Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olisit? Alakerran naapurit grillaavat ja savustavat pihalla

Vierailija
16.06.2017 |

Kerrostalossa asutaan, eikö parvekkeilla ym. ole grillaaminen kokonaan kiellettyä? Tänään naapuri oli kaivanut savustuspönttönsä ja savustaminen alkakoon. Voi luoja tätä hajua. Koko kotimme haisee nuotiolta/ savustetulta kalalta, vaikka suljin ikkunat heti kun hän aloitti puuhansa.

Tilanteesta tekee huvittavan se, että tämä samainen savustaja ukko HUUSI minulle pihaltaan, kun parvekkeeltamme tippui ränniä pitkin vähän vettä hänen pihallensa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, parvekegrillaaminen ei ole kiellettyä.

Vierailija
2/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hänellä on piha kerrostalon maan tasalla? Etpä voi estää grillaamista millään tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hänellä on piha kerrostalon maan tasalla? Etpä voi estää grillaamista millään tapaa.

Joo, on. Tätä itse myös mietin.. Enkä haluaisi sytyttää mitään sotaa välillemme. On vaan ärsyttävää, kun joka ikinen viikko käryttelevät ja savustelevat ja kaikki savu tunkee sisälle, voitte varmaan kuvitella miltä parvekkeemme haisee. Olisi kiva itsekin nauttia kesäpäivistä partsilla, ilman savua

Vierailija
4/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä savustaminen on kiellyttyä mutta grillaaminen.Yleinen ohje on vain sähkögrilliä käyttäen.Enpä Lontoon tulipalon jälkeen sytyttäisi hiiligrilliä kerrostalon parvekkeela muutenkaan :o

Vierailija
5/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösavustin ja sähkögrilli on ihan ok. Avotulenteko taas kiellettyä. Täytyy vaan kestää jos asuu samassa läjässä monen ihmisen kanssa.

Vierailija
6/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue teidän taloyhtiön säännöt. Meillä lukee selvästi: ruuan valmistaminen kielletty.  Eli ei saa todellakaan sähkögrililläkään grillata. 

Vierailija
7/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jps savustamisesta on kauheasti haittaa niin isännöitsijälle valitusta. Ei voi olettaa että joku saa hajuterrorisoida niin että toisen koti haisee

Vierailija
8/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue teidän taloyhtiön säännöt. Meillä lukee selvästi: ruuan valmistaminen kielletty.  Eli ei saa todellakaan sähkögrililläkään grillata. 

Ne on taloyhtiön säännöt, mutta mikään laki ei kiellä grillaamasta partsilla. Jos grillaat, niin taloyhtiö ei voi asialle tehdä mitään.

Vierailija
9/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sääntö ei ole lainvoimainen. Joissakin yhtiöissä kielletään suihkussa yöllä käynti ja sekään ei ole lainvoimainen.

Voidakseen kieltää grillaamisen pitää pystyä näyttämään että siitä on paloturvallisuusriski.

Vierailija
10/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme neljän vuoden ajan savustaneet sähkösavustimella parvekkeella, eikä onneksi ole ollut ongelmia suuntaan tai toiseen. Ei sitä savustamista sentään jatkuvasti tapahdu, joten savuhaitta ei ole viikottainen. Erinomaista savukalaa ja savulihaa sillä vehkeellä saa aikaan, ja läheisessä kerrostalossa joku muukin intoutui hiljattain hankkimaan sähkösavustimen haisteltuaan savustimesta lähteneitä tuoksuja tarpeeksi kauan. :)

Onneksi nämä asiat useimmiten selviävät puhumalla, mutta toistaiseksi ei siis ole ollut hankaluuksia.

Vierailija
11/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme neljän vuoden ajan savustaneet sähkösavustimella parvekkeella, eikä onneksi ole ollut ongelmia suuntaan tai toiseen. Ei sitä savustamista sentään jatkuvasti tapahdu, joten savuhaitta ei ole viikottainen. Erinomaista savukalaa ja savulihaa sillä vehkeellä saa aikaan, ja läheisessä kerrostalossa joku muukin intoutui hiljattain hankkimaan sähkösavustimen haisteltuaan savustimesta lähteneitä tuoksuja tarpeeksi kauan. :)

Onneksi nämä asiat useimmiten selviävät puhumalla, mutta toistaiseksi ei siis ole ollut hankaluuksia.

Suurin osa nielee kiukkunsa. Suomessa ei uskalleta nalkuttaa naapureille. Itse lasken parvekkeella savustamisen ja ketjutupakoinnin samaan kastiin

Vierailija
12/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama mitä järjestyssäännöt sanoo ruoan valmistamisesta parvekkeella. Saa grillata jos ei avotulta käytä. En käsitä miks v*tussa saa vetää röökiä parvekkeella 24/7 mutta vaikka lohen savustaminen ois kielletty, nyt haloo! Ei kukaan nyt savusta ruokaa tuntisotalla!

Ainoa "rikos" naapurilla on jos ei kutsu koskaan maistamaan :)

"Kesällä grillataan – mutta kerrostaloissa grillikauden avaus saattaa koetella naapurisopua.

Kiinteistöliiton lakimiehen Kaisu Terkin mukaan yhden paistuva herkku voi olla toiselle ärsyttävä häiriötekijä.

”Savu ja haju, ne nyt vaan koetaan häiritseviksi. Grillaaminen parvekkeella on sillä tavalla vähän samantyyppistä toimintaa kuin tupakoiminen”, Terkki sanoo.

Senpä vuoksi Kiinteistöliiton lakimiehet saavat grillikauden alkaessa vastailla kerrostaloasujien kysymyksiin siitä, kuinka naapurilta saataisiin grillaaminen kiellettyä. Vastaus ei aina miellytä kaikkia. Lain puolesta grillaaminen kuuluu niin sanottuun normaaliin elämään.

”Kieltäminen on siinä mielessä vähän hassu lähtökohta”, Terkki sanoo.

Ongelmallista parvekegrillaamisen kieltämisessä on muun muassa se, minkälaisia seuraamuksia teolla on. Jos taloyhtiön järjestyssäännöissä on esimerkiksi määritelty, että toistuvasti sääntöjä rikkovan huoneisto voidaan ottaa yhtiön hallintaan määräajaksi, on perusteltua kysyä, kuinka vakavista sääntörikkomuksista pitää olla kyse.

Terkin mukaan esimerkiksi nykyaikaisilla kaasugrilleillä grillaaminen ei aiheuta samanlaista paloturvallisuusriskiä kuin vaikkapa kertakäyttögrilliin tehty avotuli.

Toisaalta taas pitää muistaa, että järjestyssäännöt on ensisijaisesti tehty turvaamaan taloyhtiön järjestystä ja luomaan asumiselle viihtyisät puitteet, ei rajoittamaan normaalia elämää.

Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005226361.html

Vierailija
13/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa nielee kiukkunsa. Suomessa ei uskalleta nalkuttaa naapureille. Itse lasken parvekkeella savustamisen ja ketjutupakoinnin samaan kastiin

Et siis erota useita kertoja päivässä tapahtuvaa, parveketupakoinnista aiheutuvaa savunmuodostusta esim. kerran kuukaudessa tai kahdessa tapahtuvasta kalan tai lihan savustamisesta. Savuthan ovat jo laadultaan aivan erilaiset. Lisäksi on eroa, käytetäänkö hikkoria, leppää tai jotain muuta.

Sehän on hyvä asia, että ihmiset osaavat myös niellä kiukkunsa. Jokaisella olisi syytä olla tämä taito. Itse kullakin on joskus syytä pohtia kiukuttelujaan. :)

Vierailija
14/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä todellakin olen samaa mieltä siitä, että myös tupakointi on todella kamalaa ja se haju aivan yhtä hirveä kuin tämä palaneen käry. En voi nyt ihan ymmärtää teitä, en oikeasti usko että te alapeukuttajat olisitte mielissänne siitä, jos olisitte samassa tilanteessa.

Haju on jo tarttunut parvekkeemme kalusteisiin, tiedätte kyllä, jos istut hetken nuotion savussa, se haju ei lähde kuin pesemällä.

Ap.

Vierailija
15/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että näin tällä kertaa taas kirjoitti:

Se on ihan sama mitä järjestyssäännöt sanoo ruoan valmistamisesta parvekkeella. Saa grillata jos ei avotulta käytä. En käsitä miks v*tussa saa vetää röökiä parvekkeella 24/7 mutta vaikka lohen savustaminen ois kielletty, nyt haloo! Ei kukaan nyt savusta ruokaa tuntisotalla!

Ainoa "rikos" naapurilla on jos ei kutsu koskaan maistamaan :)

Hyvä idea, loppuu se valitus siihen ja kuuluu toteamus, että "tämähän on helvetin hyvää" :)

Onneksi täällä päin on ymmärrystä riittänyt.

Vierailija
16/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis erota useita kertoja päivässä tapahtuvaa, parveketupakoinnista aiheutuvaa savunmuodostusta esim. kerran kuukaudessa tai kahdessa tapahtuvasta kalan tai lihan savustamisesta. Savuthan ovat jo laadultaan aivan erilaiset. Lisäksi on eroa, käytetäänkö hikkoria, leppää tai jotain muuta.

Sehän on hyvä asia, että ihmiset osaavat myös niellä kiukkunsa. Jokaisella olisi syytä olla tämä taito. Itse kullakin on joskus syytä pohtia kiukuttelujaan. :)

En sanonut että en erota niitä vaan niputan ne samaan nippuun. Molemmat ärsyttäviä ja haisuttaa toisten asunnot

Vierailija
17/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, kun tätä ei todellakaan tapahdu kerran tai pari kuukaudessa.

Vierailija
18/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hajustajat on kyllä itsekästä sakkia. Ihan yks hailee aiheutuuko naapurille siitä haittaa.

Mutta kun minä, minä ja minä ja minun oikeus hajustaa! Mitäs se naapuri raittiilla ilmalla tekee, kun minä haluan hajustaa.

Samanlaista sakkia kaikki, oli sitten grillaaja, tupakoitsija tai hajuvesien tai huuhteluaineiden hölvääjä.

Vierailija
19/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, ja sellaisia hajustajia pitäisi olla enemmän. Nautin kaikenlaisista savuista ja käryistä. Myös koiranpaskan ja jalkahien tuoksut ovat miellyttäviä.

Vierailija
20/21 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää hajustajat on kyllä itsekästä sakkia. Ihan yks hailee aiheutuuko naapurille siitä haittaa.

Mutta kun minä, minä ja minä ja minun oikeus hajustaa! Mitäs se naapuri raittiilla ilmalla tekee, kun minä haluan hajustaa.

Samanlaista sakkia kaikki, oli sitten grillaaja, tupakoitsija tai hajuvesien tai huuhteluaineiden hölvääjä.

Joo, ja nää superallergikot ja hajuttomuuden vaatijat on kyllä aika kusipäistä sakkia myös. Ihmisistä nyt lähtee kaikkia helvetin löyhkiä, mutta pitäis vaan hajuton olla, koska sinä sinä sinä. Painu vittu Kainuun korpeen asumaan. Ai mut se saatanan tuomi ja kuusenkerkkä tuoksuu liikaa sun herkkään nenuliisi sielläkin. Vittu te lumihiutaleet ootte ärsyttäviä mun nenääni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä