Onko ilmaisu LAPSETTOMAT HÄÄT jotenkin ylitsepääsemättömän vaikea asia ymmärtää vieraille?
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin loppukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käsittämätöntä on. Se on huono ja epäkohtelias tapa ja en ikinä tulisi noudattamaan sellaista kutsua. Jollei kaikki vieraat ole tervetulleita, pitäkööt häänsä!
Täh? Siis nimenomaan kaikki vieraat ovat tervetulleita. Vieraat ovat heitä, jotka on paikalle kutsuttu. Loput ovat KUOKKAvieraita, ja ei, sellaiset eivät ole yleensä tervetulleita kenenkään häihin.
Lapsettomat häät on jotenkin ylitsepääsemättömän nolot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sylivauva nyt menee.
Nehän just itkee ja kitisee, huutaa kirkossa ja koko ruokailun ajan. Todella häiritsevää.
Miksei sitten voi reilusti järjestää sellaisia häitä, että ei kutsu sinne lainkaan sellaisia ihmisiä, joilla on alaikäiset lapset. Silloin ei ole pelkoa siitä, että lapsiperheet ymmärtäisivät kutsun väärin. Se tosin sitten kaventaa vieraspohjaa ja jää lahjoja saamatta.
Minä koin läheisenä sukulaisena lapsettoman hääkutsun tavattoman loukkaavana. Meidän perheeseemme (ja näin ollen myös morsiusparin lähipiiriin) kuuluu 1 hyväkäytöksinen lapsi ja muutamia rauhallisia lapsia kuuluu muihin lähisuvun perheisiin ja se, että he eivät saaneet tätinsä juhliin tulla oli tökeröä ja tylyä. Koko juhlien tunnelma minun osaltani lässähti tähän. Lapsemme olisi osannut käyttäytyä häissä emmekä olisi häntä jatkoille saakka paikalla pitäneet. Mutta morsiuspari näin päätti ja okei. Minun velvollisuuteni oli juhliin osallistua, mutta fiilis ei valitettavasti riittänyt tanssia aamuun saakka. Vanhempien rahat kyllä kelpasivat juhlien maksuun, mutta perhettä ei sen verran kunnioitettu, että kaikki perheenjäsenet olisivat olleet tähän perhejuhlaan tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaiset menevät naimisiin, jotka eivät pidä lapsista. Samat eivät yleensä pidä muista kuin itsesään. Miehen veli jätti perheensä ja nai tällaisen monsterin. Niin eivät päässeet edes lapset käymään. Epäilen ,että kyseessä oli miehen yhteiskunnallinen korkea asema ja jumalattoman suuri palkka ja edut matkustella ympäri maailmaa. Muuttivat varmuuden vuoksi 500 kilometrin päähän. Näin katosi lasten kummisetä , ei pääse yksin käymään. Kerran vuodessa soitellaan. Lapsettomat häät oli, eikä sukulaisia, maistraatissa.
Meillä oli lapsettomat häät vaikka tykätään lapsista ja alettiin heti häämatkan jälkeen yrittämäänkin omaa palleroa. Meille häät oli ikäänkuin siirtymisriitti vapaasta kahden hengen elämästä perhe-elämään. Viimeiset isot bileet sen kunniaksi, että nyt on löytynyt rinnalle sellainen ihminen jonka kanssa halutaan tämä seuraava askel ottaa ja lapsettomasta hulivilinuoruudesta luopua. Onneksi meidän läpipiirissä ei ole mielensäpahoittajia vaan päinvastoin, lapsettomia häitä lähinnä kiiteltiin, myös lapsiperheiden vanhempien toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sylivauva nyt menee.
Nehän just itkee ja kitisee, huutaa kirkossa ja koko ruokailun ajan. Todella häiritsevää.
Kun muistelen kaikkia häitä, missä olen ollut... niin öö.. muistan vain niitä asioita mitä lapset teki :D Esim. pappi vihki hääparia ja yks taapero poltti papin takana kynttilassä raamattua 😂😂😂😂 Nyt se naurattaa. En muista edes millainen oli morsiamen puku enkä mitä ruokaa tarjottiin. Mutta tämän taaperon tempauksen muistan kyllä. Taisi olla peräti parin oma lapsi 😂
Sandra1986 kirjoitti:
Ja lähinnä se että miksi jotkut niin kärkevästi kritisoivat morsiusparin päätöstä jättää lapset pois? Niinkun nämä hellanteltut olisivat ainoa asia maailmassa ja joiden läsnäolo tekee juhlan. Mielestäni se on morsiusparin täysin oma päätös jättää lapset pois, usein tähän on joku selitys kuten se että halutaan aikuisten juhlat ilman peuhaavia ja kitiseviä lapsia ja lisäksi moniko vanhempi on juhlissa yli klo 21 mikäli mukana on lapset?
Lopettakaa tämä kritisointi, jos minä laitan 10000e yhteen päivään niin minä päätän ketä sinne juhliin tulee eikä se ole vieraiden päätös tai anna oikeutta valittaa.
Sinä päätät keitä KUTSUTAAN. Kutsutut päättää ketkä TULEE. Jos edellytetty järjestely ei kutsutulle sovi, silloin ei sinun päätöksesi auta ;).
Vierailija kirjoitti:
Minä koin läheisenä sukulaisena lapsettoman hääkutsun tavattoman loukkaavana. Meidän perheeseemme (ja näin ollen myös morsiusparin lähipiiriin) kuuluu 1 hyväkäytöksinen lapsi ja muutamia rauhallisia lapsia kuuluu muihin lähisuvun perheisiin ja se, että he eivät saaneet tätinsä juhliin tulla oli tökeröä ja tylyä. Koko juhlien tunnelma minun osaltani lässähti tähän. Lapsemme olisi osannut käyttäytyä häissä emmekä olisi häntä jatkoille saakka paikalla pitäneet. Mutta morsiuspari näin päätti ja okei. Minun velvollisuuteni oli juhliin osallistua, mutta fiilis ei valitettavasti riittänyt tanssia aamuun saakka. Vanhempien rahat kyllä kelpasivat juhlien maksuun, mutta perhettä ei sen verran kunnioitettu, että kaikki perheenjäsenet olisivat olleet tähän perhejuhlaan tervetulleita.
Lapsettomat häät eivät ole perhejuhla. Häitä on monenlaisia, joihinkin kutsutaan vain pari läheisintä kaveria, jonnekin kaikki tuttavat, toisiin pelkkää sukua ja toisiin pelkkiä kavereita. Jotkut kutsuvat lapset mukaan, toiset eivät. Sinä et kuitenkaan hääjuhlan luonteesta päätä, vaan sen tekee hääpari ihan itse.
Jos haluaa järjestää juhlat, jossa on vaikka toive runsaasta alkoholinkäytöstä ja pikkutunneille pyörimisestä, eikö tätä voisi jättää vanhempien omaan harkinnanvaraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaiset menevät naimisiin, jotka eivät pidä lapsista. Samat eivät yleensä pidä muista kuin itsesään. Miehen veli jätti perheensä ja nai tällaisen monsterin. Niin eivät päässeet edes lapset käymään. Epäilen ,että kyseessä oli miehen yhteiskunnallinen korkea asema ja jumalattoman suuri palkka ja edut matkustella ympäri maailmaa. Muuttivat varmuuden vuoksi 500 kilometrin päähän. Näin katosi lasten kummisetä , ei pääse yksin käymään. Kerran vuodessa soitellaan. Lapsettomat häät oli, eikä sukulaisia, maistraatissa.
Meillä oli lapsettomat häät vaikka tykätään lapsista ja alettiin heti häämatkan jälkeen yrittämäänkin omaa palleroa. Meille häät oli ikäänkuin siirtymisriitti vapaasta kahden hengen elämästä perhe-elämään. Viimeiset isot bileet sen kunniaksi, että nyt on löytynyt rinnalle sellainen ihminen jonka kanssa halutaan tämä seuraava askel ottaa ja lapsettomasta hulivilinuoruudesta luopua. Onneksi meidän läpipiirissä ei ole mielensäpahoittajia vaan päinvastoin, lapsettomia häitä lähinnä kiiteltiin, myös lapsiperheiden vanhempien toimesta.
Harva vieras viitsii suoraan päin morsiamen naamaa sanoa, että vittumaisen tempun teit, kun jätit lapset (käytännössä joko lähiperheen tai läheisen ystävän jälkikasvun) kutsumatta. Hymistellään vaan että kiva kun saatiin kerrankin juhlia aikuisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteisesti polttarit ovat olleet se viimeinen "vapaan elämän" riitti ja häät puolestaan ensimmäinen askel yhteisessä elämässä. Hääjuhla kun on tavattu pitää itse vihkimisen jälkeen.
Mutta ehkä ajat ovat muuttuneet siitä kun minä naimisiin menin 10 vuotta sitten.
Häät ilman lapsia ovat todella tylsiä. Jos minut kutsuttaisiin häihin ilman lapsia,niin jäisinkotiin,vaikka olisi hoitopaikka lapsille saatavissa. Muutenkin olen kyllästynyt katselemaan sitä prinsessa leikkiä.ja niitä noloja ohjelma numeroita,kliseisiä puheita unohtammattakaan. Pitäkää häänne,tämä käyttää senkin ajan mielekkäästi touhottaen.
