Ihmisten käyttäytyminen alennusmyyntien aikaan (Aspan näkökulma)
Sotketaan paikat (osa tarkoituksella)? Miksi? Ihan kamala kiire juosta ihmisten perässä kun tuotteita jätetään ympäri myymälää, sotketaan rekit niin että seuraavien on vaikea edes yrittää löytää mitään. Tai raahataan kamala kasa tuotteita kassalle. Siis jonotetaan pitkä aika, lätkäistään tuotteet kassalle ja aletaan arpomaan että "en ota näitä, nämä minä otan, mutta en sittenkään halua näitä" ja kamala vaatekasa sieltä myymälästä on seuraavaksi kassalla. Kun jonkun täytyy ne siitä viedä takaisin myymälään, alkaa kiukuttelu kun kassoilla on liian vähän henkilökuntaa.
Ale-kuvasto on valtakunnallinen, mutta kaikkia tuotteita ei välttämättä logistisista syistä saada kaikkiin myymälöihin. Sitten raivotaan pää punaisena sille kassaneidille, joka yrittää ystävällisesti teille kertoa, miksi meiltä ei tuotetta löydy, tarjoutuu soittamaan toiseen myymälään, mutta asiakas keskeyttää tiuskimalla että "En MINÄ pääse toiseen myymälään". Okei, seuraavaksi olisin tarjonnut vastaavaa tuotetta alehintaan, mutta ei sitäkään kuunnella loppuun, vaan solvataan kassaneiti, ketju, ja mölistään miten valheellista mainontaa tämä nyt oli ja "KYLLÄ HESARISSA OIS PITÄNYT LUKEA ETTÄ TEILLÄ EI TÄTÄ OLE" (??)
Alennuksien päälle tinkaajat.. Jaksanko edes aloittaa? Kassalla ei ole yleensäkään oikeuksia ruveta laskemaan minkäänlaisia hinnanpudotuksia, puhumattakaan jo valmiiksi alennetuista tuotteista. Se mahdollinen tinkaaminen suoritetaan osastolla työskentelevän myyjän kanssa, jolloin sovittu hinta ilmoitetaan puhelimitse kassalle, tai lisätään käsin tuotteeseen sovittu hinta. Eikä tartte tuhista kun se kassaneiti tekee vain työtään ja noudattaa annettuja sääntöjä etkä saa sitä euron pudotusta..
Laarit... tuotteet on asetettu kokojärjestykseen niin, että jokainen näkee ne ensisilmäyksellä ja voi valita itselleen sopivan koon. Muttakun pitää kaivaa sieltä pohjalta ja rutata kaikki muut tuotteet.
On olemassa bokseri ja sukkavarkaita. Sukkapaketti (3paria) maksaa 3euroa. Aina löytyy vähintään 1 paketti josta on revitty sukkia irti. Joskus käy vahinkoja että tuotepakkaus hajoaa, se on ihan ok. Mutta sitten on nää jotka repii paketit auki niin että on aivan turha toivo edes yrittää korjata sitä. Jos te haluatte vilkaista paketissa olevaa tuotetta, pyytäkää MYYJÄ avuksenne! Sille maksetaan siitä. Ja se tekee sen mielellään, ainakin paljon mieluummin kuin yrittää kasata kokoon tuhottuja myyntipakkauksia.
Ja sitten kassalla: JOKA IKINEN alehinta ei tule suoraan koneelta. Ne täytyy syöttää käsin. Joskus käy virheitä, me emme tahallamme jätä alehintoja laittamatta. Jos näin toimisimme, olisi työmme hyvin lyhytaikainen ilo ja kenkää tulis niin että heilahtais.
Anteeksi avautuminen, oli rankka päivä tänään. Pidän asiakkaista ja työstäni, enkä koskaan näytä asiakkaille turhautumistani tai ärsyyntymistäni. Palvelen asiakkaani asiallisesti ja tahdon heidän lähtevän hyvillä mielin, ja tulevan vielä uudestaankin asioimaan. Mutta OIKEASTI joskus tuntuu että kaupassa ja ETENKIN ale-aikana jengillä unohtuu aivot narikkaan.
Kiitos niille ihanille ja huomaavaisille asiakkaille, jotka osaatte kohteliaat käytöstavat ja teette työstämme mieluisaa, teitä onneksi on PALJON :)
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä huudetaan siitä, että aletuotteista ei ole kaikkia kokoja saatavilla. Myös h`rittelu ja muu haukkuminen on arkipäivää. Se on minun syyni, että olet luvannut lapsille uudet hupparit ennen niiden ostamista. Minun syyni myös, että tuotteista on viidentenä alepäivänä enää hajakokoja. Aspan syytä on ylipäänsä kaikki ja on ihan ok huutaa ja haukkua.
Mulla kävi joskus moka, unohdin laittaa jostain kampanjatuotteesta alehinnan. Huomasin sen heti kun kerkesin ääneen lausua loppusumman. Tyyppi kyykytti ja seisotti jonoa siinä, talutti mua perässään lukemaan kylttejä, käski opetella lukemaan ja halusi myymäläpäällikön yhteystiedot kertoakseen että minä tarvitsen lisäkoulutusta (8v aspana) ja aikoi tarkistaa päälliköltä että olen myös henk. Koht. Viestin asiasta toimittanut perille. Takahuoneen raporttikirjaan sit tuli merkintä ensin multa itku kurkussa, ja toinen mun työtoverilta "Se äijä oli seinähullu, ei tartte ottaa vakavissaan"
Jos olen ollut paikanpäällä tuollaisessa kyykytystilanteessa, niin se kyykyttäjä on saanut kyytiä ja kunnolla :)On se helvetti, ettei alkeellisimpia käytöstapoja osata ja kuvitellaan aasiakkana olevansa aina oikeassa!Jep, mun vahtivuorolla ei tuollaista pääse tapahtumaan.Huvittavaa muuten nähdä se kyykyttäjä tuossa tilanteessa, kun sille se laki luetaan. Ollaan kyllä niin nöyrää, että......Myyjähän on tuossa tilanteessa ollut, että WHAAAT??? asiakas ojenntaa toista ja on ollut kiitollinen saamastaan tuesta myöskin.
Huomattavasti tehokkaampaa on ottaa yhteyttä aluepäällikköön tms. ja esim. kuiten todistella asia. Minulle myytiin täydellä hinnalla alennuksessa oleva tuote (viallinen, siksi halpa) ja koska myyjä ei ottanut asiaan kantaa kertoessani sen ystävällisesti, niin otin yhteyttä "ylemmäs". Tuloksena oli kohtuullinen korvaus, jota kassa ei suostunut antamaan eli virhettään korjaamaan.
Siis sinulle myytiin tuote täydellä hinnalla, vaikka se oli selkeästi alennuksessa ja myyjä ei suostunut myymään alennuksella? Tuohan on selkeästi myyjän virhe, joten tottakai siitä pitääkin valittaa. Ihan eri asia kuin tuo aiemmin mainittu, jossa oli alennus inhimillisen virheen takia jäänyt antamatta ja myyjä oli sen heti valmis korjaamaan, mutta asiakas oli silti hänelle asiasta raivonnut.
Katsohan: jos asiakas ei raivoa vaan on ystävällinen, niin myyjä käyttää tilaisuutta hyväkseen ja selittää, että ko. hinta on väärä, joku on vaihtanut hintalappuja tms. Tuote ei ole alennuksessa, vaikka asiakas niin inttää. Jos todella tarvitsee sitä (vaatetta), niin sitten maksaa täyden hinnan ja kotona ryhtyy tarkistamaan nettikaupasta, mikä on tuotteen koodi ja havaitsee, että kyllä, tismalleen sama kuin mikä on vaatteessa olevassa hintalapussa ja kyllä, sen olisi pitänyt olla alennuksessa.
Siksi asiakkaan kannattaa olla kassalla muuta kuin ystävällinen. Sellaisia huijataan.Siis mitä?! :D Pidätkö asiakaspalvelijoita ihan idiootteina? Vaikka asiakas olisi miten ystävällinen, kyllä se virhe pitää korjata sitten vaikka jälkeen päin.
Ja miten kuvittelet, että myyjä hyötyy siitä, että myy tuotteen tahallaan väärällä hinnalla? Olen tätä kysynyt joskus ennenkin. Ei se myyjä niitä rahoja kuitenkaan itselleen saa, vaan kaikki lyödään koneeseen ja saat siitä kuitinkin todisteeksi. Se summa, mikä sinulla näkyy kuitissa, menee kaupan myyntiin, ei myyjän taskuun. Eli miksi kukaan jättäisi alen lyömättä tahallaan? Selittäkää nyt joku, kun ei aukea tämä logiikka.Näpäyttääkseen kuten ap? Jos myyjä päättää, että ei korjaa virhettä ja jos myyjä tekee erittäin selväksi, että se asiakkaan ostoaikeissa kassalle tuotu tuote ei ole alennusmyynnissä ja että itseasiassa asiakas selkeästi yrittää huijata vaihtamalla täysihintaiseen vaatteeseen toisen asun alennusmerkinnän, niin ei siinä asiakkaalla ole paljoa mahdollisuuksia sanoa vastaankaan. Kun on päätetty näpäyttää niin on päätetty näpäyttää. Kassakuitissa näkyy myyjän nimi, mutta harva asiakas on niin sitkeä, että ilmoittaa huijauksesta eteenpäin.
Jokaisen myyjän myynnit ynnätään ja niistä syntyy tausatiedot bonuksille. Jos onnistut myymään alevaatteita täydellä hinnalla, saat paremman palkan.
Tuon tasoinen harha vaatii jo lääkityksen. Ei myyjät harrasta näpäyttämistä, koska se voi viedä työpaikan.
Paitsi ap, joka on kertoillut, miten näpäyttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä huudetaan siitä, että aletuotteista ei ole kaikkia kokoja saatavilla. Myös h`rittelu ja muu haukkuminen on arkipäivää. Se on minun syyni, että olet luvannut lapsille uudet hupparit ennen niiden ostamista. Minun syyni myös, että tuotteista on viidentenä alepäivänä enää hajakokoja. Aspan syytä on ylipäänsä kaikki ja on ihan ok huutaa ja haukkua.
Mulla kävi joskus moka, unohdin laittaa jostain kampanjatuotteesta alehinnan. Huomasin sen heti kun kerkesin ääneen lausua loppusumman. Tyyppi kyykytti ja seisotti jonoa siinä, talutti mua perässään lukemaan kylttejä, käski opetella lukemaan ja halusi myymäläpäällikön yhteystiedot kertoakseen että minä tarvitsen lisäkoulutusta (8v aspana) ja aikoi tarkistaa päälliköltä että olen myös henk. Koht. Viestin asiasta toimittanut perille. Takahuoneen raporttikirjaan sit tuli merkintä ensin multa itku kurkussa, ja toinen mun työtoverilta "Se äijä oli seinähullu, ei tartte ottaa vakavissaan"
Jos olen ollut paikanpäällä tuollaisessa kyykytystilanteessa, niin se kyykyttäjä on saanut kyytiä ja kunnolla :)
On se helvetti, ettei alkeellisimpia käytöstapoja osata ja kuvitellaan aasiakkana olevansa aina oikeassa!
Jep, mun vahtivuorolla ei tuollaista pääse tapahtumaan.
Huvittavaa muuten nähdä se kyykyttäjä tuossa tilanteessa, kun sille se laki luetaan. Ollaan kyllä niin nöyrää, että......
Myyjähän on tuossa tilanteessa ollut, että WHAAAT??? asiakas ojenntaa toista ja on ollut kiitollinen saamastaan tuesta myöskin.Huomattavasti tehokkaampaa on ottaa yhteyttä aluepäällikköön tms. ja esim. kuiten todistella asia. Minulle myytiin täydellä hinnalla alennuksessa oleva tuote (viallinen, siksi halpa) ja koska myyjä ei ottanut asiaan kantaa kertoessani sen ystävällisesti, niin otin yhteyttä "ylemmäs". Tuloksena oli kohtuullinen korvaus, jota kassa ei suostunut antamaan eli virhettään korjaamaan.
Siis sinulle myytiin tuote täydellä hinnalla, vaikka se oli selkeästi alennuksessa ja myyjä ei suostunut myymään alennuksella? Tuohan on selkeästi myyjän virhe, joten tottakai siitä pitääkin valittaa. Ihan eri asia kuin tuo aiemmin mainittu, jossa oli alennus inhimillisen virheen takia jäänyt antamatta ja myyjä oli sen heti valmis korjaamaan, mutta asiakas oli silti hänelle asiasta raivonnut.
Katsohan: jos asiakas ei raivoa vaan on ystävällinen, niin myyjä käyttää tilaisuutta hyväkseen ja selittää, että ko. hinta on väärä, joku on vaihtanut hintalappuja tms. Tuote ei ole alennuksessa, vaikka asiakas niin inttää. Jos todella tarvitsee sitä (vaatetta), niin sitten maksaa täyden hinnan ja kotona ryhtyy tarkistamaan nettikaupasta, mikä on tuotteen koodi ja havaitsee, että kyllä, tismalleen sama kuin mikä on vaatteessa olevassa hintalapussa ja kyllä, sen olisi pitänyt olla alennuksessa.
Siksi asiakkaan kannattaa olla kassalla muuta kuin ystävällinen. Sellaisia huijataan.
Olet jäänyt uhmaikäisen parivuotiaan tasolle. Entisenä aspana voin sanoa että hyvää palvelua saavat mukavat asiakkaat. Sinua ei haluta kauppaan sisälle, ei kenenkään palkka siitä riipu.
Ahaa - maksavaa asiakasta ei haluta kauppaan ja siksi ystävällisesti alennuksesta kysyvälle asiakkaalle vastataan, että ei tämä ole alennuksessa, vaikka tässä on alelappu. Olet varmaan itse jostain napannut sen. Kun asiakas inttää, että ehei, kyllä se on alessa, niin aspa kysyy, että otatko tätä vai et, alennusta et saa.
Missä kohtaa tässä on uhmaikä?
Siitäkö, että kotona tarkistin netistä, että ko. tuote on alennuksessa myös liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Myyjät, älkää haukkuko asiakkaita. He maksavat teidän palkkanne. Melkein kaikki harmit johtuvat henkilökunnan puutteesta, valittakaa siis ihan siellä oman organisaationne sisällä.
On sitten asiakkaista vika jos näin on. Maksaisivat enemmän että saadaan lisää henkilökuntaa.
Nää valittajat täällä ei oo eläessään tehnyt töitä asiakaspalvelualalla. Nillittävät siitä, että pitää palkata lisää henkilökuntaa, eli eivät myöskään vaikuta miltään talousneroilta. Pistäkääpä valittajat ajankuluksenne pystyyn kilpaileva päivittäistavarakauppa, ja järjestäkää henkilökuntaa ja palvelut just niinkuin kuvitelmissanne näätte niiden parhaiten toimivan. Silti aina tulee valittamaan joku jostakin asiasta. Kun se valituksen aihe saattaa olla ihan vaan sellainen asia kuin kahvipaketin hinta. "Miksi teillä tämä on 50senttiä kalliimpi kuin naapurikaupassa?"
Vierailija kirjoitti:
Meillä on henkilöstöbudjetti vedetty tosi tiukoille, ja nyt kun kesälomat pyörii, tehdään koko ajan hommia alimiehityksellä. Ja lisäksi aina sattuu jotain inhimillistä, kuten joku sairastuu. Tietenkään tämän ei pidä vaikuttaa ja näkyä asiakkaille, mutta meillä myymälässä se näkyy käytännössä niin, että kellään työvuorossa olevalla ei ole aikaa seisoa koko ajan kassan takana, vaan tehdään muita myymälän töitä, neuvotaan ja palvellaan asiakkaita ja kassalle mennään silloin kun sinne tulee asiakas.
Esimerkiksi tänään viimeksi olin tilanteessa, että olin aamuvuorossa pari tuntia yksin ennen seuraavaan vuoroon tulevia. Kassalla oli lappu, joka ohjasi kauempana olevalle toiselle kassalle. Palvelin hyllyjen välissä toista asiakasta, kun eräs rouva tuli karjumaan: "Oletko sinä kassa!?!?!" Ja muuta räyhäystä perään. Ystävällisesti neuvoin mistä löytyy toinen kassa, mutta ei, lisää valitusta ja marttyyrina jäi seisomaan sinne tyhjän kassan taakse. Pyytelin anteeksi siltä asiakkaalta, jota sillä hetkellä palvelin ja kävin rahastamassa tämän rouvan.
Onneksi itse pystyy olemaan tällaisten tilanteiden yläpuolella (vuosien harjoittelulla), koska en se ole minä, joka käyttäytymisellään antaa itsestään typerän ja käytöstavattoman moukan kuvan, vaan se asiakas, joka virheellisesti kuvittelee olevansa minua parempi, vain sen takia että minä olen "joku myyjä", tuskin edes ihmisarvoinen. Veikkaan, että olen älykkäämpi useampia asiakkaitani, ainakin sivistyneempi. Ja olen liki unelmatyössäni. :)
Juuri näitä vihaan asiakkaana ylikaiken! Haluaisin asioida rauhassa mutta siihen tunkee joku hienoperse joka luulee olevansa maailman napa. Pitää ottaa tavaksi alkaa itse huutaa sen toisen päälle että minullakin on oikeus siihen palveluun ja menköön kotiin opettelemaan kärsivällisyyttä. Noilla ihmisillä on vähemmän ihmisarvoa kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edes tältä palstalta koskaan lukenut lääkärien valittavan potilaiden hygieniasta tai juristien siitä, kuinka jotkut asiakkaat purkavat mielenterveysongelmansa käräjöintiin.
Noita ammatinedustajia sitoo vaitiolovelvolliuus. Jos selviää, kuka on laverrellut julkisesti, on aika lyhyt matka työttömyyteen.
Lääkäri saa ihan vapaasti julkisesti valittaa sitä, miten asiakkaat eivät pese jalkojaan tms. eikä kukaan vetoa vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen. Tai juristi saa sanoa ääneen, että asiakkaat eivät ymmärrä suomalaista lainsäädäntöä. Kunhan ei mainitse nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen ollut paikanpäällä tuollaisessa kyykytystilanteessa, niin se kyykyttäjä on saanut kyytiä ja kunnolla :)On se helvetti, ettei alkeellisimpia käytöstapoja osata ja kuvitellaan aasiakkana olevansa aina oikeassa!Jep, mun vahtivuorolla ei tuollaista pääse tapahtumaan.Huvittavaa muuten nähdä se kyykyttäjä tuossa tilanteessa, kun sille se laki luetaan. Ollaan kyllä niin nöyrää, että......Myyjähän on tuossa tilanteessa ollut, että WHAAAT??? asiakas ojenntaa toista ja on ollut kiitollinen saamastaan tuesta myöskin.
Huomattavasti tehokkaampaa on ottaa yhteyttä aluepäällikköön tms. ja esim. kuiten todistella asia. Minulle myytiin täydellä hinnalla alennuksessa oleva tuote (viallinen, siksi halpa) ja koska myyjä ei ottanut asiaan kantaa kertoessani sen ystävällisesti, niin otin yhteyttä "ylemmäs". Tuloksena oli kohtuullinen korvaus, jota kassa ei suostunut antamaan eli virhettään korjaamaan.
Siksi asiakkaan kannattaa olla kassalla muuta kuin ystävällinen. Sellaisia huijataan.Siis mitä?! :D Pidätkö asiakaspalvelijoita ihan idiootteina? Vaikka asiakas olisi miten ystävällinen, kyllä se virhe pitää korjata sitten vaikka jälkeen päin.
Ja miten kuvittelet, että myyjä hyötyy siitä, että myy tuotteen tahallaan väärällä hinnalla? Olen tätä kysynyt joskus ennenkin. Ei se myyjä niitä rahoja kuitenkaan itselleen saa, vaan kaikki lyödään koneeseen ja saat siitä kuitinkin todisteeksi. Se summa, mikä sinulla näkyy kuitissa, menee kaupan myyntiin, ei myyjän taskuun. Eli miksi kukaan jättäisi alen lyömättä tahallaan? Selittäkää nyt joku, kun ei aukea tämä logiikka.Näpäyttääkseen kuten ap? Jos myyjä päättää, että ei korjaa virhettä ja jos myyjä tekee erittäin selväksi, että se asiakkaan ostoaikeissa kassalle tuotu tuote ei ole alennusmyynnissä ja että itseasiassa asiakas selkeästi yrittää huijata vaihtamalla täysihintaiseen vaatteeseen toisen asun alennusmerkinnän, niin ei siinä asiakkaalla ole paljoa mahdollisuuksia sanoa vastaankaan. Kun on päätetty näpäyttää niin on päätetty näpäyttää. Kassakuitissa näkyy myyjän nimi, mutta harva asiakas on niin sitkeä, että ilmoittaa huijauksesta eteenpäin.
Jokaisen myyjän myynnit ynnätään ja niistä syntyy tausatiedot bonuksille. Jos onnistut myymään alevaatteita täydellä hinnalla, saat paremman palkan.
Tuon tasoinen harha vaatii jo lääkityksen. Ei myyjät harrasta näpäyttämistä, koska se voi viedä työpaikan.
Kuinka ap on näpäyttelyt? Tai ne muut myyjät? Aika pahalta vainoharhalta alkaa tämä näpäyttelyjankkaus vaikuttaa.
Ei kai muuta vaihtoehtoa voi ollakaan kuin että nuo myyjille ym. asiakaspalvelutyössä oleville räksyttelijät voivat pahoin itse, paskamainen luonne yhdistettynä huonoon itsetuntoon esimerkiksi. Tavallaan sitten säälittäviä ennemmin koska samaa sontaa suoltavat todennäköisesti lähiympäristössäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ap on näpäyttelyt? Tai ne muut myyjät? Aika pahalta vainoharhalta alkaa tämä näpäyttelyjankkaus vaikuttaa.
Ainut asiakaskohtaaminen josta ap tarkemmin kerto oli tuo jossa ale tuotetta ei ollut tullut. Ilmeisesti näpäyttämistä siis on se että asiakas huutaa päälle kun yrittää tarjota vastaavaa tuotetta samalla hinnalla.