vaippansa täyteen.
Häävalssia ei näe kun on imettämässä.
Lapsia juoksee pitkin pihoja, ruokailun ajan, repivät äitiään mekon helmasta, huutavat...Sitten pitää jo lähteä kun lasten uniajat puskee päälle.
Kun taas lähtee häihin yksin/puolison kanssa voi ottaa lasin kuoharia ja odotella onnitteluvuoroaan. Saa syödä ruuan lämpimänä ja rauhassa. Voi keskustella muiden vieraiden kanssa rauhassa, ilman keskeytyksiä. Näkee ja kuulee koko seremonian ja ohjelmanumerot. Voi tanssia niin myöhään kun jaksaa valvoa. Voi tosiaan juoda vaikka lasin, jopa toisenkin kun ei ole huollettavia mukana.
En kyllä siis näe millä tavalla lapselliset häät olisivat paremmat ja lapsettomat häät tylsät. Sitä leikkipuistomeininkiä voi harrastaa taas arkena, eikä kampaus+meikit ja juhlavaatteet päällä