Vierailija kirjoitti:
Häät ilman lapsia ovat todella tylsiä. Jos minut kutsuttaisiin häihin ilman lapsia,niin jäisinkotiin,vaikka olisi hoitopaikka lapsille saatavissa. Muutenkin olen kyllästynyt katselemaan sitä prinsessa leikkiä.ja niitä noloja ohjelma numeroita,kliseisiä puheita unohtammattakaan. Pitäkää häänne,tämä käyttää senkin ajan lasten kanssa mielekkäästi touhottaen.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin vastaavassa tilanteessa menemättä ystäväni häihin, koska meillä ei ole lastenhoitajia saatavilla. Ystäväni suuttui, etten päässyt juhliin. Yritin selittää, että hoitajaa ei ole ja lisäksi vauva on täysimetyksellä, joten vaikka hoitaja olisi ollut, en olisi pystynyt juhlissa kauaa viipymään. Morsian ei tätä ymmärtänyt vaan pisti välit poikki.
Tuo on kylla naurettavaa... jos haluaa ei halua lapsia juhliin, taytyy ymmartaa jos sinne ei kaikki voi tulla... hoh hoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät eivät ole perhejuhla. Häitä on monenlaisia, joihinkin kutsutaan vain pari läheisintä kaveria, jonnekin kaikki tuttavat, toisiin pelkkää sukua ja toisiin pelkkiä kavereita. Jotkut kutsuvat lapset mukaan, toiset eivät. Sinä et kuitenkaan hääjuhlan luonteesta päätä, vaan sen tekee hääpari ihan itse.
Kyllä minä häät mieltäni perhejuhlaksi silloin, kun kutsuvieraslistan muodostavat pääasiassa sukulaiset (vanhemmat, sisarukset, tädit, sedät, serkut, isovanhemmat).
Ja minulle on ok, jos häävalssin jälkeen lapset saatetaan kemuista ulos. Näin on tapahtunut itsestään kaikissa mukavissa häissä, joihin olen osallistunut. Mutta minulle ei ole ok, että lapsi ei pääse läheisen sukulaisensa häihin pelkästään sen vuoksi että hän on lapsi. Itse asiassa kirkkovihmiseen osallistumista morsiusparikaan ei voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
No vähästäpä loukkaannut. Sinä ja lapsesi olette erillisiä persoonia eikä molempia ole pakko kutsua. Ei sitä loukkaukseksi ole tarkoitettu mutta siitä vaan rauhassa mieli pahaksi.
Itse olen kyllä aina mieltänyt häät perhejuhlaksi, perheen perustaminenhan siinä alun perin tarkoituksena onkin. Minun nuoruudessani häiden oli tapana olla kaksiosaiset: ensin vihkiminen + perhejuhla ja sitten aikuisten iltajuhla jonne tulivat ne jotka saivat lapsenvahdin hankittua tai muuten halusivat. Usein iltajuhliin eivät osallistuneet myöskään ne kaikkein vanhimmat vaarit ja mummot. Ehkä tämä käytäntö on jostain syystä nykyään mennyt muodista.
Ketjussa joku mainitsi että 10 000 € juhlissa haluaa päättää kuka osallistuu. Toki näin (vaikka oikeasti tietysti päätetään vain kuka kutsutaan, eiköhän se kutsuttu kuitenkin ihan itse päätä osallistuuko vai ei. ) Tulee vain mieleen että tyylikkäin vaihtoehto olisi sitten lohkaista muutama satanen budjetista ja palkata pari lastenhoitajaa pitämään pikkuisille omat juhlat vaikka jossain sivutilassa tms. Jopa vauvojen äidit voisivat sitten käydä näissä tiloissa imettämässä.
Yli kymmenen vuotta sitten lapsettomat häät oli ihan outo juttu täällä periferiassa, mutta eräs täältä lähtöisin oleva pk-seudun pari kuitenkin semmoiset järkkäsi. No, en yksinkertaisesti tajunnut kutsun tuommoista pyyntöä sisältävän. Esikoinen oli 3kk + pää muutenkin sekaisin valvomisista, niin sitten vasta paikan päällä illemmalla ihmeteltiin, kun ei muilla ole ketään.
Meiltä varmaan olisi jääneet koko häät väliin ilman, että ehkä onni onnettomuudessa. Mutta nyt edes osaa katsoa kutsusta tommoiset spesiaalipyynnöt.
Ohis, mutta oletko huomannut että Suomessa aviostatuksella voi olla vaikutusta esimerkiksi perimiskysymyksissä ja -veroissa? J