Kenelle terveyssiteet on suunniteltu?
Käytin kymmeniä vuosia tamponia, mutta nyt on iän myötä ja kolmen synnytyksen jälkeen ollut pakko siirtyä siteiden käyttöön. Mutta on todella vaikea löytää siteitä, jotka eivät falskaa jostain suunnasta. Olen yrittänyt etsiä suurimpia kokoja, mutta saisivat ne olla vieläkin isompia. Pikkukokoja on vaikka kuinka, tarpeeksi isoja ei. Vai enkö vain ole löytänyt?
Kommentit (147)
No eipä taida moniakaan miehiä panettaa naisten kuukautisten aikaan, kun naiset on niin hyvin paketoitu yöaikaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
No eipä taida moniakaan miehiä panettaa naisten kuukautisten aikaan, kun naiset on niin hyvin paketoitu yöaikaan. 😁
Harvaa verenroiske kiinnostaa, oli paketoitu rai ei.
Vierailija kirjoitti:
No pitäiskö antaa vuotaa sitten vaan pitkin sänkyä ja lakanoita? Sehän se vasta haluja nostattavaa ois.
Olen joskus mietiskellyt, mistä johtuu, että naiset vuotavat nykyään paljon runsaammin kuin vielä joskus 50 vuotta sitten. Alkuun minullakin oli kolmen päivän niukahko vuoto. 10 kappaleen sidepaketista jäi ainakin pari sidettä yli. Ja siihen aikaan siteet olivat tosi huonoja imukyvyltään: alla selstoffia kerros, päällä pumpulikerros ja koko komeuden ympärillä harva verkko. Ei ollut muoviliuskaa siteen sisällä estämässä läpivuotoa, mutta eipähän siitä juuri ollut pelkoakaan. Iän myötä vuotopäiviä tuli pari lisää, mutta vieläkin niin niukkoja, ettei ollut vaaraa petin sotkeutua. Vasta kun kohtuun kasvoi yksi iso ja pari pienempää myoomaa, alkoi ainainen läpi- ja ohivuodon pelko, vaikka siteet olivat kehittyneet huimasti. Suurin ja paksuin side ja isoin ob illalla, niin kerran yössä piti vain tamponi vaihtaa. Silloin ei vielä mainostettu inkontinenssisuojia, joten se ratkaisu oli mahdoton. Joskus kyllä mietin, mitenhän vauvan vaippa toimisi.
Nythän saa lukea varsin usein, että jo pienillä tytöillä on vuoto monesti niin runsasta, että ratkaisujen keksiminen on ollut hankalaa. Tenan housumallisia vaippoja kannattaisi kokeilla niin äidin kuin tyttärenkin. Jostain luin myös esittelyn pikkuhousuista, joihin oli sisäänrakennettu vuotosuoja. Jutun mukaan kestävät suuren määrän pesuja ja sopivat sekä kuukautissuojaksi että virtsankarkailuun. Nuorena näin Saksassa "vaippahousuja", joissa oli muovitettu keskiosa, sidettä jonkin verran leveämpi, läpi koko housun vyötäröltä takaa vyötärölle eteen ja jotka oli tehty napakasta, mutta joustavasta materiaalista.. Joskus kun sähläsin siteiden ja tamponien kanssa, mietin, että olisi pitänyt osata ennustaa ja tuoda tullessaan muutamat tuollaiset pöksyt. En tiedä, onko niitä vielä siellä myynnissä. Enää niille ei ole käyttöä, sillä noiden mainittujen lihaskasvaimien takia minulta poistettiin kohtu neljäviitosena.
Jos yhtään onnistuu ompelu, niin suosittelen ompelemaan itselle muutamat menkkapikkarit. Otat jotkut vanhat hyväksitodetut napakat pikkarit ja ompelet niihin imua sisäpuolelle ja kosteussuojaa ulkopuolelle. Siinä siteen paikalla voi pitää haluamaansa yösidettä, mutta varsinkin takapuolen puoleta tämä on paljon kätevämpi tapa suojautua ohivuodoilta, kun liimata siteitä vieriviereen.
Kaipa ne on sitten mulle suunniteltu. Ennen pillereitäkin pärjäsin ihan hyvin tavallisilla siteillä ja ensimmäisinä öinä piti olla vähän paksumpi side. Nykyään kun on pillerit niin vuoto on melko niukkaa eikä öisin taida edes tulla mitään. Aika ohuilla siteillä pärjää.
Varmaankin mulle. Pitkät siivekkeelliset ovat juuri hyviä. Nykyään pillereiden myötä pärjään parin ekan päivän jälkeen ihan vaan pikkuhousunsuojalla. Tampooneita tosin en voi oikein käyttää, kun jäävät niin kuivaksi että sattuu vetää pois.
Ei kyllä käy kateeksi teitä muita! 😥 joskus teininä oli runsaammat ja alkoivat aina tosi yllättäin. Silloin tuli noita ohivuotoja vähän väliä ja olihan ne perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus mietiskellyt, mistä johtuu, että naiset vuotavat nykyään paljon runsaammin kuin vielä joskus 50 vuotta sitten. Alkuun minullakin oli kolmen päivän niukahko vuoto. 10 kappaleen sidepaketista jäi ainakin pari sidettä yli. Ja siihen aikaan siteet olivat tosi huonoja imukyvyltään: alla selstoffia kerros, päällä pumpulikerros ja koko komeuden ympärillä harva verkko. Ei ollut muoviliuskaa siteen sisällä estämässä läpivuotoa, mutta eipähän siitä juuri ollut pelkoakaan. Iän myötä vuotopäiviä tuli pari lisää, mutta vieläkin niin niukkoja, ettei ollut vaaraa petin sotkeutua. Vasta kun kohtuun kasvoi yksi iso ja pari pienempää myoomaa, alkoi ainainen läpi- ja ohivuodon pelko, vaikka siteet olivat kehittyneet huimasti. Suurin ja paksuin side ja isoin ob illalla, niin kerran yössä piti vain tamponi vaihtaa. Silloin ei vielä mainostettu inkontinenssisuojia, joten se ratkaisu oli mahdoton. Joskus kyllä mietin, mitenhän vauvan vaippa toimisi.
Nythän saa lukea varsin usein, että jo pienillä tytöillä on vuoto monesti niin runsasta, että ratkaisujen keksiminen on ollut hankalaa. Tenan housumallisia vaippoja kannattaisi kokeilla niin äidin kuin tyttärenkin. Jostain luin myös esittelyn pikkuhousuista, joihin oli sisäänrakennettu vuotosuoja. Jutun mukaan kestävät suuren määrän pesuja ja sopivat sekä kuukautissuojaksi että virtsankarkailuun. Nuorena näin Saksassa "vaippahousuja", joissa oli muovitettu keskiosa, sidettä jonkin verran leveämpi, läpi koko housun vyötäröltä takaa vyötärölle eteen ja jotka oli tehty napakasta, mutta joustavasta materiaalista.. Joskus kun sähläsin siteiden ja tamponien kanssa, mietin, että olisi pitänyt osata ennustaa ja tuoda tullessaan muutamat tuollaiset pöksyt. En tiedä, onko niitä vielä siellä myynnissä. Enää niille ei ole käyttöä, sillä noiden mainittujen lihaskasvaimien takia minulta poistettiin kohtu neljäviitosena.
E-pillerit voivat auttaa runsaaseen vuotoon.
Kuukuppia ja kestositeitä kannattaa testata.
Nykyään siteet ovat tosi ohuita ja lyhyitä, yösiteet pitävät parhaiten. "Mummokalsarit" siteiden kanssa on parhaat.
Kestositeitä olen löytänyt jopa jättikokoja.Olisiko ne jälkivuotoon. Googlaapa.
Millä logiikalla kuppi käy, jos ei tamponikaan? Mulla ainakin kuppi alkanut iän myötä painaa ikävästi virtsarakkoa. Tamponia pystyy pitämään, paitsi pissatessa kastuu.
Olin ennen kuukuppihullu ja mainostin sitä kaikille. Sitten kävi niin että synnytyksen jälkeen kuppi ei enää toimi ja on pakko käyttää siteitä. Nyt ymmärrän ettei se kuukuppi vaan käy kaikille, oli sitten synnyttänyt tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei enää tamponi kelpaa? Kokeile kuukuppia.
Kohtu on sen verran laskeutunut, että tamponi pyrkii tunkemaan ulos. Ja olen niin vanhanaikainen, kohta jo vaihdevuosi-iässäkin, että en todella halua kuukuppia. On nuorempien juttu minusta. Olen myös sellaisessa työssä, että tarvitsisin sataprosenttisen suojan läpivuotoja vastaan. Öistä nyt puhumattakaan. Ei ole kiva vaihtaa petivaatteita joka aamu. Miten tällainen asia on edelleenkin näin surkeissa kantimissa? Onhan ne nyt 80-luvun alusta (ekoista kuukautisistani), kaikki kehittyneet, mutta eivät vieläkään tarpeeksi.
Ap.
Kuukuppi ja ohut side niin 100% varmuus ettei ohivuotoja tule. Suosittelen kyllä kuppia harkitsemaan.
Lapsia et varmaankaan enää tahdo joten kohdun poltto tms vähentäisi vuotoa.Kuulostaa kamalalta kos joutuu käyttämään 1-3sidettä yhtäaikaa!
Mutta jos super-luokan tamponi alkaa parissa tunnissa vuotaa läpi, niin eikö tuo kuukuppi täyty jotain 15 minuutissa? Kuukupin kanssa venkslaaminen kuulostaa tosi sottaiselta puuhalta, varsinkin, jos on runsas vuoto.
Mulla tamponi falskaa aina! Aina. Mut kupilla ei mitään ongelmaa. Nainen vuotaa keskimäärin alle desin koko aikana. Ja tohon kuppiin mahtuu muistaakseni 25ml. Mä luulin et mulla on runsaat menkat kunnes aloin käyttää kuppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mietin synnytyksen vai olikohan se abortin jälkeen, että miksi ihmeessä ne ei tee edes yhtä iso-iso-side mallia? Ei kaikilla ole tarve piilotella sitä pöksyistään jumppasalilla.
Synnärillä oli isot siteet. Tietääköhän kukaan kenen valmistamia?
Tenoja. Tosin olivat varmaan jotain pissasuojia "oikeasti", eivätkä kuukautissiteitä. Mutta samaan tapaan marketista voi ostaa niitä Tenoja.
Hanki hormonikierukka, jos sinulla on noin runsaat kuukautiset.
Olen käyttänyt useamman vuoden kuukuppia ja alkupäivinä pitää käyttää sen lisäksi sidettä, että ei mene vuoto vaatteille asti. En minäkään siis kuppia hehkuta, vain loppupuolen kuukautisissa se on kätevä, kun vuoto on vähäisempää.
Mulla ultrattu, ei syytä runsaalle vuodolle, mutta niistä kärsin. Hormonikierukka aiheutti kamalat nivelsäryt. Syksyllä haen pillerireseptin. Ei todellakaan ole mukava, kun on pisin side ja silti nousee pakaravälistä siteen ohi, valkoinen työasu sopii siihen oikeen hyvin :(
Onko kukaan kokeillut tätä? Itselläni vaihdevuodet pian edessä tai jo meneillään ja kuukautiskierto muuttunut epäsäännölliseksi, kierto välillä 60 päivää ja välillä 25 päivää.
Lämpöhoidosta apu runsaisiin kuukautisiin
http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/lampohoidosta-apu-runsaisiin-kuukautisiin/
Mulle sopii erinomaisesti. Olen aina käyttänyt vain siteitä, tamponit eivät ole mun juttu.
Muistaakseni ainoastaan kerran falskannut, tämä oli yöllä ja runsaimpana vuotopäivänä. Silloinkin oli tullut lakanalle vain tippa, sen verran että tajusi ohi tulleen.
Ja mulla on ihan halvimmat perussiteet, siivelliset kahden tai kolmen tipan siteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei enää tamponi kelpaa? Kokeile kuukuppia.
Kohtu on sen verran laskeutunut, että tamponi pyrkii tunkemaan ulos. Ja olen niin vanhanaikainen, kohta jo vaihdevuosi-iässäkin, että en todella halua kuukuppia. On nuorempien juttu minusta. Olen myös sellaisessa työssä, että tarvitsisin sataprosenttisen suojan läpivuotoja vastaan. Öistä nyt puhumattakaan. Ei ole kiva vaihtaa petivaatteita joka aamu. Miten tällainen asia on edelleenkin näin surkeissa kantimissa? Onhan ne nyt 80-luvun alusta (ekoista kuukautisistani), kaikki kehittyneet, mutta eivät vieläkään tarpeeksi.
Ap.
Jokainen valitsee oman suojansa, joten en halua tuputtaa, mutta kerron vaan olevani viisikymppinen ja iloinen kupin käyttäjä. Tuosta kohdun laskeumasta, eikö se kannattaisi hoitaa?
Nämä ovat runsaiden kuukautisten öiden pelastajat: http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-inkontinenssisuoja-10-kpl-… .