Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kasvattaminen vegaaniruualla

Vierailija
16.06.2017 |

Onko se mahdollista? Mitkä ravinteet jäävät mahdollisesti puuttumaan, jos lapsi ei syö lihaa ja maitotuotteita?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä. 

Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän. 

Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa. 

http://vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/rautaesite.pdf

Jos tällä yrität viestittää sitä, että ihmistä ei ole tarkoitettu lihansyöjäksi, niin minullapa on sinulle tässä mielenkiintoista luettavaa: ihmienn näyttäisi luultavasti porkkanalta, jos olisi aikojen alusta lähtien ollut syömättä eläinkunnan tuotteita.

Ai jaa? Näyttävätkö nämä eläimet sinusta porkkanalta: Elefantti, gorilla, jänis, hirvi, nauta, sarvikuono, kauris, kirahvi, jne. Jos nimittäin näyttävät niin suosittelen lääkityksen uusimista.

Vierailija
62/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIkuisen ja lapsen ero on siinä, että lapsi kasvaa. Erityisesti lapset tarvitsevat paljon erilaisia hiven- ja kivennäisaineita sekä vitamiineja. Täysin vegaani ruokavalio lapsella voi olla haastava. Mahdollisuudet ovat myös pienemmät saada kaikkea tarvitsevaa. Monesti sellaiset tuotteet joista saa paljon proteiinia ja kalsiumia ovat sellasia mistä monet lapset eivät edes tykkää. Juu voihan sitä pienestä pitäen opettaa syömään, mutta itse esim. olen koko ikäni yrittänyt opetella juuston syömistä mutta en voi vieläkään sitä sietää. Vegaanisuus rajoittaa lapsen omia valintoja siitä mitä syö. Minusta on eettisesti väärin päättää lapsen puolesta onko hän vegaani, vegetaristi vai sekasyöjä.

Paras vaihtoehto lapselle on sekalainen ruokavalio siksi, että vaihtoehtoja on paljon ja se on oikeasti paljon edullisempaa. Maidosta ja maitotuotteista saa kaikkein parhaiten klasiumia ja d-vitamiinia. Sitä löytyy myös monista perusruuista. Miksi se pitäisi siis lapsen ruokavaliosta poistaa ja sen sijaan syöttää väkisin tofua, papuja, siemeniä ja soijaa? Monet noista ovat juuri niitä mitä harvemmin lapset syövät. Vaarana on siis, että lapsi ei saa kaikkea tarvitsemaansa, koska ruokavalio on suppeampi. Ruokavalio voi siis toimia, mutta se on haastavaa + väärin lapsen oikeuksia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12 ja kalsium noin lyhyesti. Idiooteille ei viitsi vääntää. Ja tietysti sosiaaliset syyt koulussa ym. Miksei lapsi saisi päättää omista ruokailuistaan kunhan pääsee siihen ikään, että osaa tiedostaa ja ajatella omaa syömistään? Liika kontrollointi ruuan kanssa korreloi valitettavasti usein myös muun epätasapainon käsittelyssä elämän suhteen.

T. Vegaanien lapsi, sekasyöjä

Vierailija
64/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole täysin vegaaneja sillä ruokavalioon kuuluvat myös kala ja äyriäiset sekua kananmunat muttei maitotuotteet eikä lihat. Lapset neljä kappaletta kasvaneet todella hyvin, osa jo aikuisia. Tiedän myös perheitä jotka täysin vegaaneja ja täysin terveet lapset mutta eivät asu Suomessa. Mun mielestä ruokavaliolla on tekemistä myös sen kanssa millä leveysasteilla asuu ja Suomessa liha kuuluu mielestäni varsinkin talvikauteen. Liha pienissä määrin kuuluisi ruokavalioomme Suomessa asuessa. 

Vierailija
65/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AIkuisen ja lapsen ero on siinä, että lapsi kasvaa. Erityisesti lapset tarvitsevat paljon erilaisia hiven- ja kivennäisaineita sekä vitamiineja. Täysin vegaani ruokavalio lapsella voi olla haastava. Mahdollisuudet ovat myös pienemmät saada kaikkea tarvitsevaa. Monesti sellaiset tuotteet joista saa paljon proteiinia ja kalsiumia ovat sellasia mistä monet lapset eivät edes tykkää. Juu voihan sitä pienestä pitäen opettaa syömään, mutta itse esim. olen koko ikäni yrittänyt opetella juuston syömistä mutta en voi vieläkään sitä sietää. Vegaanisuus rajoittaa lapsen omia valintoja siitä mitä syö. Minusta on eettisesti väärin päättää lapsen puolesta onko hän vegaani, vegetaristi vai sekasyöjä.

Paras vaihtoehto lapselle on sekalainen ruokavalio siksi, että vaihtoehtoja on paljon ja se on oikeasti paljon edullisempaa. Maidosta ja maitotuotteista saa kaikkein parhaiten klasiumia ja d-vitamiinia. Sitä löytyy myös monista perusruuista. Miksi se pitäisi siis lapsen ruokavaliosta poistaa ja sen sijaan syöttää väkisin tofua, papuja, siemeniä ja soijaa? Monet noista ovat juuri niitä mitä harvemmin lapset syövät. Vaarana on siis, että lapsi ei saa kaikkea tarvitsemaansa, koska ruokavalio on suppeampi. Ruokavalio voi siis toimia, mutta se on haastavaa + väärin lapsen oikeuksia kohtaan.

Aika moni kohta on väärässä. Lapsi oppii syömään myös noita mainistemisiasi jos niitä hänelle pienestä pitäen tarjotaan monipuolisesti. Ja jos vanhempien asenne ei ole että "hyi". Ei lapsen päähän ole koodattu mitään kiintymystä liharuokiin ja ällötystä kasviksiin. Tietty jos vanhemmat valmistavat ihan kauheaa kasvisruokaa niin tilanne on eri.

Maito ei edelleenkään ole paras kalsiumin lähde eikä todellakaan ainoa. Ja sekaravinnosta voi jäädä myös saamatta paljon ravintoaineita jos vanhemmat eivät perehdy asiaan. Niin ja vegaaniruokavalio ei todellakaan ole sen kalliimpi - joskus jopa päinvastoin. Toki jotkut erikoistuotteet ovat hintavia, mutta ilman niitäkin pärjää vallan hyvin.

Missä iässä sitten lapsen tulisi saada päättää syömisistään? Ei se ihan pieni lapsi tajua asiasta muuta kuin, että karkkia olisi kiva syödä joka päivä.

Vierailija
66/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää leikkiä lapsen terveydellä ja kehityksellä?

Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?

ap

Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.

Missä pimennossa oikein elät? Ihan huuhaa luulo.

Just tänään oli uutisissa, että varsinkin punainen liha kohottaa syöpäriskiä.

En ole edellinne kirjoittaja, tartun tuohon syöpäkohtaan. Punainen liha lisää syöpäriskiä jos sitä syödään liikaa. Ihmiset syövät sitä liikaa. Monta kertaa viikossa. Jossain ajankohtaisohjelmassa pari vuotta sitten sanottiin, että naisten punaisen lihan tarve on 200g/vko ja miehillä 300 g/vko. Eli määrä on aika pieni. 

Kasviksistakin kyllä voi saada helposti itselleen syöpäriskiä nostettavasi. Nykyisin on vaikea löytää kasviksia joihin ei olisi käytettyy keino-lannotteita, torjunta-aineita yms. Nämä kaikki myrkyt joutuvat monesti ihmisen elimistöön. Monellako tulee selvitettyä joka kerta kasvisostoksilla, että millä tilalla ne kasvikset on kasvatettu ja mitä esim. kasteluvedessä on ollut?

Vierailija
67/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme poikaystäväni kanssa kasvissyöjiä. Ei maitotuotteita(mozzarella juusto on ainut) ei kalaa, ei lihaa.

ja ei syödä myöskään sokeria missään muodossa(ei liity mitenkään kasvissyöntiin)

olen varma kun lapsia hankitaan hänkin syö samalla ruokavaliolla <3 Koska olisi myös hullua tehdä lapselle ihan eri ruuat kun meille :D ja taloudellisestikin olisi kalliimpaa. 

tämä on meidän mielipide ja toki lapsi vanhempana saa päättää omat ruokansa mitä syö <3 

Vierailija
68/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni kohta on väärässä. Lapsi oppii syömään myös noita mainistemisiasi jos niitä hänelle pienestä pitäen tarjotaan monipuolisesti. Ja jos vanhempien asenne ei ole että "hyi". Ei lapsen päähän ole koodattu mitään kiintymystä liharuokiin ja ällötystä kasviksiin. Tietty jos vanhemmat valmistavat ihan kauheaa kasvisruokaa niin tilanne on eri.

Maito ei edelleenkään ole paras kalsiumin lähde eikä todellakaan ainoa. Ja sekaravinnosta voi jäädä myös saamatta paljon ravintoaineita jos vanhemmat eivät perehdy asiaan. Niin ja vegaaniruokavalio ei todellakaan ole sen kalliimpi - joskus jopa päinvastoin. Toki jotkut erikoistuotteet ovat hintavia, mutta ilman niitäkin pärjää vallan hyvin.

Missä iässä sitten lapsen tulisi saada päättää syömisistään? Ei se ihan pieni lapsi tajua asiasta muuta kuin, että karkkia olisi kiva syödä joka päivä.

Niin kuin sanoin jo oman kokemukseni varjolla, kaikkea ei voi opettaa syömään. Omat vanhemmat kyllä syövät mitä erikoisempia juustoja :D

Ja kyllä lapsi sen tajuaa. Odota vaan kun tulee tilanteita etä lapsi tajuaa ettei voi syödä hesessä lasten ateriaa, syödä kaverin mökillä grillimakkaraa, kaverin luona ei voi syödä makaronilaatikkoa tai jauhelihakastiketta ym. muita perusruokia. 

En sano että sekaruokavaliossa olisi automaattisesti kaikki kunnossa. Sanoin, että vaihtoehtoja on enemmän. Ja lapsen tulee saada päättää silloin kun tajuaa niiden eron. Juu ei ehkä vielä 7-vuotias, mutta esimerkiksi 12-vuotias tajuaa kyllä jo ja minusta sen ikäinen saa päättää itse onko vegaani vai vegetaristi vai sekasyöjä.  Mielestäni lapselle tulee tarjota vaihtoehto, josta voi itse sitten ottaa pois niitä joita ei halua syödä. Silloin tulee olla aluksi sekasyöjä. Aiotko itse pistää hanttiin, jos vegelapsesi sanoo että ei halua olla vegaani?

Vierailija
69/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyöjä kirjoitti:

olemme poikaystäväni kanssa kasvissyöjiä. Ei maitotuotteita(mozzarella juusto on ainut) ei kalaa, ei lihaa.

ja ei syödä myöskään sokeria missään muodossa(ei liity mitenkään kasvissyöntiin)

olen varma kun lapsia hankitaan hänkin syö samalla ruokavaliolla <3 Koska olisi myös hullua tehdä lapselle ihan eri ruuat kun meille :D ja taloudellisestikin olisi kalliimpaa. 

tämä on meidän mielipide ja toki lapsi vanhempana saa päättää omat ruokansa mitä syö <3 

Tää on jotenkin sööttiä. Olemme kasvissyöjiä, emme syö maitotuotteita paitsi ihan vähän mozzarellajuustoa, se kun on niin ihanaa. Mutta on tosi väärin että joku syö juustoa noin muuten, Mozzarella on ok, muut on väärin.

Ei myöskään syödä sokeria missään muodossa. Jaahas. Ette siis syö hedelmiä yms.

Taidat olla jotain 17 v.

Vierailija
70/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää leikkiä lapsen terveydellä ja kehityksellä?

Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?

ap

Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.

Ihminen kuulee pärjää aivan mainiosti ilman eläinkunnan tuotteita.

Ei muuten pärjää.

Voisitteko te avata tätä aihetta vähän enemmän kuin yhdellä lauseella ja perustella kantanne? Turhauttavaa tällainen kaikkitietävyys, mutta ei kerrota sitten lisää.

ap

Johan tossa tuli perustelua. Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään niitä ravinteita kasviksista, mitä tulee saada eläinperäisestä ravinnosta. Tutkimuksia en ala sulle etsimään, löydät ne kyllä itsekin, jos kiinnostusta vähänkään riittää.

Tähän törmää monesti näissä vegaanit vs. sekasyöjät-keskusteluissa. Esitetään joku väittämä ja kun joku pyytää tutkimuksia niin "niitä en ala etsimään kun löydät itsekin!!1!" eli koko väite on todennäköiesti ihan huuhaata.

Ihminen pärjää kasvisruokavaliolla mainiosti. Vegaanien on muistettava ottaa B12-vitamiinia purkista, mutta raudan saanti ei ole mikään ongelma. Itse aloin kasvissyöjäksi ekaluokalla ja sille tielle jäin. Minun hemoglobiiniarvoni olivat paremmat kuin ystäväni joka on ihan sekasyöjä, vaikka terveydenhuoltaja ja äiti oli niin huolissaan niistä arvoista ja vähän kaikesta muustakin :D

Vaikka eihän kasvissyöjä ole sama asia kuin vegaani, niin olen varma että lapsikin voi selvitä vegaanina. Itse varmaan pitäisin lapsen sekasyöjänä ekan vuoden, ja sen jälkeen tekisin kotona kasvisruokaa. Muualla saisi syödä lihaa jos haluaisi, koska lapsellani olisi oikeus päättää ruokavaliostaan ihan niin kuin minullakin oli. Ihan samalla tavalla sekasyöjälapsilla voi olla epäterveellinen ruokavalio jos syödään vain lihaa ja ranskalaisia mutta eihän ketään se huoleta kun lihansyönti on niin normaalia.

Vierailija
71/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä. 

Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän. 

Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa. 

http://vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/rautaesite.pdf

Jos tällä yrität viestittää sitä, että ihmistä ei ole tarkoitettu lihansyöjäksi, niin minullapa on sinulle tässä mielenkiintoista luettavaa: ihmienen näyttäisi luultavasti porkkanalta, jos olisi aikojen alusta lähtien ollut syömättä eläinkunnan tuotteita.

Ai jaa? Näyttävätkö nämä eläimet sinusta porkkanalta: Elefantti, gorilla, jänis, hirvi, nauta, sarvikuono, kauris, kirahvi, jne. Jos nimittäin näyttävät niin suosittelen lääkityksen uusimista.

Tyypillinen vegaanin kommentti. Kyseessä oli kielikuva. Ihminen olisi huomattavasti hauraampi ja kuivempi, fyysisesti heikompi jos olisi aina ollut vegaani. Ihmistä ei ole tarkoitettu vegaaniksi.

Oletat myös viestissäsi, että minulla on lääkitys. Ei ole, toisin kuin sinulla joka joudut niitä korvikenappeja napsimaan kymmeniä päivässä. Normaali ihminen voi elää terveellisesti ilman korvikkeita ja eineksiä ja myös nauttia ruoasta.

Vierailija
72/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei muuten pidä paikkaansa, että lapsi oppii pitämään siitä ruuasta, jota saa pienestä pitäen. Meillä on kolme lasta ja ovat kaikki hyvin erilaisia ruokamieltymyksineen. Yksi on aina, siis aivan vauvasta asti hyljeksinyt kaikkia kasviksia ja hedelmiä sellaisenaan. Vauvana söi soseina mitä vain mutta sormiruokailuun ei koskaan suostunut, ei koskenut kasviksiin. Edelleen syö hyvällä halulla vaikkapa kasvissosekeittoa, vaikka tietää sen sisältävän kasviksia, mutta niitä samoja kasviksia paloina ei maista kuin pakotettuna. Rakastaa lihaa ja kalaa, niitä söisi vaikka kuinka paljon.

Toinen on aina rakastanut hedelmiä mutt apitää myös lihasta ja varsinkin kalasta. Kolmas lapsi taas ei ole oikein koskaan ollut lihan ystävä, valitsi jo leikki-ikäisenä itselleen mieluummin kasvisruuan.

Olemme sekasyöjäperhe ja kaikille lapsille on todellakin tarjottu aivan samaa ruokaa, mutta niin vain heillä kaikilla on oma maku. Olisihan sitä toki voinut pakottaa lapsen syömään, mutta en usko sen auttavan, päinvastoin. Minusta maistaminen riittää ja se ei ole ainakaan toistaiseksi muuttanut makumieltymyksiä.

Vierailija
73/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvissyöjä kirjoitti:

Tää on jotenkin sööttiä. Olemme kasvissyöjiä, emme syö maitotuotteita paitsi ihan vähän mozzarellajuustoa, se kun on niin ihanaa. Mutta on tosi väärin että joku syö juustoa noin muuten, Mozzarella on ok, muut on väärin.

Ei myöskään syödä sokeria missään muodossa. Jaahas. Ette siis syö hedelmiä yms.

Taidat olla jotain 17 v.

Ei hedelmiä kannatakaan syödä.

74/82 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon perheessä on alakouluikäisiä lapsia, ja niiden naapuriperheen "vegaanilapset" viettää päivittäin tuntikausia siskon kotona lasten kavereina. Kukaan ei kaipaa kotiin. Sisko syöttää niille välipalaksi lihaisia välipaloja, kinkkuleikkelettä leivän päällä, lihapiirakkaa, jauhelihapizzaa ja hampurilaisia. Hyvin ne on niille maistuneet.

Vierailija
75/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen pakottaminen vegeksi on kyllä aivan verrannollista isiksen toiminnan kanssa. Oma ideologia on se ainut oikea. Jokaisen pitäisi saada päättää itse mitä syö ja mitä ajattelee.

Vierailija
76/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uudet ruokauskonnot ovat mielenkiintoinen ilmiö. Mikäköhän on seuraava asia, josta ihmiset kehittävät itselleen uskonnon?

Vierailija
77/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parantui ärtyneen suolen oireyhtymä eli ibs kun aloin vegaaniksi, 3 kk vegaani ravinnolla niin ei ollut enää vatsaoireita :)  Vuosien tuskailut päättyivät.

Itse osaan kokkailla paljon joten vegaanius ei ole ongelma, pitää vaan osata muunnella ja tutkailla. Vegaanituotteet sivusto on/oli suuri apu tässä. Nytkin on tekeillä vegesushia mihin tulee täytteeksi avokadoa, tofua, paprikaa, lehtikaalia, parsakaalia ja tietty riisiä :)

Itse aion kasvattaa lapseni vegaaniruualla, ihan vaa siksi koska se on ympäristön, terveyden, eettisyyden kannalta parempi vaihtoehto, ilmastonmuutos nääs kolkuttelee ovella 

Suosittelen katsomaan dokumentteja cowspiracy ja forks over knives netflixistä. Ystäväni alkoi vegaaniksi katsottuaan mainitut.

http://sarahscoop.com/wp-content/uploads/2016/09/vegan-facts.jpg

https://68.media.tumblr.com/f70227f764c61af91687ca72d1e30b9a/tumblr_nrt…

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/19/fa/fe/19fafe81a84e2ed…

Vierailija
78/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla parantui ärtyneen suolen oireyhtymä eli ibs kun aloin vegaaniksi, 3 kk vegaani ravinnolla niin ei ollut enää vatsaoireita :)  Vuosien tuskailut päättyivät.

Itse osaan kokkailla paljon joten vegaanius ei ole ongelma, pitää vaan osata muunnella ja tutkailla. Vegaanituotteet sivusto on/oli suuri apu tässä. Nytkin on tekeillä vegesushia mihin tulee täytteeksi avokadoa, tofua, paprikaa, lehtikaalia, parsakaalia ja tietty riisiä :)

Itse aion kasvattaa lapseni vegaaniruualla, ihan vaa siksi koska se on ympäristön, terveyden, eettisyyden kannalta parempi vaihtoehto, ilmastonmuutos nääs kolkuttelee ovella 

Suosittelen katsomaan dokumentteja cowspiracy ja forks over knives netflixistä. Ystäväni alkoi vegaaniksi katsottuaan mainitut.

Itse suosittelisin tutustumaan suomalaiseen maatalouteen enkä katsomaan amerikkalaisia dokumentteja, joilla ei ole Suomen maatalouden kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
79/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suosittelisin tutustumaan suomalaiseen maatalouteen enkä katsomaan amerikkalaisia dokumentteja, joilla ei ole Suomen maatalouden kanssa mitään tekemistä.

ilmastonmuutos ilmastonmuutos just saying.... amerikallahan just on merkitystät tässä kun se on yks suurimmista aiheuttajista...

Vierailija
80/82 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen pakottaminen vegeksi on kyllä aivan verrannollista isiksen toiminnan kanssa. Oma ideologia on se ainut oikea. Jokaisen pitäisi saada päättää itse mitä syö ja mitä ajattelee.

Entäs oman lapsen pakottaminen sekasyöjäksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi