Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?

Vierailija
24.06.2017 |

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.

Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.

Kommentit (348)

Vierailija
121/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hengissä ovat ja vieläpä suht täyspäisiä :)

Ja tällä lentävällä lauseella voikin oikeuttaa kaiken p*skan vanhemmuuden itselleen. Kehitysmaiden aliravitut lapsetkin on monet vielä hengissä ja jopa suht täyspäisiä. Ei se silti heidän parhaakseen ole.

Kehitysmaiden lapset onkin aivan eri asia, he ovat pahasti aliravittuja. Näkevät oikeasti nälkää. Saavat ehkä kerran viikossa vähän riisiä jos sitäkään. Suomessa lapsi ei voi mitenkään olla aliravittu, ellei sitten ole anorektikko ja kieltäydy syömästä mitään. Jokainen täyspäinen lapsi osaa syödä nälkäänsä mikäli kaapit eivät sitten ole aivan tyhjiä. Suomessa ei oikeasti edes voi syödä nykyään epäterveellisesti. Te tappelette jostain leivän syömisestä, mutta vertaapa sitä siihen kehitysmaan lapsen syömiseen tai vaikka sota-aikojen lasten syömisiin. Kyllä kaikki nykyajan lapset Suomessa syövät hyvin terveellisesti.

Ja lisää potaskaa millä voi uskotella itselleen kaikenlaista... oikeuttaa oman laiskuuden ja sen ettei kanna vastuutaan.

Suomessa on paljon lapsia jotka näkee nälkää. Joka päivä. Joka maanantai kouluun ja päiväkotiin tulee lapsia, jotka on viikonloppunakin saaneet vain leipää - jos tuuri kävi. Joka päivä koulusta tulee kotiin lapsia, joiden loppupäivän ateria on "ota leipää kaapista".

Jos leivällä korvataan 5 ns. lämmintä ateriaa viikossa, se ei ole millään tapaa terveellistä.

Se on surullista. Vielä surullisempaa jos vanhempi ei näe asiassa mitään ongelmaa.

Mulla on 2v ja 4v lapset. Mulla ei lapsena aina ollut muuta ruokaa kun sitä "leipää kaapista". Koska oltiin laman aikaan aika köyhiä - ei ollut varaa hyvään ruokaan. Tosi usein jään ihan katsomaan lapsiani kun he syö. Tulee niin hyvä mieli kun itse pystyy tarjoamaan lapsilleen niin paljon parempaa. Kun he posket lommolla maistelee ja selvästi nauttii ruuasta. Ja samalla sydäntä kylmää kun tietää että kaikilla lapsilla asiat ei ole yhtä hyvin.

Vierailija
122/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset syövät siis yhdentoista aikaan koulussa aterian. Siitä eteenpäin, koko loppupäivän, heidän pitäisi pärjätä leivänpaloilla tms.

Edes jonkinmoisen aterian valmistukseen menee puoli tuntia. Sitäkään aikaa ei tarvitse seistä jatkuvasti hellan äärellä. Jos vanhemmat vuorottelevat päivällisen valmistelussa, aikaa ruoanlaittoon kuluu keskimäärin vartti arkipäivää kohden. Aterian jälkeen menee hetki tiskien latomiseen koneeseen ja pieneen pöytien pyyhkimiseen. Lisäksi yhteinen ateria on tärkeä perheen yhteenkuuluvuuden kannalta. Aterian yhteydessä käydään läpi päivän mukavat kuulumiset. Murheet tilitellään sitten jossain muussa yhteydessä.

Hyvää ruokaa saaneet lapset ovat mukavampia, jaksavat paremmin ja ongelmoivat vähemmän. Ja ihan totta: ei sen aterian niin ihmeellinen tarvitse olla. Perunoita ja jotakin niiden kaveriksi, kasviksia ja sen sellaista.

Kenellä muka on tällaista?

Ensinnäkin työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten jaksa keskittyä edes mihinkään helppoon ruoanlaittoon. Käyn läpi postit, vaihdan kotivaatteet, otan välipalaa. Sitten on pakko päästä torkuille tai levätä hetki. Tiskikonetta meilöä ei ole, ja kun olen syönyt lounaan töissä, en halua ateriaa enää illalla.

Perheen yhteisellää aterialla, joita on viikonloppuisin, emme yleensä keskustele, vaan syömme. Tuskin keskustelisimme arki-iltaisinkaan enlä todellakaan itse kaipaa mitään toista kunnon ateriaa samana päivänä, eikä mieskään.

Meillä asia todella ratkaistiin niin, että lapselle ostettiin lämmitettäviä valmisruokia illaksi.

En siis työpäivän jälkeen oikeasti jaksa keskittyä paljon mihinkään. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tilanne on ollut tällainen jo monta vuotta.

En ole ap.

näin meilläkin. Tosin olen kahden totaaliyh. Välillä jaksan laittaa ruokaa välillä en.

Kannattaa mennä lääkäriin, jos elämänhallinta on noin hukassa. Ei ole normaalia olla aina väsynyt. Miksi ette laita viikonloppuisin vaikka edes kahta sellaista ruokaa, joita voi viikolla lämmittää lapsille? Jokin keittoruoka ja laatikkoruoka.  Tai lihapullia/mureke ja uunikalaa. Tulee halvemmaksikin kuin ainaiset einekset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän ihmetyttää nuo kommentit kouluruoan heikkoudesta. Onko se oikeasti niin heppoisaa nykyään, ja säännöstelläänkö annoksia? Mistä lähtien? Kouluruokaloiden ruokalistat näyttävät minusta ainakin ihan hyviltä.

Itse olen nelikymppinen, ja minun lapsuudessani ja nuoruudessani kouluruoka oli laadukasta ja sitä sai ottaa vapaasti (kotona tehtiin silti iltaruoka). Aina en silti syönyt koulussa kunnolla, koska en ottanut ja syönyt fiksuja annoksia ja joskus saatoin lintsata koko lounaan.

Kyllä, kouluruoka on huonompaa kuin meidän 80- ja 90-luvuilla koulua käyneiden aikana. Minäkin muistan, että ruokaa sai ottaa niin paljon kuin halusi. Nykyään omalla työpaikallani on ihan älyttömiä rajoituksia. Esimerkiksi pinaattilettuja saa ottaa 5 kpl, ja niiden kanssa tarjotaan juuressosetta. Jostain kierosta tasa-arvosta johtuen rajoitus on sama ekaluokkalaiselle ja skrodelle, urheilevalle ysiluokkalaiselle. "Rapeita kalapaloja" saa ottaa 2 kpl/oppilas. Olen itse kala-kasvissyöjä, ja koulun kasvisruoka se vasta ravinneköyhää onkin. Kun koko porukalle tarjoillaan porkkanasosekeittoa tai ohrapuuroa, itselläni on parin tunnin päästä kova nälkä.

Vierailija
124/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällä lentävällä lauseella voikin oikeuttaa kaiken p*skan vanhemmuuden itselleen. Kehitysmaiden aliravitut lapsetkin on monet vielä hengissä ja jopa suht täyspäisiä. Ei se silti heidän parhaakseen ole.

Kehitysmaiden lapset onkin aivan eri asia, he ovat pahasti aliravittuja. Näkevät oikeasti nälkää. Saavat ehkä kerran viikossa vähän riisiä jos sitäkään. Suomessa lapsi ei voi mitenkään olla aliravittu, ellei sitten ole anorektikko ja kieltäydy syömästä mitään. Jokainen täyspäinen lapsi osaa syödä nälkäänsä mikäli kaapit eivät sitten ole aivan tyhjiä. Suomessa ei oikeasti edes voi syödä nykyään epäterveellisesti. Te tappelette jostain leivän syömisestä, mutta vertaapa sitä siihen kehitysmaan lapsen syömiseen tai vaikka sota-aikojen lasten syömisiin. Kyllä kaikki nykyajan lapset Suomessa syövät hyvin terveellisesti.

Ja lisää potaskaa millä voi uskotella itselleen kaikenlaista... oikeuttaa oman laiskuuden ja sen ettei kanna vastuutaan.

Suomessa on paljon lapsia jotka näkee nälkää. Joka päivä. Joka maanantai kouluun ja päiväkotiin tulee lapsia, jotka on viikonloppunakin saaneet vain leipää - jos tuuri kävi. Joka päivä koulusta tulee kotiin lapsia, joiden loppupäivän ateria on "ota leipää kaapista".

Jos leivällä korvataan 5 ns. lämmintä ateriaa viikossa, se ei ole millään tapaa terveellistä.

Se on surullista. Vielä surullisempaa jos vanhempi ei näe asiassa mitään ongelmaa.

Mulla on 2v ja 4v lapset. Mulla ei lapsena aina ollut muuta ruokaa kun sitä "leipää kaapista". Koska oltiin laman aikaan aika köyhiä - ei ollut varaa hyvään ruokaan. Tosi usein jään ihan katsomaan lapsiani kun he syö. Tulee niin hyvä mieli kun itse pystyy tarjoamaan lapsilleen niin paljon parempaa. Kun he posket lommolla maistelee ja selvästi nauttii ruuasta. Ja samalla sydäntä kylmää kun tietää että kaikilla lapsilla asiat ei ole yhtä hyvin.

Ei mun tarvi oikeuttaa mitään omaa laiskuutta tai sitä etten kanna vastuuta, kun ei mulla ole edes lapsia. Kunhan kerroin vain faktoja. Et siis ole keskustellut koko ajan saman henkilön kanssa, vaikka niin luulet.

Vierailija
125/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se muuten normaalia olla työpäivän jälkeen väsynyt. Töissä käyminen on raskasta. Kotona olevat mammat ei voi sitä vain tietää, kun he ovat vain aina kotona ja vapaalla.

Vierailija
126/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ette ole. Palstan ketjut ovat täynnä mammoja, jotka kertovat viikon ruokalistojaan innoissaan, ne sisältävät jauhelihakastiketta ja spagettia, lihapullia, lasagnea sekä nakkeja tai kalapuikkoja ja ranskalaisia. Mikään noista ei ole yhtään sen terveellisempi vaihtoehto kuin leipäkään...

Vierailija
127/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

No ap, mitä siellä kaapissa siis on? Onko teillä koskaan kaapissa esimerkiksi: marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, kasviksia, leikkeleitä, piirakoita, juustoa, mysliä, viiliä, jogurttia... mitä? Vai tarkoititko nyt esimerkkiäsi sitä, että lapsesi syö kouluaterian lisäksi _pelkkää leipää ja voita_?

Kaapista löytyy aina leivän päälle leikkeleitä, juustoa, kurkkua, salaattia ja onpa siellä mm. marmeladiakin. Viilejä ja jukurtteja löytyy myös. Emme ole aina kotona näkemässä mitä leivän päälle laittavat mutta kaikkia noita kuluu. Joku muukin ihmetteli täällä että miksi sen ruuan pitää olla lämmintä/lämmitettyä jos voileivistäkin saa monipuolista ravintoa?

Miksi ihmeessä ette edes mikroaterioita voi sinne jääkaappiin ostaa, jos kuitenkin jugurtit, kasvikset ja marmelaadit jaksatte kaupasta raahata? Tai miksi ette voi yhdessä lasten kanssa tehdä illalla niistä kasviksista salaattia ja paistaa vaikka kanaa uunissa? Aikaa ei mene kuin vartti ja uuni hoitaa loput. Tehkää yhtenä iltana yhdessä kattilallinen vaikka makkarasoppaa, josta seuraavana päivänä ei tartte kuin lämmittää.

Pelkkään leipään ja päällisiin kyllästyy. Ruuan valmistaminen on nykyään tehty niin helpoksi, että ei kestä juurikaan pidempään kuin parin ruokaisan leivän valmistus. Yksinkertaisesti teillä ei ole yhtään järjellistä syytä olla uhraamatta sitä varttia illalla omien lastenne aterian eteen.

Vierailija
128/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin tuollaisessa perheessä ja vastaus on: kyllä olette!! Olin todella kateellinen kaverilleni, joiden perheessä istuttiin alas joka päivä, syötiin oikeaa ruokaa ja juteltiin paljon lasten kanssa. Meillä vanhemmat vain istuivat sohvalla ja lämmittivät itselleen valmispizzaa, aina kuului "ota vaikka leipää jos on nälkä", minä söin sitten joka ikinen päivä jotain kuivaa leipää. Sanon suoraan että haista pitkä pee, sinulla ei voi olla niin kiire ettet ehdi ruokkia lapsiasi kunnolla!

Vierailija
129/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se muuten normaalia olla työpäivän jälkeen väsynyt. Töissä käyminen on raskasta. Kotona olevat mammat ei voi sitä vain tietää, kun he ovat vain aina kotona ja vapaalla.

Väsynyt joo. Mutta jos on niin väsynyt ettei jaksa lapsiaan ruokkia, pitää hakea apua.

Vai väitätkö että kukaan työssäkäyvä vanhempi ei tee ruokaa lapsilleen arkena?

Vierailija
130/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette ole! Kertakaikkiaan höpö höpöä nykyään kaikki. ruuan lämpimyys/ kylmyys ei kerro mitään sen ravintoarvoista, kunhan kaapissa on syötävää tarjolla. Meillä on välillä lämmin ruoka, välillä voileipiä, piirakoita, salaatteja tms. Joskus koululaiset ihan itse tekevät munakasta täytteillä tai lettuja kermavaahdolla. Arkena näin. Vapaalla ja lomilla panostetaan ruokiin enemmän, tosin siltikään ei syödä koko ajan, ihmisen ei tarvitse koko ajan syödä. Nykyään suomalaisilla lapsilla lihavuus ja ylensyönti on vakavampi ongelma kuin aliravitsemus.

Vierailija
131/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun tarvi oikeuttaa mitään omaa laiskuutta tai sitä etten kanna vastuuta, kun ei mulla ole edes lapsia. Kunhan kerroin vain faktoja. Et siis ole keskustellut koko ajan saman henkilön kanssa, vaikka niin luulet.

Ihan sama onko vai ei. Puolustelet ja vähättelet sitä että joku ei ruoki lapsiaan. Ja noi ei edes ollut faktoja. Suomessa on paljon nälkää näkeviä lapsia. Sä et vaan sitä ole nähnyt.

Vierailija
132/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia olla jatkuvasti töiden jälkeen niin väsynyt, ettei pysty edes ruokaa laittamaan, vaan kyseessä on elämänhallinnan ongelma tai työ, johon ei ole henkistä kapasiteettia. Pidemmät yöunet auttavat kummasti, silloin vaativastakin työstä selviää uupumatta ja jaksaa vielä ruokkia lapset hyvin ja puuhailla heidän kanssaan illalla. Ehtii myös esimerkiksi itse urheilla ja harrastaa. Ap:n aloitus kuvaa laiskuutta ja itsekkyyttä. Vähemmän telkkaria ja päihteitä, enemmän unta ja parempaa ruokaa!

Vierailija
133/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä:

-paistettu jauheliha/kinkkua + pari munaa sekaisin ja pannulle= munakas, valmistusaika 10min

-paistettu jauheliha + vesi + pakastekeittovihannekset= keitto, valmistusaika 10min

-leivän päälle voita, kinkkua, juustoa, salaattia, keitettyä/paistettua kananmunaa, valmistusaika 10min

Kurkun ja tomaatin pilkkominen kylkeen 1min.

Vierailija
134/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ette ole. Palstan ketjut ovat täynnä mammoja, jotka kertovat viikon ruokalistojaan innoissaan, ne sisältävät jauhelihakastiketta ja spagettia, lihapullia, lasagnea sekä nakkeja tai kalapuikkoja ja ranskalaisia. Mikään noista ei ole yhtään sen terveellisempi vaihtoehto kuin leipäkään...

Kun spagettia ja jauhelihakastiketta syödään lautasmallin mukaisesti ja lautasesta puolet on salaattia tai kasviksia, on kyseessä ihan normaali ja terveellinen ruoka. Spagetin voi ostaa täysjyvänä, ja jauhelihakastikkeesta on olemassa muitakin versioita kuin joku ketsuppi+ruokakerma+lihaliemikuutio.

Vierailija
135/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tulee paha mieli lasten puolesta. Aikoinaan äitini satsasi todella paljon terveelliseen ruokaan. 

Tee jotaiin nopeaa ruokaa, esim. kasvismunakasta, kalafileet paistaa parissa minuutissa jne.. Tee uuniruokia viikonloppuisin, niin ei tarvitse koko päivää seistä  hellan äärellä. Kyllä kasvava lapsi tarvitsee kunnon ruokaa.  

Vierailija
136/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun spagettia ja jauhelihakastiketta syödään lautasmallin mukaisesti ja lautasesta puolet on salaattia tai kasviksia, on kyseessä ihan normaali ja terveellinen ruoka. Spagetin voi ostaa täysjyvänä, ja jauhelihakastikkeesta on olemassa muitakin versioita kuin joku ketsuppi+ruokakerma+lihaliemikuutio.

Millä mittareilla on terveellistä syödä jauhelihaa ja/tai nakkeja ja makkaroita 5 kertaa viikossa?

Vierailija
137/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin liikkuvat ja kasvavat nuoret/lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ehdottomasti

Vierailija
138/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ette ole! Kertakaikkiaan höpö höpöä nykyään kaikki. ruuan lämpimyys/ kylmyys ei kerro mitään sen ravintoarvoista, kunhan kaapissa on syötävää tarjolla. Meillä on välillä lämmin ruoka, välillä voileipiä, piirakoita, salaatteja tms. Joskus koululaiset ihan itse tekevät munakasta täytteillä tai lettuja kermavaahdolla. Arkena näin. Vapaalla ja lomilla panostetaan ruokiin enemmän, tosin siltikään ei syödä koko ajan, ihmisen ei tarvitse koko ajan syödä. Nykyään suomalaisilla lapsilla lihavuus ja ylensyönti on vakavampi ongelma kuin aliravitsemus.

lisään vielä, että vaihdelkaa silti niitä syötäviä, kukaan ei jaksa koko ajan leipää. Esim. valmiiksi grillattu kana + perunasalaattia, tämän laittaminen lautaselle alle 5min. Mikroaterioita, munakkaita yms. lapset osaavat itsekin laittaa, jos teillä ei ole aikaa/voimia. Puuroja saa valmiinakin nykyään annosrasioissa, yhtä helppoa kuin jugurtit, mutta jos haluaa mieluummin jotain lämmintä. Pakasteeseen marjoja, ja niitä sitten päälle, valmistus noin 2min (sen minkä mikrossa lämmittää sen puurokipon, eikä tule edes tiskiä...) TOnnikalaa, raejuustoa + kurkkua sekaisin, tämä noin 1min homma ja todella ravitsevaa.  

Vierailija
139/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, täällä taas mammat tunkemassa kermaa joka paikkaan, koska ruoka ilman sitä ei ole muka ravitsevaa. Ja sitten ihmetellään, miksi lapset ja nuoret lihovat.

Joka paikkaan?

Sähän voit ostaa kermasi vaikka sellaisena 15% litkuna jos haluat. Itse käytän kuohukermaa, eikä perheessä ole paino-ongelmia.

Enkä tunge kermaa "joka paikkaan".

Hehe, aina kun täällä mainitsee kerman tai voin niin jengi sekoaa :D Erikoista että ihmiset ei vielä tänä päivänä pysty mitenkään käsittämään että joku voi osata valmistaa ravitsevaa ja terveellistä ruokaa käyttäen kermaa ja voita. Ja että ne olisivat ihan normaaleja keittiön perustarvikkeita, ei mitään peikkoja jotka vie heti terveyden ja niistä lihoaa satakiloiseksi.

Vierailija
140/348 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on huonoa vanhemmuutta että lapsi saa pakastettua ruokaa vai että kiirepäivinä syö juustoleipiä?  Kehitysmaan lapset on hieman eri juttu.

Jos teillä jaksetaan tehdä joka päivä kaksi lämmintä ruokaa niin ablodit ja päähän taputus. Meillä niin ei tehdä. Joskus syödään vain leipää tai pikapuuroa. Joskus mennään joskus jopa metsään laavulle paistamaan makkaraa. Uuuh..eikö ole kamalaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi