UUSI YRITYS (ketju poistettiin): Asunnon osto kaduttaa
Aloitan tämän ketjun uudestaan, koska se jostain kumman syystä poistettiin ja tulee vain "pääsy kielletty", kun yrittää mennä keskustelusivulle. En ihan ymmärrä: ketju oli minusta todella asiallinen ja olisin halunnut lukea muiden kokemuksista ja tsemppauksista lisää! Sitä paitsi tuo "pääsy kielletty" on todella epäselvä ilmaus, en tajunnut mitä se tarkoittaa ennen kuin löysin täältä ketjun, jossa ihmeteltiin, miksi se mun aloittama ketju on poistettu. No, tässä uudestaan, jos joku innostuisi kommentoimaan:
Hei,
onko aivan järjetöntä myydä omistusasunto ja muuttaa vuokralle? Olen eronnut vuosi sitten, ostanut asunnon, muuttanut sinne lasteni kanssa (olen käytännössä täysin yksin lapsista vastuussa, tapaavat isäänsä todella harvoin), ja nyt se on alkanut kaduttaa. Asumiskulut on isot, koska jouduin ottamaan todella ison lainan, jossa on laina-aika ja kuukausierä ihan tapissa, ja laina on maksettu vasta kun olen eläkkeellä. Eihän siinä ole mitään järkeä!
Olen koko ajan paniikissa, että joku asunnossa hajoaa, tai tulee muita yllättäviä menoja, niin kuin on tässä vuoden mittaan jo tullutkin.
Tuntuu, että omistusasuminen pääkaupunkiseudulla on iso huijaus. Joka paikassa, missä väitetään sen olevan vuokra-asumista halvempaa, unohdetaan, että lainasta maksetaan korkoja ja 30 vuoden asumisaikana asunto on jo rempattava keittiötä ja kylppäriä myöten täydellisesti, mikä tarkoittaa helposti 50 tonnin lisälainaa. Ja taloyhtiön remontteja kiten putkiremppa tulee tuona aikana vuorenvarmasti.
Olenko ihan hullu, jos myyn vasta ostamani asunnon ja muutan vuokralle? Vuokralla saisin asumistukeakin, eikä tarvitsisi stressata. Tai niin kuvittelen :(.
Kommentit (200)
Itse tein niin. On vapaampi hengittää. Et ole jumissa siinä omistusasunnossa ja jos tekee mieli muuttaa niin vuokrakämpässä on yleensä vaan se kuukauden irtisanomisaika. Mielestäni omistusasuntoa hehkutetaan liikaa.
Pääsin veloista, mikä sekin jo helpotti stressiä.
Myin asunnon, pääsin veloista, muutin vuokralle enkä ressaa vaikka jääkaappi hajoaisi. Asunnosta sain sen verran että sain säästöönkin kivan summan.
Me olemme eroamassa ja mulla ei olisi vara pääkaupunkiseudulla vuokrata perheasuntoa. Lainanlyhennys, korko ja vastike ovat pienemmät kuin kolmioiden vuokrat. Mulla suurin stressi, että jatkuuko työt.
En saa asumistukea, tuloni ovat siihen liian isot. Olen siis ehkä ennemmin keskituloinen kuin pienituloinen. Silti tämä rahanmeno ja asumiskulujen osuus menoista on yllättänyt, vaikka yritän laskea kaiken tarkkaan, pidän excel-taulukkoa päivittäistavaramenoista, ostan aina halvinta, vaatteet kirpputorilta jne. Vähän väliä tulee yllättäviä tai vähemmän yllättäviä kertaluonteisia rahanmenoja, kuten puhelin hajoaa, lapsi tarvitsee polkupyörän (käytetyn) tai jotain.
Tiesin kyllä, että olen ottamassa ison lainan yksin, mutta asunto oli silti pk-seudun rivarikolmioksi minusta edullinen, enkä halunnut lasten kanssa mihinkään kamalaan kerrostalolähiöönkään muuttaa. Eron sattuessa halusin löytää asunnon samalta alueelta, jolla ennestään asuimme, jotta lasten koulut ja kaverit ja koko elämä ei mene uusiksi. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, teinkö siinä virheen, kun kuvittelin että selviän noista asumiskuluista. Minulla ei ollut juurikaan säästöjä ennestään, ja siksikin laina on iso.
Laskin, että jos muuttaisin vähän pienempään kerrostalokolmioon ihan mukavalle melko tutulle alueelle suht lähellä, säästäisin asumiskuluissa n. 200-300 e/kk, koska vuokra + vesimaksut olisi noin 150 e vähemmän kuin mitä nyt menee lainanlyhennykseen, takaisinmaksuturvaan ja vastikkeeseen kuussa, ja saisin n. 150 e asumistukea, mitä en omistusasuntoon saa.
Onko tuollainen hintaero järkevä syy myydä ja muuttaa vuokralle?
Se, onko lainanlyhennyksen määrä pienempi vai isompi kuin kolmion vuokra, riippuu tietenkin siitä, paljonko joutuu ottamaan lainaa! Ja lyhennyksen lisäksi pitää laskea mukaan vastike. Joka voi sekin nousta, kuten ne korot.
Olen omistusasunnon kannattaja, mutta se on totta että pääkaupunkiseudun asunnot varsinkin uudet ovat järjettömissä hinnoissa.
Olen itse hyvää keskituloluokkaa (noin 5000 e/kk), mutta en ikinä pystyisi ostamaan pääkaupunkiseudulta asuntoa yksin näillä tuloilla. En ymmärrä, miten ihmiset Hesassa elää, kun kaikki on niin kallista.
Nimimerkki Turussa on hyvä asua
Kiitos kaikille kommenteista ja mielipiteistä!
Jotenkin olen ollut henkisesti tosi lujilla asunto- ja raha-asioiden kanssa viimeisen vuoden, vaikka tietenkin osasin sitä jotenkin jo ennakoidakin. On raskasta ajatella, että joutuu kituuttelemaan näin kuin nyt teemme, mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa - eikä tule olemaan koskaan, koska asumiskulut ei voi tästä pienentyä, vaan pelkästään nousta! Ja koko ajan olen paniikissa, että joku paikka hajoaa. Niin kuin on jo hajoillutkin.
Mutta se asunnon myynti, kun olen vasta vuosi sitten sen ostanut... apua. Sehän on varmaan taas ihan kauhea rumba sekin. En ole ehtinyt erostakaan toipua.
Ja pilaanko lasten elämän, jos me taas muutetaan ja tällä kertaa vaihtuisi koulukin? Raskasta on näitä miettiä. Ja mitä jos asunto ei mene kaupaksi, eikä mieleistä vuokra-asuntoa löydykään sitten, kun se menee? En ole todellakaan valmis muuttamaan ihan millaiseen asuntoon vain, kyllä sen pitää olla vähintään yhtä hyvä kuin tämä nykyinen.
t. ap
Minä ehkä yrittäisin lasten vuoksi sinnitellä siinä nykyisessä asunnossa edes siihen asti, että koulun vaihtaminen tulisi luontevaan aikaan (alakoulusta yläkouluun, yläkoulusta lukioon/amikseen). Lapsetkin tarvitsevat aikaa vanhempiensa erosta toipumiseen, vaikka eivät sitä ääneen sanoisikaan. Olisi mielestäni liian iso muutos, jos he joutuisivat kesken kaiken vaihtamaan vielä koulua ja hankkimaan uusia kavereitakin. Vanhoista kavereista on paremmin tukea heille hankalassa tilanteessa, heille ei tarvitse esim. erikseen selitellä, miksi joku asia vaikka sinussa tai isässään ärsyttää, kun kaverit tuntevat jo perheenne ja tilanteen.
Joskus vuoralla asuminen on kannattavaa verrattuna samanlaiseen omistusasuntoon. Itse asuin monta vuotta vuokralla vaikka olisin voinut ostaa vastaavan asunnon samalta alueelta. Silloin oli kannattavampaa pitää rahat sijoitettuna tuottavasti ja maksaa vuokraa. Tosin parin vuoden päästä vuokra vaivihkaa korotuksilla nousi niin paljon, ettei kannattanut enää.
Pointti lähinnä se, ettei omistusasunta aina ole parempi vaihtoehto. Se pitää ihan tapauskohtaisesti laskea. (Usein omistusasunto on parempi vaihtoehto. Omassa talossa asun nykyisin)
Pidä vielä vuosi ja mieti sitten uudestaan. Asuntosi arvo on todennäköisesti nyt noussut ja, jos myyt menee myyntivoitosta 30% veroa. Tee budjetti, perehdy sen tekemiseen ja toteuta se.
Asu vielä vuosi, jotta et joudu maksamaan mahdollisesta voitosta veroa. Sillä aikaa tutustu kunnolla alueen vuokra-asuntotarjontaan, mitä on vuokra sopivissa asunnoissa (+autopaikka/vesi/ym).
Se kuinka hyvin asunto menee kaupaksi sitten jos päätät myydä, riippuu asunnosta. Arviota voit toki pyytää jo ja/tai selailla mihin hintaan samantyyppisiä menee kaupaksi sillä alueella.
Ja mieti vielä, että vaikka rahaa meneekin, niin lainaa maksaessa kartutat koko ajan omaa omaisuuttasi kuitenkin.
Siis miksi saisi asumistukea jos myy asunnon ja muuttaa vuokralle?? Eikö asumistukeen vaikuta varat, jotka saa myydystä asunnosta?
Saathan lapsista elarit? Miten asuitte miehenne kanssa perheenä? omistusasunnossa vai vuokralla? jos omistusasunnossa sinulle kuuluu osa asunnon arvosta. Sinuna sinittelisin asunnossa kuten joku jo yllä mainitsi lasten koulun vaihtoon asti tai siihen asti kun lapset muuttavat pois kotoa . Voisitko harkita pidempää laina-aikaa vaikka toisesta pankista? Lainanlyhennyserän pitää olla sellainen, että käteen pitää jäädä nyt enemmän kun lapset pieniä.
Voithan kokeilla ilmoittaa asuntoasi itse ja testata onko kysyntää. Siitä ei ole kuluja jos laitat ilmon esim. Tori.fi sivulle.
Turhaa ei kannata muutella koska tilanteet voi muuttua itsestäänkin. Löydät uuden kumppanin ja kohta muutatte uusperheeksi, joku lapsista haluaa muuttaa kotoa etkä tarvikaan tilaa. Saat töitä muualta tms.
jhjjh kirjoitti:
Voit saada asumistukea myös omistusasuntoon jos tulosi ovat pienet. Kannattaa pysyä omistusasunnossa, sillä vuokrat ovat niin järjettömiä. Laina+vastike niin kerrytät koko ajan omaa varallisuuttasi, vuokralla maksat vain toisille etkä saa itse mitään hyötyä. Ainahan voit sitten myöhemmin myydä jos siltä tuntuu.
Miksi otit niin ison lainan, ettet meinaa selvitä siitä?
Omituinen ajattelutapa tämä ettei vuokralla asuja saa maksamalleen rahalle mitään hyötyä. Saahan sitä paljonkin: asua ko. asunnossa, jätehuollon, kiinteistöhuollon palvelut + jos asunnossa hajoaa liesi, jääkaappi tms. asunnon omistaja hankkii uuden jne.
ei ehkä kannata heti olla myymässä, kokeile ensin vuokraamista? ja sitten menet itse johonkin vähän edullisempaan ja otat satasen tai pari taskuun kuussa säästöön? sitten vasta jos vuokraaminenkaan ei tunnu siltä oikeelta niin sitten myyt... sulla voi olla uus perhe 5 vuoden päästä ja sitten voi taas ärsyttää kun tarviitkin isoo asuntoa
Monet miettii että kuinka on varaa maksaa lainat tms. omistusasuntoon mutta mielestäni homma toimii niin että tiukan paikan tullen pankin kanssa voi aina neuvotella - vuokranantajan kanssa harvemmin. Eli jos on tiukkaa niin maksa vuosi/pari pelkkiä korkoja ja kun saa elämäntilanteen taas kuntoon niin voi lyhentää lainaa.
Lainassa kerrytät itsellesi varallisuutta, vuokraa maksaessa kerrytät varallisuutta asunnon omistajalle. Väitän että harvemmissa tapauksissa lainan ja vuokran ero on älyttömän suuri, omalla kohdallani se ero on vastikkeen suuruinen.
Lainanlyhennyksethän voi aina neuvotella myös uudestaan vähän pienimmiksi? Minulle jäi nyt hieman epäselväksi miksi olet ylipäätään saanut niin ison lainan ettet meinaa selvitä, itselleni ainakin tehtiin stressitesti eli vaikka korot olisivat 6% niin käteen jäisi silti yli puolet palkastani, jos tätä ei olisi läpäissyt niin lainaa ei olisi herunut
Voit saada asumistukea myös omistusasuntoon jos tulosi ovat pienet. Kannattaa pysyä omistusasunnossa, sillä vuokrat ovat niin järjettömiä. Laina+vastike niin kerrytät koko ajan omaa varallisuuttasi, vuokralla maksat vain toisille etkä saa itse mitään hyötyä. Ainahan voit sitten myöhemmin myydä jos siltä tuntuu.
Miksi otit niin ison lainan, ettet meinaa selvitä siitä?