Jos sinulla ei olisi tällä hetkellä jostain syystä autoa käytössä, voisitko tehdä siitä huolimatta viikottaiset ruokaostokset "normaalisti"? Eli pääsisitkö ruokakauppaan ilman autoa jos on pakko?
Me onneksi päästään. Muutenkin tulee aika paljon tehtyä kävellen ruokaostoksia, kun lähimpiin ruokakauppoihin on n.10min kävelymatka. Eli onnistuu ilman autoakin.
Kommentit (101)
Useimmat on niin laiskoja,että kilometrin matka kauppaan on jo liian pitkä matka,
joten pakko mennä autolla
En pääse. Linja-autoja ei kulje. En uskalla enka varmaan jaksaisikaan pyöräillä 15 km yhteen suuntaan valtatiellä rekkojen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan pääsisin mutta töihin en.
Sama vika, yli sata kilsaa töihin. Mutta jos joutuisin työstä lupumaan, joutaisin kyllä pyöräilemään vaikka kaikki kaupat 20 kilsan säteellä.
En pääse. Linja-autoja ei kulje. En uskalla enka varmaan jaksaisikaan pyöräillä 15 km yhteen suuntaan valtatiellä rekkojen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me onneksi päästään. Muutenkin tulee aika paljon tehtyä kävellen ruokaostoksia, kun lähimpiin ruokakauppoihin on n.10min kävelymatka. Eli onnistuu ilman autoakin.
Teen viikosta toiseen kahden ihmisen kaikki ostokset vähintään kolmen kilometrin päässä olevasta kaupasta pyöräillen, ympäri vuoden.
Mäkin pääsisin pyöräillen, mutta mun on helpompi kantaa kävellen isommat ostokset kuin pyörän kanssa taistella, jonka sarvissa olis kaksi painavaa ruokakassia. Eikö sitä pyörää ole hankala ohjata näin? Tästä syystä suosin mielummin kävellen kaupassa käymistä. Ap
Kauppa näkyy ikkunasta, joten pystyisin tekemään ostokset ilman autoa.
Onnistuu pyörällä ja kävellen, kaukaa ja läheltä. Ollaan hyväkuntoisia viisikymppisiä. Joskus ihan huvikseen pyöräillään kauas kauppaan reput selässä :) vaikka on meillä autokin.
Pääsen hyvin. Lähikauppoihin 2 km. Isoon markettiin 8 km. Menee hyvin pyörällä, jossa tilavat pyörälaukut.
Ostan paljon kuivatavaroita suuremmissa erissä esim sokeria ja wcpaperia vain kerran vuodessa. Normaalit viikko-ostokset tästä johtuen aika pienet.
Lähikauppa 200m, mutta melko tyyris on. Lähimmälle ostarille matkaa 4km ja sinne kulkee busseja ja juna. Junalla vartin matka ja pääsee jo isoon kauppaan. Viisi henkisen perheen tarpeiden raahaaminen olis raskasta, mutta onnistuisi kyllä. Ja tehdään välillä, vaikka auto onkin.
Lähin kauppa on 5 km:n, työpaikka 25 km:n päässä. Olisin todella kusessa ilman autoa, julkista liikennettä täällä ei ole, pl. koulubussi kouluaikoina.
Vain köyhillä ja persuilla ei ole autoa.
En ostaisi asuntoa niin kaukana palveluista. Pääsen jalan, matka 200 m.
Mä teen ruokaostokseni ilman autoa. Lähin kauppa ihan vieressä, se on pieni ja tosi kallis, mutta jos maito loppuu, niin helposti saa lisää. Lähimarkettiin on 10 minuutin kävelymatka, sieltä normiostoksia jalan tai pyörällä. Työmatkan varrella on lisää kauppoja ja lyhyt matka bussipysäkille kummassakin päässä. Aika usein teen ruokaostokset töistä tullessa sellaisina päivinä, kun en osu just siihen kaikkein ruuhkaisimpaan bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysytä tosissasi? Luuletko että kaikilla on auto?
No juu-u. Ehkäpä tää kysymys olikin enemmän suunnattu sellaisille, joilla yleensä on auto käytössään. Toki muutkin saavat vastata.
Mielenkiintoista kuulla, miten ihmiset yleensä hoitaa kauppa-asiansa ja miten lähellä heidän lähikauppansa tai vakiruokakauppansa on heidän kotiaan. Ap
En pääse täältä syrjäkylältä normaalisti kauppaan, jos ei ole autoa. Jos olis nyt ihan hengenhätä, eikä kotivaraakaan kaapissa niin kai sitä pitäis pyytää naapurilta kyytiä tai pyytää häntä tuomaan kaupasta puolestani tai sitten tilata taksi ja hurauttaa sillä kauppaan. Pieni kyläkauppa täällä on ja siellä aika usein käynkin ja voisin tietty soittaa ja pyytää toimittamaan ja maksaa siitä ekstraa, mutta niin pienessä puodissa on aika pieni valikoima.
Kotivaraa on kyllä aina kaapeissa niin paljon, että riittää pienimuotoisen katastrofitilanteen yli.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa bussilla prismaan ja lidliin. Mukana reppu ja kaksi pienimallista pakolaiskassia ja valmiiksi mietitty ruokalista viikoksi. Lähikaupasta n. 500m haetaan sitten maitoa/leipää jos tarvii. Heleppoa ja halapaa näin.
Mikä on pakolaiskassi?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri mietinnässä miten tästä eteenpäin, kun autoa ei ole käytössä. Matkaa on yli 7 km yhteen suuntaan.
Mistä käyt hakemassa nyt viikonlopun ruuat?
Pääsen, asun keskustassa ja lähin pikkukauppa on talomme alakerrassa. Prisma ja lidl sitten fillarimatkan päässä. Molemmissa yleensä fillarilla käynkin, autokin kyllä on.
Mulla on auto, vaikka itse tällä hetkellä pärjäisin ilmankin. Sisko lainaa sitä kun työssään on oltava auto, itse tarvitsen lähinnä jos käyn tallilla(n.65km) tai kaupungissa(n.50km) vaikka leffassa tai syömässä kavereiden kanssa.
Työpaikalle on meiltä muutama parikymmentä metriä, lähimpään kauppaan sata-parisataa metriä. Kaksi muutakin markettia taitaa jäädä alle kilsan päähän.
Joskus kyllä käyn kaupassakin autolla jos on koiranilma ja/tai hankalasti kannettavia ostoksia. Esim. kerran kävin autolla tuossa lähimmässä kaupassa, kun ostin perusruokajuttujen lisäksi kaksi isoa säilytyslaatikkoa. Kävellen tai pyörällä kuljen sitten muuten.
Mikä ihmeen kysymys tuo on?
Olen 62-vuotias yksineläjä, jolla ei ole koskaan ollut autoa käytössään. Ja joka viikko teen ruokaostokseni ihan "normaalisti".