Lapsen kasvattaminen vegaaniruualla
Onko se mahdollista? Mitkä ravinteet jäävät mahdollisesti puuttumaan, jos lapsi ei syö lihaa ja maitotuotteita?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää leikkiä lapsen terveydellä ja kehityksellä?
Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?
ap
Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.
Ihminen kuulee pärjää aivan mainiosti ilman eläinkunnan tuotteita.
Ei muuten pärjää.
Voisitteko te avata tätä aihetta vähän enemmän kuin yhdellä lauseella ja perustella kantanne? Turhauttavaa tällainen kaikkitietävyys, mutta ei kerrota sitten lisää.
ap
Outo kommentti. Sama kuin kysyisit että pärjääkö ihminen veden alla ja huuli pyöreänä kysyisit tarkentavia kysymyksiä vastauksen kuullessasi.
Joko osoitteesi on Porvoossa tai tarvitse edunvalvojan. Retardi olet joka tapauksessa.
Onnea elämääsi.
Täältä löytyy Lotta Pelkosen (terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti) kattava kirjoitus aiheesta "Raskausaika, imetys, lapset ja lapsiperheet" :
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole lapsia enkä aio hankkia, mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko se ylipäätään mahdollista, jos kerran aikuinenkin voi olla vegaani, niin voiko lapsikin olla? Olen kiinnostunut asiasta. Joten koska sinä tiedät aiheesta varmaan enemmän, niin voitko kertoa, että miten vegaanius vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen?
ap
Ei ihminen voi olla vegaani, ei lapset eikä aikuiset. Ihminen on sekasyöjä, väittää vegaanit sitten mitä tahansa. Vaikka kasviksissa olisi kaikki tarpeellinen, niin ihmisen elimistö ei pysty käyttämään kasviksista sitä ravintoa, minkä se tarvitsee eläinkunnan ruuasta.
Ei muuten pärjää.
Voisitteko te avata tätä aihetta vähän enemmän kuin yhdellä lauseella ja perustella kantanne? Turhauttavaa tällainen kaikkitietävyys, mutta ei kerrota sitten lisää.
ap
Outo kommentti. Sama kuin kysyisit että pärjääkö ihminen veden alla ja huuli pyöreänä kysyisit tarkentavia kysymyksiä vastauksen kuullessasi.
Joko osoitteesi on Porvoossa tai tarvitse edunvalvojan. Retardi olet joka tapauksessa.
Onnea elämääsi.
Miksi sitten vegaaniruokavalio on Suomessakin ihan virallisesti hyväksytty ruokavalio niin raskaana oleville kuin lapsillekin? Onko sinulla jotain salaista tietoa, mitä Valtion ravitsemusneuvottelukunnalla ei ole? (https://www.julkari.fi/handle/10024/129744)
ap
Tällaista on elämä täysin vegaanisessa lapsiperheessä – ”Onhan sekaruuan syöminenkin valinta”
Tämän ketjun perusteella vegaaniksi ryhtyminen näyttäisi parantavan ainakin argumentaatiokykyä ja käytöstapoja. Taidanpa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei muuten pärjää.
ap
Onnea elämääsi.Miksi sitten vegaaniruokavalio on Suomessakin ihan virallisesti hyväksytty ruokavalio niin raskaana oleville kuin lapsillekin? Onko sinulla jotain salaista tietoa, mitä Valtion ravitsemusneuvottelukunnalla ei ole? (https://www.julkari.fi/handle/10024/129744)
ap
Ymmärrät asian kun selvität, mihin suositukset perustuu ja minkälainen väki ja kenen palkkalistoilla ja hallituksissa ne suosituksen tekijät istuu. Eikä vaadi salapoliisin työtä, kaikki on julkista tietoa.
Saako päiväkotilapsi olla vegaani?
http://leostranius.fi/2012/09/saako-paivakotilapsi-olla-vegaani/
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on elämä täysin vegaanisessa lapsiperheessä – ”Onhan sekaruuan syöminenkin valinta”
Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! Ja mahdolliselta; vegaanius ei olekaan mikään mörkö :)
ap
On se mahdollista. Joissain asioissa pitää olla tarkkana, kuten raudan ja b12 saannissa. B12-vitamiini ja d-vitamiini pitää ottaa purkista. Tosin nykysuositusten mukaanhan kaikkien, myös sekasyöjien, pitäisi syödä purkista ainakin d-vitamiinia, joten täysin ilman pillereitä/vitamiinirikastettuja tuotteita ei sekasyöjäkään pärjää (ravitsemussuositusten mukaan). Ja sekaruokavaliossakin pitää tietysti olla tarkkana, ettei se ole liian yksipuolinen. Ei se vielä ole terveellisyyden tae että ollaan sekasyöjiä, jos ruokavalio koostuu pääasiassa lihasta ja makaroonista. Eli: kaikki ruokavaliot voivat olla lapselle terveellisiä tai epäterveellisiä.
:D:D:D taisi olla liian kipeä muisto kun piti viesti poistattaa :D:D:D
Sopiiko tofu vauvalle? Entä kookosmaito?
http://www.sydan.fi/asiantuntija-vastaa/sopiiko-tofu-vauvalle-enta-kook…
Sekasyöjänä jonnekkin 14v asti ja sen jälkeen olkoot vege. Etenkin kalaa ois hyvä saada edes se kerta viikkoon ja sen rasvahappoja joita voikin sitten vetää vaihtoehtoisesti purkista, mutta herra mölleri ainakin jalostaa sitä nimenomaan kalasta, joten siihen jäikin se eettisyys kalojen tappamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Sopii tietenkin sellaisen lajin vauvalle, jolle nämä ruuat ovat luonnollista ravintoa. Ihmisen vauvalle en näitä syöttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Tofu on soijaa. Soijaa kasvatetaan maailman saasteisimmilla alueilla ja soija imee itseensä kaikki myrkyt ilmasta kuin maastakin ja näin ollen ne imeytyy ihmisen maksaan ja munuaisiin. Toki voit heittää soijarehukortin, mutta samoin ne raskasmetallit imeytyvät sinne possunkin elimiin eikä lihaksiin. Niin sitä soijaa vauvalle? Toki jos saat islantilaista/uusi-seelantilaista soijaa jostain, niin kovin on harvassa myrkyt, mutta se ei todellakaan auta, että hankit "luomua" kun kiinassa näe edes eteenpäin saasteiden takia.
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä.
Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän.
Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa.
http://vegaaniliitto.fi/www/sites/default/files/esitteet/rautaesite.pdf
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia nämä kommentit, joissa väitetään että b12-vitamiinia tai rautaa ei saa muualta kuin lihasta, mutta ei kuitenkaan osata perustaa väittämystä mihinkään tai linkittää mitään lähdettä.
Olen itse ollut nyt vegaani kaksi vuotta, minua ei kiinnosta muiden ihmisten ruokavaliot, enkä koe olevani parempi ihminen sen takia. Itse aloitin kokeiluni ihan mielenkiinnosta, ja sille tielle jäin. Ennen saatoin satunnaisesti hakea nopeaksi ruoaksi pikaruokaa tai valmisruokaa kaupasta, ja koin silti syöväni terveellisesti. Vegaanina koin kuitenkin helpommaksi tehdä ruokani itse ja samalla koko ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Alkuun jouduin etsimään paljon tietoa ja kokeilemaan eri reseptejä, nykyään on onneksi vaihtoehtoja enemmän.
Olin nuorena kärsinyt anemiasta, ja hemoglobiini oli edelleenkin ollut alhainen. Hemoglobiinini on nykyään yli 150, ennen se oli alle 120. Ihmettelin, kuinka se on mahdollista, onhan pienestä asti tuputettu kuinka lihaa pitää syödä, koska siitä saa rautaa. Perehdyin asiaan tarkemmin, ja tilastot olivatkin aika mielenkiintoista luettavaa.
mä en ole kyllä sekasyöjänä koskaan edes kuullut, että lihasta sais erityisesti rautaa? Maksasta ja verestä(veriletut) kylläkin. Maksaa en suostu syömään A)maun takia ja B) juurikin tuon myrkkyjen keruun takia. Persilliaa ainakin on paukutettu ysärin alun tarhasta lähtien sisältävän rautaa, mutta pahaa se on silti.
Vierailija kirjoitti:
Perusteluja on kyllä tullut, olet vain ohittanut ne.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos osaa.
Moniko osaa, ja moniko vain luulee osaavansa? Ja entä ne ajat, kun vanhempi väsyy ja oikoo? Niin monelle on haaste antaa edes se päivittäinen d-vitamiinipilleri lapselle... Vegaanius sinällään tuskin tekee vanhemmista sen vastuullisempia.
En väitä, ettei terveellinen vegaanivalio olisi mahdollinen, mutta millä todennäköisyydellä se toteutuu?
En ole koskaan ymmärtänyt tätä vegaanien eläinvihaa.
Eläimillä on oikeus elämiin myös ja jos ei niitä syötäisi eläimiltä jäisi elämä elämättä.
Elämä ja syntyminen on tärkäempää kun kuolema,kaikki kuolee joka tapauksessa.
Johan tossa tuli perustelua. Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään niitä ravinteita kasviksista, mitä tulee saada eläinperäisestä ravinnosta. Tutkimuksia en ala sulle etsimään, löydät ne kyllä itsekin, jos kiinnostusta vähänkään riittää.