Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.
Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.
Kommentit (348)
Mikä juttu se on, että esim. salaatti pitäisi pilkkoa ja sekoittaa etukäteen valmiiksi ja vasta sitten kelpaa? Meillä on ainakin totuttu siihen, että jääkaapissa on tomaatteja, ym. Sitten otetaan esim. tomaatti, pestään se ja syödään sellaisenaan. Millä tavalla se salaatin tms. valmiiksi sekoittaminen tuo mitään lisäarvoa ravintoon, kun tutkimusten mukaan vihanneksen ja hedelmän ravintopitoisuus alkaa laskea heti pilkkomisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Onneksi mulla ei ole lapsia. En haluais ikinä käyttää yli 20 vuotta elämästäni hellan edessä seisomiseen, enkä kuunnella tuollaista jatkuvaa toisten mammojen syyllistämistä. Onneksi ei myöskään tarvi olla irl tekemisissä yhdenkään alaikäisen lapsen mamman kanssa.
No onko sulle joku yllätys että lapsille pitää tarjota 2 kunnon ateriaa päivässä välipalojen lisäksi? Hohhoijjaa, sarjassamme turhat kommentit taas. Ja onko se joku menetys ettei pääse sun leikkeihin mukaan?
On yllätys. Silloin kun minä olin lapsi, 80-ja 90-luvuilla, niin lapsille ei tarvinut tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä + välipaloja. Ei ollut mitään tuollaista kauheaa stressiä syömisistä ja muusta kasvatuksesta, eikä mammojen välistä jatkuvaa tappelua.
No ihan varmasti oli silloinkin samat ateriasuositukset lapsille. Sulla oli vaan yhtä laiskat ja paskat vanhemmat kuin ap miehineen.
Jaaha, täällä taas mammat tunkemassa kermaa joka paikkaan, koska ruoka ilman sitä ei ole muka ravitsevaa. Ja sitten ihmetellään, miksi lapset ja nuoret lihovat.
Koulu- ja päiväkotiruoka (onko sitten tutkittu Palmiaa vai mitä) on ravintoarvoltaan liian vähän proteiinia sisältävää ja liian hiilihydraattipitoista, rasvan laatu ei ole suositusten mukaista. Kun vielä tietää, että monet lapset eivät tykkää salaattiaineksista, ja ne jäävät syömättä, niin aika yksipuolista saattaa syöminen olla. Siinä jos vielä kotonakin mätetään vatsa täyteen lähes pelkällä leivällä, ei jää monet tärkeät ravintoaineet saamatta. Osa suomalaisista lapsista voi erinomaisesti, paremmin kuin koskaan aiemmin, mutta hyvinvoinnin erot kasvavat kaiken aikaa, osa lapsista jää ilman riittävää perushoivaa, kuten huolenpitoa täysipainoisesta ravinnosta, puhtaudesta ja lepoajoista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu se on, että esim. salaatti pitäisi pilkkoa ja sekoittaa etukäteen valmiiksi ja vasta sitten kelpaa? Meillä on ainakin totuttu siihen, että jääkaapissa on tomaatteja, ym. Sitten otetaan esim. tomaatti, pestään se ja syödään sellaisenaan. Millä tavalla se salaatin tms. valmiiksi sekoittaminen tuo mitään lisäarvoa ravintoon, kun tutkimusten mukaan vihanneksen ja hedelmän ravintopitoisuus alkaa laskea heti pilkkomisen jälkeen?
Hohhoijjaa. Toki voit ottaa ainekset pinoihin ja syödä siitä jos tykkäät.
Napostella ei kannata ainakaan joka päivä, ruokarytmiä on hyvä pitää ihan jo hampaiden takia. Kyllä se ateria on miellyttävämpikin salaattina valmistettuna, mutta omahan on asiasi jos haluat syödä ensin tomaatin, sitten kurkun, sitten kalapalan, sitten sipulin, sitten pähkinät...
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, täällä taas mammat tunkemassa kermaa joka paikkaan, koska ruoka ilman sitä ei ole muka ravitsevaa. Ja sitten ihmetellään, miksi lapset ja nuoret lihovat.
Joka paikkaan?
Sähän voit ostaa kermasi vaikka sellaisena 15% litkuna jos haluat. Itse käytän kuohukermaa, eikä perheessä ole paino-ongelmia.
Enkä tunge kermaa "joka paikkaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjaa. Toki voit ottaa ainekset pinoihin ja syödä siitä jos tykkäät.
Napostella ei kannata ainakaan joka päivä, ruokarytmiä on hyvä pitää ihan jo hampaiden takia. Kyllä se ateria on miellyttävämpikin salaattina valmistettuna, mutta omahan on asiasi jos haluat syödä ensin tomaatin, sitten kurkun, sitten kalapalan, sitten sipulin, sitten pähkinät...
"omahan on asiasi" --> No niin, sitähän minäkin. Ihmettelenpä vain, mitä täällä sitten arvostellaan. Meillä näin tekee koko perhe, että tomaatit, kurkunpalat ym. otetaan sellaisinaan. Jokainen osaa ne itse syödä hampailla tai pilkkoa lautasellaan. En näe mitään syytä, miksi se pitäisi tehdä etukäteen valmiiksi varsinkin, kun pilkkominen vie osan vitamiineista.
Salaattiainekset pitää muuten pestä huolella, ei niitä vain pilkota suoraan pussista kulhoon. Se on lasten altistamista tahallaan tarttuville virus- ja bakteeritaudeille ja kasvisten pinnalla oleville myrkyille ja muulle saasteelle. Se se vasta epäterveellistä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan?
Sähän voit ostaa kermasi vaikka sellaisena 15% litkuna jos haluat. Itse käytän kuohukermaa, eikä perheessä ole paino-ongelmia.
Ennemminkin verisuoniongelmia. Juu, ei meillä käytetä kermaa arkisin. Korkeintaan juhlina kakuissa.
Pakastin on hyvä olla. Viikonloppuna iso kattilallinen ( meillä sellainen 10 litran) jotain teille kelpaavaa keittoa ja annosrasioihin pakkaseen. Ja iso padallinen kastiketta tai pataruokaa, jota sitten pakasteeseen. Sieltä sitten isommat lapset osaa jo itsekin mikrotella lämpimän ruuan iltapäivisin. Makaronia ja perunoita jaksaa kyllä keittää vaikka kuinka sohva kutsuisi.
Mutta tuskin lapset siitä traumoja saavat jos eivät viikolla lämmintä ruokaa saa. Meilläkin on syöty usein vain juustoleipiä mikrossa tai jopa valmishampurilaisia. Ihan hengissä ovat ja vieläpä suht täyspäisiä :)
Vierailija kirjoitti:
Salaattiainekset pitää muuten pestä huolella, ei niitä vain pilkota suoraan pussista kulhoon. Se on lasten altistamista tahallaan tarttuville virus- ja bakteeritaudeille ja kasvisten pinnalla oleville myrkyille ja muulle saasteelle. Se se vasta epäterveellistä onkin.
Itse ainakin sanoin aivan selvästi että jo salaattiaineiden pesuun menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan?
Ennemminkin verisuoniongelmia. Juu, ei meillä käytetä kermaa arkisin. Korkeintaan juhlina kakuissa.
No tästä en jaksa tapella. Mutta tietosi on vanhentunutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hengissä ovat ja vieläpä suht täyspäisiä :)
Ja tällä lentävällä lauseella voikin oikeuttaa kaiken p*skan vanhemmuuden itselleen. Kehitysmaiden aliravitut lapsetkin on monet vielä hengissä ja jopa suht täyspäisiä. Ei se silti heidän parhaakseen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin sanoin aivan selvästi että jo salaattiaineiden pesuun menee aikaa.
Joo, mutta joku toinen tuolla sanoi että menee vain hetki kun ne pilkkoo pussista. Eli ei siis selvästi pese niitä.
Onko se jokin ihme, että on lopen uupunut, jos ruokavalio on tuota luokkaa? "Kaappaus keittiössä"-sarjassa on ollut monta jaksoa, joissa näkee, kuinka ruokavalion monipuolistuminen vaikuttaa vireystilaan. Lisäksi se yhteinen ateria, kenties yhdessä tehty, on tärkeä juttu perheelle.
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hengissä ovat ja vieläpä suht täyspäisiä :)
Ja tällä lentävällä lauseella voikin oikeuttaa kaiken p*skan vanhemmuuden itselleen. Kehitysmaiden aliravitut lapsetkin on monet vielä hengissä ja jopa suht täyspäisiä. Ei se silti heidän parhaakseen ole.
Kehitysmaiden lapset onkin aivan eri asia, he ovat pahasti aliravittuja. Näkevät oikeasti nälkää. Saavat ehkä kerran viikossa vähän riisiä jos sitäkään. Suomessa lapsi ei voi mitenkään olla aliravittu, ellei sitten ole anorektikko ja kieltäydy syömästä mitään. Jokainen täyspäinen lapsi osaa syödä nälkäänsä mikäli kaapit eivät sitten ole aivan tyhjiä. Suomessa ei oikeasti edes voi syödä nykyään epäterveellisesti. Te tappelette jostain leivän syömisestä, mutta vertaapa sitä siihen kehitysmaan lapsen syömiseen tai vaikka sota-aikojen lasten syömisiin. Kyllä kaikki nykyajan lapset Suomessa syövät hyvin terveellisesti.
Meillä oli jos oli. Äiti oli iltatöissä ja isä ei kokannut. Isäkin oli tosin usein iltaisin kakkostyössään. Itse osasin kokata aika paljon jo 12-vuotiaana ja ruoka oli usein minun vastuullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu siitä että onko siellä kotona mitään muuta kuin leipää? Hedelmiä, jugurttia, valmisruokia ym.? Aika ykstoikkoista on jos ei koskaan saa mitään muuta kotona kuin leipää. Äkkiäkös sitä ranskikset ja kalapuikot nakkaa uuniin ja kaupan salaattia siihen, miksi sellaista ruokaa ei muka jaksa tehdä jos lapset sitä söisivät mielummin kuin ainaista leipää?
Leivästä voi tehdä vaikka mitä. Kinkku, kalkkuna, juusto, falafel, kaikki kasvikset,makkarat, graavilohi, savukalat... noita kaikkia on minun leipäni välistä löytynyt. Suurin osa noista on myös sellaisia täytteitä että suomalainen lapsikin osaa ottaa kaapista ja syödä. Leipää on myös hampparit, pulled porkit, sloppy joet, hodarit, wrapit, tortillat sekä patongit. Leipää voi tehdä kaurasta, vehnästä, rukiista, maissista tai moniviljasta. Se voi sisältää hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, hiutaleita tai vaikka mitä muuta.
Että jos pakasteesta tulleet kalapuikot on mielestäsi jotenkin parempaa vain siksi että niitä on "kokattu" uunissa niin selvä homma.
Jos ap on iltaisin niin väsynyt, ettei jaksa edes pakastekalapuikkoja uuniin laittaa, niin tuskin jaksaa mitään wrapeja, tacoja ja pulled pork patonkejakaan väsätä. Vai mitä arvelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset syövät siis yhdentoista aikaan koulussa aterian. Siitä eteenpäin, koko loppupäivän, heidän pitäisi pärjätä leivänpaloilla tms.
Edes jonkinmoisen aterian valmistukseen menee puoli tuntia. Sitäkään aikaa ei tarvitse seistä jatkuvasti hellan äärellä. Jos vanhemmat vuorottelevat päivällisen valmistelussa, aikaa ruoanlaittoon kuluu keskimäärin vartti arkipäivää kohden. Aterian jälkeen menee hetki tiskien latomiseen koneeseen ja pieneen pöytien pyyhkimiseen. Lisäksi yhteinen ateria on tärkeä perheen yhteenkuuluvuuden kannalta. Aterian yhteydessä käydään läpi päivän mukavat kuulumiset. Murheet tilitellään sitten jossain muussa yhteydessä.
Hyvää ruokaa saaneet lapset ovat mukavampia, jaksavat paremmin ja ongelmoivat vähemmän. Ja ihan totta: ei sen aterian niin ihmeellinen tarvitse olla. Perunoita ja jotakin niiden kaveriksi, kasviksia ja sen sellaista.
Kenellä muka on tällaista?
Ensinnäkin työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten jaksa keskittyä edes mihinkään helppoon ruoanlaittoon. Käyn läpi postit, vaihdan kotivaatteet, otan välipalaa. Sitten on pakko päästä torkuille tai levätä hetki. Tiskikonetta meilöä ei ole, ja kun olen syönyt lounaan töissä, en halua ateriaa enää illalla.
Perheen yhteisellää aterialla, joita on viikonloppuisin, emme yleensä keskustele, vaan syömme. Tuskin keskustelisimme arki-iltaisinkaan enlä todellakaan itse kaipaa mitään toista kunnon ateriaa samana päivänä, eikä mieskään.
Meillä asia todella ratkaistiin niin, että lapselle ostettiin lämmitettäviä valmisruokia illaksi.
En siis työpäivän jälkeen oikeasti jaksa keskittyä paljon mihinkään. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tilanne on ollut tällainen jo monta vuotta.
En ole ap.
näin meilläkin. Tosin olen kahden totaaliyh. Välillä jaksan laittaa ruokaa välillä en.
No, saahan kaikenlaista valmiiksi paloiteltunakin kai. Mutta itsellä ainakin aikaa menee pesemiseen, pilkkomiseen ja lohkomiseen. Ja jos esim haluaa kanaa joukkoon se pitää paistaa. Kyse ei ole hienoudesta. Vaan siitä että jos vanhempi on niin väsynyt ettei jaksa esim edes hernekeittopurkkia lämmittää, niin tuskin se jaksaa monipuolista salaattia kokoilla harva se päivä.