Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitajan kootut ärsyynnykset...

Vierailija
28.03.2006 |

" Meidän Jenna-Johanna on nyt vähän väsynyt tänä aamuna, kun katsoi viime yönä niin myöhään Music Televisonia. Tiedäthän sä nämä lapset, ei näille voi mitään"

- Siis täh? 4-vuotias katsoo yöt MTV:tä eikä vanhemmat muka voi asialle mitään?

" Ei mun oo nälkä kun mä söin jo kotona sipsejä aamupalaksi."

- Ahaa, no ei ihme ettei puuro maistu...

" Kyllä sun pitää laittaa meidän Niilo tekemään läksyt, ne pitää olla tehty kun tulen hakemaan, pidät vaikka sitä tuolissa istumassa niin kauan että ne on tehty."

- Aivan... Mun on tosi helppoa pitää huutavaa ja riehuvaa koululaista tuolilla ja saada vielä tekemään läksytkin ihan itse, kun samaan aikaan pitää pystyä pitämään huoli 5 muusta lapsesta, joista 2 melkein vauvaa vielä.

" Meidän Eetulle pitää sitten olla joka päivä viinirypäleitä ja kalapuikkoja ruuaksi kun ei se suostu syömään mitään muuta."

- Just... Ja muutkinko lapset sitten syövät noita kahta ruoka-ainetta päivästä toiseen?

Kunhan tuuletan, jaksan taas huomenna tehdä töitäni kun saan vähän valittaa. (Nimet ja yksityiskohdat muutettu.)

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 6 v. on kuumeessa kipeänä. Koitettiin pitää pienempi lapsi kotona, mutta isompi ei saanut rauhassa nukkua ja pötkötellä, kun toinen on leikkiseuraa vailla ja vielä uhmaiässä ja kiusaamishinkuinen. Katsoin parhaimmaksi viedä pienemmän tarhaan virtaansa purkamaan, jotta saan keskittyä sairaan hoitamiseen, sen sijasta että taistelisin pienemmän kanssa leikin rajoista.

Toi marsu-juttu oli kyllä hyvä ja " yöpaita päällä tarhaan" , en tajua miten noin uusavuttomia vanhempia voi olla....

Vierailija
2/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos pari kertaa vuodessa pyydän hakemaan lapset ajoissa kun on hammaslääkäri tai kampaaja varattuna melko tiukalla aikataululla, niin ei onnistu.

Tai se eräskin äiti, joka tutustumiskäynnillä vaati, että minun pitää tehdä seuraavan päivän ateriat edellisenä iltana aina valmiiksi että ehdin leikkiä lapsensa kanssa. Just, eli pitkää päivää teen muutenkin niin pitäisi vielä vapaa-aikakin käyttää töihin?

Ja ne vanhemmat jotka hakevat tunnin tai pari myöhässä mitään ilmoittamatta, tai ovat aamulla puoli tuntia etuajassa. Aina pitäisi herätä varmuuden vuoksi viideltä odottamaan jos joku lapsi sattuu vaikka tulemaan aikaisin. Jonain aamuna olen varmaan vielä yöpaidassa tai pahimmassa tapauksessa nukkumassa kun lasta tuodaan varoittamatta.

Ärsyttää myös ne AV-mammat, joiden mielestä en saisi käyttää päivätaukoani nettailuun. Jos työpäiväni kestää 12 tuntia ja siinä on yksi puolen tunnin tauko lasten päiväunien takia, niin pitäisikö minun tosiaan seistä sängyn vieressä katsomassa lasten unta sekin aika? Miksen saisi rentoutua sanomalehden tai vaikka AV:n parissa?

Terveisin perhepäivähoitaja, tänään lomapäivää viettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, minulla hoidossa melkein 2v joka saa vielä rintaa.

Kyllähän se tuo tiettyjä ongelmia.

Vierailija
4/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että mieheni toimimme vaativissa asiantuntijatehtävissä isoissa firmoissa. Teoriassa saamme toki olla molemmat kotona hoitamassa sairasta lasta kolme päivää, mutta käytännössä työnantaja edellyttää, että teemme samat työt kuin normaalistikin. Eivät työmme näiden poissaolojen aikana minnekään häviä, vaan kasaantuvat ja odottavat että me - ei kukaan muu - tekee ne pois kun lapsi on taas terve. Tätä voi hoitotädin olla vaikea ymmärtää, koska tädin oma työ on luonteeltaan niin kovin erilaista. Se, että täti on poissa työpaikaltaan päivän tai pari esim. oman tai lapsensa sairauden vuoksi ei tarkoita sitä, että töihin palatessa tädin täytyisi urakoida pois kaikki edellisten päivien aikana kertyneet pesemättömät kakkapyllyt ja syöttämättömät puurolautaset. Kyllä joku toinen on niistä huolehtinut sillä välin.

Omassa työssämme lapsen takia aiheutuva sairaspoissaolo tarkoittaa, että teemme kotona läppärin ääressä intensiivisesti etätöitä. Toinen vaihtoehto on se, että muutenkin pitkät työpäivät venyvät seuraavina päivinä entisestään tai että viikonloppuna täytyy mennä töihin. Etätöiden teko onnistuu vielä sairaan, paljon nukkuvan lapsen tai rauhallisen toipilaan kanssa, mutta ei, jos hoidettavana on terve ja toimintatarmoinen sisarus jota täytyy leikittää, ulkoiluttaa jne.

Otattehan rakkaat tädit tämän huomioon ennen kuin teette liian äkkinäisiä tuomioita.

Vierailija
5/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousut olivat pieniä tai suuria. Kumikengät liukkaita. Housuista meni hiekka lävitse hiekkalaatikolla. Takit olivat liian ohuita tai paksuja.

Hetken päästä tympi todella paljon. Samat kamppeet ovat kelvanneet mutinoitta päiväkodissa. Ei jaksa ymmärtää.

Vierailija
6/104 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän niksuliina ei saa syödä papuja ja herneitä ja tomaattia ja suunnilleen kahtakymmentä muuta ruoka-ainetta. Kun sitten äidiltä kysyttiin, että onkos niksuliina allerginen, niin vastaus on: EI ole vaan meidän nikoliina on niiiiiiiiiiiiiin nirso tyttö eikä häntä saa pakottaa syömään noita. Just, eipä siinä kauaa mennyt, kun likka pisteli kaikkia ruokia naamansa kuin vettä vaan.

Sitten yksi äiti, joka ei saa lastaan kotiin. Äiti tulee ovelle ja sanoo, että tuleppas äitin kulta, lähdetään kotiin. Lapsi saattaa katsoa ovelle päin, mutta jatkaa vaan leikkiään. Äiti sanoo uudestaan, että tuleppas äitin kulta, ei mitään reagointia. Äiti menee lapsen luokse ja lapsi lähtee kipittämään pois minkä kintuistaan pääsee (kyseessä siis pikku taapero). Tätä jatkuu 15 minuuttia ja äiti hokee tuota äitin kultaa koko ajan. Sitten joku hoitajista ottaa lapsen kainaloon ja vie sen eteiseen ja äiti vaan sanoo, että voi kun kiva, kun tuolla meidän petteriinalla on niin kivaa täällä, että hän ei halua lähteä kotiin ollenkaan. Ja voi äitin kulta, etkös sä halua, että puetaan päälle, kyllä puetaan. Ja äiti ährää eteisessä lapselle päälle melkein puoli tuntia.

Yksi äiti tokaisi pokkana, että meidän miccokalervolle pitää sitten laittaa villahaalari, toppahaalari, lapaset, toppahanskat, fleecepaita, kauluri, kypärähattu jne. nollakelillä ja lapsi on muutenkin kuumaverinen. Myönneltiin vaan eikä laitettu niitä päivällä, mutta yksi hoitaja unohti laittaa lapselle kaulurin, kun lähdettiin ennen hakua ulos ja kyllä siitä sitten saatiinkin kuulla seuraavana aamuna..

Yhdellä lapsella on aina rikkinäiset kurarukkaset ja -kurahousut vuodelta keppi. Vanhemmille on aina sanottu asiasta, että voiskos lapselle tuoda ehjät varusteet ja kyllähän he tuovat. Samanlaiset varusteet, jotka ovat roskis kamaa.

Yksi äiti sanoi ekana hoitopäivänä, ettei heidän niksuminttu käytä vaippoja ja hänelle ei saa laittaa vaippoja ja kyllähän me osataaan katsoa, koska hänellä on pissahätä. Just ja sen päivän aikana luututtiinkin ties kuinka monta kertaa lattiat pissasta..

Yksi perhe ei koskaan katso millanen ilma ulkona on ja laittaa lapsille aivan väärät varusteet mukaan. Esim. kovilla pakkasilla oli useasti pelkkä välikausihaalari eikä mitään villavaatteita ym.

Vierailija
7/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiks tää oo just näitä " kun ei meidän jenna haluu" -juttuja? Täytyyhän vanhemman pystyä sanomaan lapselleen rajat. Ekalla kerralla on vaikeempaa, mut sitten helpottuu. Laittaa oven kiinni, eikä päästä pienempää temmeltämään isomman sänkyyn. Onnistuu ainakin meidän uhmiksen kanssa. Huusi ekoilla kerroilla, mutta oppi kyllä.

Vierailija:

kun 6 v. on kuumeessa kipeänä. Koitettiin pitää pienempi lapsi kotona, mutta isompi ei saanut rauhassa nukkua ja pötkötellä, kun toinen on leikkiseuraa vailla ja vielä uhmaiässä ja kiusaamishinkuinen. Katsoin parhaimmaksi viedä pienemmän tarhaan virtaansa purkamaan, jotta saan keskittyä sairaan hoitamiseen, sen sijasta että taistelisin pienemmän kanssa leikin rajoista.

Toi marsu-juttu oli kyllä hyvä ja " yöpaita päällä tarhaan" , en tajua miten noin uusavuttomia vanhempia voi olla....

Vierailija
8/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen joskus ilmoittanut päiväkotiin liian myöhään (=klo 8 jälkeen), että lapseni on sairaana juuri siksi, että olemme päässeet nukkumaan vasta pikkutunneilla ja siksi olen vain unenpöpperössä laittanut kellon kiinni kunnolla heräämättä.

Joku ihmetteli miten tuo on mahdollista, eikö toisen vanhemman pidä mennä ajoissa töihin tai ilmoittaa pomolle. Minä ja mieheni olemme molemmat vaativissa asiantuntijatehtävissä. Meillä on tietty aika jonka verran töitä pitää tehdä ja tietyt asiat, jotka tulee hoitaa, mutta ne eivät ole sidottuja kelloon tai useimmiten edes päivään. Eli töihin voi mennä vaikka puoliltapäivin, jos siltä tuntuu. Voimme myös vapaasti itse päättää tehdä joskus pidempiä päiviä ja pitää sitten vastaavasti vapaana pidemmän viikonlopun. Hoitotädin työ on aivan eri maailmasta kuin omamme ja siksi tätä vapautta järjestää itse oma työnsä voi olla vaikea ymmärtää. Samasta syystä en pysty sanomaan tarkkaan, koska tulen lapsen hakemaan. Jos saan hommat tehtyä tosi nopeasti, voin lähteä kotiin vaikka " työaika" ei täyttyisi ja toisinaan taas joku tulee kysymään jotain juuri ennen neljää, jolloin hakeminen helposti venähtää viiteen.

Vierailija
9/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmatkaa on kuitenkin päästävä ajamaan ajallaan kun kelitkin ovat mitä sattuu. Siis lasta ei tuoda alushousuillan, mutta sisävaatteilla kuintenkin.

Monen lapsen vanhempana asioita ei jaksa ottaa enää niin vakavasti. Joskus tosiaan unohtuu kertoa päiväkotiin, ettei tänään tullakaan. ei niistä nyt niin kauheaa kaplakkaa ole koskaan noussut.

Onko liikaa, jos leikki-ikäinen pitää samoja collegehousuja ja puseroa 2 - 3 päivää. Siis kaksilla leikkivaatteilla mennään viikko. Sukkia ja pikkareita vaihdetaan noin päivittäin.

Collegevaatteet on pehmeitä ja helppoja pukea ja siksi ne tuntuis hyviltä pitää leikki-ikäisillä, vaikka eivät sitten niin trendikkäitä olekaan.

Vierailija
10/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-laitoin Jennalle yöllä videot pyöriin, kun sitä ei nukuttanut (ja sittenkö rupes nukuttaan?)

-tää toppahaalari oli tosi hyvä meidän esikoisella ja kaikilla serkuilla(esikoinen autokoulussa, mainitsin ettei haalarissa ole vanua nimeksikään ja pakkasta -12)

-isä laitto aamulla nää narut näihin suksien siteisiin, kun niistä oli ne hihnat hukkunu (voi sitä hiihtämisen riemua, kun sukset nailonnarulla jalkaan köytettiin)

-vanhemmat saa kesken vanhempainillan puhelun 5-vuotiaalta lapseltaan joka yksin kotona ja lämmittää puusaunaa

Vierailija
11/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi, älä jätä! Kai nyt tärkeintä on, että lapsen vaatteet ovat sopivankokoisia ja sään mukaan valittuja.

Vierailija
12/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole vakavaa, jos ei aina muista ilmoittaa aamulla poissaolosta, kunhan ilmoittaa myöhemmin jos poissaolo jatkuu. On myös hyvä tietää, minkälaisia tauteja mahdollisesti on liikkeellä. Eri asia jos ollaan vaikka menossa retkelle, ja odotellaan Tiinaa turhaan tms.

Tietysti riippuu tilanteesta, onko sisarus hoidossa, kun toinen sairastaa. Usein vain tuodaan se toinen sinne joka tapauksessa ja sitten tartutetaan hänen kauttaan se tauti kymmeneen muuhun lapseen, koska parin päivän päästä tämä toinenkin sisarus on sairas. Erityisen inhottavaa on jos kyseessä on mahatauti!

Ja yksi huvittava tapaus: Muuten 104-110 cm vaatteita käyttävällä tytöllä oli kurahousut kokoa 92, koska äiti ei löytänyt isompia. No niitä sitten tungettiin lapsen päälle ja kun äiti haki lapsen, sanoi " ette sitten tajunnut laittaa niitä sinne puvun alle" . Ideana siis, ettei sisävaatteet kastu. No, eipä ollut tullut mieleen...

Vierailija
13/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi uskoa että näin järenköyhiä vanhempia voi olla. Aivan uskomatonta. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa.

Tarkoitan näitä jotka ei saa lastaan puettua ja eivät laita kunnon vaatteita yms

Eikö pph voi sanoa vanhemmille tarkat ajat? Mikä siinä on, eivätkö usko teitä? Mun mielestä törkeää käytöstä vanhemmilta.

Vierailija
14/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on monta lasta ja kaikilla on joskus ihan mohdottomia aamuja,

Vierailija
15/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" hei, nukuttiin pommiin, odotelkaa meitä." kun siis pitäisi olla kohta vaikka kerhossa... just joo, ei muuten odotella kolmen muun lapsen kanssa.

" Mä tuon huomenna kurikset ja saappaat" no milloin se huominen tulee? terveisin väsynyt ja litimärkä lapsesi.

" Meidän 3-vee Saara ei nuku päiväunia" Ei se mitään, kun ei myöskään melua ja herätä jatkuvasti toisia leikeillään.

" Mä en tykkää komennella lasta" Joo, ja sen huomaa. jne...

Vierailija
16/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

meillä on monta lasta ja kaikilla on joskus ihan mohdottomia aamuja,

Mutta silti lapsilla on aina vaatteet kun hoitoon mennään. Jos niitä ei pueta suosiolla niin ne laitetaan vanhemman toimesta väkisin. Ei meillä lähdetä yöpuvulla tarhaan, eikä ilman haalaria 20 asteen pakkasella.

Vierailija
17/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti sitä joukkoa, joka ei uskalla jättää armasta lastaan toisen hoidettavaksi. Omaa huonoa oloaan puretaan lopulta sitten hoitajiin, varsinkin niihin joiden kanssa ei kemiat aina synkkaa. Pääasia on, että lapsi on turvallisessa hoitopaikassa ja häntä hoitavat lapsista välittävät ihmiset.

Vierailija
18/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tää on kyllä yks pahimmista :

äiti tulee hakemaan pikku jannicajeminaa joka heittäytyy maahan ja huutaa että haluaa että isi tulee hakemaan, suostuttelun jälkeen tule nyt äidin kulta jne. äiti soittaa isin paikalle ja lähtee itse kotiin. isi ajaa sitten tunnin matkan töistä pikku kultaa hakemaan ja on myöhässä, tietenkin. ÄRSYTTÄVÄÄÄÄ

Vierailija
19/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eräs äitikin toi monena aamuna lapsen klo 8 hoitoon YÖVAIPPA päällä ja sanoi, että ei ole ehtinyt vaihtamaan.....

Ja sit se on tietenkin sun syy kun lapsen peppu on ruvella!

Näitä on paljon, mutta tosiaan miettikää vanhemmat tuota vaatetusta. Ei tarvita muotivaatteita, mutta ehjät siistit ja lapsen leikkiin toimivat vaatteet pitää olla! Ei ole muuten mitään järkeä tuoda pientä taaperoa hoitoon farkut ja paitapusero päällä, kun taatusti ne sotkeentuvat ja ovat kylmät/epämiellyttävät esim. haalarin alla.

Näinpä. Meillä tuntuu, että lapselle ostetaan enemmän vaatteita kun äidille - milloinkahan mä olen saanut jotain uutta?!

Vierailija
20/104 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esim. jos pari kertaa vuodessa pyydän hakemaan lapset ajoissa kun on hammaslääkäri tai kampaaja varattuna melko tiukalla aikataululla, niin ei onnistu.

Tietenkin sellaisia, joille aina onnistuu hammaslääkärin tms. varaaminen sellaiseen aikaan ettei siitä ole kenellekään haittaa?! Siis mä olen ollut ihan ihmeissäni, ettei meidän pph:lla ole ollut enempää em. kaltaisia menoja, niin että pitäisi hakea lapsi aikaisemmin. Tosiaan vain muutaman kerran vuoden aikana näin käynyt ja niistäkin on ilmoitettu tosi ajoissa, että ehtii sopia töissä tms. Meillä onneksi on liukuva työaika niin ei tule isoja ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi