Kenelle terveyssiteet on suunniteltu?
Käytin kymmeniä vuosia tamponia, mutta nyt on iän myötä ja kolmen synnytyksen jälkeen ollut pakko siirtyä siteiden käyttöön. Mutta on todella vaikea löytää siteitä, jotka eivät falskaa jostain suunnasta. Olen yrittänyt etsiä suurimpia kokoja, mutta saisivat ne olla vieläkin isompia. Pikkukokoja on vaikka kuinka, tarpeeksi isoja ei. Vai enkö vain ole löytänyt?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei enää tamponi kelpaa? Kokeile kuukuppia.
Kohtu on sen verran laskeutunut, että tamponi pyrkii tunkemaan ulos. Ja olen niin vanhanaikainen, kohta jo vaihdevuosi-iässäkin, että en todella halua kuukuppia. On nuorempien juttu minusta. Olen myös sellaisessa työssä, että tarvitsisin sataprosenttisen suojan läpivuotoja vastaan. Öistä nyt puhumattakaan. Ei ole kiva vaihtaa petivaatteita joka aamu. Miten tällainen asia on edelleenkin näin surkeissa kantimissa? Onhan ne nyt 80-luvun alusta (ekoista kuukautisistani), kaikki kehittyneet, mutta eivät vieläkään tarpeeksi.
Ap.
Vanhanaikainen? Mun äitini, nyt yli 70v käytti kuukuppia aikoinaan. Silloin ne olivat kertakäyttöisiä.
Syö menkkojen aikana kuuri buranaa, se vähentää vuotoa. Lihasjumppakin voi parantaa tilannetta kohdun suhteen.Jos se laskeuma paljon haittaa, lienee leikkaus paras vaihtoehto.
Sänkyyn voi laittaa patjan ja lakanan väliin samanlaisen muovitetun froteen kuin pikkulapsilla on niin pitää pestä vain lakana. Itse laitoin myös froteepyyhkeen petiin kun vuodot olivat runsaimmillaan, koska ibuprofeenin vaikutus ei koko yötä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtu on sen verran laskeutunut, että tamponi pyrkii tunkemaan ulos. Ja olen niin vanhanaikainen, kohta jo vaihdevuosi-iässäkin, että en todella halua kuukuppia. On nuorempien juttu minusta. Olen myös sellaisessa työssä, että tarvitsisin sataprosenttisen suojan läpivuotoja vastaan. Öistä nyt puhumattakaan. Ei ole kiva vaihtaa petivaatteita joka aamu. Miten tällainen asia on edelleenkin näin surkeissa kantimissa? Onhan ne nyt 80-luvun alusta (ekoista kuukautisistani), kaikki kehittyneet, mutta eivät vieläkään tarpeeksi.
Ap.
Oletko ajatellut kohdunpoistoa jos se on noin laskeutunut, ja tosi runsailta kuulostavat kuukautisetkin sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mietin synnytyksen vai olikohan se abortin jälkeen, että miksi ihmeessä ne ei tee edes yhtä iso-iso-side mallia? Ei kaikilla ole tarve piilotella sitä pöksyistään jumppasalilla.
Synnärillä oli isot siteet. Tietääköhän kukaan kenen valmistamia?
Ne ovat jotain Pirkka lastenvaippoja ihan oikeesti.
n. 40 vuotiaana kuukautiseni muuttuivat todella runsaaksi ja vuoto kesti vähintään viikon. Laitatin kierukan ja vuoto loppui kuin seinään. Elämäni paras teko.
Joo, ei ne mitkään siteet ole 100% varmoja! En ole koskaan sellaisia vielä löytänyt, tampaxit on omassa käytössä hamaan loppuun saakka. Entäs sellainen iso kertakäyttöinen vuodesuoja apteekista lakanan päälle menkkojen aikaan? Silloin säästyy lakanat ja petarit ylivuototahroilta.
Ps. Ne kaikki ihme siivekkeelliset siteet on pahimpia, hiostavat ja ne muoviset härpäkeet on ihan lytyssä nukkuessa ja sieltä välistä sitten vuotaa, yöks!!
Öö, eiköhän kirjoittaja hakenut sitä, että molempien jälkeen veri lentää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö paksuja siteitä löydy edes kauppojen omilta merkeiltä? En ole 10 vuoteen siteitä ostanut, mutta muistelen ostaneeni joskus yösiteiksi paksuja ja pitkiä, merkittömiä halpismalleja.
Käytän Libressen paksuja yösiteitä kotona. Se on jotenkin hengittävämpi kuin tosi muoviset ohutsiteet, ja eipä siteen tarvitse olla mitenkään näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän öisin sellaista ihan housuvaippaa, taitaa olla Tenan. Todella runsas vuoto, joka liittyy lähenevään menopaussiin. Mistään siteistä ei ole itään iloa, kun kylkeä kääntäessä "lorisee".
Oletko käynyt gynellä tsekkauttamassa, ettei ole esim. kohdun sisäistä myoomaa? Ne aiheuttavat järjettömän runsaita vuotoja.
Olen käynyt, viimeksi viime vuonna. Ultratessa näkyi vain jotain pikkiriikkisiä, jotka gynekologin mukaan eivät ole syy vuotoon. Minulla oli myös teininä runsaat vuodot, joten tämä ei ole uutta minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mietin synnytyksen vai olikohan se abortin jälkeen, että miksi ihmeessä ne ei tee edes yhtä iso-iso-side mallia? Ei kaikilla ole tarve piilotella sitä pöksyistään jumppasalilla.
Synnärillä oli isot siteet. Tietääköhän kukaan kenen valmistamia?
Niin oli kyllä pitkiä mutta myös paksuja. Sellaisiako joku haluaa käyttää arkikäytössä?
Todennäköisesti yökäytössä jos on runsas vuoto.
Mulle varmaan. Ei mitään ongelmia ja oon käyttänyt siteitä 15 vuotta. Alwaysilla ainakin on sellanen puoli metriä pitkä siivekkeellinen kammotus, ne on ihan hyviä öisin.
Siivettömät on kyllä aika turhakkeita, menee heti ruttuun ja tulee ohivuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Libressen ultrathin good night-sidettä. Ainoa, joka kestää kuukautisieni pari ekaa päivää. Ohut, mutta imee hyvin. Ja melko pitkä. Siis tämä ihan päiväkäytössä myös mulla.
En käsitä tosiaan niitä ihmisiä, jotka selviävät perussiteillä. Tosin selvisinhän minäkin ennen raskautta.Vaikuttaako lasten synnytys näin paljon kuukautisiinkin? Huhhuhh. 😳
Kenellä vaikuttaa, kenellä ei. Mulla muuttui lähinnä niukemmaksi. Käytän ohuita siteitä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on todella runsas vuoto ekoina päivinä ja öinä. Oon yli kymmenen vuotta käyttänyt erilaisia tamponeita ja siteitä ja harmitellut ohivuotoja.
Sitten luin jostain netistä, että monet suositteli sitä O.b.-tamponien suurinta kokoa, vihreä paketti, viisi pisaraa. Ostin ja kokeilin. Helpotuksen huokaus tuli, vihdoinkin löytyi tamponi joka oikeasti toimii.
Sorry. Kuusi pisaraahan siinä oli. Super plus-koko. En oo vielä kenelläkään muulla valmistajalla nähnyt niin isokokoisia tamponeja. Täydellisiä ekoihin vuotopäiviin.
No huhhuh miten runsaita vuotoja on! En oo koskaan edes ajatellut että jollain voisi side pettää, kun itselle ne tuntuu vaipoilta. Ei todellakaan koskaan oo vuotanut mitään ohi siteestä tai tamponista, tosin nykyään oon kuukuppi-fani. Yllätyin synnytyksen jälkeen myös jälkivuodon niukkuudesta, luulin että Niagarat aukeavat. Sitähän sä kysyit ;)
Mä ratkaisin asian alkamalla taas syömään e-pillereitä. Ne poistivat mulla kuukautisvuodon lähes täysin. Ihanan helppoa, kun ei verivana valu perässä. Olen siis vaihdevuosi-iässä ja menin gynekologille, kun mitkään siteet ja tamponit eivät enää riittäneet, kun sitä verta tuli niin valtavia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kuukuppi ja ohut side niin 100% varmuus ettei ohivuotoja tule. Suosittelen kyllä kuppia harkitsemaan.
Lapsia et varmaankaan enää tahdo joten kohdun poltto tms vähentäisi vuotoa.Kuulostaa kamalalta kos joutuu käyttämään 1-3sidettä yhtäaikaa!
Lääkärien nykyinen hoitosuositus on hormonikierukka vähentämään vuotoa. Mitään muuta hoitoa ei saanut menopaussia edeltäviin runsaisiin vuotoihin. Ja hormonia en halunnut. Seurauksena anemia vielä nyt vuodenkin päästä viimeisistä kuukautisista.
Tuleeko kuukautiset runsaammiksi synnytyksen jälkeen? Minä en ole synnyttänyt ja olen nuori mutta kuukautiset on todella runsaat ja 2 yösiteen ohikin falskaa. Pitää kokeilla tuota 3 yösidettä.
Onko paljon ylipainoa kun noin vuotaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko paljon ylipainoa kun noin vuotaa?
Mitäh?! Mies eksyi keskusteluun?
Yöllä pidän 2 yösidettä + pyyhe takapuolen alla koska muuten lakanat olisi aina veressä. Nykyään laitan aina tuon pyyhkeen kuukautisten aikaan koska kyllästyin siihen että lakanat ja patja meni vereen. Moni patja meni pilalle kun niihin tuli veriläikkä.
Nro 57
Mullakin on todella runsas vuoto ekoina päivinä ja öinä. Oon yli kymmenen vuotta käyttänyt erilaisia tamponeita ja siteitä ja harmitellut ohivuotoja.
Sitten luin jostain netistä, että monet suositteli sitä O.b.-tamponien suurinta kokoa, vihreä paketti, viisi pisaraa. Ostin ja kokeilin. Helpotuksen huokaus tuli, vihdoinkin löytyi tamponi joka oikeasti toimii.