Jos sinulla ei olisi tällä hetkellä jostain syystä autoa käytössä, voisitko tehdä siitä huolimatta viikottaiset ruokaostokset "normaalisti"? Eli pääsisitkö ruokakauppaan ilman autoa jos on pakko?
Me onneksi päästään. Muutenkin tulee aika paljon tehtyä kävellen ruokaostoksia, kun lähimpiin ruokakauppoihin on n.10min kävelymatka. Eli onnistuu ilman autoakin.
Kommentit (101)
Lähin kauppa on 3 km päässä, kyllähän sen pääsisi kävellen tai pyörällä jos olisi tarve.
Ei ole autoa. Kauppa on 200m päässä.
Miten pitkä matka muuten noin niin kuin kesäkuumalla on järkevä kävellen/pyörällä ihan kylmäketjua ajatellen? Pitäisi olla kylmälaukut ja varaajat jossain vaiheessa?
Jokainen terve aikuinen ihminen, joka asuu kaupunkialueella pääsee kauppaan ilman autoa. Lähes aina se onnistuu jopa helposti. Bussilla, kävellen, pyörällä, vaihtoehtoja löytyy. Auto on välttämätön vain maaseudulla, kun ei ole julkistaliikennettä tai sitä on hyvin vähän. Meiltä on matkaa Prismaan reilu kolme kilometriä ja helposti onnistuu siellä käyminen ilman autoa. Olenkin kasvanut perheessä, jossa ei ollut autoa, joten olen tottunut autottomuuteen. Itselläni ei ole edes ajokorttia.
Onnistuisi helposti kaupassa käynti ilman omaa autoa, asumme kehäradan varrella.
Vkonlopun ostokset toki teemme Kaaren Primassa ja auto tuolloin käytössä.
Pääsisin jos olis ihan pakko mutta aika raskasta olisi. Pitäisi pyöräillä 7km / suunta ja tämän lisäksi vielä jaksaa lenkittää aktiivinen koira. Olen myös raskaana viikolla 24. Eli onnistuisi tilapäisesti mutta pidemmän päälle ei.
Jaahas, tämä olikin jonkin vihrpiiperön piilobrassailu siitä miksi kannattaa asua kalliilla kantakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, tämä olikin jonkin vihrpiiperön piilobrassailu siitä miksi kannattaa asua kalliilla kantakaupungissa.
Kauppojahan onkin lähellä vain kantakaupungissa eikös niin?
Vierailija kirjoitti:
Me onneksi päästään. Muutenkin tulee aika paljon tehtyä kävellen ruokaostoksia, kun lähimpiin ruokakauppoihin on n.10min kävelymatka. Eli onnistuu ilman autoakin.
Olen aina pitänyt huolen siitä että koti on kävelymatkan päässä lasten koulusta sekä ruokakaupasta. Yleensä silloin kaikki muukin löytyy kävelymatkan varrelta. Minulle sijainti merkitsee enemmän kuin asunnon koko.
Reppu selkään ja bussilla tai pyöräillen markettiin, matkaa yhteen suuntaan 4km. Jos tarvetta enemmälle kuin reppuun mahtuu, mukaan pari kangaskassia. Pyörällä kassit koriin tarakalle, bussilla käsissä. Hyvin helppoa. Ajokorttia tai autoa ei ole eikä tule.
Pääsen kyllä hienosti kävellen. Alepa viereinen talo ,auki 24/ 7, Smarket kadun toisella puolen. K market ja Lidl noin 100 m. Toinen K market 200 m.
1,5 tuntia bussilla, 0,5 tuntia autolla eli autolla käyn kaupassa.
Nämä kaupan vieressä tai bussipysäkin vieressä asuvat ei aina ymmärrä millaista elämä on korvessa. Eli hyvä kysymys.
Juu, pääsen, kauppa 6km päässä, menen fillarilla, siksi ostinkin pyörään kaksipuoliset satulalaukut. Kätevä laittaa ostokset sinne. Ei, en omista autoa.
Toistakymmentä kilometriä matkaa kauppaan, ei pyörätietä ison tien laidassa, mukaan otettava lapset... Ruokaa tarvitaan melkein kymmenelle hengelle parhaimmillaan - olisi se kyllä turhan hankalaa. Saisi käydä päivittäin varmaan, turha kuvitella tuovansa viikon tarpeita kerralla.
Kauppahan nyt taas on kumminkin kohtuulähellä, kymppi nyt sinne tai tänne. Mutta kipeänä polkeminen terveyskeskukseen (25 km päässä) tai hammassärkyisenä 40 km:n päähän voisi olla ihan vinha kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen. Meillä on auto, mutta se on aika paljon miehen matkassa. Joten mä käyn ostoskärryn + repun kanssa kaupassa. Meiltä on pari kilsaa kauppaan.
Tää on mun vastaus päivältä. Tosiaan mies reissaa työnsä puolesta, että auto on harvoin kotona ja parin kilsan kauppareissun takia, ei olla toista autoa hankittu. Että mä käyn kaupassa usein kärryllä ja repulla, mulla on kylmäkallet ja kylmälaukku kärryssä, jos pakasteita tarvii ostaa. Joskus maitotuotteita varten, mutta tänä kesänä ei ole hirveesti tarvinnut kylmäkalleja käytellä. Pelkkä kylmälaukku riittää.
Tietenkin käydään kaupassa, kun auto on himassa, mutta suurimmaksi osaksi en sovittele aikataulujani auton kotona oloon, vaan ne maidot, potut ja vesimelonitkin tuon ostoskärryllä. Eihän tänne hirveesti ylimääräisiä asioita ostella, limuja tms. Teinit voi hakea itse, jos herkkuja tahtovat. Tahtoohan ne ja mielellään silloin kantaa tai fillarilla, mopolla. He nyt liikkuvatkin sielläpäin normaalisti, että usein laitan viestiä, että tuo se ja tämä juttu. Kevyitä, mahtuu pieneen pussiin ja rahat tilille. :)
Pääsen. Lähimmät 3 ruokakauppaa on 50-200m etäisyydellä. Isommat kaupat, kauppakeskus sekä keskusta sijaitsee alle 1km päässä. Alle 2km etäisyydeltä löytyy kaikki, mm. posti, pankki, 24/7 auki oleva lääkäri, terveyskeskus, sairaala, hammaslääkäri, lasten koulu, minun sekä miehen työpaikat, ravintolat, kahvilat, leffateatteri, kioskeja, harrastusmahdollisuuksia...
Meillä siis ei ole autoa, minulla ei edes korttia. Eikä ole bussilippuakaan, kuin vaan satunnaisessa käytössä, kun muutenkin kävellään alle 2km matkat.
Jos johonkin lomamatkaan tms. autoa tarvitaan, niin lainataan/vuokrataan ja mies ajaa. :)
En muista, että olisin käynyt kaupungissa kaupassa autolla. Aina olen kävellyt. En ole koskaan käynyt Prismassakaan.
Mökille mennään autolla, mutta siellä on kyläkauppa lähellä.
Prisma, citymarket ja lidl on n. 2 km päässä. Ja ostokset saisi kotiin pyörän peräkärryllä. Eli joo, helposti.
Meillä on auto, mutta ei me sillä ostoksille mennä. Lähikauppaan on 200 meträ ja 600 metrin päässä on kaksikin markettia. Ei mitään hehtaarihalli-Prismoja, mutta ihan riittäviä. Torille on 700 metriä. Maksamme asunnon hinnassa sen, mikä muilta menee kulkemiseen. Otamme auton tallista pari kertaa kuussa, harkitsemme luopumista kokonaan.