Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käyttäytyminen alennusmyyntien aikaan (Aspan näkökulma)

Vierailija
26.06.2017 |

Sotketaan paikat (osa tarkoituksella)? Miksi? Ihan kamala kiire juosta ihmisten perässä kun tuotteita jätetään ympäri myymälää, sotketaan rekit niin että seuraavien on vaikea edes yrittää löytää mitään. Tai raahataan kamala kasa tuotteita kassalle. Siis jonotetaan pitkä aika, lätkäistään tuotteet kassalle ja aletaan arpomaan että "en ota näitä, nämä minä otan, mutta en sittenkään halua näitä" ja kamala vaatekasa sieltä myymälästä on seuraavaksi kassalla. Kun jonkun täytyy ne siitä viedä takaisin myymälään, alkaa kiukuttelu kun kassoilla on liian vähän henkilökuntaa.

Ale-kuvasto on valtakunnallinen, mutta kaikkia tuotteita ei välttämättä logistisista syistä saada kaikkiin myymälöihin. Sitten raivotaan pää punaisena sille kassaneidille, joka yrittää ystävällisesti teille kertoa, miksi meiltä ei tuotetta löydy, tarjoutuu soittamaan toiseen myymälään, mutta asiakas keskeyttää tiuskimalla että "En MINÄ pääse toiseen myymälään". Okei, seuraavaksi olisin tarjonnut vastaavaa tuotetta alehintaan, mutta ei sitäkään kuunnella loppuun, vaan solvataan kassaneiti, ketju, ja mölistään miten valheellista mainontaa tämä nyt oli ja "KYLLÄ HESARISSA OIS PITÄNYT LUKEA ETTÄ TEILLÄ EI TÄTÄ OLE" (??)

Alennuksien päälle tinkaajat.. Jaksanko edes aloittaa? Kassalla ei ole yleensäkään oikeuksia ruveta laskemaan minkäänlaisia hinnanpudotuksia, puhumattakaan jo valmiiksi alennetuista tuotteista. Se mahdollinen tinkaaminen suoritetaan osastolla työskentelevän myyjän kanssa, jolloin sovittu hinta ilmoitetaan puhelimitse kassalle, tai lisätään käsin tuotteeseen sovittu hinta. Eikä tartte tuhista kun se kassaneiti tekee vain työtään ja noudattaa annettuja sääntöjä etkä saa sitä euron pudotusta..

Laarit... tuotteet on asetettu kokojärjestykseen niin, että jokainen näkee ne ensisilmäyksellä ja voi valita itselleen sopivan koon. Muttakun pitää kaivaa sieltä pohjalta ja rutata kaikki muut tuotteet.

On olemassa bokseri ja sukkavarkaita. Sukkapaketti (3paria) maksaa 3euroa. Aina löytyy vähintään 1 paketti josta on revitty sukkia irti. Joskus käy vahinkoja että tuotepakkaus hajoaa, se on ihan ok. Mutta sitten on nää jotka repii paketit auki niin että on aivan turha toivo edes yrittää korjata sitä. Jos te haluatte vilkaista paketissa olevaa tuotetta, pyytäkää MYYJÄ avuksenne! Sille maksetaan siitä. Ja se tekee sen mielellään, ainakin paljon mieluummin kuin yrittää kasata kokoon tuhottuja myyntipakkauksia.

Ja sitten kassalla: JOKA IKINEN alehinta ei tule suoraan koneelta. Ne täytyy syöttää käsin. Joskus käy virheitä, me emme tahallamme jätä alehintoja laittamatta. Jos näin toimisimme, olisi työmme hyvin lyhytaikainen ilo ja kenkää tulis niin että heilahtais.

Anteeksi avautuminen, oli rankka päivä tänään. Pidän asiakkaista ja työstäni, enkä koskaan näytä asiakkaille turhautumistani tai ärsyyntymistäni. Palvelen asiakkaani asiallisesti ja tahdon heidän lähtevän hyvillä mielin, ja tulevan vielä uudestaankin asioimaan. Mutta OIKEASTI joskus tuntuu että kaupassa ja ETENKIN ale-aikana jengillä unohtuu aivot narikkaan.

Kiitos niille ihanille ja huomaavaisille asiakkaille, jotka osaatte kohteliaat käytöstavat ja teette työstämme mieluisaa, teitä onneksi on PALJON :)

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laarit... tuotteet on asetettu kokojärjestykseen niin, että jokainen näkee ne ensisilmäyksellä ja voi valita itselleen sopivan koon. Muttakun pitää kaivaa sieltä pohjalta ja rutata kaikki muut tuotteet."

Paitsi ettei ole vain yhtä kokoa yhdessä laarissa, vaan on pakko kaivaa, että löytää oman kokonsa. Kannattaisi järkätä paremmin ne. Kuulostaa ihan hm-meiningiltä. En jaksanut olla siellä töissä kauaa kun jatkuvasti oli liian vähän porukkaa töissä .

Vierailija
82/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakkaat eivät osaa toimia kaupassa, niin pitäisikö kaupan tarkistaa vähän toimintatapojaan? Toisissa kaupoissa tosiaan on helpompi löytää tuotteet ja sovituksen jälkeen on paikka mihin tuotteet jätetään. Vaikka myyjä tuntee kaupan ja mihin tuotteet kuuluvat, ei ostaja sitä tiedä. Usein sitä vain ei muista, eikä löydä paikkaa mistä tuoteet otti. Tosiaan jotkut kaupat on helppoja ja kaikkien kauppojen pitäisi toimia sen konseptin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi perkele mä en kestä näitä. Kaikissa duuneissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Että vitutti itseä hypermarketin kassalla, kun kaikki tauot piti kitistä asiakkaista ja niiden käyttäytymisestä. Mulle oli aivan sama mitä se Pirjo ja Make siinä lässytti, sanoiko päivää vai ei, oliko eskortteja vai menikö kuitti verotukseen. Hommat tehtiin sääntöjen mukaan ja niin hyvin kuin pystyi, kykeni ja osasi. Jos jollakulla oli liikaa nillitettävää niin ohjasi esimiehen puheille sitten.

Ihan sama kun olen asiakkaana, ei tipan pätkän vertaa kiinnosta se myyjä tai kassa. Olen kohtelias, pyydän apua jos tarvitsen mutta jos nyt puhun kassalla puhelimessa niin entäs sitten? Keneltä se on pois?

Palkka juoksee, tehkää duuninne kunnolla älkääkä valittako.

Vierailija
84/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän näiden valittajien kääntyä liikkeen johdon puoleen ja vaatia lisää henkilökuntaa? 

Vierailija
85/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teidän työtä. Ilman näitä asiakkaita ei olisi teillä työtä.

Jos me teemme teidän puolesta työt, saa puolet lähteä. Olkaa siis tyytyväisiä että työtä on tehtävänä

Vierailija
86/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kaikki aspat saa sympatiani. Mutta on se kuluttajalle ihan syvältä kun ne tavarat jotka olet kuvastosta katsonut ja menet ajoissa katsomaan ei löydy lähi myymälästä tai 300km säteellä. Miksi laittaa kuvastoon tai siellä ek lue että on ainoastaan Oulussa ja Hangossa? Ei se oikeuta käyttäytymään huonosti ja ymmärrän tarkoituksen että asiakas tulee liikkeeseen ja ostaa jotain muuta. Itselle tuli lähinnä olo etten enää mene liikkeeseen ollenkaan.

Vierailija
87/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat urputtavat kassoille, koska nykykaupoista ei tahdo löytyä muutakaan henkilökuntaa, keneltä kysyä neuvoa tai kenelle antaa palautetta. 

Vierailija
88/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos me teemme teidän puolesta työt, saa puolet lähteä. Olkaa siis tyytyväisiä että työtä on tehtävänä

Työhön kuuluu kuunnella muiden raivoamista? Varmasti silloin jokainen aspa antaa sinun ihan rauhassa tehdä heidän työnsä, ole hyvä.

Vierailija
89/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat urputtavat kassoille, koska nykykaupoista ei tahdo löytyä muutakaan henkilökuntaa, keneltä kysyä neuvoa tai kenelle antaa palautetta. 

Kannattaisi kaivaa se pää sieltä omasta pepusta ja ymmärtää miksi se kassa on siinä. En ole aspa mutta en alennusmyyntien aikaan mene kauppaan ja se johtuu ihan niistä ihmisistä jotka pitäisi sulkea jollekin pakkoleirille opettelemaan käytöstapoja ennen kuin saavat lähteä kauppaan. Jotkut on oikeasti niin urpoja.

Vierailija
90/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhön kuuluu kuunnella muiden raivoamista? Varmasti silloin jokainen aspa antaa sinun ihan rauhassa tehdä heidän työnsä, ole hyvä.

Valitettavasti aina aspan toimenkuvaan on kuulunut asiakkaiden valitusten kuuntelu. Eikös siihen ole koulutustakin?

Vierailija
91/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaatekaupan aspa, ja ei asiakkaiden tartte viikata mitään pinoja eikä viedä tavaroita paikoilleen, mä viikkaan itse mielummin ja kiikutan oikeille rekeille sovituksessa olleet vaatteet, koska se kuuluu mun työhön. Se ottaa kyllä päähän, kun asiakkaat heittelee vaatteita lattioille ja talloo niitä sovituskopissa ja sitten tulevat kassalle itkemään että haluavat alennusta kun vaatteessa on likaa. Olisi ihan jees, jos niitä vaatteita arvostettaisiin edes vähän, ettei niitä ehdoin tahdoin liata tai tehdä myyntikelvottomiksi repimällä ja sotkemalla niitä meikkivoiteeseen tai huulipunaan. Huutamista tai muuten asiatonta käytöstä mun ei omasta mielestäni tarvitse kenenkään kuunnella, ja se koskee ihan yhtä lailla kirurgeja, talonmiehiä, lakimiehiä tai siivoojia.

Vierailija
92/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma vaatekaupassa kisaillaan siitä, kuka saa aikaan suurimman kertaostoksen. Siitä myyjä saa bonuksia. Siksi maksan ostokset noin 200 euron erissä, en niin, että yhteissumma ylittää esim. 600 e. Tämä on tapani näpäyttää aspaa siitä, että hän haluaa näpäyttää minua. Siinä jää kuukauden myyjän titteli saavuttamatta, kun minun ja 2 tyttäreni ostokset maksetaan 4 eri kuitila eikä yhteensä 800 e.

Tästä jää nyt hyvin epäselväksi kuinka se aspa sinua haluaa näpäyttää? Kai tiedät mitä on kokonaismyynti?

Vierailija
93/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma vaatekaupassa kisaillaan siitä, kuka saa aikaan suurimman kertaostoksen. Siitä myyjä saa bonuksia. Siksi maksan ostokset noin 200 euron erissä, en niin, että yhteissumma ylittää esim. 600 e. Tämä on tapani näpäyttää aspaa siitä, että hän haluaa näpäyttää minua. Siinä jää kuukauden myyjän titteli saavuttamatta, kun minun ja 2 tyttäreni ostokset maksetaan 4 eri kuitila eikä yhteensä 800 e.

''

"Tiedättekö mikä on pessimisti? Ihminen, joka uskoo että kaikki ovat yhtä inhottavia kuin hän itse – ja vihaa heitä siitä syystä."

George Bernard Shaw

Vierailija
94/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti aina aspan toimenkuvaan on kuulunut asiakkaiden valitusten kuuntelu. Eikös siihen ole koulutustakin?

Eli asiakas saa olla pikkulapsi ja "valittaminen" saa tapahtua huutamalla. En ole ikinä kuullut että kenellekään annetaan koulutusta siihen. Ehkä kassoille pitäisi antaa korvatulpat jos asiakkaiden kerta on lupa huutaa ja raivota.

Vierailija
95/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän asiakas saa valittaa, mutta senkin voi tehdä muuten kuin huutamalla tai solvaamalla. Parhaiten asiat järjestyy ja selvitetään, kun keskustellaan rauhallisesti puolin ja toisin. 

92

Vierailija
96/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakkaana huomannut, että monilla on tapana kosketella ja käännellä jokaista näkemäänsä esinettä ja vaatetta kaupoissa kulkiessaan. En olisi tähän kiinnittänyt varmaan muuten mitään huomiota, mutta ystäväni työskenteli nuoruudessaan hetken kaupassa hyllyjen järjestäjänä niin, että kävi koko myymälän päivittäin monta kertaa läpi järjestäen samat tavarat aina uudelleen paikalleen ja minä toimin sitten tukihenkilönä hänelle iltaisin. En ymmärrä, miksi jokaiseen esim. sisustusesineeseen pitää koskea nähdäkseen, millainen se on? Ottaa se käteen ja pyöritellä ja sitten laskea alas. Aivan kuin jotkut ihmiset katselisivat käsillään.

Vierailija
97/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiakkaana huomannut, että monilla on tapana kosketella ja käännellä jokaista näkemäänsä esinettä ja vaatetta kaupoissa kulkiessaan. En olisi tähän kiinnittänyt varmaan muuten mitään huomiota, mutta ystäväni työskenteli nuoruudessaan hetken kaupassa hyllyjen järjestäjänä niin, että kävi koko myymälän päivittäin monta kertaa läpi järjestäen samat tavarat aina uudelleen paikalleen ja minä toimin sitten tukihenkilönä hänelle iltaisin. En ymmärrä, miksi jokaiseen esim. sisustusesineeseen pitää koskea nähdäkseen, millainen se on? Ottaa se käteen ja pyöritellä ja sitten laskea alas. Aivan kuin jotkut ihmiset katselisivat käsillään.

Näitä ihmisiä varten on stressipallot ja fidget spinnerit. Käyttäisivät niitä.

Vierailija
98/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen väänsin yhden asiakkaan kanssa varmaan vartin :D Tilanne:

Asiakas tulee kassalle, tervehdin ystävällisesti, piippaan tuotteen, otan nimen takuukuittia varten ja kerron hinnan.

Asiakas: "Täh, täähän on alennuksessa"

Minä: "Aijaa! No mäpä tarkistan nopeesti netistä hinnan" *katson hinnan* "Juu, valitettavasti tää on ihan normaalihintainen"

A: "Teillähän on alennusmyynnit"

M: "Niin on ja ne ale-hinnat on kyllä merkitty tuotteiseen"

A: "Miksi maksaisin täyden hinnan kun on ale?"

M: "No kun tämä tosiaan on normaalihintainen tuote ja....."

A: "No mikäs ale se semmonen on?! Tulin alennusmyyntien takia tänne ja haluan sen alennuksen"

M: "Minä en voi kassalla sitä alennusta antaa, että sitten pitää mennä osastolle jos myyjä vaikka antaisi alennusta"

A: "No en minä sinne enää lähde! Etkö muka osaa tätä hommaa?"

Ja plaaplaa. :D Sieltä sitten lopuksi tuli ne perus "olet vaan nätti ja siks sut on palkattu tänne, olet niin tyhmä ja et tiedä mistään mitään". Selevä! Onneksi oli kaveri kassalla, mutta helposti se jono taas kertyi...

Vierailija
99/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä asiaa.

Paitsi sitä en ymmärtänyt, miksi asiakkaan pitäisi vaikuttua siitä, että työntekijä on opiskelija tai mikä hulluinta, ehkä jonain päivänä asiakkaan pomo.

Kyse oli siitä, kuinka joku yleisti kassojen olevan täysin kouluttamattomia idiootteja. Tosiasiassa moni myyjänä oleva opiskelee, korkeastikin, joten tällä kommentilla haluttiin tuoda esille se, että myyjänä toimivat voivat tosiaan olla hyvinkin koulutettuja ja tämän seurauksena joskus ehkä kyseisen kommentin jättäjän pomo..

Vierailija
100/170 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole kaupassa ollut koskaan töissä mutta melkein joka kerta saa kyllä hävetä joidenkin asiakkaiden käyttyäytymistä. Viimeisempänä esimerkkinä olin vaatekaupassa ja jonottamassa kassalle. Mua ennen oli nuorehko mies ostamassa jotain ja kun myyjä kysyi haluaako pussia mukaan mies vastasi jotain todella hiljaa ja epämääräisesti. Myyjä pyysi toistamaan ja taas vastaus muistutti enemmän luolamielen murahdusta kuin "ei" tai "joo". Kolmannella kerralla mies huusi kovaan ääneen myyjälle ja huoritteli, kysyi omistatko apinan aivot vai onko kuulossa vikaa. Kaupassa oli muutenkin silloin hälinää, joten en itsekään olisi tuollaista murinaa kuullut.

Joissain kaupoissa on kyllä oikeasti huono palvelu, sitä en kiellä. Myyjät pyörittelevät silmiä, käyttäytyvät ylimielisesti ja jos erehtyy pyytämään apua niin apu tulee melko vastahakoisesti. Kuitenkin täällä Oulussa ainakin suurimmassa osassa kaupoista palvelu on hyvää, ja en ymmärrä miksi sitä omaa pahaa oloaan pitää purkaa myyjiin. Kertoo kyllä aika paljon ihmisestä jos kohtelee normaalisti  käyttäytyviä aspoja tuolla tavalla. Varsinkin ruuhka-aikoina ja aleissa tuo kaupan myllertäminen on kyllä hirveää. Ymmärrän kyllä, että asiakas ei osaa yhtä hienosti viikata sitä vaatetta kuin myyjä, mutta onko oikeasti niin vaikeaa viedä sovitetut vaatteet paikoilleen, eikä jättää pukuhuoneeseen tai lähimpään rekkiin. KOhteliaisuutta myös muita asiakkaita kohtaan, jos joku haluaa ostaa tietyn vaatteen tietyssä koossa ja kaikki onkin sitten ympäri kauppaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi