Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.
Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.
Kommentit (348)
Kouluruoka on kerran viikossa puuroa, kertaan viikossa tulee jokin keitto (kasvissosekeitto, kanakeitto tms) ja sitten on ehkä yhtenä päivänä jotain pataruokaa tai laatikkoa (ei juuri lihaa osu yhteen annokseen), sitten joku pastaruoka tai riisi/huonot perunat ja kastike, ja kastike on hyvin vähälihaista tai jos on kalaa, se on seitiä, joka harvoin muksuille innolla uppoaa. Joten suurimpana osana koulupäivistä lapset eivät ole syöneet "tukevaa lounasta" kuten kerroit miehen ja sinun hyvällä halulla tekevän.
Onko järjestely lapsista oikeasti hyvä? Vai vierailevatko innolla kavereilla ruoka-aikaan illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ette ole. Palstan ketjut ovat täynnä mammoja, jotka kertovat viikon ruokalistojaan innoissaan, ne sisältävät jauhelihakastiketta ja spagettia, lihapullia, lasagnea sekä nakkeja tai kalapuikkoja ja ranskalaisia. Mikään noista ei ole yhtään sen terveellisempi vaihtoehto kuin leipäkään...
Kun spagettia ja jauhelihakastiketta syödään lautasmallin mukaisesti ja lautasesta puolet on salaattia tai kasviksia, on kyseessä ihan normaali ja terveellinen ruoka. Spagetin voi ostaa täysjyvänä, ja jauhelihakastikkeesta on olemassa muitakin versioita kuin joku ketsuppi+ruokakerma+lihaliemikuutio.
Plus se että onhan noissa vaihtelua ja nautintoa siitä ruuasta erilailla kun syödä 5päivänä viikossa leipää. Kukaan mamma tuskin tarjoaa lapsilleen joka päivä yhtä ja samaa lasagnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ette ole. Palstan ketjut ovat täynnä mammoja, jotka kertovat viikon ruokalistojaan innoissaan, ne sisältävät jauhelihakastiketta ja spagettia, lihapullia, lasagnea sekä nakkeja tai kalapuikkoja ja ranskalaisia. Mikään noista ei ole yhtään sen terveellisempi vaihtoehto kuin leipäkään...
Kun spagettia ja jauhelihakastiketta syödään lautasmallin mukaisesti ja lautasesta puolet on salaattia tai kasviksia, on kyseessä ihan normaali ja terveellinen ruoka. Spagetin voi ostaa täysjyvänä, ja jauhelihakastikkeesta on olemassa muitakin versioita kuin joku ketsuppi+ruokakerma+lihaliemikuutio.
Hyvin puhuttu! :) Meillä esim. syötiin tänään "jauhelihakastiketta", jossa oli lihana /3 jauhelihaa, 2/3 soijarouhetta, oliiviöljyä, herkkusieniä, sipulia, valkosipulia, tomaattia, mausteita, hieman kermaa sekä täysjyväpastaa, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Kahden päivän ruuat kolmelle henkilölle, valmistusaika noin 35 min. Enemmän aikaa menisi erikseen leipien tekoon joka aterialle.
Vaarannat lapsesi suhteen ruokaan. Yhdellä ystävälläni oli kuvailemasi kaltainen meininki, lopputuloksena sekä hänellä että siskollaan on syömishäiriö eivätkä pystyneet syömään muiden seurassa ollenkaan. Ystäväni kertoi lapsena olleensa joskus kolmekin päivää ilman ruokaa ja syöneensä vain pari palaa paahtoleipää kotona.
trollille moikat kehitysmaahan kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hengissä ovat ja vieläpä suht täyspäisiä :)
Ja tällä lentävällä lauseella voikin oikeuttaa kaiken p*skan vanhemmuuden itselleen. Kehitysmaiden aliravitut lapsetkin on monet vielä hengissä ja jopa suht täyspäisiä. Ei se silti heidän parhaakseen ole.
Sekö on huonoa vanhemmuutta että lapsi saa pakastettua ruokaa vai että kiirepäivinä syö juustoleipiä? Kehitysmaan lapset on hieman eri juttu.
Jos teillä jaksetaan tehdä joka päivä kaksi lämmintä ruokaa niin ablodit ja päähän taputus. Meillä niin ei tehdä. Joskus syödään vain leipää tai pikapuuroa. Joskus mennään joskus jopa metsään laavulle paistamaan makkaraa. Uuuh..eikö ole kamalaa!
Melkein pää halkeaa kun olet noin lukutaidoton. Vai tahallaan ymmärrät väärin? Kukaan tässä ei skitsoa jos joskus syödään juustovoileipiä. Ja pakastettua ruokaa täällä on jo ehdotettu jos ei jaksa viikolla kokkailla.
Nyt ei ollut siitä kyse, vaan siitä että ap kertoi ettei heillä arkena syödä koskaan kunnon ruokaa koulun/töiden jälkeen. Vaan lapset jätetään oman onnensa nojaan "ottamaan leipää kaapista". Jos asia ei ollut näin, my bad. Varmaan ne paheksuvat tutut ymmärsi sitten myös väärin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin liikkuvat ja kasvavat nuoret/lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ehdottomasti
no minä olin kilpatasolla urheileva lapsi/nuori ja kyllä jaksoin kylmälläkin ruualla urheilla ja kasvaa...
lämmin nakkikastike vs. kylmä tonnikala/kanasalaatti, kumman söisit kasvaaksesi terveeksi? näitä esimerkkejä voisi antaa enemmänkin, mutta suomalaiset ns. peruskotiruuat maidolla huuhdottuina eivät todellakaan ole erityisen ravitsevia ja maito samalla nautittuna ehkäisee kaiken raudan imeytymisen (jos sitä rautaa edes oli siinä nakkisoosissa tai makaroonilootassa...) Tosin ap:n kannattaisi vaihtaa ne voileivät monipuolisempaan tarjoomaan. En jaksa tästä enempää jatkaa, jokainen valitsee ravintonsa itse.
Joo älä jatka. Tämä kylmä/lämmin ruoka on käsitelty ketjussa jo useasti. Kylmä ruoka voi olla aivan yhtä ravitsevaa, mutta puhekielessä on helpompaa puhua kahdesta "lämpimästä ruuasta"; tarkoittaen kunnon ruokaa, eikä mitään leivän puputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin liikkuvat ja kasvavat nuoret/lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ehdottomasti
Ei edes riitä. Meillä on ohjeistus:
-kunnon aamupala
- kouluruoka
- heti kun koulusta kotiin lämmin ruoka (läksyt ja sitten heti treeneihin, joita ennen vielä vaikkapa banaani
- max puoli tuntia treeneistä lämmin ruoka
Isommalla välipala jo koulussa mukana, ruoka koulun jälkeen, ruoka ennen treeniä, ruoka vielä illalla, vaikka treeneistä voidaan kotiutua vasta klo 23.
"Lämmin ruoka" ei tässä tarkoita LÄMMINTÄ ruokaa vaan lautasmallin ja treeniohjelman suositusten mukaisesti oikein hiilihydraatteja ennen treeniä, proteiinia riittävästi ja varsinkin treenien jälkeen, ja joka aterialla vihanneksia/salaattia/täysjyväleipää/maitoa.
Harrastukset siis futis ja jääkiekko ja aika tavoitteellisesti lapset haluaa edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Onneksi mulla ei ole lapsia. En haluais ikinä käyttää yli 20 vuotta elämästäni hellan edessä seisomiseen, enkä kuunnella tuollaista jatkuvaa toisten mammojen syyllistämistä. Onneksi ei myöskään tarvi olla irl tekemisissä yhdenkään alaikäisen lapsen mamman kanssa.
No onko sulle joku yllätys että lapsille pitää tarjota 2 kunnon ateriaa päivässä välipalojen lisäksi? Hohhoijjaa, sarjassamme turhat kommentit taas. Ja onko se joku menetys ettei pääse sun leikkeihin mukaan?
On yllätys. Silloin kun minä olin lapsi, 80-ja 90-luvuilla, niin lapsille ei tarvinut tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä + välipaloja. Ei ollut mitään tuollaista kauheaa stressiä syömisistä ja muusta kasvatuksesta, eikä mammojen välistä jatkuvaa tappelua.
Kun minä olin lapsi 80- ja 90-luvulla niin kyllä tarjottiin kaksi lämmintä ateriaa + välipalat. Se että joku ei ruoki lastaan kunnolla ei ole mammojen välistä tappelua vaan lapsen laiminlyöntiä. Enkä tarkoita että lapset pitäisi ottaa pois, vaan että vanhempi tarttis arkeensa jotain tukea, jos ei jaksa ruokkia omia lapsiaan. Ruoka on perustarve, ei mielipidekysymys. Ja etenkin kasvavalle lapselle ruuan laatu on tärkeä asia, koska huonon ravinnon seuraukset voi näkyä vasta pitkällä aikuisuudessa.
Minkälaisia seurauksia siitä voi olla? T: ap:n lasten ruokavaliolla kasvanut monisairas aikuinen
Koululounaan ei ole tarkoitus kattaa koko päivän ravintotarvetta, vaan pelkästään noin kolmasosa siitä. Lisäksi monissa kouluissa lounas syödään jo ennen yhtätoista, joten teidän lapsillanne on kovin pitkä päåivä edessä ilman lämmintä ruokaa. Aikuinen pärjääkin yhdellä lämpimällä aterialla, vaikka heillekin kyllä suositellaan kahta.
Ette jaksa laittaa arkisin ruokaa, kun olette niin työstä uupuneita. Jaksatteko tuijottaa läppäriä tai tablettia tai älypuhelinta koko illan? Jos vastaatte myöntävästi, on korkea aika alkaa muuttaa tapoja ja huomioida lapsia ihan uudella tavalla. Kohtelette lapsia välinpitämättömästi ja kasvatatte heistä välinpitämättömiä aikuisia, jotka eivät juurikaan teistä vanhemmista välitä, kun olette elämänne loppusuoralla. Repikää siitä!
Yksi tärkeä aspekti siinä päivällisessä on; perhe istuu yhdessä pöydässä ja parhaassa tapauksessa puhuu esim. päivän kulusta, mitä kellekin kuuluu ja mitäs huomenna jne.
Se ruoka ei ole vain ruokaa, vaan huolenpitoa ja yhdessäoloa.
Jos lapset hakevat kaapista leipiä oman mielensä mukaan, voisin kuvitella, ettei heidän kanssaan viikolla muutenkaan vietetä hetkeäkään aikaa. Viikonloppuna sitten harrastetaan ja syödään.
Aika nopeasti sitä jonkun ruoan saa aikaiseksi, tai voihan perhe edes yhdessä istahtaa syömään niitä voileipiä. Vai onko AP miehineen siihenkin liian väsynyt?
En ota kantaa 'voileipä vs. lämmin ruoka' väittelyyn, mutta nostan esille yhteisen ruokailuhetken tärkeyden. Kun olin pieni, meillä oli aina perheen kanssa yhteinen päivällishetki, jolloin juteltiin päivän tapahtumista ja kuulumisista. Viikonloppuisin oli usein sunnuntaina yhteinen aamupala. Yhdessä syödessä samalla oppi myös käytöstapoja ja keskustelutaitoja.
Edelleenkin ruokailu on minulle tärkeä osa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Toistaiseksi meillä ei ole lapsia, mutta miehen kanssa kokataan töiden jälkeen yhdessä ruokaa ja jutellaan. Viikonloppuisin luetaan aamupalalla yhdessä lehteä ja jutellaan artikkeleista. Samanlaisen tavan haluan myös opettaa mahdollisille tuleville lapsillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Onneksi mulla ei ole lapsia. En haluais ikinä käyttää yli 20 vuotta elämästäni hellan edessä seisomiseen, enkä kuunnella tuollaista jatkuvaa toisten mammojen syyllistämistä. Onneksi ei myöskään tarvi olla irl tekemisissä yhdenkään alaikäisen lapsen mamman kanssa.
No onko sulle joku yllätys että lapsille pitää tarjota 2 kunnon ateriaa päivässä välipalojen lisäksi? Hohhoijjaa, sarjassamme turhat kommentit taas. Ja onko se joku menetys ettei pääse sun leikkeihin mukaan?
On yllätys. Silloin kun minä olin lapsi, 80-ja 90-luvuilla, niin lapsille ei tarvinut tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä + välipaloja. Ei ollut mitään tuollaista kauheaa stressiä syömisistä ja muusta kasvatuksesta, eikä mammojen välistä jatkuvaa tappelua.
Kyllä me tarjottiin, ei lapset olisi pärjänneet yhdellä aterialla. Yleensä toinen ruoka oli keitto tai puuro. En muista yhtään perhettä, jossa vanhemmat eivät tehneet työpäivän jälkeen ruokaa.
Jos ruuanlaitto tuntuu työläältä ja vaikealta, niin kannattaa suunnitella ruokalista tulevalle viikolle valmiiksi. Kaupassa käynnitkin nopeutuvat, kun kaupassa ei tarvitse arpoa, mitä ostaa. Ruuat voi esivalmistella seuraavaksi päiväksi puolivalmiiksi, perunat ja juurekset voi valmiiksi kuoria ja pilkkoa ja laittaa vesiastiaan odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat nyt ne lukemattomat vanhemmat, jotka sanovat kuinka "lapsi ei muuttanut elämässämme yhtään mitään, kyllä ne lapset kuuluu sopeutua perheen elämään eikä toisinpäin"?! Koska tuotahan se useimpien/useiden lasten todellisuus olisi, jos vanhemmat voisivat jatkaa elämäänsä lasten teon jälkeen ihan kuin lapsettomina. Kummasti sitä nyt sitten huudetaankin kuorossa kuinka lapsille pitää kokata joka ikinen päivä ja viikonloppuna kahdesti!
Minä söin joka päivä lounaan ja päivällisen silloinkin, kun olin sinkku...
Vierailija kirjoitti:
Eihän einekset ole yhtään parempi vaihtoehto. Te jotka suosittelette eineksiä, ootteko lukenut niiden sisällysluetteloa?
Kiirepäiviemme vakiosuosikki Kokkikartanon lohikiusaus sisältää: "Peruna (Suomi), lohi 17 % (Norja), Valio® kerma, sipuli, jodioitu suola, valkopippuri, tilli, maissitärkkelys". Tuohon joku salaatti kylkeen. Mikä tässä on niin saatanasta, että voileipä olisi parempi?
Meillä yksi murkkuikäinen lapsi, molemmat vanhemmat töissäkäyviä. En minäkään arki-iltoina keittele, mutta jotain einesruokaa tai puolivalmista silti joka ilta pöytään eksyy.
Olette laiskoja.Siitähän on kyse,huonommuus tekosyy
Vierailija kirjoitti:
ette ole! Kertakaikkiaan höpö höpöä nykyään kaikki. ruuan lämpimyys/ kylmyys ei kerro mitään sen ravintoarvoista, kunhan kaapissa on syötävää tarjolla. Meillä on välillä lämmin ruoka, välillä voileipiä, piirakoita, salaatteja tms. Joskus koululaiset ihan itse tekevät munakasta täytteillä tai lettuja kermavaahdolla. Arkena näin. Vapaalla ja lomilla panostetaan ruokiin enemmän, tosin siltikään ei syödä koko ajan, ihmisen ei tarvitse koko ajan syödä. Nykyään suomalaisilla lapsilla lihavuus ja ylensyönti on vakavampi ongelma kuin aliravitsemus.
Empiirisen tutkimukseni myötä väittäisin, että lihavuus on yleisempää niillä lapsilla, jotka käyvät viikkorahoillaan Mäkkärissä ja ostavat kaupasta energiajuomia, karkkia ja sipsiä, eivätkä syö kotona oikeaa ruokaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä ghettossa olet lapsuutesi viettänyt, mutta kyllä meidän alueella joka ikinen lapsi (myös ne kaupungin vuokra-asunnoissa asuvat yh-äitien lapset) lähti klo 16-17 kotiin syömään päivällisen.
Olen italialaisen kanssa naimisissa, ja päivän tärkein hetki on illallinen yhdessä. Silloin jutellaan ja kerrotaan päivän tapahtumista. Hän on myös sanonut, että kaikesta muusta voi säästää, muttei kunnon ruuasta.
Ihminen on sitä, mitä hän syö.
no minä olin kilpatasolla urheileva lapsi/nuori ja kyllä jaksoin kylmälläkin ruualla urheilla ja kasvaa...
lämmin nakkikastike vs. kylmä tonnikala/kanasalaatti, kumman söisit kasvaaksesi terveeksi? näitä esimerkkejä voisi antaa enemmänkin, mutta suomalaiset ns. peruskotiruuat maidolla huuhdottuina eivät todellakaan ole erityisen ravitsevia ja maito samalla nautittuna ehkäisee kaiken raudan imeytymisen (jos sitä rautaa edes oli siinä nakkisoosissa tai makaroonilootassa...) Tosin ap:n kannattaisi vaihtaa ne voileivät monipuolisempaan tarjoomaan. En jaksa tästä enempää jatkaa, jokainen valitsee ravintonsa itse.