Lastenhoitajan kootut ärsyynnykset...
" Meidän Jenna-Johanna on nyt vähän väsynyt tänä aamuna, kun katsoi viime yönä niin myöhään Music Televisonia. Tiedäthän sä nämä lapset, ei näille voi mitään"
- Siis täh? 4-vuotias katsoo yöt MTV:tä eikä vanhemmat muka voi asialle mitään?
" Ei mun oo nälkä kun mä söin jo kotona sipsejä aamupalaksi."
- Ahaa, no ei ihme ettei puuro maistu...
" Kyllä sun pitää laittaa meidän Niilo tekemään läksyt, ne pitää olla tehty kun tulen hakemaan, pidät vaikka sitä tuolissa istumassa niin kauan että ne on tehty."
- Aivan... Mun on tosi helppoa pitää huutavaa ja riehuvaa koululaista tuolilla ja saada vielä tekemään läksytkin ihan itse, kun samaan aikaan pitää pystyä pitämään huoli 5 muusta lapsesta, joista 2 melkein vauvaa vielä.
" Meidän Eetulle pitää sitten olla joka päivä viinirypäleitä ja kalapuikkoja ruuaksi kun ei se suostu syömään mitään muuta."
- Just... Ja muutkinko lapset sitten syövät noita kahta ruoka-ainetta päivästä toiseen?
Kunhan tuuletan, jaksan taas huomenna tehdä töitäni kun saan vähän valittaa. (Nimet ja yksityiskohdat muutettu.)
Kommentit (104)
" kuten olette varmaan jo huomanneet, meidän tyttö ei tänään tule hoitoon, kun on kipeä, anteeksi etten muistanut ilmoittaa ajoissa (tai luulin, että mies ilmoittaa)" . Aina on päiväkodin tädit vaan naureskelleet, että " joo ei se mitään, arvattiin kyllä, kun ei kahdeksaan mennessä kuulunut" ja minä olen uskonut, että unohdukseni ei ole ollut mikään iso ongelma. Nyt sitten täältä luen, kuinka kauheaa on, jos vasta yhdeksältä ilmoitetaan, ettei Matti tulekaan hoitoon... Ymmärrän, jos kyseessä on pph:n ainoa hoitolapsi, jota aamupalat odottavat valmiina, mutta onko isommassa ryhmässä joku ongelma, jos lapsen poissaolosta ilmoitetaan vähän myöhemmin (unohdetaan ilmoittaa kokonaan, kuten meille on kerran käynyt)?
ole ongelma tarhassa tai jos muuten ei se aamupala/tekemiset muuten odota turhaan kun kukaan ei tule. Mutta tottahan hoitaja haluaa tietää onko joku hoidossa vai ei.
Tuo on muuten yks niitä haastavampia kasvatuksen tuloksia kun lapsi määrää ja haluu tai ei...siinä saa vääntää lapsen kanssa muutkin että kuka on auktoriteetti. Ja pyöriikö maailma haluamisen mukaan.
pph:n tilaanteessa riippuu siitä mihin aikaan muut lapset tulee. Jos toi klo 7 tuleva lapsi on ensimmäinen ja seuraava tulee vasta klo 8 hoitoon, niin varmasti ärsyttää aamulla odotella.
Vierailija:
Nyt sitten täältä luen, kuinka kauheaa on, jos vasta yhdeksältä ilmoitetaan, ettei Matti tulekaan hoitoon... Ymmärrän, jos kyseessä on pph:n ainoa hoitolapsi, jota aamupalat odottavat valmiina, mutta onko isommassa ryhmässä joku ongelma, jos lapsen poissaolosta ilmoitetaan vähän myöhemmin (unohdetaan ilmoittaa kokonaan, kuten meille on kerran käynyt)?
Vierailija:
Just tollasten kauheiden akkojen takia en lastani hoitoon vie vaan hoidan mielummin itse!
KAIKISSA ammattiryhmissä on oma, sisäinen puhetapansa. Stressiä ja työhankaluuksia puretaan kuten tässä ketjussa, siis opettajat, lääkärit, kaupan myyjät, putkimiehet - kaikki.
Itse olen toimittaja, ja kyllä mekin jutellaan haastateltavista välillä aika rankasti.
Mutta tässä ketjussa on puhuttu selvistä mokajutuista, ei näistä tunnollisten vanhempien kannata hermostua.
Vierailija:
Mutta tässä ketjussa on puhuttu selvistä mokajutuista, ei näistä tunnollisten vanhempien kannata hermostua.
Suurin osa vanhemmista on ihan täyspäisiä ihmisiä jotka osaavat sekä kasvattaa että hoitaa lapsiaan ja myös tajuavat päivähoidon arkea. Minulta saa kyllä myös positiivista palautetta ja lapset hoidan parhaani mukaan, mutta joskus on pakko vähän tuulettaa. ;)
ap
Taisi sittenkin jokin ketjussa kolahtaa omaan nilkkaasi, kun tuolla tavalla kieltäydyt tajuamasta homman clueta.
Vierailija:
Sehän on lapsen hoidon laiminlyöntiä jos ei muista tai pysty ilmoittamaan tarhaan että lapsi sairaana. Jouduttiin äkillisesti sairaalaan ja yllättäen siinä shokissa ja paniikissa
ei tarhaan muistettu ilmoittaa.
Tässä ketjussa on puhuttu selvistä lapsen hoidon laiminlyönneistä. Se, että joku ei sairaalasta heti muista aamuseitsemältä soittaa hoitajalle on täysin ymmärrettävää ja sen voi - hui sentään - jopa kertoa syynä sille hoitajalle.
Sillä hoitajan näkökulmasta tuo ilmoittamatta jättäminen on laiminlyönti ja hemmetin itsekästä, JOS se tapahtuu pelkästä huolimattomuudesta ja laiskuudesta.
isä tuo aamulla tarhaan lapsen ja lemmikkimarsun kun meidän nicopetteri halus tän marsun mukaan, niin eikös se vois olla kans täällä...
no EI voi olla
aamulla oli puuroa murojen sijaan kun kuljetukset ei toiminut ja muuta ruokaa ei ollu tarjolla. Liisa 6v. saa karmean raivarin eteisessä kun kuulee asiasta ja juoksee ulso äidin perään. äiti tulee sisään ja haukkuu kaikki kun eihän liisa voi puuroa syödä, kun se tykkää siitä. samainen äiti soitti vielä johtajat ja päivähoidon tarkastajat läpi je teki virallisen valituksen asiasta. no eivät ottaneet koko naista vakavissaan
yhden äidin kommentti vanhempainillassa: eikös olis ihan jos tämä olis sellanen päiväkoti, ettei olis mitään säänöjä ja lapset sais olla vapaita ja luovia ja tehdä mitä haluaa....
just joo oliski tosi ihanaa, mitenköhän kauan se äiti jaksais olla ihanan luova ja vapaa 30 mukulan kanssa.
Vierailija:
Just tollasten kauheiden akkojen takia en lastani hoitoon vie vaan hoidan mielummin itse
JA sitten:
Vierailija:
Sehän on lapsen hoidon laiminlyöntiä jos ei muista tai pysty ilmoittamaan tarhaan että lapsi sairaana. Jouduttiin äkillisesti sairaalaan ja yllättäen siinä shokissa ja paniikissa
ei tarhaan muistettu ilmoittaa.
Lapselle nousee yöllä kuume, korvatulehdus, yms. vaivaa. Pitkän valvomisen ja huutamisen jälkeen perhe nukahtaa aamuyön pikkutunneilla. Kello soittamaan että ehtii ilmoittamaan hoitoon ajoissa... :) Kolikolla on aina puolensa.
Itseäni ärsyttää pyntätyt ja vimosen päälle laitetut trendi-äidit, mitkä vaatettavat lapsensa pieniin, kuluneisiin ja epäkäytännöllisiin vaatteisiin, varsinkin ulkoiluvaatteet. Argh!!! Ja eräs suosikkini on: Pukekaa te kun 2v lapseni ei anna mun pukea...Lapsi tulee yöpaidassa hoitoon...
En minäkään joskus muistanut ilmoittaa kun oma esikoiseni oli päivähoidossa.
Mutta esim. tällä hetkellä en tiedä, onko huomisen päivän ainoa hoidettavani tulossa vai ei, kun ei äiti ole ilmoittanut. Minulle sillä olisi merkitystä, koska jos lapsi ei tule minulla on vapaapäivä ja, saan nukkua 3 tuntia myöhempään. Pitää varmaan kohta itse soittaa ja tiedustella asiaa.
Sillä hoitajan näkökulmasta tuo ilmoittamatta jättäminen on laiminlyönti ja hemmetin itsekästä, JOS se tapahtuu pelkästä huolimattomuudesta ja laiskuudesta.
[/quote]
Hölmöa edes vertailla tilannetta siihen että lapsi on joutunut sairaalaan ja vanhemmat unohtaa soittaa hoitajalle asiasta. Ihan eri asia!
vain minnekään ilmoittamatta? Edes työpaikalle?
Vierailija:
Lapselle nousee yöllä kuume, korvatulehdus, yms. vaivaa. Pitkän valvomisen ja huutamisen jälkeen perhe nukahtaa aamuyön pikkutunneilla. Kello soittamaan että ehtii ilmoittamaan hoitoon ajoissa... :) .
Pekalle täytyy sitten pukea neljät välihousut jalkaan ja sitten vasta haalari säällä kuin säällä. Kaksia villasukkia unohtamatta.
ja kaiken huipuksi kun alan pukea lapsi on kuin naantalin aurinko ja mielellään pukee. tilanne on kyllä aika nolo molemmilla hoitajalle ja vanhemmalle. :(
tää on kyllä yks pahimmista :
äiti tulee hakemaan pikku jannicajeminaa joka heittäytyy maahan ja huutaa että haluaa että isi tulee hakemaan, suostuttelun jälkeen tule nyt äidin kulta jne. äiti soittaa isin paikalle ja lähtee itse kotiin. isi ajaa sitten tunnin matkan töistä pikku kultaa hakemaan ja on myöhässä, tietenkin. ÄRSYTTÄVÄÄÄÄ
pikku jennicajasmiina on kiroillut ja herättänyt nukkarissa kaikki. kun asiasta kerrotaan isälle, tämä kääntyy tyttärensä puoleen ja sanoo, olipas hauska juttu heheheh isikin oli pienenä tuhma, mennään ostamaan karkkia
ARRRGH
ymmärrän hyvin, että jos lapsi on kipeä ei aina muistu mieleen ilmoitella pk:lle. pph on tietty eri asia
kun itse olen aina suht siististi & kalliisti pukeutunut (tietenkin kun olen töihin menossa/tulossa) mutta lapsilla on ihan tavallisia vaatteita, osa aika kulahtaneitakin jo, ja varsinkin pienemmällä, jolle en hirveästi jaksa ostaa uutta, kun siskon vanhat menee. En kerta kaikkiaan jaksa panostaa muksujen vaatteisiin... Ja olen just sitä tyyppiä, joka ei todellakaan ostele useita kenkiä, vaan pari per kausi (plus kumpparit) saa riittää jne.
Eikä edes siitä, että olisi vaikeaa kaikkien lasten ja niiden vanhempien kanssa. Taisi joku kolahtaa sinuun. Sitä vaan löytyy ihan uskomattomia vanhempia. Hukassa ovat monet lastensa kanssa. Monilla selitys " mutta kun Tiina halusi/ei halunnut." Eihän sitä voi tehdä muuta kun mitä se lapsi haluaa.