Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen töissä Subwayssa, täällä voit kysyä mitä vaan työstäni :)

Vierailija
26.06.2017 |

Ihan aluksi, olen 18-vuotias, vietän välivuotta lukion jälkeen, työni on ihan mukavaa. En kerro tarkasti missä Subissa olen, mutta pääkaupunkiseudulla yhdessä onneksi ei liian vilkkaassa paikassa. Vastaan parhaani mukaan kysymyksiin :)

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten jotkut kokevat sen tilaamisen vaikeaksi ja jättävät siksi menemättä... jos olet vähän pihalla  niin sanot että olet vähän pihalla, kyllä mun mielestä siellä on aina ollut tosi mukavia ihmisiä tiskin takana neuvomassa. Vastaat kysymyksiin vaihe vaiheelta, siinä se. :) Oma tilaukseni menee aina suurin piirtein näin:

1. Moi! Ottaisin puolikkaan hunaja-kaura -leivän vegepihvillä, kiitos

2. Kaikkia kasviksia saa laittaa paitsi jalapenoa

3. Kastikkeeksi hunajasinappi ja kevytmajoneesi, lisäksi vähän oliiviöljyä ja pippuria

4. Tulee mukaan

5. Kiitos, moimoi! :)

En minä pihalla ole, onhan ne ainekset siinä näytillä ja loput lukee lapuissa.

Se tilanne stressaa. En minä siellä Mäkkärissäkään halua tulla keittiön puolelle latomaan, että haluan tätä ja tuota perunalaatua ja ne pitää paistaa tässä öljyssä ja mausteeksi kiitos valkopippuria ja korianteria, hamppariin kaikki mausteet paitsi kevyt-chilimajoneesi ja rosmariini...

Helpompaa tehdä itse se leipä kun meluisassa pikaruokalafkassa huudella ihmispaljouden keskellä tiskin yli jotain vaatimuksia, joilla ei itselle ole edes väliä.

Miksi et osta patonkiasi kaupasta? Siellä on valmiita eikä tarvitse edes muutamaa sanaa sanoa.

Miksi teet patongin tilauksesta itsellesi noin ison ongelman? Rauhassa menet vain tiskille ja vastaat mitä kysytään, mikään kiire ei ole.

Vierailija
162/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten jotkut kokevat sen tilaamisen vaikeaksi ja jättävät siksi menemättä... jos olet vähän pihalla  niin sanot että olet vähän pihalla, kyllä mun mielestä siellä on aina ollut tosi mukavia ihmisiä tiskin takana neuvomassa. Vastaat kysymyksiin vaihe vaiheelta, siinä se. :) Oma tilaukseni menee aina suurin piirtein näin:

3. Kastikkeeksi hunajasinappi ja kevytmajoneesi, lisäksi vähän oliiviöljyä ja pippuria

4. Tulee mukaan

Se tilanne stressaa. En minä siellä Mäkkärissäkään halua tulla keittiön puolelle latomaan, että haluan tätä ja tuota perunalaatua ja ne pitää paistaa tässä öljyssä ja mausteeksi kiitos valkopippuria ja korianteria, hamppariin kaikki mausteet paitsi kevyt-chilimajoneesi ja rosmariini...

Helpompaa tehdä itse se leipä kun meluisassa pikaruokalafkassa huudella ihmispaljouden keskellä tiskin yli jotain vaatimuksia, joilla ei itselle ole edes väliä.

Yhtä laillahan Mäkkärissäkin kysellään, millä juomalla, haluatko eurolla isomman juoman ja ranskikset, haluatko jotain dippiä, tuleeko mukaan vai syötkö paikan päällä, jne. Määrällisesti asioinnin aikana lähes yhtä paljon kysymyksiä kuin Subillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaan useamman subin kerralla, onko sinulle kätevämpää, että teet yhden leivän valmiiksi ja sitten aloitat seuraavan kokonaan alusta? Vai sanonko samalla kertaa kaikki leivät ja pituudet ja paahtamiset, sitten luettelen kustakin leivästä mitä täytteet, ja lopuksi kerralla kaikista mitkä kastikkeet?

Vierailija
164/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, johtuen varmaan siitä että olen hyvä asiakas. Niinkuin täällä jo mainittiin että useimmiten ne huonon asiakaspalvelupalautteen antajat ovat itse niitä mulkkuja ja vaikeita.

Subwayssa olen törmännyt sellaiseen että tuotteista kysyttäessä ei osata vastata, ei osata suositella kastiketta subiin ja pöydälle tippuneet täytteet laitetaan takaisin leipään. Muuten ihan hyvää asiakaspalvelua.

Ei ole myyjän tehtävä ajatella mitä sinulle maistuisi, lue ne kastikkeet ja päättele itse mitä haluat, ensi kerralla kokeile jotain muuta tai ota vaikka 10 subia kaikki eri kastikkeella.

Olen käynyt ainakin kymmenessä eri subissa, viidessä eri maassa, ainoastaan yhdessä (joka sijaitsee Ranskassa) oli esillä joku lappu, jossa kerrottiin, mitä kastikkeita on tarjolla. Kun kysyy, tulee usein joko koko litania nopeasti, tai olan kohauttelua.

Mä siis tykkään subwaysta, mutta toi kastikeasia on kyllä ärsyttävä.

Minä en ole käynyt kuin pari kertaa Subwayssa ja nekin Suomessa, mutta kyllä minä muistaakseni olen nähnyt ne kastikevaihtoehdot jossain lapussa tai tarrassa.

Kastikevaihtoehdot on lueteltu mutta lisäksi jokaiseen subiin on suositeltu tiettyä kastiketta joka työntekijän tulisi kertoa asiakkaalle tätä kysyttäessä. Tonnikalaan ei esimerkiksi varmaankaan sopisi tulinen kastike kovin hyvin.

Miksi ei sopisi? 

Vierailija
165/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee oikeastaan väärä paikka kysyä miksi valmiiksi kehitellyn leivän saaminen niin halutessaan on pohjimmiltaan niin vaikeaa, kun sitä eivät selvästikään kokeneetkaan leipäartistit tiedä. Pitäisi kysyä joltain ketjun riittävän korkealta johtajalta, joka voisi valottaa mikä bisneslogiikka siinä on heille, kun asia ei muuten aukene.

Jos muutamallla sanalla saisi tuoreista semi-laadukkaista aineksista kasatun leivän, jossa lihat, kasvikset ja kastikkeet muodostavat jonkun klassisen yhdistelmän pienellä omalla tulkinnalla, niin tästäkin ketjusta löytyisi lisää asiakaskuntaa, ja jonokin liikkuisi niiden edestä, jotka haluavat valita täytteensä itse.

Valmiiksi kasattuja leipiä saat joka ikisestä ruokakaupasta, kahvilasta ja huoltoasemalta. Miksi et osta niitä sieltä, vaan haluaisit väkisin ostaa sellaisen Subwaylta, jonka konseptiin kuuluu nimenomaan se, että asiakas saa ihan itse valita täytetyn leipänsä jokaikisen osasen?

Vierailija
166/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tilaatte tavaranne?

Vierailija
167/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Tulee mukaan

Aa... no sitten kannattaa tosiaan tehdä itse se leipä, tuleehan se edullisemmaksikin. Mutta turha se on mielestäni syyttää pikaruokalan käytäntöjä kun siellä ei ole kuitenkaan pakko käydä, konseptiin nyt kuuluu tuo valitse-kaikki-itse. Ymmärrän toki jos olet sosiaalisesti ahdistunut ja tuollainen tilaustilanne jännittää, siinäkin voi kehittyä kun uskaltaa vain käydä - mulla oli teininä samaa, piti olla kaveri mukana tilaamassa puolestani... nyt olen aikuisena rohkaistunut näissä asioissa. Eihän tiskin yli tarvitse huutaa, puhut normaalilla äänellä niin että tilaus ymmärretään. Kannattaa muistaa että ne kaikki muut asiakkaat ja asiakaspalveijat ovat vain ihmisiä, eivät he huomaa epävarmuuttasi. Tsemppii. :)

Vierailija
168/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konsepti on epäselvä. Haluan vain tilata valmiin leivän, en luetella erikseen jokaista paprikaa ja tomaattia. Voiko näin tehdä? Miksi silti pitää erikseen kertoa kaikki?

T. Urpo

Ei siitä tarvitse tehdä kovinkaan vaikeaa, oletuksena kyselevät kaiken läpi tekemättä valmiita leipiä koska se nimenomaan taitaa kuulua konseptiin että sen leivän saa koosta ihan joka osaltaan niinkuin tahtoo.

Eli itsehän helpotan omaa ja heidän elämäänsä niin että tilaan vaikka näin että "Kana-teriyaki kokonaiseen paahdettuun oregano-leipään.. kaikki kasvikset, kaikki mausteet ja tavallinen juusto.. kastikkeeks jotain mikä siihen sopii"

Myönnän että yhä tuossa joutuu aika pitkän lauseen lausua tilatessa sen sijaan että vois sanoa että "13", jos vaikka ois numeroituna kaikki vaihtoehdot heidän puolestaan valmiiks valikoituina joka yksityiskohtaa myöten..

Vierailija
169/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi kai AP sanoo että "ravintola-alan TESin mukainen", koska työehtosopimuksissa se palkka tunnissa riippuu monesta eri asiasta. Esimerkiksi kokemusvuosista tai siitä mihin palkkaryhmään kyseinen tehtävä kuuluu. 1v. alalla ollut saa pienempää tuntipalkkaa kun 3v. tai 5v. alalla ollut. Näissä on TES kohtaisia eroja. 

Jos haluat tietää mitä AP tienaa, niin kysy että paljonko sinä tienaat, mikä on sinun tuntipalkkasi, äläkä kysy yleisesti paljonko siellä tienaa, mikä on palkka, jos et ole asiasta kiinnostunut.

Pientä pilkunviilausta ;)

Vierailija
170/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te keille on ylivoimaista valita itse leipä, täyte, kasvikset ja kastike, mulla on ratkaisu: älkää käykö Subissa.

Vierailija
171/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.

Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

Maksaako Sub tai ravintola työntekijän tarvitseman koulutuksen?

Tuo tessinmukainen-läpätys on Yhdysvalloista rantautunut tapa. Palkka-asiat on hys-hys eikä niistä saa kertoa kellekään. Varsinkin työnantaja hyötyy tuosta tabusta, eipähän työntekijät ärähdä kun eivät saa ikinä tietää miten eriarvoisia ovat palkkalaskelmassa, vaikka taitotaso olisi sama, ja että viereisessä yrityksessä maksetaan paljon paremmin.

No voi nyt taivas... ei ne palkka-asiat oo mitään hys-hys, ei tarvitse olla kummonenkaan ruudinkeksijä kun googlettaa ravintola-alan TES ja palkkataulukko niin siellä ne palkat on sievässä rivissä. Tuntipalkka, joka työntekijälle maksetaan kun riippuu niin eri asioista, esim. alan kokemusvuosista ja siitä, mihin palkkataulukkoon työtehtävä liittyy. Jos haluat tietää paljonko AP saa palkkaa tunnissa, kysy sitten sitä... tässä kysyttiin paljonko työntekijöille maksetaan niin siihen ei ole yhtä oikeaa vastausta... ja taulukoiden mukaiset palkat ei perustu pärstäkertoimeen vaan ovat samat kaikille, joten mitään eriarvoistumista ei tapahdu, päin vastoin.

Vierailija
172/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko joku kysyi tätä: onko Subin kanan alkuperämaa Thaimaa?

Vierailija
173/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.

Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

Juu

- Palkka ensimmäiset 6kk harjoittelijan palkka eli 8,11e/h. Tuon jälkeen nousee 10,14e/h.

- Tunteja tuli meillä sen verran mitä ehti tehdä, useimmat oli opiskelijoita joten aika perus joku +-20h/viikko.

- Ovat yrittäjävetoisia. En tiedä yleisyydestä, näitäkin kuitenkin on.

- Ei ole erillistä koulutusta (ainakaan meillä ollut), vaan työhön opeteltiin kokeneempien työntekijöiden avulla työn lomassa. Palkkaa sai näistä vuoroista normaalisti.

t. entinen subin työntekijä

AP:lle kysymys: Oletko tyytyväinen yrittäjän toimintaan subissasi?

Oho, onpa huono palkka. Minä saan siivotessa yli 12 euroa tunnilta, ja pidin sitä huonona.

Vierailija
174/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä töissä ketään yli 40 vuotiasta?

Vierailija
175/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.Ap

Mikä tuossa tessissä nyt on vaikeaa? Se on ihan näppärä vastaus, kun millään ei voi luetella kaikkia mahdollisia kokemus- ja vuorolisiä. En minäkään sentilleen muista tämänhetkistä tuntipalkkaani ja tunnit ja vuorot vaihtelevat paljon, joten jos minulta kysyttäisiin paljonko tienaan, olisi todella hankala sanoa täsmällistä tunti- tai kuukausipalkkaa.

Aika hyvän vastauksen tuolla ex-subilainen jo antoikin.

Mutta luulisi että sinun olisi helpompi katsoa vaikka viimeisintä palkkalaskelmaasi ja kertoa se summa täällä kun jonkun lähteä tutustumaan ravintola-alan työehtosopimukseen ja sen jälkeen selvittelemään minkä verran keskimäärin ilta- sun muita lisiä maksetaan.

Jos minä kysyn paljonko saat palkkaa niin kyllä silloin haluan tietää paljonko saat palkkaa enkä sitä mikä on jonkun alan työehtosopimus. Jos häveliäisyyssyistä ei halua palkkaansa kertoa niin se on ok, mutta ei sitten pidä myöskään tulla tänne sanomaan että vastaa kysymyksiin.

Vierailija
176/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette vaadi parempia hanskoja? Ainakin täällä Oulussa käytössä "mikkihiirihanskat" joilla näyttää olevan hankala työskennellä. Sääliksi käy. Vaatikaa parempaa.

Kaikissa subeissa on varmaan samanlaiset vähän turhan suuret hanskat, toimitetaan rasioissa joissa lukee Subway. Mun mielestä ne on ihan ookoot työskentelyyn, toki pienemmät ois helpommat mutta myös kalliimmat.

Ap

Täh? Eikö teillä ole muka eri kokoisia hanskoja? Siis ihan kaikissa työpaikoissahan jossa hanskoja käytetään, on eri kokoja. Vilkaseppa hanskalaatikon kylkeen, siinä se kirjain kertoo koon. Tai on kyllä uskomaonta jos ei oo kun yhden kokoisia!!

Vierailija
177/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi subista ei saa ostettua kanatäytteisiä patonkeja kylmänä? Myyjä vain jankkasi, että jos et ota paahdettuna, niin sitten hän lämmittää täytteen mikrossa. Hän kertoi tämän olevan ketjun ohjeistus ja kylmänä myytävä patonki on kuulemma terveysriski.

Tuohan on ihan nurinkurista.

Vierailija
178/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi subista ei saa ostettua kanatäytteisiä patonkeja kylmänä? Myyjä vain jankkasi, että jos et ota paahdettuna, niin sitten hän lämmittää täytteen mikrossa. Hän kertoi tämän olevan ketjun ohjeistus ja kylmänä myytävä patonki on kuulemma terveysriski.

Tuohan on ihan nurinkurista.

Vierailija
179/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, kiva kun vastailet täällä kysymyksiin!

Mikä on selkein ja nopein tapa tilata kasviksista kaikki paitsi sipuli, oliivi ja jalopeno?

Vierailija
180/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä työnantajasi olisi tästä ketjusta? Onko teillä vaitioovelvollisuus?

Olisin itse kysynyt ihan samaa. Yleensä työntekijä ei saa kertoa työpaikastaan julkisesti asioita periaatteella "kysy mitä vaan".

Tai sit ap on vaan henkilö joka esittää subwayn työntekijää, muutama vastaus kun vähän viittaisi siihen suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän