Lääkärit ihmeissään nykynuorten menosta: Sairauslomalle pitää päästä ”kissan kuolemasta”
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Tämä "esimies" on kyllä hauska
No mitä hauskaa tässä oli? Nolostuitko, kun kyseessä ei ollutkaan kaupan TES?
esimies
Ymmärrän täysin sen, jos joku tarvitsee sairauslomaa lemmikkieläimensä kuoleman takia. Monille lemmikit ovat rakkaita perheenjäseniä. Se on työpaikankin etu, ettei työntekijä ole surun aiheuttaman hetkellisen työkyvyttömyyden takia töissä.
Vierailija kirjoitti:
:( Vaikka perheenjäsen ei olekaan samaa lajia, ei se tarkoita etteikö se olisi yhtä tärkeä perheenjäsen kuin esimerkiksi sisko tai isä.
Onhan se selvästi korkeammalla muutenkin perhyhteisössä, kuin mies. Miehestähän ei ole mitään hyötyä, mutta lemmikistä on. Siitä on palkon tutkimustietoa, lapsetkin voi paremin jos mies lähtee.
Mies on pelkkä riippakivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esimies
Älä sille kiukkuile kun minä se olin kun sun kanssa jänkäsi. Oon kyllä väitteestä ihan samaa mieltä, oot aika hauska, olisit voinut jo 2 sivua sitten tunnustaa se TES:n, varsinkin kun kysyin että joku PAM:in alaisista kun on sama kirjoitusasu. Ne on kuitenkin ihan julkisia.
Mutta ymmärrän ettet halunnut heti kertoa, apteekkityöntekijät ovat saaneet palstallakin aika paljon kuraa niskaan. SILTI se esimieskoulutus ei olisi pahitteeksi, tuskin farmaseutin/proviisorin opintoihin ihan kamalasti kuuluu johtamisopintoja? Saa vähän erilaisia näkökulmia esimiehen työhön. :)
Tiedän nuoren naisen, joka haki ja sai sairauslomaa kun hänen vanhempiensa koira kuoli. Oli tietysti rakas naiselle, kun oli ollut heidän perheellään jo silloin kun hän asui vielä kotona. Nyt oli kuitenkin asunut muualla jo useamman vuoden. Toisella kertaa haki ja sai sairauslomaa kun avopuolison kanssa tuli ero ja kolmannella kerralla kun vaari kuoli, ihan luonnollinen hyvin vanhan ihmisen kuolema. En kyllä työnantaja tuollaista katselisi. Eikö ihmiset enää kestä ihan normaalia elämää? Sen ymmärrän, että jos puoliso tai oma lapsi kuolee, niin varmasti on sairausloman paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esimies
Älä sille kiukkuile kun minä se olin kun sun kanssa jänkäsi. Oon kyllä väitteestä ihan samaa mieltä, oot aika hauska, olisit voinut jo 2 sivua sitten tunnustaa se TES:n, varsinkin kun kysyin että joku PAM:in alaisista kun on sama kirjoitusasu. Ne on kuitenkin ihan julkisia.
Mutta ymmärrän ettet halunnut heti kertoa, apteekkityöntekijät ovat saaneet palstallakin aika paljon kuraa niskaan. SILTI se esimieskoulutus ei olisi pahitteeksi, tuskin farmaseutin/proviisorin opintoihin ihan kamalasti kuuluu johtamisopintoja? Saa vähän erilaisia näkökulmia esimiehen työhön. :)
Proviisorin koulutukseen kuuluu esimies- ja johtamisopintoja. Ja kuten sanottua, olen ollut onnekas, että olen päässyt myös työnantajan kautta koulutuksiin. Ja kaikella ystävyydellä, et pysty arvioimaan kenenkään työ- tai esimiestaitoja keskustelupalstan perusteella.
esimies
Vierailija kirjoitti:
En pääse koko vuonna palkkatöihin! Meillä on 70 lypsylehmää, vuodessa syntyy sama määrä vasikoita ja keskimäärin kerran viikossa haetaan eläimiä teurastamoon tai välitykseen. Minä suren niin valtavasti näitä lähtöjä, että olen koko vuoden sairauslomilla työstäni päiväkodissa. Eihän vanhempia haittaa, että lapsilla ei ole tarpeeksi hoitajia?
Sun takia mun mahaan sattuu nyt ja vauvakin heräsi! :DDD 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
:( Vaikka perheenjäsen ei olekaan samaa lajia, ei se tarkoita etteikö se olisi yhtä tärkeä perheenjäsen kuin esimerkiksi sisko tai isä.
Ihanko totta? Et ilmeisesti ole lähiomaisias haudannu
Hyvin huomaa että kaikki kommentoijat naisia, koska ollaan jumituttu tuohon kissaan.
Eiköhän se asia ollut että nykyään kaikesta pitää saada saikkua, eikä tuo kissa.
Ja tottahan se on, lääkärille juostaan jatkuvasti,saikutetaan,syödään,,,,
L.Garavito kirjoitti:
Ensimmäiset viisi sairaslomapäivää palkattomiksi!
On aika lopettaa firmojen varojen kuluttaminen.
Minäkin olen kuullut, että mansaarille mahtuu vielä muutama miljardi. Ovat siellä mukavasti lomailemassa, ja palaavat johonkin tuottoisampaan bisnekseen, kuten aseteollisuus ja huumme bisnes.
On viety kissa yöllä eläinlääkäripäivystykseen ja menty aamulla töihin, ehtihän siinä tunnin nukkua. Äidin sairastuttua vakavasti ravasin tsemppaamassa ja hoitamassa häntä ja huolehtimassa juoksevista asioista samalla kun painattelin pitkää päivää töissä, sairauden hoito Kela- korvauksista huolimatta tuli maksamaan sievoisen summan poliklinikkakäynteineen ja lääkekuluineen, lisäksi vielä sairaalalaskut ja hautajaiskulut. Pieni eläke ei riittänyt kuin alkumetreille, turvatakseni riittävän taloudellisen avun tein puoli vuotta pitkää päivää. Hautajaiset järjestin viikonloppuna, yksityiskohdat etätyönä, hautajaisiin ajoin töiden jälkeen yötä myöten, matkaa oli muutaman tunnin nopean ajon verran.
Pesänselvitys etätyönä, pesän hoidon delegoin jotta pääsin tienaamaan lisää kustannusten kattamiseksi, siinä ei ollut varaa jäädä mamistelemaan sairaslomalle vaan asiakkaita palveltiin hymyssä suin. Eikä todellakaan 50- luvulla vaan ihan tällä vuosikymmenellä.
Oli ihan hyvä että töissä sai muuta ajateltavaa, oli hyväksi olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät tienneet asiasta mitään, olin jo lippaa myöten täynnä tätä jollotusta miten pärjään ilman äitiä. Hän olisi kasvattanut minut todella huonosti ellen olisi osannut aikuisena ihmisenä ottaa hommaa hallintaan ja pärjännyt.
Minusta pointti tässä ei ole syyt, miksi nykysukupolvi saikuttaa vanhempiaan helpommin: pointti on herkemmän saikuttamisen ja mielenterveysongelmien sekä monimutkaistuneen ja henkisesti vaativamman työelämän välinen suhde. Ei ongelma ole lainkaan se, että joku random työntekijä saikuttaa kissankumminkaiman/kaimankumminkissan takia, vaan se, että nykytyöelämä verottaa työntekijöitään niin paljon, että he eivät jaksa, tai eivät halua sitoutua työpaikkaansa. Ei ole mikään ihme, että silpputöitä tekevät, minimipalkoilla kaikkensa ja vähän ylikin antavat, jatkuvissa YT-neuvotteluissa ryöpytetyt ja kikyn viikottaista puolituntista entistä pienemmällä lomarahalla vääntävät eivät yksinkertaisesti vaivaudu tulemaan töihin, jos on mahdollisuus jäädä kotiin.
Jos mun parisuhteeni nyt päättyisi, pakko olisi pitää pari päivää jonkinlaista vapaata. Palkaton sopisi mainiosti. Mulla on vaativa työ, en suoriutuisi siitä riittävän hyvin noin järkyttävässä tilanteessa, jossa menisi kuitenkin perusta koko elämältä kertaheitolla. Mokia mun hommassani ei saa tehdä. Äidin yllättävän kuoleman jälkeen yritin hoitaa päivän työt loppuun, mutta ei siitä mitään tullut. Pomo käski kotiin ja pitämään loppuviikon vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada palkkaa siitä, että suree kissaa kotona, eikä tee töitä? Millä se on perusteltavissa?[/quoteAivan työ on paras lääke ,kannata kuollutta kattia jäädä kotiin poraamaan
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti tässä ei ole syyt, miksi nykysukupolvi saikuttaa vanhempiaan helpommin: pointti on herkemmän saikuttamisen ja mielenterveysongelmien sekä monimutkaistuneen ja henkisesti vaativamman työelämän välinen suhde. Ei ongelma ole lainkaan se, että joku random työntekijä saikuttaa kissankumminkaiman/kaimankumminkissan takia, vaan se, että nykytyöelämä verottaa työntekijöitään niin paljon, että he eivät jaksa, tai eivät halua sitoutua työpaikkaansa. Ei ole mikään ihme, että silpputöitä tekevät, minimipalkoilla kaikkensa ja vähän ylikin antavat, jatkuvissa YT-neuvotteluissa ryöpytetyt ja kikyn viikottaista puolituntista entistä pienemmällä lomarahalla vääntävät eivät yksinkertaisesti vaivaudu tulemaan töihin, jos on mahdollisuus jäädä kotiin.
Juurikin näin!Todella hyvä kommentti sieltä. :)
Ja tämä pitää yritysten huomioida tulevaisuudessa koska tuo uusi sukupolvi on työelämässä, halusimme tai emme. Tämän vuoksi tämä muutos tulee huomioida johtamisessa ja laajemminkin yrityksen toiminnassa. Työ yleensäkin muuttuu, ei ole enää niinkään kyse niistä työtunneista vaan siitä mitä sillä saadaan aikaan. Olemme tottuneet 8-16 työaikoihin, mutta kuvitelkaa nyt esim. paljonko tuottavuus on kasvanut mm. uuden teknologian ja muiden muutosten vuoksi jo ihan muutaman vuosikymmenen aikana? Paljonko enemmän saadaan aikaan 8h aikana? Tämä verottaa työntekijän voimia.
Tuollainen yksittäisten poissaolopäivien kyttääminen on todella vanhanaikaista johtamista ja esimiestoimintaa.
Jos ei olisi työntekijöitä vaan jokainen tekisi töitä toiminimellä tms., niin ei kukaan hakisi tuollaista sairauslomaa. Oma elanto kun on kiinni siitä, tekeekö töitä vai ei. Siksi meillä firmassa on enää töissä kymmenkunta ihmistä, kaikki muu kuin ydintehtävä on ulkoistettu eikä tarvitse maksaa euroakaan sairauslomista jollekin yrittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun parisuhteeni nyt päättyisi, pakko olisi pitää pari päivää jonkinlaista vapaata. Palkaton sopisi mainiosti. Mulla on vaativa työ, en suoriutuisi siitä riittävän hyvin noin järkyttävässä tilanteessa, jossa menisi kuitenkin perusta koko elämältä kertaheitolla. Mokia mun hommassani ei saa tehdä. Äidin yllättävän kuoleman jälkeen yritin hoitaa päivän työt loppuun, mutta ei siitä mitään tullut. Pomo käski kotiin ja pitämään loppuviikon vapaata.
Mulla on ihan sama, jos koirani kuolisi olisi minulle joku 7pv palkan menetys aivan sama. Olen jo lemmikkiä hankkiessa sitoutunut siihen, että sen sairastuessa kustannukset voivat kohota tuhansiin. Minun viikon palkkani ei valitettavasti ole tuhansia.
Kyllä se tuntuu ihmisessä, jos joutuu suremisen ohella vielä murehtimaan työpaikkansa puolesta ja pelkäämään huutoja esimieheltä tai sitä että on pakko olla töissä, vaikka ei saa pidettyä itseään henkisesti kasassa. Paljonko arvostat esimiestäsi ja työnantajaasi, jos sinulle annetaan aikaa surra? Sinusta välitetään ja olet arvokas siellä työpaikalla? Tämän lisäksi se edistää töihin palaamista, kun saa aikaa käsitellä surua.
Ei ole kaupan TES, eikä sinulle kuulu, mistä TES:stä on kyse. Myyjähän sinä olet. Ei ole mitään muuta syytä tuntea kaupan alan TES:siä.
esimies
Ainakin apteekilla on TESissä se lauseke.
En ymmärrä, miksi tätä pitää salailalla. TESit ovat julkista tietoa.
Ei ole kyse salailusta, mutta mielestäni asia ei kuulu tänne. Mutta onneksi olkoon, kyse on apteekkien farmaseuttisen ja teknisen henkilökunnan työehtosopimuksista. Molempien TES:stä voi löytää nuo lauseet.
esimies