Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen töissä Subwayssa, täällä voit kysyä mitä vaan työstäni :)

Vierailija
26.06.2017 |

Ihan aluksi, olen 18-vuotias, vietän välivuotta lukion jälkeen, työni on ihan mukavaa. En kerro tarkasti missä Subissa olen, mutta pääkaupunkiseudulla yhdessä onneksi ei liian vilkkaassa paikassa. Vastaan parhaani mukaan kysymyksiin :)

Kommentit (235)

Vierailija
181/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerros miten täydellinen asiakas käyttäytyy linjalla. Missä välissä sanoo mitäkin.

Kysytäänkö missään muussa maassa asiakaspalvelijalta ensimmäisenä, miten minä asiakkaana voin palvella häntä?

Vierailija
182/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, MIKSI tomaatteihin jätetään kannat. Ja suolakurkuissa myös? Hyi yök kun ne tulee suuhun :×

Meillä pitää nyppiä pois sellaiset :o Ehkä jossain toisessa subissa on eri käytäntö. Ap

Kyseessä on maailmanlaajuinen ketju. Miten voi olla eri käytäntöjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks heitätte lastenaterian (10cm) loppu leivän(5cm) roskiin? Onko american steakhouse tuplalihalla vaikein tehdä?

Vierailija
184/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, johtuen varmaan siitä että olen hyvä asiakas. Niinkuin täällä jo mainittiin että useimmiten ne huonon asiakaspalvelupalautteen antajat ovat itse niitä mulkkuja ja vaikeita.

Subwayssa olen törmännyt sellaiseen että tuotteista kysyttäessä ei osata vastata, ei osata suositella kastiketta subiin ja pöydälle tippuneet täytteet laitetaan takaisin leipään. Muuten ihan hyvää asiakaspalvelua.

Ei ole myyjän tehtävä ajatella mitä sinulle maistuisi, lue ne kastikkeet ja päättele itse mitä haluat, ensi kerralla kokeile jotain muuta tai ota vaikka 10 subia kaikki eri kastikkeella.

Olen käynyt ainakin kymmenessä eri subissa, viidessä eri maassa, ainoastaan yhdessä (joka sijaitsee Ranskassa) oli esillä joku lappu, jossa kerrottiin, mitä kastikkeita on tarjolla. Kun kysyy, tulee usein joko koko litania nopeasti, tai olan kohauttelua.

Mä siis tykkään subwaysta, mutta toi kastikeasia on kyllä ärsyttävä.

On kyllä ne kastikkeet listattu siihen suomessakin. Ainakin tuossa missä mä oon käynyt.

Vierailija
185/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steak&cheese ei nimestään huolimatta sisällä juustoa (ainakaan tällä reseptillä tuleva). Sisältää lihan lisäksi paprikaa ja olikohan siinä vielä sipuliakin.

Vierailija
186/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia steak&cheese-leivän kohdalla kysytään aina "otatko juustoa?", kun kyseessä on kuitenkin nimenomaan liha&juusto-leipä? Eikö sitten pitäis tulla tuplajuusto, jos kysytään vielä erikseen juustosta?

Lainaus unohtuikin edellisestä viestistä.

Vierailija
187/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

Maksaako Sub tai ravintola työntekijän tarvitseman koulutuksen?

Mikä tuossa tessissä nyt on vaikeaa? Se on ihan näppärä vastaus, kun millään ei voi luetella kaikkia mahdollisia kokemus- ja vuorolisiä. En minäkään sentilleen muista tämänhetkistä tuntipalkkaani ja tunnit ja vuorot vaihtelevat paljon, joten jos minulta kysyttäisiin paljonko tienaan, olisi todella hankala sanoa täsmällistä tunti- tai kuukausipalkkaa.

Aika hyvän vastauksen tuolla ex-subilainen jo antoikin.

Mutta luulisi että sinun olisi helpompi katsoa vaikka viimeisintä palkkalaskelmaasi ja kertoa se summa täällä kun jonkun lähteä tutustumaan ravintola-alan työehtosopimukseen ja sen jälkeen selvittelemään minkä verran keskimäärin ilta- sun muita lisiä maksetaan.

Jos minä kysyn paljonko saat palkkaa niin kyllä silloin haluan tietää paljonko saat palkkaa enkä sitä mikä on jonkun alan työehtosopimus. Jos häveliäisyyssyistä ei halua palkkaansa kertoa niin se on ok, mutta ei sitten pidä myöskään tulla tänne sanomaan että vastaa kysymyksiin.

Ravintola-alan TES mukainen palkka. Hieno vastaus, eikös siellä oo keittiöapulaiset ja kokit ja muut eri tuntipalkalla. Eli onko sandwich artist niinku keittiöapulainen, siis siinä TES palkkataulukossa?

Vierailija
188/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

Maksaako Sub tai ravintola työntekijän tarvitseman koulutuksen?

Mikä tuossa tessissä nyt on vaikeaa? Se on ihan näppärä vastaus, kun millään ei voi luetella kaikkia mahdollisia kokemus- ja vuorolisiä. En minäkään sentilleen muista tämänhetkistä tuntipalkkaani ja tunnit ja vuorot vaihtelevat paljon, joten jos minulta kysyttäisiin paljonko tienaan, olisi todella hankala sanoa täsmällistä tunti- tai kuukausipalkkaa.

Aika hyvän vastauksen tuolla ex-subilainen jo antoikin.

Mutta luulisi että sinun olisi helpompi katsoa vaikka viimeisintä palkkalaskelmaasi ja kertoa se summa täällä kun jonkun lähteä tutustumaan ravintola-alan työehtosopimukseen ja sen jälkeen selvittelemään minkä verran keskimäärin ilta- sun muita lisiä maksetaan.

Jos minä kysyn paljonko saat palkkaa niin kyllä silloin haluan tietää paljonko saat palkkaa enkä sitä mikä on jonkun alan työehtosopimus. Jos häveliäisyyssyistä ei halua palkkaansa kertoa niin se on ok, mutta ei sitten pidä myöskään tulla tänne sanomaan että vastaa kysymyksiin.

Ihan pakosti oppii muistamaan kuinka paljon palkkaa saa tunnilta, kun vähintään kerran kuussa, monissa paikoissa kahdesti kuussa, saa palkkalaskelman.

Vierailija
189/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jayna kirjoitti:

No siksi kai AP sanoo että "ravintola-alan TESin mukainen", koska työehtosopimuksissa se palkka tunnissa riippuu monesta eri asiasta. Esimerkiksi kokemusvuosista tai siitä mihin palkkaryhmään kyseinen tehtävä kuuluu. 1v. alalla ollut saa pienempää tuntipalkkaa kun 3v. tai 5v. alalla ollut. Näissä on TES kohtaisia eroja. 

Jos haluat tietää mitä AP tienaa, niin kysy että paljonko sinä tienaat, mikä on sinun tuntipalkkasi, äläkä kysy yleisesti paljonko siellä tienaa, mikä on palkka, jos et ole asiasta kiinnostunut.

Pientä pilkunviilausta ;)

No se on juuri näin. Koska muuttujia on niin paljon, vastaus "tessin mukainen" ei kerro yhtään mitään. Ap olisi voinut vastata vaikka "minä saan keskimäärin xxxx €/kk, palkka määräytyy tehtyjen tuntien, työehtosopimuksen ja lisien perusteella."

190/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka tosiaan just sen mitä se työehtosopimus määrittää, mutta se oikeesti vaihtelee todella paljon kuukausittain riippuen paljonko on painanut iltaa, viikonloppuja ja pyhiä sekä siitä, missä ravintolassa työskentelee ja paljonko saa tunteja. Omassa ravintolassani kauppakeskuksen aukiolot määrittää sen verran että meillä viisipäiväisenkin tunnit jää auttamatta alle 30/vko, mutta itseä se ei tällä hetkellä haittaa.

En muista oliko missä maissa jo käytössä, mutta uuden konseptin ravintoloissa on sellaiset tilaustabletit, missä itse näpytellään tilaus ja numerolla saa noutaa kun se on valmis, eli helpotusta tulossa. Olisi meinaan oikeasti työntekijällekin mukavampaa sillä välillä on fyysinen mahdottomuus kuulla mitä tiskin lasin toisella puolella joku kuiskaa ja siinä joutuu sitten varmistelemaan.. 8)

Ja jos joku nyt kokee sen leivän tilaamisen niin vaikeana, niin senkun sanotte, että kumman kokoisen leivän haluatte, onko se mieluiten vaikka kanaa, lihaa tai kalaa ja onko jotain mitä ehdottomasti ette sinne halua (vaikka allerginen tomaatille) ja anna artistin hoitaa loput. Mulle riittää jos asiakas sanoo että haluaa kokonaisen leivän ja että saan vapaat kädet, varmistan siinä vaan yleensä vielä ne allergiat, ettei vaan joudu muuta sinne. Kyllä siinä sitten ihan mielellään teen jonkun omaan makuun maistuvan leivän. Rohkeesti vaan. :)

Ja kyllä sitä on kaikkia kastikkeita muutamaan otteeseen tungettu sinne leivän väliin ja toki itsekin tarvi testata joskus, omaan makuun ei häävi ollut kun maistui vain kastikesekamelskalta..

Vaikeimpia leipiä tehdä on varmaankin sellaiset, minne tulee TO-DEL-LA paljon täytteitä, vaikka triplaliha ja kaikki kasvikset on jo melko haastava käännettävä.

Ja mitä allergeeneihin tulee, meillä ainakin on linjastoa ennen seinällä taulukko, mistä näkee raaka-aineiden allergeenit ja kysyttäessä aina tarkistan ellei ole itsellä varmaa tietoa. Monelle tulee yllätyksenä esimerkiksi että Teriyaki-kastikkeessa on gluteenia, ainakin ollut, ja makeasipuli-kastike sisälsi muistaakseni maitoa mutta se taidettiin jo karsia pois eli ainoastaan valkosipulikastikkeessa ja Southwestissa on laktoosittoman merkintä. Ja se helpottaa kummasti jos kertoo allergioista tai ruokarajoitteistaan, niin osaa vaikka leivän paahtumisen aikana hakea kala- tai tomaattiallergikolle puhtaan halkaisupuukon yms. Itse ruokarajoitteisena ymmärrän hyvin jos joidenkin ainesten ei halua/saa koskea leipää. :)

P.S. Sama allergeenitaulukko löytyy myös osoitteesta http://www.subway.fi/pdf/allergeenitaulukko.pdf

Vierailija
191/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kysyä mitään.

Vierailija
192/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä työnantajasi olisi tästä ketjusta? Onko teillä vaitioovelvollisuus?

Olisin itse kysynyt ihan samaa. Yleensä työntekijä ei saa kertoa työpaikastaan julkisesti asioita periaatteella "kysy mitä vaan".

Tai sit ap on vaan henkilö joka esittää subwayn työntekijää, muutama vastaus kun vähän viittaisi siihen suuntaan.

Tämähän vois olla vaikka joku Subwayn viestintäpuolen some-työntekijä. Ilmaista mainosta ainakin.

Vierailija
193/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette vaadi parempia hanskoja? Ainakin täällä Oulussa käytössä "mikkihiirihanskat" joilla näyttää olevan hankala työskennellä. Sääliksi käy. Vaatikaa parempaa.

Kaikissa subeissa on varmaan samanlaiset vähän turhan suuret hanskat, toimitetaan rasioissa joissa lukee Subway. Mun mielestä ne on ihan ookoot työskentelyyn, toki pienemmät ois helpommat mutta myös kalliimmat.

Ap

Täh? Eikö teillä ole muka eri kokoisia hanskoja? Siis ihan kaikissa työpaikoissahan jossa hanskoja käytetään, on eri kokoja. Vilkaseppa hanskalaatikon kylkeen, siinä se kirjain kertoo koon. Tai on kyllä uskomaonta jos ei oo kun yhden kokoisia!!

Jos kaupasta ostaa vaikka Vileda hanskoja 10 kpl laatikon, niin pienet maksaa kyllä saman verran kuin isommatkin. Ostettiin noita kahta kokoa silloin kun isä oli kotihoidossa. Outoa jos pienet maksaa enemmän. Suurissa erissä nuo ei edes varmaan paljon maksa, kun tuokin laatikko maksaa jotain pari euroa. 

Vierailija
194/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa vastauksia, kun kysytäön onko teillä yli 40-vuotiasta töissä ja voisiko/kehtaisiko vajaa 40-vuotias mennä sinne töihin?

Vierailija
195/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, johtuen varmaan siitä että olen hyvä asiakas. Niinkuin täällä jo mainittiin että useimmiten ne huonon asiakaspalvelupalautteen antajat ovat itse niitä mulkkuja ja vaikeita.

Subwayssa olen törmännyt sellaiseen että tuotteista kysyttäessä ei osata vastata, ei osata suositella kastiketta subiin ja pöydälle tippuneet täytteet laitetaan takaisin leipään. Muuten ihan hyvää asiakaspalvelua.

Ei ole myyjän tehtävä ajatella mitä sinulle maistuisi, lue ne kastikkeet ja päättele itse mitä haluat, ensi kerralla kokeile jotain muuta tai ota vaikka 10 subia kaikki eri kastikkeella.

Sandwhich artistin ammattitaitoon kuuluu osata suositella jokaiseen subiin suositellut kastikevaihtoehdot. Jokaiselle subille on omat kokeillut ja tarkkaan mietityt kastikevaihtoehdot ja niitä ei ole esillä koska se kuuluu työntekijän tehtäviin kertoa subiin sopivin kastike.

Sandwhich artistin ammattitaitoon.... kuolen nauruun :D Meinaatko, että kyseessä on erillinen ammattiryhmä mihin oikein koulutetaan väkeä? Subin väki ei todellakaan ole mitään tarjoilijoita eikä kokkeja joiden tarvisi tietää makuasioista yhtään sen enempää. 

Voin siis halutessani hypätä tiskin taakse ja tehdä leivän itse kun itse parhaiten tiedän millaisen leivän haluan eivätkä sandwhich artistit ole koulutettuja ravintola-alan ammattilaisia?

No eivät varmana ole koulutetteja ravintola-alan ammattilaisia, vaan nuoria opiskelijoita suurinosa jotka subi itse perehdyttää työhön. Mitään ravintola-alan koulutusta heiltä ei vaadita. Korkeintaan hygieniapassi. Tuo titteli on vain subin oma markkinointikikka, joka on keksitty ylläpitämään subin brändiä. 

Sitä paitsi en ymmärrä nyt tätä kohkausta kastikkeista. Siellä subissa on tiskin lasissa kiinni laput mitä kastikkeita on ja mitkä sopivat mihinkäkin. Kun ottaa silmän käteen niin näkee hieman enemmän.

Kastikkeet on lueteltu mutta ei subissa ole mitään listaa mikä kastike sopii minkäkin leivän kanssa. Sinun kannattaisi ottaa sulmä käteen ja katsoa vähän tarkemmin.

Vierailija
196/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette vaadi parempia hanskoja? Ainakin täällä Oulussa käytössä "mikkihiirihanskat" joilla näyttää olevan hankala työskennellä. Sääliksi käy. Vaatikaa parempaa.

Kaikissa subeissa on varmaan samanlaiset vähän turhan suuret hanskat, toimitetaan rasioissa joissa lukee Subway. Mun mielestä ne on ihan ookoot työskentelyyn, toki pienemmät ois helpommat mutta myös kalliimmat.

Ap

Täh? Eikö teillä ole muka eri kokoisia hanskoja? Siis ihan kaikissa työpaikoissahan jossa hanskoja käytetään, on eri kokoja. Vilkaseppa hanskalaatikon kylkeen, siinä se kirjain kertoo koon. Tai on kyllä uskomaonta jos ei oo kun yhden kokoisia!!

En ole subissa töissä, mutta pikaruokalassa kuitenkin. Meille tilataan jostain syystä vain l-kokoidia hanskoja.

Vierailija
197/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä työnantajasi olisi tästä ketjusta? Onko teillä vaitioovelvollisuus?

Olisin itse kysynyt ihan samaa. Yleensä työntekijä ei saa kertoa työpaikastaan julkisesti asioita periaatteella "kysy mitä vaan".

Tai sit ap on vaan henkilö joka esittää subwayn työntekijää, muutama vastaus kun vähän viittaisi siihen suuntaan.

Tämähän vois olla vaikka joku Subwayn viestintäpuolen some-työntekijä. Ilmaista mainosta ainakin.

Ap, tässä kysymys: oletko oikeasti Subin some-työntekijä?

Vierailija
198/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin leivän ja työntekijä alkoi laittamaan täytteitä. Hetken päästä keskeytti ja alkoi lappaamaan täytteitä toiselle asiakkaalle.

Miksi?

199/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin leivän ja työntekijä alkoi laittamaan täytteitä. Hetken päästä keskeytti ja alkoi lappaamaan täytteitä toiselle asiakkaalle.

Miksi?

En oo itse työntekijä subissa, mutta mielestäni tuo tapa on nopeempaa? Että ne tekevät kaksi kerrallaan kuin että yhdelle asiakkaalle subin valmiiksi ja sitten rumba uudestaan. Jos oon jonossa niin usein kysytään jo jonossa seuraavalta, että mitä hänelle tulee ja tehdään se siinä samaan aikaan.

Vierailija
200/235 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks heitätte lastenaterian (10cm) loppu leivän(5cm) roskiin? Onko american steakhouse tuplalihalla vaikein tehdä?

-Koska tälle 5cm ei ole mitään käyttöä.. Kun on ollut Subissa töissä kauemmin, ei oikeastaan minkään leivän teko oo vaikeaa, mutta kieltämättä tuo mainitsemasi yhdistelmä on aika inhottavaa tehdä, kun tuntuu ettei leipään mahdu lihan jälkeen oikein mitään muuta. Ja voin kuvitella kuinka vaikeaa ja sotkuista tuollaisen leivän syöminen on.

Miksi ei saa vastauksia, kun kysytäön onko teillä yli 40-vuotiasta töissä ja voisiko/kehtaisiko vajaa 40-vuotias mennä sinne töihin?

-Aikanaan meidän subissa vanhin rivityöntekijä taisi olla 25-vuotias. Vastaava myyjä olikin sitten lähemmän 30v ja itse yrittäjä oli sen 40v. Ja eikai mitään ikämääritelmiä ole, että minkä ikäinen voi mennä töihin mihinkin. Voisin kuvitella, että yrittäjät ainakin innostuisivat kun töihin hakisi vähän vanhempaa ikäluokkaa.

Miksi?

-Meidän Subissa (ilmeisesti monessa muussakin subissa myös) ihan yleinen käytäntö on, että tehdään useampia tilausksia samaan aikaan. Se vain on nopeampaa tehdä monta, kuin että yksi subi kerrallaan vetää linjaston läpi.. Joissakin subeissahan tehdään niin, että yksi työntekijä seisoo vain yhdessä kohtaa niin että: yksi ottaa leipä ja täyte tilauksen, toinen laittaa kasvikset ja kastikkeen ja kolmas laskuttaa..

T.Ex-subilainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän