Lapsen kasvattaminen vegaaniruualla
Onko se mahdollista? Mitkä ravinteet jäävät mahdollisesti puuttumaan, jos lapsi ei syö lihaa ja maitotuotteita?
Kommentit (82)
Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä vaikeaa. Edes aikuisten vegaaniuskaan ei ole täysin ongelmaton, niin entäs sitten kasvava lapsi. Lapsena tärkeintä olisikin saada tutustua erilaisten makujen maailmaan (eläin-ja kasvikunnan tuotteet) ja samalla erilaisiin ruokavalioihin.
Lasten vegaaniudessa piilee se ongelma, että tulevaisuudessa lapsella ei ruuansulatus välttämättä sopeudu eläinkunnan tuotteisiin, jos haluaakin tehdä toisin. Tällöin eläinkunnan tuotteiden syöminen voi aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. Joillakin eläinkunnan tuotteisiin sopeutuminen voi tapahtua pitkien tuskien kautta, jos edes silloinkaan. Toisilla ei sopeudu koskaan ja on riski syödä edes vähän lihaa, jos vatsa menee siitä sekaisin. Kasvisruokaan tai vegaaniseen ruokavalioon siirtyminen on mahdollista missä vaiheessa vaan, mutta pitkien vuosien kestäneen vegaaniuden jälkeen sekaruokaan siirtyminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdottomuus.
Jos olisin itse vanhempi, niin antaisin lapsen syödä kodin ulkopuolella mitä tarjolla on ja voi vaikka kotiinkin ostaa jotain lihaa sisältävää. Enkä halua toteuttaa omaa kasvissyöntiäni asenteella "Syöt kuten äiti käskee" - erityisesti kodin ulkopuolella. Tuollaisella ääriuskovaisen asenteella varmasti kasvissyönti joutuisi vain huonoon valoon ja myöhemmin lapsi pyyhkisi takapuoltaan vanhempien aatteilla.
Niinpä. Minut pakotettiin syömään lihaa lapsena, ja en todellakaan arvosta sitä. Olen itse sitä mieltä, että on pahempi pakottaa lapsi syömään jotain, kuin kieltää jonkin syöminen, vaikka kummatkin ovat toki väärin.