Lastenhoitajan kootut ärsyynnykset...
" Meidän Jenna-Johanna on nyt vähän väsynyt tänä aamuna, kun katsoi viime yönä niin myöhään Music Televisonia. Tiedäthän sä nämä lapset, ei näille voi mitään"
- Siis täh? 4-vuotias katsoo yöt MTV:tä eikä vanhemmat muka voi asialle mitään?
" Ei mun oo nälkä kun mä söin jo kotona sipsejä aamupalaksi."
- Ahaa, no ei ihme ettei puuro maistu...
" Kyllä sun pitää laittaa meidän Niilo tekemään läksyt, ne pitää olla tehty kun tulen hakemaan, pidät vaikka sitä tuolissa istumassa niin kauan että ne on tehty."
- Aivan... Mun on tosi helppoa pitää huutavaa ja riehuvaa koululaista tuolilla ja saada vielä tekemään läksytkin ihan itse, kun samaan aikaan pitää pystyä pitämään huoli 5 muusta lapsesta, joista 2 melkein vauvaa vielä.
" Meidän Eetulle pitää sitten olla joka päivä viinirypäleitä ja kalapuikkoja ruuaksi kun ei se suostu syömään mitään muuta."
- Just... Ja muutkinko lapset sitten syövät noita kahta ruoka-ainetta päivästä toiseen?
Kunhan tuuletan, jaksan taas huomenna tehdä töitäni kun saan vähän valittaa. (Nimet ja yksityiskohdat muutettu.)
Kommentit (104)
Hoitosuhteen alussa allergioita on esim. raaka porkkana, ja kahden kuukauden päästä jo suunnilleen kaikki juurekset, pavut, pähkinät, viljat, maito, kala jne, ja jos pyytää lääkärintodistusta allergioista, ei sitä saa. Pph:lle se kuitenkin olisi tärkeä, sillä erityisruokavaliot lisäävät ruokakustannuksia, joista kyllä saa korvauksia jos on lääkärintodistuksia esittää.
30, oletko kuullut termistä vuorotyö! Ja 34, nyt tiedät mitä takana päin vaatevalinnoistasi ajatellaan... ;D Tärise itse tunti tolkulla pienissä, märissä ja kylmissä vaatteissa kelillä kuin kelillä... Jos lastesi vaatteet eivät vastaa em. kuvausta, älähdit aivan turhaan!!! Ja jos vastaa niin mieti pieni hetki voisitko käydä vaikka lähi-kirpparin kautta hakemassa jotakin lämpöisempää, kuivempaa, yms.
kuin vanhemmat jotka itse pukeutuvat hyvin ja lapset on minkä näköisiä sattuu! Ihan ok jos vanhemmatkin on huonosti pukeutuneita, mutta kuin joku voi laittaa lapsellensa huonommat vaatteet kuin itsellensä???!!!! Mulla saa olla päällä vaikka mitkä ryysyt, mutta lapsella on AINA JOPA KOTONA siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet joiden värit ei riitele keskenään! Lapsi ei voi valita vaatteitaan joten on tosi törkeää pukea lapsi vanhoihin epäsiisteihin vaatteisiin JOS ITSELLE ON VARAA OSTAA UUSIA!!! Hävetkää!!! Ja teita ON PALJON!!!!
Nocopetteri puree, potkii ja lyö muita lapsia ja viljelee vittua joka lauseeseen. Asiasta kun mainitsee äidille, saa vastaukseksi: " Tää nyt on tätä kahden vuoden uhmaa, ei se vielä ymmärrä tekevänsä väärin."
Eikä piru vie tuu tolla menolla ikinä ymmärtämään.
Ei saada annettua antibioottia suun kautta, voisko sen laittaa suoraan korvaan- lapsi 1v , korvatulehdus ja lääkettä 2 ml
Lapsellemme ei saa antaa lääkettä suuhun, kun se on pahanmakuista , haluamme, että kaikki lääkkeet annetaan pistämällä. -lasta siis saisi pistellä kuin neulatyynyä jopa 3x päivässä. Voi pakara-parkoja, jos toive olisi toteutunut.
Lapsellemme ei saa antaa väkisin lääkettä, kun se ei haluu ottaa- lapsella kuumekouristustaipumus ja kuumetta yli 40 astetta
Tällaista tää meidän syöminen aina on...-äiti juoksee lusikka ojossa lapsen perässä, konttaa jopa sen lusikan kanssa sängyn allekin
Ei saa ottaa verikoetta- tutkikaa vaan syljestä kaikki.
Nää kaikki jaa lukuisat muutkin ovat jo vuosien takaa.
Ja arvatkaas mitä nykyään kuulemmekaan.
Hoitotyössä kuluu yllättävän paljon aikaa kasvatusneuvontaan.
Onneksi on joukossa aina normaalin, terveen järjen omaavia vanhempia. Nämä ovat hyvänä esimerkkinä huomaamattaan, kiitos heille.
Opin sen kotoani ja saman ajattelutavan haluan välittää lapsilleni (ja välitänkin tällä menolla). Vaatteet on pelkkää pintaa, sivuseikka! Itse pukeudun töihin hyvin, koska työni vaatii sitä ja kalliimmat vaatteet näyttävät siistimmiltä ja pysyvät parempina pitempään (=ei tartte juosta henkkamaukassa joka viikonloppu). Lapseni eivät kuitenkaan ole " edustamassa" tai juhlimassa päiväkodissa, se on arkea, ja mikäs sen mukavampi päällä, kuin pesuissa pehmeäksi kulunut vaate. Likaisia, rikkinäisiä tai liian pieniä, ei tietenkään pidetä, mutta kyllähän vaatteet nukkaantuu, vanuttuu ja haalistuu leikki-ikäisillä pikavauhtia. Saatan myös ostaa tosi tyylittömiä halpahallivaatteita lapsille, koska heidän mielestään ne ovat jokatapauksessa cooleja ja räikeät värit on jees. ;-D
Ja viikonloppuisin en tälläydy yhtään itsekään, joten me olemme just se seinästä reväisty perhe kauppakeskuksesta, jota te täällä rakastatte paheksua.
t. 34
Vierailija:
isä tuo aamulla tarhaan lapsen ja lemmikkimarsun kun meidän nicopetteri halus tän marsun mukaan, niin eikös se vois olla kans täällä...
no EI voi olla
Vierailija:
Likaisia, rikkinäisiä tai liian pieniä, ei tietenkään pidetä, mutta kyllähän vaatteet nukkaantuu, vanuttuu ja haalistuu leikki-ikäisillä pikavauhtia.
Meilläkin omat lapset kulkevat yleensä mukavissa parilla lapsella kiertäneissä collegevaatteissa. Pääasia, että ovat puhtaat, ehjät, sopivan kokoiset ja käytännölliset.
pph
Ärsyttäviä asioita on paljon, mutta onneksi hyvääkin ja suurin osa vanhemmista ovat onneksi yhteistyökykyisiä, mutta varsinaisia mätämuniakin ikävä kyllä joukkoon mahtuu. Suurimpana haittana pidän riittämätöntä tai liian pientä vaatetusta. Eikä likaiset vaatteetkaan mukavia ole. Ei ole kivaa, että oma kotini sotkeutuu haisevien vaatteiden takia :(
Eräs äitikin toi monena aamuna lapsen klo 8 hoitoon YÖVAIPPA päällä ja sanoi, että ei ole ehtinyt vaihtamaan.....
Eräs isä tallusti sisään aina kengät jalassaan, siis ihan olohuoneeseen asti.
Eräs perhe myöhästyi aina ½-1 tuntia sovitusta noutoajasta.
Eräällä lapsella oli aina oma ruoka mukana ( ei-allerginen lapsi) ja se oli möössätty aivan muussiksi vaikka kyseessä 3-vuotias! Lapsi ei kuulemma kyennyt syömään tavallisen rakeista ruokaa...
Näitä on paljon, mutta tosiaan miettikää vanhemmat tuota vaatetusta. Ei tarvita muotivaatteita, mutta ehjät siistit ja lapsen leikkiin toimivat vaatteet pitää olla! Ei ole muuten mitään järkeä tuoda pientä taaperoa hoitoon farkut ja paitapusero päällä, kun taatusti ne sotkeentuvat ja ovat kylmät/epämiellyttävät esim. haalarin alla.
Vierailija:
30, oletko kuullut termistä vuorotyö!
Miksi vanhemmat ovat siistejä ja lapsilla EVVK????!!!!
Vierailija:
Miksi vanhemmat ovat siistejä ja lapsilla EVVK????!!!!
On ymmärrettävää että noista ruoka-aineallergioista ym. vaaditaan lääkärintodistusta mutta mitäs jos mitkään testit ei näytäkään mitään? Tämä tilanne ei ole mitenkään tavaton alle 3-vuotiailla. Miten lääkäri kirjoittaa todistuksen yliherkkyydestä kun ei sitä pysty omin silmin/tutkimuksin toteamaan. Joutuuko lapsi silloin syömään myös niitä oireita aiheuttavia ruokia jos ei ole sitä todistusta? Kysyn siis mielenkiinnosta koska pojallani on ollut tiettyjä yliherkkyyksiä muutamille ruoka-aineille eikä mikään niistä ole näkynyt testeissä. Silti ihoreaktio ja myöhemmin ripuli kyllä kertoivat ettei kys. ruoka-aine sovi. Eikö todellakaan riitä se että vanhemmat kertovat asiasta? Ei kai kukaan nyt väitä lasta allergiseksi jos hän ei sitä ole???
äiti on kieltänyt kalan syönnin hengenvaarallisen allergian vuoksi eikä koko pk:ssa saa edes tehdä kalaruokia. kuitenkin lapsi kehuu käyneensä isin kanssa kalassa.
samainen äiti väittää kaiken lapsensa negatiivisen käytöksen olevan erään toisen ylivilkkaan pojan syytä. lapsella kuitenkin on kaikkia negat. juttujaan, painajaisiaan yms. yms. vielä kauan konfliktien jälkeen. (ei johdu ylivilkkaasta pojasta, trust me.)
samaiset vanhemmat soittavat meille viikoittain milloin mistäkin esille tulleesta asiasta (jotka käännetään yleensä sen toisen pojan syyksi). viimeksi sain kuulla tekopyhästi: olet joissain asioissa ihan hyvä, mutta kyllähän meillä kaikilla on opeteltavaa. osaavatpa solvatakin suoraan. minua helpottaa se, että yksikään ammattikasvattaja ei ole osannut heidän mielestään kasvattaa heidän lapsiaan oikein, vaan saamme kuunnella kasvatusohjeita...
Vierailija:
Eikö todellakaan riitä se että vanhemmat kertovat asiasta? Ei kai kukaan nyt väitä lasta allergiseksi jos hän ei sitä ole???
Itse olen pph ja ruoka-aineallerginen, eikä minulla ole mitään lääkärintodistuksia. Tiedän siis vallan hyvin mikä joillain lapsilla on tilanne ja mitä oireita tulee. Jos vanhempi on asiallinen ja keskustelee kanssani asiasta niin aivan hyvin on sovittavissa kohtuulliset rajoitukset ruokavalioon.
Mutta kun valitettavasti jotkut vanhemmat " puolustelevat" lastensa nirsoutta allergioilla. Allergioita tulee ja menee, todistuksia ei ole, lapsi itse sanoo että " mä olen tälle allerginen mutta ei mulle siitä mitään vaivoja tuu" tai " mä en voi syödä tätä kun oon allerginen" jne. On tosi hankala tehdä ruokia jos porukassa on joku tällainen lapsi.
Vaikka eipä varmaan naurata kun kohdalle sattuu.=)
Kuulemma johtui minusta, vaikka lapsi oli ollut luonani hoidossa siihen mennessä tasan 2 päivää.
aamuna ollut rintaruokinnassa (siis aloitti hoidon sinä päivänä) että lapsi oli huutanut koko kuusi tuntia kun ei tissiä löytynyt hoitajalta ja muut lapsetkin olis täytyny hoitaa. Vanhemmat oli hakiessaan sanoneet että tosiaa ei olla kyllä vieroitettu rinnasta vielä...!!!!
Ei lääkärin tarvitse (eikä usein voikaan) muuta kuin kirjata vanhemman kertoma paperille. Ja se uskotaan. Mutta ei uskota jos vanhempi kertoo päivähoitoon, sitä ei uskota.
En ikinä suostuisi tollaiseen!
tää on kyllä yks pahimmista :
äiti tulee hakemaan pikku jannicajeminaa joka heittäytyy maahan ja huutaa että haluaa että isi tulee hakemaan, suostuttelun jälkeen tule nyt äidin kulta jne. äiti soittaa isin paikalle ja lähtee itse kotiin. isi ajaa sitten tunnin matkan töistä pikku kultaa hakemaan ja on myöhässä, tietenkin. ÄRSYTTÄVÄÄÄÄ