Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UUSI YRITYS (ketju poistettiin): Asunnon osto kaduttaa

Vierailija
25.06.2017 |

Aloitan tämän ketjun uudestaan, koska se jostain kumman syystä poistettiin ja tulee vain "pääsy kielletty", kun yrittää mennä keskustelusivulle. En ihan ymmärrä: ketju oli minusta todella asiallinen ja olisin halunnut lukea muiden kokemuksista ja tsemppauksista lisää! Sitä paitsi tuo "pääsy kielletty" on todella epäselvä ilmaus, en tajunnut mitä se tarkoittaa ennen kuin löysin täältä ketjun, jossa ihmeteltiin, miksi se mun aloittama ketju on poistettu. No, tässä uudestaan, jos joku innostuisi kommentoimaan:

Hei,

onko aivan järjetöntä myydä omistusasunto ja muuttaa vuokralle? Olen eronnut vuosi sitten, ostanut asunnon, muuttanut sinne lasteni kanssa (olen käytännössä täysin yksin lapsista vastuussa, tapaavat isäänsä todella harvoin), ja nyt se on alkanut kaduttaa. Asumiskulut on isot, koska jouduin ottamaan todella ison lainan, jossa on laina-aika ja kuukausierä ihan tapissa, ja laina on maksettu vasta kun olen eläkkeellä. Eihän siinä ole mitään järkeä!

Olen koko ajan paniikissa, että joku asunnossa hajoaa, tai tulee muita yllättäviä menoja, niin kuin on tässä vuoden mittaan jo tullutkin.

Tuntuu, että omistusasuminen pääkaupunkiseudulla on iso huijaus. Joka paikassa, missä väitetään sen olevan vuokra-asumista halvempaa, unohdetaan, että lainasta maksetaan korkoja ja 30 vuoden asumisaikana asunto on jo rempattava keittiötä ja kylppäriä myöten täydellisesti, mikä tarkoittaa helposti 50 tonnin lisälainaa. Ja taloyhtiön remontteja kiten putkiremppa tulee tuona aikana vuorenvarmasti.

Olenko ihan hullu, jos myyn vasta ostamani asunnon ja muutan vuokralle? Vuokralla saisin asumistukeakin, eikä tarvitsisi stressata. Tai niin kuvittelen :(.

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt ihan hullulta kuulosta. En itse pystyisi koskaan ostamaan kerrostalohuoneistoa, ei vain ole varaa vastikkeisiin. Jos päätyisin kerrostaloon, olisi se automaattisesti vuokrahuoneisto.

Vierailija
102/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla pankkiin yhteyksissä ja kertoa tuo sama kuin täällä. Itse olin samassa tilanteessa joku vuos takaperin ja apua sain pankilta.

Tässä on järkeä. Asuntolaina-asiakas on pankille hyvä ja toivottu asiakas, joten ei kannata arastella pankkiin marssimista. Kunhan tietää, mitä itse haluaa eikä huoli vakuutus- ja sijoitustuotteita, joita pankin on jostain syystä aina pakko tyrkyttää, kun asiakas astuu ovesta sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen kuukaudessa??? takaisinmaksuturvaa?? Et ole tosissasi. Otapa selvää, mitä vakuutusyhtiöt tarjoaa tilalle halvemmalla kuin tuo 1200 vuodessa.

Mikä vakuutusyhtiö myy lainan takaisinmaksuturvavakuutuksia, jotka kattaa kuolemantapauksen, vakavan sairastumisen ja sitä kautta työkyvyttömyyden sekä myös työttömyyden (jos irtisanotaan taloudellis-tuotannollisista syistä?

verojen edest

Ja  mitä ne sitten maksavat?

Meillä oli lainan alkuaikoina pariturvana puolen asuntolainan + perintöverojen edestä kuolemanvara- ja pysyvän työkyvyttömyyden varalle vakuutus. Oliskohan 10 vuoden aikana vaihdellut 300-600 euroa se vuosimaksu, korvaussumma alkuun 60000. Sanottiin irti kun omaisuutta oli kertynyt sen verran että perintöverot saa huoletta kuitattua ja asuntolainaa oli 30000 jäljellä. Lähivakuutuksen kautta, muistaakseni yhteistyökumppanina oli tuolloin OP-henki.

Vierailija
104/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa asumistukea, tuloni ovat siihen liian isot. Olen siis ehkä ennemmin keskituloinen kuin pienituloinen. Silti tämä rahanmeno ja asumiskulujen osuus menoista on yllättänyt, vaikka yritän laskea kaiken tarkkaan, pidän excel-taulukkoa päivittäistavaramenoista, ostan aina halvinta, vaatteet kirpputorilta jne. Vähän väliä tulee yllättäviä tai vähemmän yllättäviä kertaluonteisia rahanmenoja, kuten puhelin hajoaa, lapsi tarvitsee polkupyörän (käytetyn) tai jotain.

Tiesin kyllä, että olen ottamassa ison lainan yksin, mutta asunto oli silti pk-seudun rivarikolmioksi minusta edullinen, enkä halunnut lasten kanssa mihinkään kamalaan kerrostalolähiöönkään muuttaa. Eron sattuessa halusin löytää asunnon samalta alueelta, jolla ennestään asuimme, jotta lasten koulut ja kaverit ja koko elämä ei mene uusiksi. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, teinkö siinä virheen, kun kuvittelin että selviän noista asumiskuluista. Minulla ei ollut juurikaan säästöjä ennestään, ja siksikin laina on iso.

Laskin, että jos muuttaisin vähän pienempään kerrostalokolmioon ihan mukavalle melko tutulle alueelle suht lähellä, säästäisin asumiskuluissa n. 200-300 e/kk, koska vuokra + vesimaksut olisi noin 150 e vähemmän kuin mitä nyt menee lainanlyhennykseen, takaisinmaksuturvaan ja vastikkeeseen kuussa, ja saisin n. 150 e asumistukea, mitä en omistusasuntoon saa.

Onko tuollainen hintaero järkevä syy myydä ja muuttaa vuokralle?

Uuh, rivari ei käynyt edes mielessäni kun vastasin aiemmin. Rivari on viimeinen vaihtoehto, talot mätänee ja ylimääräisiä vastikkeita tulee oikealta ja vasemmalta. Iso hyvin hoidettu kerrostaloyhtiö on paras valinta, oli sitten vuokralla tai omistaja.

Vierailija
105/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin isä halusi säästää lapsille jotain. Nyt meillä kolmella on homeinen rintamamiestalo muuttotappiokunnasta, tontilla joskus 50-luvulla rakennettu varasto. Remontteja on koko ajan. Lähistöllä on ollut parempiakin taloja kaupaksi ja osa niistä menee, kun vuoden pari jaksavat yrittää, juuri näitä kuolinpesien perintöjä. Talo on homeinen, koska isäni ei ymmärtänyt rakennustekniikasta mitään, vaan mm. piti 1990 tehdyn kylppärin lattialämmitystä vain noin viidessätoista asteessa ja sen piti riittää talvellakin suihkussakäyntiin. Kun yritti puhua, että sen kylppärin pitäisi kuivaa, alkoi puhua, että kun tulee niin hirmuinen sähkölasku. No kuoleman jälkeen tililtä löytyi aika iso summa rahaa, jolla taloa nyt remontoidaan, mutta en tiedä, uskaltaako sitä kellekään myydä. Itse olisin valmis myymään palokunnalle. 

Vierailija
106/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä vielä vuosi ja mieti sitten uudestaan. Asuntosi arvo on todennäköisesti nyt noussut ja, jos myyt menee myyntivoitosta 30% veroa. Tee budjetti, perehdy sen tekemiseen ja toteuta se.

Kun asut kaksi vuotta asunnossa ja myyt vasta sitten niin jos saat voittoa siihen hintaan verrattuna mitä maksoit asunnosta niin saat pitää voiton kokonaan.  Jos myyt  ennen kahta vuotta joudut maksamaan luovutusvoittoa verottajlle saamastasi hyödystä eli voitosta.  Toki siitä saa lisäksi  vähentää (pyytää verottajaa vähentämään) välittäjänpalkkion ym kulut myynnistä eli vero menee puhtaasta voitosta.

Asunto kannatta myydä itse, välittäjän palvelut ovat turha kulu.

Olen myynyt aina asuntoni itse, ei mitään ongelmaa.

Vierailija
107/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä sen verran, että itsekin olen aina ajatellut, että omistusasuminen on paljon järkevämpää kuin vuokralla asuminen, sen takia halusinkin oman, kun se jotenkin oli mahdollista. Lisäksi minulla on ollut tärkeänä kriteerinä se, että omistusasuntovaltaisilla alueilla lasten ja itsenkin on vaan parempi asua, mihinkään vuokraslummeihin en aio lähteä. Mutta vuokra-asuntoja on muunkinlaisia, juurikin niitä sijoitusasuntoja ja sijoitusyhtiöiden asuntoja.

Nyt vaan tuntuu, että se stressaan liikaa asunnosta ja rahasta, pelkään paikkojen hajoamista, remonttikuluja, koronnousuja ja vaikka mitä ihan koko ajan. Tunnen olevani täysin epäonnistunut omistusasuja, musta ei ole tähän.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloyhtiössä asuessasi aika moni asia on taloyhtiön vastuulla korjata, esim. putket, patterit, ikkunat, ulkopinnat... Ei sinulla voi loputtomasti olla hajoavia paikkoja, joista joudut itse vastaamaan, lähinnä kodinkoneet ja niistäkin välttämättömiä uusittavia ovat lähinnä jääkaappi/-pakastin ja pyykkikone. Eivät nekään sentään vuosittain hajoa.

Ennen kommentointia olisi hyvä selvittää muutama perusasia. Taloyhtiö on yhtä kuin osakkaat, jos siis taloyhtiössä jotain korjataan, osakkaat vastaavat kustannuksista. Kaikki rahat kerätään osakkailta. Toki, jos yhdessä asunnossa jotain korjataan, kustannukset jakaantuvat, mutta, jos iso remontti, maksat siitä kyllä ihan osakeluvun määrään suhteutettuna. Lisäksi on hyvä lukea kustannustejakosopumis, siis se, mistä vastaat itse ja mistä yhtiö=kulut kaikille.

Mystistä "maksavaa yhtiötä" ei ole olemassa.

Vastikettahan maksetaan juuri siksi, että sillä katetaan ne pienet, yllättävät remontit ja huoltotoimenpiteet. Jos jossakin asunnossa menee viemäri tukkoon, tai patteri ei toimi, niin huolto maksetaan yhtiövastikkeista, eikä lähetetä joka kerrasta laskua kaikille osakkaille. Isommista remonteistahan päätetään yhtiökokouksissa, käsittääkseni ap ei nyt mitään yllättävää putkiremonttia pelkääkään?

Vastasin hänelle, joka hehkutti, että yhtiö maksaa putket, ikkunat jne.

Yhtiövastikkeella maksetaan jätehuolto, pihatyöt, isännöinti, vakuutukset, yhteisten tilojen ja laitteiden (lämmönjako, vesi, viemärit jne.) kunnostus ja esim. meillä lämmitys (kaukolämpö). Ja se on tietysti, ja toivottavasti, mitoitettu, että pikkujutut maksetaan siitä.

Mikäli uusitaan ikkunat/katto/ulkomaalauksia tms. kalliimpaa, niin yhtiövastike tuskin kattaa. Eli otetaan taloyhtiölle velkaa ja/tai osakkaat maksavat osuutensa suoraan. Taloyhtiövelka maksetaan rahoitusvastikkeella, joka siis normivastikkeen lisäksi.

Nämä eivät tunnu olevan kaikille selvillä.

Meillä nyt menossa kattoremppa, lasku on minulle 5000-6000 €.

Omistin aikaisemmin omakotitalon, sen kattoremppa, joka oli ennen myyntiä erittäin ajankohtainen, olisi ollut n. 20 000 €.

Omakotitalossa oli mukavaa asua, kun lapset olivat pieniä, onnellinen olen, että sain myytyä, kun lapset lähti maailmalle.

Olen sama henkilö ja olen koko ajan puhunut nimenomaan näistä yllättävistä remontti- ja huoltokuluista, joita ap on sanonut pelkäävänsä. Tietenkään mitään suuria peruskorjauksia tai putkiremontteja ei yhtiövastikkeista kateta, mutta kuten sanoin, ne eivät tule yllättäen, vaan niitä suunnitellaan yhtiökokouksissa remontin laajuudesta riippuen kuukausia, jopa vuosia etukäteen.

"Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloyhtiössä asuessasi aika moni asia on taloyhtiön vastuulla korjata, esim. putket, patterit, ikkunat, ulkopinnat... Ei sinulla voi loputtomasti olla hajoavia paikkoja, joista joudut itse vastaamaan, lähinnä kodinkoneet ja niistäkin välttämättömiä uusittavia ovat lähinnä jääkaappi/-pakastin ja pyykkikone. Eivät nekään sentään vuosittain hajoa."

Miksi minä jatkuvasti luen, että tuossa mainitaan (mainitset?) juuri putket (erittäin kallis), patterit (kallis!) ikkunat ja ulkopinta ( edelleen, tulee kalliiksi) niiksi, jotka ovat taloyhtiön vastuulla.

Vielä kerran taloyhtiö = osakkaat, eli osakkaat maksavat, tavalla tai toisella, viittaan aikaisemmin kirjoittamaani.

Mikä tässä on niin vaikeaa.

Yhtiövastikkeella maksetaan juoksevat kulut ja pienet kunnostukset, riippuen siitä, kuinka hyvin talousarvio on aafittu. Jos ei riitä, peritään lisää.

Eikö niin?

Vierailija
108/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa asumistukea, tuloni ovat siihen liian isot. Olen siis ehkä ennemmin keskituloinen kuin pienituloinen. Silti tämä rahanmeno ja asumiskulujen osuus menoista on yllättänyt, vaikka yritän laskea kaiken tarkkaan, pidän excel-taulukkoa päivittäistavaramenoista, ostan aina halvinta, vaatteet kirpputorilta jne. Vähän väliä tulee yllättäviä tai vähemmän yllättäviä kertaluonteisia rahanmenoja, kuten puhelin hajoaa, lapsi tarvitsee polkupyörän (käytetyn) tai jotain.

Tiesin kyllä, että olen ottamassa ison lainan yksin, mutta asunto oli silti pk-seudun rivarikolmioksi minusta edullinen, enkä halunnut lasten kanssa mihinkään kamalaan kerrostalolähiöönkään muuttaa. Eron sattuessa halusin löytää asunnon samalta alueelta, jolla ennestään asuimme, jotta lasten koulut ja kaverit ja koko elämä ei mene uusiksi. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, teinkö siinä virheen, kun kuvittelin että selviän noista asumiskuluista. Minulla ei ollut juurikaan säästöjä ennestään, ja siksikin laina on iso.

Laskin, että jos muuttaisin vähän pienempään kerrostalokolmioon ihan mukavalle melko tutulle alueelle suht lähellä, säästäisin asumiskuluissa n. 200-300 e/kk, koska vuokra + vesimaksut olisi noin 150 e vähemmän kuin mitä nyt menee lainanlyhennykseen, takaisinmaksuturvaan ja vastikkeeseen kuussa, ja saisin n. 150 e asumistukea, mitä en omistusasuntoon saa.

Onko tuollainen hintaero järkevä syy myydä ja muuttaa vuokralle?

Oletko miettinyt mitä teet eläkkeellä? Eläke on huomattavasti pienempi kuin palkka. Onko sinulla sitten vara asua pääkaupunkiseudulla edes vuokralla vai aiotko muuttaa muualle?

Vierailija
109/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri vaihtoi asoon. Omistuskämpän laina alkaa olla maksettu. Edessä kuitenkin julkisivu- ja putkiremppa. Edelleenkään ei pääse nauttimaan "pienestä" yhtiövastikkeesta vaan seuraavat 15v edessä olisi ollut remnttilainan maksua.

Aso on varteenotettava vaihtoehto pääkaupinkiseudulla. Helppo vaihtaa pienempää, ja siihen tuleva eläkeläinen saa asumistukea.

Vierailija
110/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla pankkiin yhteyksissä ja kertoa tuo sama kuin täällä. Itse olin samassa tilanteessa joku vuos takaperin ja apua sain pankilta.

Tässä on järkeä. Asuntolaina-asiakas on pankille hyvä ja toivottu asiakas, joten ei kannata arastella pankkiin marssimista. Kunhan tietää, mitä itse haluaa eikä huoli vakuutus- ja sijoitustuotteita, joita pankin on jostain syystä aina pakko tyrkyttää, kun asiakas astuu ovesta sisälle.

Juurikin näin. Neuvoja oli asiallinen ja ymmärsi minun huoleni. Sanoi vielä, että yksin ei kannata näitä asioita murehtia vaan heiltä voi löytyä apu. Moni suotta tuskailee yksin ja sortuu luottoihin ja vippeihin. Mä sai.maksaa muutaman kuukauden pelkkiä korkoja ja lainamarginaali pieneni. Tehtiin myös säästösopimus, että joka kuukausi menee 50 euroa tilille mistä ei pysty nostamasn kuin 2 kertaa vuodessa.

Vierailija
111/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on vasta vuosi erosta, niin sinulla on varmaankin vuoden aikana ollut uuden elämän "aloitusmaksuja". Muuttokuluja ja muita uusia hankintoja kaikkien normaalien kulujen päälle. Voisitko vielä katsoa vaikka sen vuoden, mitä täällä ehdotettiin. Elämä tasoittuisi ja tottuisitte paremmin uuteen elämään. Jos sen jälkeen vielä tuntuu ahdistavalta ja rahat ei millään riitä, niin harkitse myymistä. Silloin sinulla on jo ehkä vähän kerääntynyt omaisuutta ja myydessä et joudu maksamaan veroja mahdollisesta myyntivoitosta.

Vierailija
112/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvää keskituloluokkaa (noin 5000 e/kk), mutta en ikinä pystyisi ostamaan pääkaupunkiseudulta asuntoa yksin näillä tuloilla. En ymmärrä, miten ihmiset Hesassa elää, kun kaikki on niin kallista.

Nimimerkki Turussa on hyvä asua

Se on asennoitumiskysymys. Täällä me köyhät tiedetään jo valmiiksi, että suurin osa rahasta menee asumiseen, joten ei edes ajatella, että mitä kaikkea sillä rahalla voisi tehdä, jos asuminen olisi halvempaa. Asuminen nyt vaan on sen hintaista kuin on. Enkä myöskään oikein tiedä ketään joka haluaisi tosissaan täältä mihinkään kauemmas muuttaakaan (että olisi halvempaa asua).

Vierailija
113/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt mitä teet eläkkeellä? Eläke on huomattavasti pienempi kuin palkka. Onko sinulla sitten vara asua pääkaupunkiseudulla edes vuokralla vai aiotko muuttaa muualle?

No en ole kyllä yhtään miettinyt, mitä teen tai miten asun sitten eläkkeellä, siihen on minulla aika monta vuotta aikaa. En todellakaan tiedä, muutanko 30 vuoden päästä muualle, olenko elossa, asunko vuokralla vai olenko voittanut lotossa ja muuttanut Monacoon. Tai onko koko eläkejärjestelmä purettu.

Viime vuosina olen kyllä miettinyt ihan muita asioita, enkä todellakaan ole ostanut asuntoa sitä varten, että asuisin siinä sitten eläkkeellä.

Ihan mahtavaa, miten erilaisia näkökulmia on tullut, saan tästä tosi paljon tukea pohdinnoilleni. Kiitos!

ap

Vierailija
114/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

ei ehkä kannata heti olla myymässä, kokeile ensin vuokraamista? ja sitten menet itse johonkin vähän edullisempaan ja otat satasen tai pari taskuun kuussa säästöön? sitten vasta jos vuokraaminenkaan ei tunnu siltä oikeelta niin sitten myyt... sulla voi olla uus perhe 5 vuoden päästä ja sitten voi taas ärsyttää kun tarviitkin isoo asuntoa

Ohis asunnon vuokrasta maksetaan 30% veroa. Yhtälö, jossa lyhennät omistusasunnon lainaa, maksat vastikkeen, maksat uuden asunnon vuokran ja ja maksat vuokratuotosta 30% veroa ajaa ap:n vielä syvemmälle suohon.

Vuokra*tuotosta* vasta maksetaan pääomatuloveroa, ei vuokrasta. Jos asunnon vuokra on 800 € ja asunnon lyhennys, korot ja vastike 700 €, jää vuodessa 1200 € tuottoa. Tästä voidaan vielä vähentää omia kuluja ~100 €, jolloin veroa maksetaan vain1100 € summasta. Tuotosta jää se 70% ihan omaan taskuun, sen lisäksi että asunnon kaikki kulut on kuitattu. Asuntolainan korot ovat myös vähennyskelpoisia verotuksessa, joten ihan kivasti jää voitolle. Ei suohon.

Vierailija
115/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä sen verran, että itsekin olen aina ajatellut, että omistusasuminen on paljon järkevämpää kuin vuokralla asuminen, sen takia halusinkin oman, kun se jotenkin oli mahdollista. Lisäksi minulla on ollut tärkeänä kriteerinä se, että omistusasuntovaltaisilla alueilla lasten ja itsenkin on vaan parempi asua, mihinkään vuokraslummeihin en aio lähteä. Mutta vuokra-asuntoja on muunkinlaisia, juurikin niitä sijoitusasuntoja ja sijoitusyhtiöiden asuntoja.

Nyt vaan tuntuu, että se stressaan liikaa asunnosta ja rahasta, pelkään paikkojen hajoamista, remonttikuluja, koronnousuja ja vaikka mitä ihan koko ajan. Tunnen olevani täysin epäonnistunut omistusasuja, musta ei ole tähän.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloyhtiössä asuessasi aika moni asia on taloyhtiön vastuulla korjata, esim. putket, patterit, ikkunat, ulkopinnat... Ei sinulla voi loputtomasti olla hajoavia paikkoja, joista joudut itse vastaamaan, lähinnä kodinkoneet ja niistäkin välttämättömiä uusittavia ovat lähinnä jääkaappi/-pakastin ja pyykkikone. Eivät nekään sentään vuosittain hajoa.

Ennen kommentointia olisi hyvä selvittää muutama perusasia. Taloyhtiö on yhtä kuin osakkaat, jos siis taloyhtiössä jotain korjataan, osakkaat vastaavat kustannuksista. Kaikki rahat kerätään osakkailta. Toki, jos yhdessä asunnossa jotain korjataan, kustannukset jakaantuvat, mutta, jos iso remontti, maksat siitä kyllä ihan osakeluvun määrään suhteutettuna. Lisäksi on hyvä lukea kustannustejakosopumis, siis se, mistä vastaat itse ja mistä yhtiö=kulut kaikille.

Mystistä "maksavaa yhtiötä" ei ole olemassa.

Vastikettahan maksetaan juuri siksi, että sillä katetaan ne pienet, yllättävät remontit ja huoltotoimenpiteet. Jos jossakin asunnossa menee viemäri tukkoon, tai patteri ei toimi, niin huolto maksetaan yhtiövastikkeista, eikä lähetetä joka kerrasta laskua kaikille osakkaille. Isommista remonteistahan päätetään yhtiökokouksissa, käsittääkseni ap ei nyt mitään yllättävää putkiremonttia pelkääkään?

Vastasin hänelle, joka hehkutti, että yhtiö maksaa putket, ikkunat jne.

Yhtiövastikkeella maksetaan jätehuolto, pihatyöt, isännöinti, vakuutukset, yhteisten tilojen ja laitteiden (lämmönjako, vesi, viemärit jne.) kunnostus ja esim. meillä lämmitys (kaukolämpö). Ja se on tietysti, ja toivottavasti, mitoitettu, että pikkujutut maksetaan siitä.

Mikäli uusitaan ikkunat/katto/ulkomaalauksia tms. kalliimpaa, niin yhtiövastike tuskin kattaa. Eli otetaan taloyhtiölle velkaa ja/tai osakkaat maksavat osuutensa suoraan. Taloyhtiövelka maksetaan rahoitusvastikkeella, joka siis normivastikkeen lisäksi.

Nämä eivät tunnu olevan kaikille selvillä.

Meillä nyt menossa kattoremppa, lasku on minulle 5000-6000 €.

Omistin aikaisemmin omakotitalon, sen kattoremppa, joka oli ennen myyntiä erittäin ajankohtainen, olisi ollut n. 20 000 €.

Omakotitalossa oli mukavaa asua, kun lapset olivat pieniä, onnellinen olen, että sain myytyä, kun lapset lähti maailmalle.

Olen sama henkilö ja olen koko ajan puhunut nimenomaan näistä yllättävistä remontti- ja huoltokuluista, joita ap on sanonut pelkäävänsä. Tietenkään mitään suuria peruskorjauksia tai putkiremontteja ei yhtiövastikkeista kateta, mutta kuten sanoin, ne eivät tule yllättäen, vaan niitä suunnitellaan yhtiökokouksissa remontin laajuudesta riippuen kuukausia, jopa vuosia etukäteen.

"Kannattaa kuitenkin muistaa, että taloyhtiössä asuessasi aika moni asia on taloyhtiön vastuulla korjata, esim. putket, patterit, ikkunat, ulkopinnat... Ei sinulla voi loputtomasti olla hajoavia paikkoja, joista joudut itse vastaamaan, lähinnä kodinkoneet ja niistäkin välttämättömiä uusittavia ovat lähinnä jääkaappi/-pakastin ja pyykkikone. Eivät nekään sentään vuosittain hajoa."

Miksi minä jatkuvasti luen, että tuossa mainitaan (mainitset?) juuri putket (erittäin kallis), patterit (kallis!) ikkunat ja ulkopinta ( edelleen, tulee kalliiksi) niiksi, jotka ovat taloyhtiön vastuulla.

Vielä kerran taloyhtiö = osakkaat, eli osakkaat maksavat, tavalla tai toisella, viittaan aikaisemmin kirjoittamaani.

Mikä tässä on niin vaikeaa.

Yhtiövastikkeella maksetaan juoksevat kulut ja pienet kunnostukset, riippuen siitä, kuinka hyvin talousarvio on aafittu. Jos ei riitä, peritään lisää.

Eikö niin?

Mainitsen nimenomaan korjata, en uusia ja jälkimmäisessä viestissäni vielä mainitsen esimerkkejä, mitä edellämainituilla korjauksilla tarkoitin. Patterin ilmaaminen tai putkitukoksen avaaminen nyt ei maltaita maksa. Ja jos luet ap:n viestejä, niin hän on sanonut tutustuneensa taloyhtiön kirjoihin ennen osakkeen ostoa, eikä mitään isompia remontteja ole tulossa. Missään välissä en ole väittänyt, että putkisaneeraus tai ikkunoiden vaihtaminen karmeineen kustannettaisiin pelkillä yhtiövastikkeilla, vaikka sinä kovasti yrität minun viesteistäni niin lukea. Mutta tämä jankkaaminen nyt ei hyödytä ap:n tilannetta lainkaan, eli jääköön se puolestani tähän.

Vierailija
116/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sanoisin, että ap:n on ihan turha maksella mitään vakuutuksia asuntolainalle kuolemantapauksen varalta. Jos hän kuolee, niin lapsethan muuttavat isälleen ja asunnolle käy mitä käy, lapset eivät joudu asuntolainaa maksamaan, jos kuolinpesä on varaton.

Vierailija
117/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

ei ehkä kannata heti olla myymässä, kokeile ensin vuokraamista? ja sitten menet itse johonkin vähän edullisempaan ja otat satasen tai pari taskuun kuussa säästöön? sitten vasta jos vuokraaminenkaan ei tunnu siltä oikeelta niin sitten myyt... sulla voi olla uus perhe 5 vuoden päästä ja sitten voi taas ärsyttää kun tarviitkin isoo asuntoa

Ohis asunnon vuokrasta maksetaan 30% veroa. Yhtälö, jossa lyhennät omistusasunnon lainaa, maksat vastikkeen, maksat uuden asunnon vuokran ja ja maksat vuokratuotosta 30% veroa ajaa ap:n vielä syvemmälle suohon.

Olet väärässä. Vuokrasta ei makseta 30% veroa vaan vuokrasta saatavasta voitosta. Esimerkiksi yhtiövastike ja lainan korot ovat kokonaisuudessaan verotettavasta tulosta vähennettäviä eriä, samaten remontti ja laitehankinnat.

Vierailija
118/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin mietit vuokralle siirtymistä, niin osta  yliopistokaupungista keskustasta sijoitusyksiö, kun kerran olet lainaa jo saanut. Sitten vuokralainen maksaa sinun puolestasi sinulle omaa asuntoa ja jos ostat fiksusti, voit saada alusta asti voittoa.

Juuri näin. Osta esim. Hämeenlinnasta (halvempaa kuin hesassa) uudisasunto vuokrattavaksi. Niissä myyntihinta voi olla puolet tai kolmasosa asunnon arvosta (velaton myyntihinta), ja loput jäät velkaa taloyhtiölle. Mutta homman banaani tulee tässä: saat vähentää taloyhtiölle maksamasi lainosuuden verotuksessa, jolloin saat isomman summan vuokratuloista vähennettyä, kuin normaalista vuokrakämpästä vuokranantaja saa, etkä maksa vuokratuloista veroa kuin hyvin vähän! Asunto maksaa todellakin parhaassa tapauksessa itse itseään. Sitten menette vuokralle ja omaisuutesi karttuu, teille jää enemmän rahaa käyttöön ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Ainoa pelko tuossa mallissa on se, jos valtio poistaa kyseisen veroedun. Mutta se on tällä hetkellä niin käsittämättömän hyvä, etten tajuakaan, miten on mahdollista.

Vierailija
119/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni et ole hullu. En ole itsekään aikeissa ostaa omaa taloa, sillä koen että se sitoo enkä halua menettää vapauttani jos mulle vaikka tarjotaan töitä muualta. Täällä missä asun ei käy kovinkaan suuri kuhina asuntojen myynnin suhteen, tiedän tapauksia joissa ollaan oltu kahden asunnon loukussa jopa vuosia. Vuokralla ollessa on myös rikkoontumisia vastaan parempi taloudellinen turva kun moni asia menee vuokranantajan vakuutuksesta.

Ei vuokranantajilla ole mitään vakuutuksia ja vuokralainen maksaa kaiken + voitot.

Taloyhtiöllä toki on vakuutus taloyhtiön vastuulla oleviin juttuihin, niin se on omistusasunnossakin.

Siksi suurin osa vuokranantajista vaatii vuokralaiselta todistuksen kotivakuutuksesta. Eli siis vuokralaisen vakuutuksesta menee vahinko ja jos esim jääkaappi kosahtaa vanhuuttaan niin sitä ei maksa kenenkään vakuutus.

Vierailija
120/200 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan miehen kanssa nyt viisikymppisiä ja muutettu uuteen kaupunkiin työn perässä.  Aiotaan myydä vanha pois, jakaa rahat jo aikuisille lapsille ennakkoperintönä ja muuttaa vuokralle. Asunto on alueella, mistä on helppo saada asunnot kaupaksi. Meillä olisi vara ostaakin asunto, mutta joutuisimme ottamaan lisää lainaa saadaksemme sellaisen, kuin haluamme. Nyt asumiskulut kahdesta asunnosta ovat yhteensä sen verran paljon, että pystyisimme vuokraamaan jopa talon. Itse asiassa saisimme entistä paremman pelkästään niillä kustannuksilla, mitä siitä menee. Lainaa meillä on vielä vähän, vaikka olemme tämän ikäisiä kun on remontoitu asuntoa ostamisen jälkeen ja ostimme asunnon aika "vanhoina", laman uhreja kun 90-luvulla olimme.

Tuossa omistusasunnossa tulee jatkuvasti jotain eteen. Nyt on menossa viemäreiden pinnoitus, joka tietää 8000 euron laskua meidän asuntomme osalta. Sekä asunto vaatii pintaremonttia. Kyllä siinä asuu, mutta olisi kiva saada paremmat pinnat. Jätämme ne kuitenkin uuden asukkaan huoleksi, niin saa mieleisensä. Ei se omistusasunto oikeasti ole koskaan maksettu, sillä äkkiä arvo laskee, jos ei yhtään remontoi ja päivitä. Toki eri asia ne, jotka pystyvät maksamaan kaikki remontit käteisellä. Emme saa asuntoa hautaan ja lapset tarvitsevat rahaa nyt, opiskelijoina, eivätkä sitten käpyistä vanhaa asuntoa perintönä. Itselläni sellainen perintö riesanani on, kirkonkylässä, missä ei rintamamiestalot mene kaupaksi. 

Luenko oikein.... Olette 50- pariskunta, myymässä osakkeen ja antamassa siitä saadut rahat lapsillenne ennakkoperintönä. Nyt hieman harkintaa. Olette nuoria, elämää edessä 30-40v. Miksi haluatte jäädä tyhjänpäälle vuokra-asuntoon ja antaa jo nyt pienen perintönne ennakkoperintönä.... Toivottavasti lapsenne ymmärtävät parastanne ja kieltävät tällasen järjettömän suunnitelman.TE tarvitsette itse rahaa elämiseen. Todennäköisyys työttömyyteen yli 50- vuotiaalla on todella iso. Todennäköisyys isoihin terveysmenoihin on iso myös. Ainoa tilanne, jolloin kannattaa antaa ennakkoperintöä on todella iso omaisuus ja/tai hoitokotiin muuttaminen. Teillä näin ei tekstisi mukaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi