Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen töissä Subwayssa, täällä voit kysyä mitä vaan työstäni :)

Vierailija
26.06.2017 |

Ihan aluksi, olen 18-vuotias, vietän välivuotta lukion jälkeen, työni on ihan mukavaa. En kerro tarkasti missä Subissa olen, mutta pääkaupunkiseudulla yhdessä onneksi ei liian vilkkaassa paikassa. Vastaan parhaani mukaan kysymyksiin :)

Kommentit (235)

Vierailija
121/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on ravintola-alan tessin mukainen.

Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

Maksaako Sub tai ravintola työntekijän tarvitseman koulutuksen?

Tuo tessinmukainen-läpätys on Yhdysvalloista rantautunut tapa. Palkka-asiat on hys-hys eikä niistä saa kertoa kellekään. Varsinkin työnantaja hyötyy tuosta tabusta, eipähän työntekijät ärähdä kun eivät saa ikinä tietää miten eriarvoisia ovat palkkalaskelmassa, vaikka taitotaso olisi sama, ja että viereisessä yrityksessä maksetaan paljon paremmin.

Vierailija
122/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä työnantajasi olisi tästä ketjusta? Onko teillä vaitioovelvollisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiks ne kaikki ainesosat ole ulkomailta :(

Taidankin jättää Subit jatkossa väliin. En ole pitkään aikaan katsonut mistä tuovat raaka-aineensa, mutta koska mitään ei kerrota, niin jää kyllä subit tilaamatta. 

Huvittavaa, että sivuilla kerrotaan hienosti vastuullisuudesta ja luontoarvoista, mutta kuitenkin lihat rahdataan ilmeisesti ihan muilta mantereilta.

Vierailija
124/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee oikeastaan väärä paikka kysyä miksi valmiiksi kehitellyn leivän saaminen niin halutessaan on pohjimmiltaan niin vaikeaa, kun sitä eivät selvästikään kokeneetkaan leipäartistit tiedä. Pitäisi kysyä joltain ketjun riittävän korkealta johtajalta, joka voisi valottaa mikä bisneslogiikka siinä on heille, kun asia ei muuten aukene.

Jos muutamallla sanalla saisi tuoreista semi-laadukkaista aineksista kasatun leivän, jossa lihat, kasvikset ja kastikkeet muodostavat jonkun klassisen yhdistelmän pienellä omalla tulkinnalla, niin tästäkin ketjusta löytyisi lisää asiakaskuntaa, ja jonokin liikkuisi niiden edestä, jotka haluavat valita täytteensä itse.

Vierailija
125/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä vauvalla sallitaan tällainen piilomainonta?

Vierailija
126/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia niitä servettejä pitää pihdata? Subissa ei yleensä saa itse ottaa papereita, ja kassalta antavat oletuksena yhden servetin/asiakas, ellei erikseen pyydä lisää. Subi on muutenkin ihan super sottaavaa ruokaa..

Vierailija
127/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, johtuen varmaan siitä että olen hyvä asiakas. Niinkuin täällä jo mainittiin että useimmiten ne huonon asiakaspalvelupalautteen antajat ovat itse niitä mulkkuja ja vaikeita.

Subwayssa olen törmännyt sellaiseen että tuotteista kysyttäessä ei osata vastata, ei osata suositella kastiketta subiin ja pöydälle tippuneet täytteet laitetaan takaisin leipään. Muuten ihan hyvää asiakaspalvelua.

Ei ole myyjän tehtävä ajatella mitä sinulle maistuisi, lue ne kastikkeet ja päättele itse mitä haluat, ensi kerralla kokeile jotain muuta tai ota vaikka 10 subia kaikki eri kastikkeella.

Vierailija
128/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee oikeastaan väärä paikka kysyä miksi valmiiksi kehitellyn leivän saaminen niin halutessaan on pohjimmiltaan niin vaikeaa, kun sitä eivät selvästikään kokeneetkaan leipäartistit tiedä. Pitäisi kysyä joltain ketjun riittävän korkealta johtajalta, joka voisi valottaa mikä bisneslogiikka siinä on heille, kun asia ei muuten aukene.

Jos muutamallla sanalla saisi tuoreista semi-laadukkaista aineksista kasatun leivän, jossa lihat, kasvikset ja kastikkeet muodostavat jonkun klassisen yhdistelmän pienellä omalla tulkinnalla, niin tästäkin ketjusta löytyisi lisää asiakaskuntaa, ja jonokin liikkuisi niiden edestä, jotka haluavat valita täytteensä itse.

En oikein ymmärrä näitä antakaa minulle valmis leipä- vaatimuksia. Koko firman konsepti perustuu siihen, että asiakas valitsee itse täytteensä. Sama kuin menisi mäkkärille ehdottelemaan valkoisia pöytäliinoja ja pöytiin tarjoilua.

Vierailija
129/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidankin jättää Subit jatkossa väliin. En ole pitkään aikaan katsonut mistä tuovat raaka-aineensa, mutta koska mitään ei kerrota, niin jää kyllä subit tilaamatta. 

Huvittavaa, että sivuilla kerrotaan hienosti vastuullisuudesta ja luontoarvoista, mutta kuitenkin lihat rahdataan ilmeisesti ihan muilta mantereilta.

No voi voi sentään. En tajua kaltaisiasi ihmisiä. Menet asioimaan jättimäisen maailmanlaajuisen pikaruokaravintolan toimipisteeseen ja odotat kaikkien raaka-aineiden olevan suomalaisia? Ei se näiden yritysten kohdalla niin toimi, että kaikissa maissa Subien väliin laitetaan vain paikallisesti tuotettuja liha- ja kasvisraaka-aineita. 

Vierailija
130/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä on kummallinen (mutta aika yleinen) vastaus. Jos sinulta kysytään tiskillä että mitä siinä päivän subissa on niin vastaatko siihenkin että "sisältö on päivän subin mukainen"?

Jos kysytään että paljonko Subin työntekijä saa palkkaa niin ei kysytä mikä on ravintola-alan tes tms vaan montako euroa työnantaja maksaa työtunnista.

Paljonko tunteja / palkkaa keskimäärin tulee kuussa (ei tessejä vaan euroja)? Ovatko ravintolat yrittäjävetoisia ja jos ovat niin onko yleistä että yhdellä ravintoloitisijalla on monta paikkaa?

- Palkka ensimmäiset 6kk harjoittelijan palkka eli 8,11e/h. Tuon jälkeen nousee 10,14e/h.

- Tunteja tuli meillä sen verran mitä ehti tehdä, useimmat oli opiskelijoita joten aika perus joku +-20h/viikko.

- Ovat yrittäjävetoisia. En tiedä yleisyydestä, näitäkin kuitenkin on.

- Ei ole erillistä koulutusta (ainakaan meillä ollut), vaan työhön opeteltiin kokeneempien työntekijöiden avulla työn lomassa. Palkkaa sai näistä vuoroista normaalisti.

t. entinen subin työntekijä

AP:lle kysymys: Oletko tyytyväinen yrittäjän toimintaan subissasi?

Vierailija
131/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun yksi kollega oli pahasti syömishäiriöinen anorektikko. Teki muille ruokaa, vaan ei ehtinyt syödä itse.

Vierailija
132/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- Palkka ensimmäiset 6kk harjoittelijan palkka eli 8,11e/h. Tuon jälkeen nousee 10,14e/h.

- Tunteja tuli meillä sen verran mitä ehti tehdä, useimmat oli opiskelijoita joten aika perus joku +-20h/viikko.

- Ovat yrittäjävetoisia. En tiedä yleisyydestä, näitäkin kuitenkin on.

- Ei ole erillistä koulutusta (ainakaan meillä ollut), vaan työhön opeteltiin kokeneempien työntekijöiden avulla työn lomassa. Palkkaa sai näistä vuoroista normaalisti.

t. entinen subin työntekijä

AP:lle kysymys: Oletko tyytyväinen yrittäjän toimintaan subissasi?

Vierailija
133/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten jotkut kokevat sen tilaamisen vaikeaksi ja jättävät siksi menemättä... jos olet vähän pihalla  niin sanot että olet vähän pihalla, kyllä mun mielestä siellä on aina ollut tosi mukavia ihmisiä tiskin takana neuvomassa. Vastaat kysymyksiin vaihe vaiheelta, siinä se. :) Oma tilaukseni menee aina suurin piirtein näin:

1. Moi! Ottaisin puolikkaan hunaja-kaura -leivän vegepihvillä, kiitos

2. Kaikkia kasviksia saa laittaa paitsi jalapenoa

3. Kastikkeeksi hunajasinappi ja kevytmajoneesi, lisäksi vähän oliiviöljyä ja pippuria

4. Tulee mukaan

5. Kiitos, moimoi! :)

Vierailija
134/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö kuka on keksinyt tuon ammattinimikkeen?

Vierailija
135/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä tulee tilaus välillä liiankin nopeasti. Kaikki mausteet. Joo, kyllä, paahdettuna. Ne kaikki ja majoneesi, minkä haluan. "Mitä?"

Vierailija
136/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi sentään. En tajua kaltaisiasi ihmisiä. Menet asioimaan jättimäisen maailmanlaajuisen pikaruokaravintolan toimipisteeseen ja odotat kaikkien raaka-aineiden olevan suomalaisia? Ei se näiden yritysten kohdalla niin toimi, että kaikissa maissa Subien väliin laitetaan vain paikallisesti tuotettuja liha- ja kasvisraaka-aineita. 

Mutta miksi ei voi sooraan kertoa, että mistä raaka-aineet tulevat? Minusta olisi rehdimpää suoraan kertoa tuotteiden alkuperä. Mutta jos esimerkiksi kana rahdataan aasian perukoilta, niin on turha puhua mistään ekologisuudesta.

Vierailija
137/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta voisi nyt edes kertoa mistä ne tulevat. Eikös?

Vierailija
138/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin väliä, kunhan on proteiinia.

Vierailija
139/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, johtuen varmaan siitä että olen hyvä asiakas. Niinkuin täällä jo mainittiin että useimmiten ne huonon asiakaspalvelupalautteen antajat ovat itse niitä mulkkuja ja vaikeita.

Subwayssa olen törmännyt sellaiseen että tuotteista kysyttäessä ei osata vastata, ei osata suositella kastiketta subiin ja pöydälle tippuneet täytteet laitetaan takaisin leipään. Muuten ihan hyvää asiakaspalvelua.

Ei ole myyjän tehtävä ajatella mitä sinulle maistuisi, lue ne kastikkeet ja päättele itse mitä haluat, ensi kerralla kokeile jotain muuta tai ota vaikka 10 subia kaikki eri kastikkeella.

Olen käynyt ainakin kymmenessä eri subissa, viidessä eri maassa, ainoastaan yhdessä (joka sijaitsee Ranskassa) oli esillä joku lappu, jossa kerrottiin, mitä kastikkeita on tarjolla. Kun kysyy, tulee usein joko koko litania nopeasti, tai olan kohauttelua.

Mä siis tykkään subwaysta, mutta toi kastikeasia on kyllä ärsyttävä.

Vierailija
140/235 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tuossa tessissä nyt on vaikeaa? Se on ihan näppärä vastaus, kun millään ei voi luetella kaikkia mahdollisia kokemus- ja vuorolisiä. En minäkään sentilleen muista tämänhetkistä tuntipalkkaani ja tunnit ja vuorot vaihtelevat paljon, joten jos minulta kysyttäisiin paljonko tienaan, olisi todella hankala sanoa täsmällistä tunti- tai kuukausipalkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan