Kenelle terveyssiteet on suunniteltu?
Käytin kymmeniä vuosia tamponia, mutta nyt on iän myötä ja kolmen synnytyksen jälkeen ollut pakko siirtyä siteiden käyttöön. Mutta on todella vaikea löytää siteitä, jotka eivät falskaa jostain suunnasta. Olen yrittänyt etsiä suurimpia kokoja, mutta saisivat ne olla vieläkin isompia. Pikkukokoja on vaikka kuinka, tarpeeksi isoja ei. Vai enkö vain ole löytänyt?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran taaksepäin kallistunut kohtu etteipä sieltä niin hirveästi tule muuta kuin sitten pönttöön. Hyvin pärjään tavallisella perussiteellä. Itseasiassa käytän myös paljon pitkää pikkuhousun suojaa.
Onkohan mullakin? Joskus ihmettelin, kun menkat lähes aina "alkaa" kun käyn vessassa. Tai sillon sen huomaa, pissalla käynnin yhteydessä. Parempi tietysti niin :D
Joo mullekkaan ei tamponit sovi yhtään kun kuivattaa niin paljon että sattuu. Olen päätynyt siteiden kanssa siihen ratkaisuun että laitan kaksi "peräkkäin" niin ei vuoda takaa, tosin leveämpiä ne sais olla. Tuo perseen puolelle vuotaminen ei ole musta pelkkä nukkumisongelma kun se veri valuu sinne jos tekee esim istumatyötä. Ja mulla ei esimerkiksi vuoda kyllä täydellisen keskeltä kun toinen häpyhuuli on niin paljon isompi että se menee ikäänkuin sivulle. Välillä vituttaa niin paljon että harkitsen vaippojen käyttöä kun mikään merkki ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa nyt, hyvät naiset, lääkäriltä resepti verenvuotoa ehkäisevään lääkitykseen!!! Ei tarvitse enää temppuilla monen siteen kanssa eikä pelätä ohivuotoja ja siivota sänkyjä. Minä olen vuosikausia noita syönyt ja hyvin olen pärjännyt vaikka teen työvuoroja joilloin ei pääse vessaan jopa 5-6 tuntiin. Lääkitys on edullinen, ja muutamalla pillerillä pärjää ne pahimmat päivät. Omat vuotoni on ihan järjettömiä välillä, ilman tuota lääkitystä olisin saikulla joka kuukausi päivän tai kaksi. Olin niin onnellinen kun tkn yleislääkäri tuon määräsi että itkettää ihan kun kärsin kymmeniä vuosia turhaan. Onneksi kohta loppuu koko riesa, yhtään en kaipaa.
Minä kun valitin lääkärille niin virnisteli vain ja kirjoitti e-pillerit, mutta ei niihinkään sitä korvausta, itse en olisi tiennyt että joihinkin menkkavaivoihin sitä voi saada, mutta apteekissa sitten kyseltiin. Mutta siihen se jäi, normaalin hinnan kai maksoin vaikken ehkäisytarkoituksiin edes tarvinnut.
Siteet on tehty oikeasti pientä vuotoa varten mutta itsellä holvaa pari päivää oikein reilusti. Olisi hyvä, että olisi kunnollisia pitkiä yösiteitä, kuten ennen oli Vuokkosilla mutta nykyään kaikki on ohuita siivellisiä, joita joutuu laittamaan ainakin kaksi peräjälkeen. Totta kai myynti kasvaa, kun joutuu ostamaan pakettitolkulla, ettei housut kastu!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa nyt, hyvät naiset, lääkäriltä resepti verenvuotoa ehkäisevään lääkitykseen!!! Ei tarvitse enää temppuilla monen siteen kanssa eikä pelätä ohivuotoja ja siivota sänkyjä. Minä olen vuosikausia noita syönyt ja hyvin olen pärjännyt vaikka teen työvuoroja joilloin ei pääse vessaan jopa 5-6 tuntiin. Lääkitys on edullinen, ja muutamalla pillerillä pärjää ne pahimmat päivät. Omat vuotoni on ihan järjettömiä välillä, ilman tuota lääkitystä olisin saikulla joka kuukausi päivän tai kaksi. Olin niin onnellinen kun tkn yleislääkäri tuon määräsi että itkettää ihan kun kärsin kymmeniä vuosia turhaan. Onneksi kohta loppuu koko riesa, yhtään en kaipaa.
Minä kun valitin lääkärille niin virnisteli vain ja kirjoitti e-pillerit, mutta ei niihinkään sitä korvausta, itse en olisi tiennyt että joihinkin menkkavaivoihin sitä voi saada, mutta apteekissa sitten kyseltiin. Mutta siihen se jäi, normaalin hinnan kai maksoin vaikken ehkäisytarkoituksiin edes tarvinnut.
Lääkärit nyt virnistelee, varsinkin miespuoliset, naisten vaivoille. Naisethan muka aina valittaa turhasta. Sitten vain toiselle lääkärille, jos yksi ei halua auttaa. Caprilonia voit ihan nimellä pyytää seuraavaksi niin vois mennä viesti paremmin perille.
Vuokkosilla on tullut selkeästi isompia siteitä. Viime kierrossa löysin ja helpottivat!
Yösiteet ei pidä mulla kuin max 2 tuntia. Koska en jaksa nousta parin tunnin välein vaihtamaan niin keskikokoinen froteinen paksu käsipyyhe taiteltuna napakoihin mummopikkareihin on osoittautunut parhaaksi. Pystyn nukkumaan koko yön kun pyyhe ulottuu navasta ristiselkään ja imee hyvin. Aamulla pyyhe roskiin. Illalla uusi tilalle. Päivät pärjään tamponi yöside yhdistelmällä jos vaan pääsen vaihtamaan tamponin parin tunnin välein.
Kuvio alkaa hahmottua. Lopetettiin isompien siteiden valmistus, että saataisiin lääkekauppa vilkastumaan ja naisille lisää terveysriskejä... Eikun, pitäähän sitä saada olla vapaa ja pumpata elimistö täyteen hormoneja, särkylääkkeitä ja vierasesineitä!
Hei te kuukautisten verimäärällä liiottelijat. Muistakaahan noiden juttujennne kanssa se fakta, että naisessa on kokonaisuudessaan verta vain 4 litraa ja jos siitä menettää viideosankin niin alkaa jo shokkioireet. Kaksi litraa kun menettää niin alkaa olla hengenlähtö lähellä. Kuulostatte aika koomisilta. Kuukautisvuoto on runsaanakin vain desin verran.
Käytän itse Pirkan kuuden pisaran yösiteitä (liila pakkaus) ja kuuden pisaran tamponeja, nekin Pirkan (vihreä pakkaus). Silti ekoina vuotopäivinä täytyy vaihtaa ainakin tamponi parin tunnin välein...muuten kyllä hyviä tuotteita molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Hei te kuukautisten verimäärällä liiottelijat. Muistakaahan noiden juttujennne kanssa se fakta, että naisessa on kokonaisuudessaan verta vain 4 litraa ja jos siitä menettää viideosankin niin alkaa jo shokkioireet. Kaksi litraa kun menettää niin alkaa olla hengenlähtö lähellä. Kuulostatte aika koomisilta. Kuukautisvuoto on runsaanakin vain desin verran.
Njaa, mä menetin synnytyksessä vajaa kaks litraa eikä missään vaiheessa tullut mitään shokkioireita tms. ja ihan omin jaloin kävelin osastolla seuraavinakin päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa, mä menetin synnytyksessä vajaa kaks litraa eikä missään vaiheessa tullut mitään shokkioireita tms. ja ihan omin jaloin kävelin osastolla seuraavinakin päivinä.
Varmaan antoivat sinulle pussista lisäverta samantien.
Apua, mikä ketju. En tiennyt, että tällaistakin voi olla. Yhtäkkiä tunnenkin olevan aika onnellinen, ettei just tuota vaivaa ole. On sitten jotain muita toki...
48-vuotias nainen
Vierailija kirjoitti:
Mulla ultrattu, ei syytä runsaalle vuodolle, mutta niistä kärsin. Hormonikierukka aiheutti kamalat nivelsäryt. Syksyllä haen pillerireseptin. Ei todellakaan ole mukava, kun on pisin side ja silti nousee pakaravälistä siteen ohi, valkoinen työasu sopii siihen oikeen hyvin :(
Ohis Burana hillitsee vuotoa. Miksi et käytä Buranaa? Jos on ongelma siihen on lähes aina ratkaisu. Ultrausta sijasta laparoskopiaan, niin johan löytyy vuodon syy. Pätevä ysityinen gynekologi auttaa kyllä näissä runsaissa vuoto-ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat runsaiden kuukautisten öiden pelastajat: http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-inkontinenssisuoja-10-kpl-… .
Ei nuo ohivuodoilta kyllä pelasta koska ei ole siivekkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, shokkioireista ja desistä. Silmissä näkyy tähtiä kun yrittää ylös nousta ja kävellä. Sitä ei mikään desin vuoto aiheuta vaan isommasta määrästä on kyse. Olisin invalidi pari päivää joka kuukausi jos ei olisi verenvuotoa estävää lääkitystä. Jos sinä pääset vähällä, ole kiitollinen, monelle tämä on täyttä h...ttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Libressen ultrathin good night-sidettä. Ainoa, joka kestää kuukautisieni pari ekaa päivää. Ohut, mutta imee hyvin. Ja melko pitkä. Siis tämä ihan päiväkäytössä myös mulla.
En käsitä tosiaan niitä ihmisiä, jotka selviävät perussiteillä. Tosin selvisinhän minäkin ennen raskautta.Vaikuttaako lasten synnytys näin paljon kuukautisiinkin? Huhhuhh. 😳
Kenellä vaikuttaa, kenellä ei. Mulla muuttui lähinnä niukemmaksi. Käytän ohuita siteitä edelleen.
Mulla ihan sama, ennen lasta vuosin aika paljon, nykyään riittää pikkuhousunsuoja pari eka päivää. Sen jälkeen ei tarvi mitään kun kaikki veret poistuu vessakäynnin aikana..
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä nyt liittyi? Mulla tulee isomman koon kuukuppi täyteen alle kahdessa tunnissa menkkojen ekoina päivinä. Kupin tilavuus on 30 ml. Kokeile kaataa 30 ml nestettä siteeseen ja katso miten käy. Valuu pitkin pieliä kun side ei pysty imemään sitä kaikkea. Kyllä se tuntuu siltä että vuotaisi kuin seula. Varsinkin kun yöllä sängystä noustessa se vuoto hulmahtaa kerralla siteeseen. Nykyään käytän pakosta siteitä, mutta kuukupin aiemmalla käytöllä olen aika hyvin tietoinen vuodon määrästä. Itse asiassa nyt vuoto on jopa runsaampaa kuin kuukuppiaikana, kiitos raskauden/synnytyksen + kuparikierukan.
Liioittelijat? Olen se, joka vinkkasi kanssakärsijöitä hankkimaan Pronaxen-reseptin. Omilla annoksillani lääkettä käytetään mm. leikkausten jälkitiloissa hillitsemään verenvuotoa. Sain reseptin nimenomaan siksi, että pidemmällä aikavälillä runsaat kuukautiseni ovat paitsi elämänlaatuani heikentävät myös haitaksi terveydelleni. Minulla sattuu olemaan sairaus, joka vaikuttaa veren hyytymistekijöihin. Vaihtoehtona on, että saan lisäverta. Ikävää, että tällaisia asioita vähätellään ja vieläpä naisten toimesta. Jos sinä olet sattunut saamaan mukavat ja helpot kuukautiset, jotka pahimmillaan vähän kipristelevät vatsanpohjassa ja selviät muutamalla buranalla ja hiukan tiheämmällä suojan vaihdolla niin onneksi olkoot vaan! Omalla kohdallani hormonaalinen ehkäisyvalmiste ja naprokseeni hillitsevät kuukautisvuotoni "normaaliksi", ja kiitos siitä lääkärille, joka otti ongelmani tosissaan kun kerroin tilanteestani avoimesti. Tsemppiä kaikille muillekin ja kehoitan ainakin kokeilemaan tuota Pronaxenia, sillä itselleni se on ollut suorastaan pelastaja!
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00050
Heti lääkärille! Älä turhaan kärsi, apua löytyy, yleislääkärikin voi kirjoittaa reseptin.