Lapsen kasvattaminen vegaaniruualla
Onko se mahdollista? Mitkä ravinteet jäävät mahdollisesti puuttumaan, jos lapsi ei syö lihaa ja maitotuotteita?
Kommentit (82)
Lapsen kuuluu syödä monipuolisesti. Syökää ite ruohonne mutta lapselle kalaa, munia, lihaa muodossa jos toisessa, maitotuotteita jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Moniko osaa, ja moniko vain luulee osaavansa? Ja entä ne ajat, kun vanhempi väsyy ja oikoo? Niin monelle on haaste antaa edes se päivittäinen d-vitamiinipilleri lapselle... Vegaanius sinällään tuskin tekee vanhemmista sen vastuullisempia.
En väitä, ettei terveellinen vegaanivalio olisi mahdollinen, mutta millä todennäköisyydellä se toteutuu?
Vegaaniruoka ei ole ihmiselle mahdollinen, ei ihminen ole kasvissyöjä.
Tuli vaan mieleen, että mites veget voi syödä lääkkeitä? Nehän sisältää useesti jotain näistä: luuta, maitovalmistetta tai kanamunaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Moniko osaa, ja moniko vain luulee osaavansa? Ja entä ne ajat, kun vanhempi väsyy ja oikoo? Niin monelle on haaste antaa edes se päivittäinen d-vitamiinipilleri lapselle... Vegaanius sinällään tuskin tekee vanhemmista sen vastuullisempia.
En väitä, ettei terveellinen vegaanivalio olisi mahdollinen, mutta millä todennäköisyydellä se toteutuu?
Vegaanit ovat yleensä hyvin perehtyneitä ravitsemukseensa, joten sanoisin, että se toteutuu todennäköisemmin kun sekäsyöjäperheessä jossa lapselle voidaan tarjota hyvinkin ravinneköyhää huttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Vegaanit ovat yleensä hyvin perehtyneitä ravitsemukseensa, joten sanoisin, että se toteutuu todennäköisemmin kun sekäsyöjäperheessä jossa lapselle voidaan tarjota hyvinkin ravinneköyhää huttua.
Vegaanit nimenomaan eivät ymmärrä ihmisen ravinnosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä.
Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän.
Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa.
http://vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/rautaesite.pdf
Joku on pilessä jos on noin korkea hemoglobiini,minulla ei ole koskaan ollut yli120 ja olen aina ollut täysin terve nyt jo kohta 6kymppinen.
Korkea hemoarvo tietää ehkä verenkierto ongelmia suht aikaisin.
Vegaaneilla on paljon verenkierto ja suolisto ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää leikkiä lapsen terveydellä ja kehityksellä?
Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?
ap
Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.
Missä pimennossa oikein elät? Ihan huuhaa luulo.
Just tänään oli uutisissa, että varsinkin punainen liha kohottaa syöpäriskiä.
Siis kyllä se varmaan onnistuu. Miksi ei?
Meillä teini ryhtyi ensin lakto-ovo -ksavissyöjäksi ja siitä vegaaniksi.
Iso ja samalla pieni. On pakko huolehtia tosi tarkkaan. B12 -vitamiini tietty apteekista, jossa hupaisa keskustelu tosi mukavan myyjän kanssa: "no nää on tässä, eli tässä on ihan hyvä hinta, 300 päivää, kestääkö se innostus niin kauan?" Älkää nyt vegaanit pillastuko, ihan aiheellinen läppä.
Mutta, vaikka teini tekee itse ruokaa, pyrin huolehtimaan siitä, että ruoassa on aina proteiinia ja muutenkin. Choco chilillä on tosi kivoja reseptejä, yksi suosikki on "yhden kattilan pasta". Mitään nyhtökauroja ja härkiksiä en käytä, muutaman kokeilun jälkeen osoittautuivat ihan ylimainostetuiksi ja varsinkin nyhtökaura suorastaan pahanmakuiseksi. Pavut, linssit jne. käytössä sen sijaan säännöllisesti ja vegaaniruoka maistuu meille muillekin, vaikka emme ikinä vaihtaisi ihanaa grilliruokaa vegaaniseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?
ap
Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.
Missä pimennossa oikein elät? Ihan huuhaa luulo.
Just tänään oli uutisissa, että varsinkin punainen liha kohottaa syöpäriskiä.
Kukahan se pimennossa elää :D:D
Tunnen yhden vegaanin ja se ramppaa jatkuvasti lääkärillä erilaisen vatsaongelmien takia.
Tekisi mieli sanoa että syöppä kokeeksi viikko lihaa niin uloste tulee ulos kuin silkkinauha eikä kuin piikkilanka.
Aatteen nimissä pilataan lapsen loppuelämä. Alle 18v ei pitäisi soveltaa tällaista ruokavaliota ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Okei, kiehtovaa! Pystytkö linkkaamaan jotain tutkimuksia? Oon monta kertaa miettinyt vegaaniksi ryhtymistä, mutta vielä ei ole ollut sellaista "uskallusta".
ap
Vegaanisen ruokavalion suurimmat haasteet ovat riittävä B12-vitamiinin, D-vitamiinin, kalsiumin ja proteiinin saanti. Joillekin myös raudan saanti. Näistä B12-vitamiini ja D-vitamiini on käytännössä otettava synteettisinä lisäravinteina (kapseli tai tabletti), mutta niitä on usein valmiiksi lisätty esim. kasvimaitoihin ja kasvipohjaisiin jogurtteihin. Kalsiumiakin saa hyvin noista kasvimaidoista. Rautaa saa linsseistä, täysjyvästä ja vihreistä lehtivihanneksista ja runsaasti kasviksia ja siten myös C-vitamiinia sisältävä ruokavalio auttaa raudan imeytymisessä.
Proteiini on haaste ihmisen elimistölle suotuisan aminohappokoostumuksen vuoksi. Monissa kasviksissa on proteiinia, mutta ihmisen elimistö ei osaa hyödyntää sitä yhtä hyvin kuin lihan proteiinia. Soijapavussa on lähes lihaa vastaava aminohappokoostumus, ja sen proteiinit imeytyvät hyvin. Myös nyhtökauran aminohappokoostumus on todella hyvä. Samoin jos syö todella monipuolisesti muita kasvikunnan protskulähteitä, syntyy myös monipuolinen aminohappopaletti, ja proteiini imeytyy tällöin hyvin.
Vegaaninen ruokavalio voi olla erittäin terveellinen ja ravitseva, jos tietää, mitä tekee ja osaa ottaa lisäravinteina ne vitamiinit, joita kasvikunnassa ei ole. Mutta vegaani saa myös syödä sipsejä, valkoista leipää, pastaa, rasvoja, sokeria, olutta ihan siinä, missä sekasyöjätkin eli voi elää todella epäterveellisesti, jos ei ruokavalioon panosta yhtään. Itse olen kasvissyöjä, joka kasvikunnan tuotteiden lisäksi syö kalaa (lähinnä kotimainen ahven, silakka ja Suomessa kasvatettu kirjolohi) ja hunajaa. Treenaan kuntosalilla kunnolla 2 - 3 kertaa viikossa. Väitän, että kiinnitän päivittäiseen ruokavaliooni enemmän huomiota kuin keskiverto suomalainen. Hyvin voisin myös lapseni ruokkia kasvisruualla.
Riippuu lapsen iästä. Juuri oli Saksassa tapaus, jossa vauva kuoli kun ei imetetty ja äidinmaidonkorvikkeen sijaan oli annettu jotain kasvispohjaista maitoa. Alle 1-vuotiaan elimistö ei sellaista pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden vegaanin ja se ramppaa jatkuvasti lääkärillä erilaisen vatsaongelmien takia.
Tekisi mieli sanoa että syöppä kokeeksi viikko lihaa niin uloste tulee ulos kuin silkkinauha eikä kuin piikkilanka.
Harmillista, että hänellä on vatsaongelmia, mutta tuskin johtuu veganismista. Omat vatsaoireeni loppuivat aika pian kun aloin vegaaniksi.
Vauvoille ei kannata ruveta juottamaan oma alotteisesti jotain maidotonta juomaa! Pitää keskustella asiasta jonkun ammattilaisen ( kätilö, teekkari, lääkäri, ravitsemusterapeutti..)! Vasta jossain ulkomailla oli vauva kuollut kun vanhemmat eivät olleet ottaneet selvää asiasta. Lapselle pitäisi syöttää myös liha ja maito tuotteita mielestäni. Jos lapsi on kasvissyöjä, joutuu käymään verikokeissa testauttamassa ravinneaine pitoisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihminen kuulee pärjää aivan mainiosti ilman eläinkunnan tuotteita.
Ei muuten pärjää.
Voisitteko te avata tätä aihetta vähän enemmän kuin yhdellä lauseella ja perustella kantanne? Turhauttavaa tällainen kaikkitietävyys, mutta ei kerrota sitten lisää.
ap
Outo kommentti. Sama kuin kysyisit että pärjääkö ihminen veden alla ja huuli pyöreänä kysyisit tarkentavia kysymyksiä vastauksen kuullessasi.
Joko osoitteesi on Porvoossa tai tarvitse edunvalvojan. Retardi olet joka tapauksessa.
Onnea elämääsi.Miksi sitten vegaaniruokavalio on Suomessakin ihan virallisesti hyväksytty ruokavalio niin raskaana oleville kuin lapsillekin? Onko sinulla jotain salaista tietoa, mitä Valtion ravitsemusneuvottelukunnalla ei ole? (https://www.julkari.fi/handle/10024/129744)
ap
En nyt oikein ymmärrä, miksi ap on tullut tänne kyselemään muka puolueettomasti ja tietämättömänä asioista tästä aiheesta, vaikka on selvästi ottanut jo aiheesta selvää ja vaikuttaa valinneen puolensa vegaaneista. Eli jos ap kannatat lasten veganismia (ei muuten kirjoiteta vegaanius), miksi edes kyselet täällä muuta jos sekasyöjien vastaukset eivät kelpaa? Täällä kyseenalaistat kaikki lasten sekasyönnin puolesta puhuvat kommentit, mutta veganismin edustajia silität päähän.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä.
Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän.
Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa.
http://vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/rautaesite.pdf
Jos tällä yrität viestittää sitä, että ihmistä ei ole tarkoitettu lihansyöjäksi, niin minullapa on sinulle tässä mielenkiintoista luettavaa: ihmienn näyttäisi luultavasti porkkanalta, jos olisi aikojen alusta lähtien ollut syömättä eläinkunnan tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Vegaaniruoka ei ole ihmiselle mahdollinen, ei ihminen ole kasvissyöjä.
Ei ihmistä ole luotu lihansyöjäksi. Meillä ei ole niinkuin petoeläimillä teräviä raatelukynsiä tai hampaita. Olemme enemmän apinoiden kaltaisia ja kätemme sopivat hedelmien keräämiseen. Olemme vain tietoisesti ruvenneet sekasyöjiksi kiitos sorminäppäryyden, joilla olemme luoneet aseita, jotta voisimme metsästää eläimiä.
Terkuin ei vege
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Kyllä, vegaaniperheistä tulee terveempiä lapsia kuin monipuolisen ruokavalion omaavasta sekasyöjäperheestä. Ja kaikki vegaanit syövät monipuolisesti, mutta sekasyöjät syöttävät lapsilleen pelkkää huttua.
Veganismi on kuin uskonto; hyvin kapeakatseista. Ei hyväksytä muita, kuvitellaan olevansa parempia kuin muut. Kukaan muu ei tietenkään ole perehtynyt mihinkään, eikä tiedä mistään mitään - paitsi vegaanit. He ovat oikein Jumalasta seuraavia.
En nyt rupea väittämään vastaan, mutta jos oikeesti haluaa oikeeta tietoo kasvisruoasta, niin tuo vegeliitto ei ole se oikea paikka. Aina pitää olla kolmas osapuoli oli se mikä tahansa. Omat suosii aina omiaan. Varmaan joku lihaliittookin tms. väittäis varmaan ettei liiallinen eläinrasva aiheuta mitään verisuonitauteja ja possun sisäpotkasta saat kaikki tarvitsemasi ravinteet.