Jos sinulla ei olisi tällä hetkellä jostain syystä autoa käytössä, voisitko tehdä siitä huolimatta viikottaiset ruokaostokset "normaalisti"? Eli pääsisitkö ruokakauppaan ilman autoa jos on pakko?
Me onneksi päästään. Muutenkin tulee aika paljon tehtyä kävellen ruokaostoksia, kun lähimpiin ruokakauppoihin on n.10min kävelymatka. Eli onnistuu ilman autoakin.
Kommentit (101)
Autolla tuon normaalisti 4 kassillista tavaraa kerralla. Joten ilman autoa en voisi käydä normaalilla tyylillä kaupassa. Mutta jos joustetaan sen verran, että ostan kerralla vähemmän ja käyn tuplasti useammin, niin onnistuu ongelmitta. Ruokakauppaan on 3 km ja se menee pyörällä helposti. Kaksi kassillista saa tuotua kerralla etu- ja takakorissa. Eikä ole vielä noilla määrillä paha polkea.
Periaatteessa voisin, mutta olen tykästynyt hoitamaan monta asiaa saman päivän aikana esim. postissa, eläinkaupassa tai muussa erikoisliikkeessä käynti ja sen jälkeen isompaan kauppaan.
Ennen kuljin pyörällä melkein kaikki matkat, joten tavaramäärä oli pienempi.
Jännä kysymyksenasettelu "pääsisitkö jos olisi pakko". Eiköhän tuossa ole vastauskin valmiina.
Mulla on auto mutta pyöräilen työmatkat ja yleensä tuon pikkuostokset repussa. Viikonloppuna käyn autolla marketissa hakemassa viikon ruuat mutta kyllä, auto ei olisi välttämätön ruokakaupan kannalta
Mulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia, joten kyllä, pärjään oikein hyvin ilman autoakin. Myös ruokaostosten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa on toisella puolella katua, että juu pääsisin.
Samoin meillä
Ruokakauppa toimittaa kauppakassit suoraan keittiöön joten ei ongelmaa täälläkään ja täydennyksiä varten lähikauppa löytyy noin sadan metrin päästä.
😂😂😂😂
Olen 25-vuotias ja en kyllä ikinä ole autolla tehnyt ruokaostoksia, että joo-o.
Kävelen 30 sekunissa kahteen kauppaan, mutta käydään parin kilsan päässä välillä muissa kaupoissa ja kyllä me nyt muutama bussipysäkillinen jaksetaan niitä kasseja roudata.
300 metriä kauppaan, ja autoa ei oo koskaan ollutkaan, eli ei ongelmaa.
Pääsisin. Tälläkin hetkellä tehdään aina ostokset kävellen tai julkisilla vaikka auto onkin. Joskus kesäkuun puolessa välissä taisin käydä autolla kaupassa, kun oltiin muuten autolla liikkeellä. (Ja silloinkin taidettiin ostaa vain jätskit ja leipää tms.)
Emme omista autoa, eli joo :D Lähin pikkuinen ruokakauppa on 400 m päässä, vielä ei olla oltu niin kipeitä etteikö sinne joku olisi jaksanut mennä. Suurin osa ostoksista tehdään kuitenkin jossain vähän isommassa kaupassa, niitä on 3 kpl 1-2.5 km päässä kotoa ja matka taittuu kävellen tai pyörällä.
Käyn noin 3 kertaa 2 viikon aikana cittarissa 24km päässä.... Eli normaalikuviot ei onnistuisi kuin taksilla.
Fillarilla vois mennä 10km pienempään ja kalliimpaan kauppaan tai bussilla 17km Prismaan, mutta 4-5 päivän ostosten kantaminen ei onnistu
En mä kyllä menisi töihinkään ilman autoa. Autolla 23 min, busseilla 1h 20min yhteen suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri mietinnässä miten tästä eteenpäin, kun autoa ei ole käytössä. Matkaa on yli 7 km yhteen suuntaan.
Mistä käyt hakemassa nyt viikonlopun ruuat?
Sukulainen on nyt kyydinnyt viikon parin välein, mutta jokin muu keino pitäisi kehitellä.
Meillä on 3km kauppaan (S-Market, K-Market), ja n. 10km Prismaan, CityMarketiin ja n. 6km päässä on LIDL. Olen jo pari vuotta tehnyt ruokaostokset ruoan verkkokaupasta, joten autottomuus ei muuttaisi sitä. Tarvittaessa teen täydennysruokaostoksia lähikaupoista, ja jos mulla ei olisi autoa, menisin joko fillarilla tekemään ne, tai sit työmatkalla pistäytyisin kaupassa ja jatkaisin seuraavalla bussilla kotiin.
Mulla on "aina" ollut oma auto, mutta silti haluan rakentaa elämän sellaiseksi, että auto ei ole välttämättömyys. Voihan se aina hajota, tai voin itse vaikkapa sairastua niin että en saa ajaa.
Pääsen mutta silloin pitäisi käydä usein kaupassa. Pyörän koriin mahtuu yksi pussi ja selkään reppu, ei viikon ostokset mahtuisi...pyörän ohjaustankoon en uskaltaisi kassia laittaa. Tuttava heitti voltin kun kadsi luisti pinnojen väliin. S-market on lähellä josta haetaan vain maito täydennystä yms. Autolla käydään perjantaina Prismassa vähän edullisempi.
En pääse nyt, juuri jouduin luopumaan autosta. Tilaan kotiinkuljetuksena. Hyvä palvelu, ei ennenkään meinannu jaksaa kantaa itse yksin niitä ostoksiani.
Tuo se autottomuus muitakin haasteita elämään, joten toivon, että pian saamme taas auton. Ennen reissasimme pikku automatkoja viikoittain, nyt on vaihtoehdot aika vähissä.
Ärsyttää täällä pk-seudulla ekologinen hurskastelu ja autoilun vaikeuttaminen. Tuntuu, ettei jotkut tahot pysty mahduttamaan päähänsä, että kaikki ei tee samanlaisia valintoja kuin he. Muuttaisin kauas täältä, jos vain voisin.
Pääsisin. Mulla on auto käytössä vain vkloppuisin, yleensä käyn su isomman lastin ruokaa lidlistä noin 5km päästä autolla, sellaista mikä on siellä edullisempaa. Arkena sit pyörällä 1km päästä lähikaupasta loput.
Mut pystyisin mä ne lidlin ostokset käymään pyörälläkin, pyöräkärryyn menee isokin määrä ostoksia, pienin lapsi voi matkustaa pyörän takaistuimessa jos ei ostosten sekaan sovi, isommat polkee jo itse sen matkan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kysymys tuo on?
Olen 62-vuotias yksineläjä, jolla ei ole koskaan ollut autoa käytössään. Ja joka viikko teen ruokaostokseni ihan "normaalisti".
On myös perheellisiä.
Sinulla on järjestynyt asiat noin, mutta jonkun toisen normaali voi olla kauppaan 2xvko, takakontissa 4 muovipussia, 2 kestokassia ja lava vichyä. Siinä järkkyy normaalikuvio, jos auton kummaa kuvasta pois. .
No kai sitä pääsisi bussilla, mutta pitäisi käydä joka päivä. 10 min kävelymatka, mutten kyllä lähtisi kantamaan kasseja.
Meiltä on reilu 20 km matkaa kauppaan, joten ilman autoa kaupassa käynti ei pienen lapsen kanssa oikein helpolla onnistu. Linja-auto kulkee kerran päivässä kouluaikaan. Kesällä ei lainkaan. Bussipysäkille meiltä on noin puolitoista kilometriä.
Ap:lla on 10 min kävelymatka kauppaan ja kertoo pääsevänsä kävellenKIN kauppaan. Normaalistiko siis menet tuollaisen matkan autolla???