Lastenhoitajan kootut ärsyynnykset...
" Meidän Jenna-Johanna on nyt vähän väsynyt tänä aamuna, kun katsoi viime yönä niin myöhään Music Televisonia. Tiedäthän sä nämä lapset, ei näille voi mitään"
- Siis täh? 4-vuotias katsoo yöt MTV:tä eikä vanhemmat muka voi asialle mitään?
" Ei mun oo nälkä kun mä söin jo kotona sipsejä aamupalaksi."
- Ahaa, no ei ihme ettei puuro maistu...
" Kyllä sun pitää laittaa meidän Niilo tekemään läksyt, ne pitää olla tehty kun tulen hakemaan, pidät vaikka sitä tuolissa istumassa niin kauan että ne on tehty."
- Aivan... Mun on tosi helppoa pitää huutavaa ja riehuvaa koululaista tuolilla ja saada vielä tekemään läksytkin ihan itse, kun samaan aikaan pitää pystyä pitämään huoli 5 muusta lapsesta, joista 2 melkein vauvaa vielä.
" Meidän Eetulle pitää sitten olla joka päivä viinirypäleitä ja kalapuikkoja ruuaksi kun ei se suostu syömään mitään muuta."
- Just... Ja muutkinko lapset sitten syövät noita kahta ruoka-ainetta päivästä toiseen?
Kunhan tuuletan, jaksan taas huomenna tehdä töitäni kun saan vähän valittaa. (Nimet ja yksityiskohdat muutettu.)
Kommentit (104)
Vierailija:
aamuna ollut rintaruokinnassa (siis aloitti hoidon sinä päivänä) että lapsi oli huutanut koko kuusi tuntia kun ei tissiä löytynyt hoitajalta ja muut lapsetkin olis täytyny hoitaa. Vanhemmat oli hakiessaan sanoneet että tosiaa ei olla kyllä vieroitettu rinnasta vielä...!!!!
olen ihmetellyt sitä,että tiedän kuinka hoitajat katsovat jos lapsella ns. huonoja vaatteita. Itse haluan pukea lapset nätisti jo senkin takia, että kylläpä katsottaisiin kieroon, kun heitä 4 päiväkoytiin kiikutan. Mutta sitten minua joskus surettaa, kun on ollut mustikkasoppaa ja sitä on mennyt paidalle reilusti, niin ei viitsitä pestä pois. Samoin kyllä suu auki katsoin, kun 2v. oli tullut vahinko eli kakka housuun ja pikkuhousut oli laitettu pussiin, niin kotona aukaistessani tajusin, että siellä oli kakat ja kaikki. Roskiin lensivät. Yöks.
äiti on kieltänyt kalan syönnin hengenvaarallisen allergian vuoksi eikä koko pk:ssa saa edes tehdä kalaruokia. kuitenkin lapsi kehuu käyneensä isin kanssa kalassa.
[/quote]
Itse olin lapsena allerginen nimenomaan paistetun kalan hajullekin, mutta ei keitetty/uunissa valmistettukaan hyvää tehnyt. Kerran jouduin vaihtamaan pk:ta, kun siellä levisi ruoankäryt liikaa ja sain oireita. Silti kävin isän kanssa kalassa ja irrotin jopa itse kalan koukusta, huuhtelin vain kädet hyvin sen jälkeen.
***Vieläkin ihania muistoja kalareissuilta, allergiasta huolimatta***
[/quote]
Ja niitä lasten juttujahan ei ole pakko uskoa. Kyllä teitä itseäkin tympäsee ne äidit, jotka uskovat kaikki lasten jutut mitä keksivät kertoa päivähoidosta.
" Paras" oli kun tyttö 5v. oli sanonut kotona, että päiväunet nukutaan pimeässä vaatehuoneessa. Äiti oli vaatinut nähdä missä pph nukuttaa lapsia...
En itsekään väheksy kenenkään työtä tai ammattia, mutta tämä/sinä asiantuntijatyötä tekevä sanoi(t), ettei hoitajat voi mitenkään tietää kuinka vaativa asiantuntijan työ on. suorat lainaukset :" Tätä voi hoitotädin olla vaikea ymmärtää, koska tädin oma työ on luonteeltaan niin kovin erilaista." ja " Hoitotädin työ on aivan eri maailmasta kuin omamme ja siksi tätä vapautta järjestää itse oma työnsä voi olla vaikea ymmärtää."
Miksi hoitotädin on vaikea ymmärtää, jos asiasta kerrotaan. En usko, että hoitajilla on puutteita kuullunymmärtämisessä. Em. asiantuntijan lausahdukset oli ilmiselvästi kirjoitettu hieman alentavaan sävyyn, sekä puhuit myös itsesi pussiin. En viitsi alkaa tästä asiasta taistelemaan, mutta huomaan selvästi ettet kunnioita tai arvosta lastesi hoitajia.
Ja päiväkoti kyllä puuttui asioihin, vaan mitään ei tapahtunut! ELTO kyllä kävi paikan päällä, mutta ei kuulemma voinut mitään asialle tehdä, siis muuta kuin jutella äidin kanssa!
-108
lapset ovat päiväkodissa ja äiti vaan makailee kotona. En minä katso alaspäin lasteni hoitajia, mutta toivon, etteivät hekään tee perusteettomia oletuksia minun tekemisistäni tai tekemättä jättämisistä.
Siis onko nyt hoitajien mielestä oikeasti niin, että jos vaikka monilapsisessa perheessä yksi on kipeä, niin KAIKKIEN MUIDENKIN täytyy olla pois hoidosta, muuten ollaan törkeitä?? Siis talviaikaanhan tää tarkoittais pahimmillaan sitä, ettei isompi perhe pääsisi kotoa yhtään mihinkään viikkokausiin, jos yhden lapsen sairaspoissaolon takia kaikki olisivat karanteenissa. Ei se nyt vaan joka kerta mene niin, että kaikki muutkin ilman muuta tartuttavat sitä siskon/veljen tautia muihin. Ja sääliksi käy sitä tervettä sisarusta, joka joutuu kotona olemaan hiljaa ja sisällä koko päivän, kun potilaan kanssa ei voi leikkiä eikä vanhemmalla ole aikaa.
Jo illalla aloin hermoilemaan osaanko laittaa oikeat vetimet. Jälkeenpäin ajatellen kyse oli ihan tahallisesta niuhotuksesta. Pienellä paikkakunnalla kun asuttiin, niin ottivat silmätikuksi koska olimme vähän varakkaampia yrittäjiä. Samoin kun haimme lapsia, hoitajat käänsivät selkänsä ettei tarvinnut jutella minun kanssa. Siinä sitten sanoimme lasten kanssa hei heit selille. Vieläkin harmittaa. Myös ne juoruringit päiväkodin pihassa ihmetytti.
sekös hoitsuja harmitti! Asiaan ei suhtaudutti niinkuin olisi pitänyt. asiaa vähäteltiin ja naureskeltiin. Pojilta olisi oikeasto henki lähtenyt jos olisivat syöneet kalaa hitusenkaan! Miksi sitten hoitoon? Työtä oli tehtävä.
Mutta yksi perhe oli kyllä ylitse muiden, mies ei muistanut oman muijansa nimeä, kun piti lomaketta täyttää, koskaan he eivät tienneet lomista mitään ja aina piti olla niitä papereita kerjäämässä! Ja sokerina pohjalla, lapsella ei ollut koskaan varavaatteita, joten hänelle jouduttiin laittamaan pk:n varavaatteita. No niitä vaatteita palautettiin harvakseltaan takaisin ja kerrankin kun mentiin aamulla veskiin, niin lapsella oli pk pikkuhousut jalassa, tosin siitä niitten " lainaamisesta" oli jo kuukausia aikaa...
" Älä lyö" Huutaa mikko kun mehu lasin vahingossa kaatoi lattialle.
" Ei villasukkia Matille" Vaikka ulkona pakkasta ja " talvikengät" aivan liian ohuet ja tilaa kyllä sukille riittäisi.
Ihana tuntea itsensä niin hyväksi ja kunnolliseksi. Ah!
" Huomenna saattaa sitten mennä vähän pitkäksi hakeminen, tulen vasta viiden maissa."
- Jaa, oletkos joskus sitten ajoissakin tullut? Tällä viikolla joka päivä tunnin tai kaksi myöhässä, mitään ilmoittamatta tietenkin.
" Haloo? Meidän Nico-Petteri ei sitten tänään tule hoitoon kun sille nousi eilen kuume."
- Ahaa, kiva että ilmoitit NYT JO, lapsen piti olla hoidossa tunti sitten ja olen sekä herännyt että valmistanut päivän ruuat turhaan, minulla on vapaapäivä kun lapsesi ei tule.
Ja sitten on näitä lapsia joilla on 3 numeroa liian pienet talvikengät kun ei vanhemmat viitsi ostaa enää täksi kevääksi uusia.
" Kyllä nuo kumpparit vielä mahtuvat" Joo mahtuvat, mahtuvat, mutta eipä se villasukka sitten sinne enään mahu.
" Joo, tolla meijän Petterillä on vähän tollanen kausi meneillään" Sanoo äti sen jälkeen kun lapsi on huutanut tappavansa kaikki ja kiduttavansa kuoliaaksi.
" Miisa ei sitten saa syödä mitään mitä ei ole itse valmistettu" Eräs luomu äiti sanoi. Siis tähän kuuluvat jugurtit, juustot, leikkeleet, leivät, mehut yms. Eli kyse ei ole valmis ruuista.
" maijan ja matin vaatteet panette sitten tähän eteiseen lämmitettynä ja järjestykseen kun tulen hakemaan" joo niin....eihän meillä muutakaan tekemistä, ja äitihän ei millään voi itse ottaa haalaria kaapista...
" tämä meidän jesse on aika huono syömään päiväkodissa..."
Niinkai kun mussuttaa yökaudet kotona...
Tuo muuten saatiin korjattua kerrasta nerokkaan tädin ansiosta.
Meidan Maija on niin väsynyt ja kiukkunen kun ei se nukkunut päivä unia koko viikonloppuna kun meillä oli niin paljon menemistä taas tänä viikonloppuna.
tai kun odotan lasta hoitoon klo 7 aamulla ja ne soittaa klo 9 etta huomasit kai Matti ei tule hoitoon tänään kun silla nousi kuume eilen illalla.
Menkää vanhustyöhön jos on noin vaikeeta lasten ja vanhempien kanssa.
Parempi, että purkavat täällä eivätkä lasten kuullen. Sitä paitsi, noi esimerkithän on hauskoja, kyllä noille vanhemmille sopiikin vähän irvistellä
(sivullinen, jonka lapset ovat päiväkodissa)
Vierailija:
Menkää vanhustyöhön jos on noin vaikeeta lasten ja vanhempien kanssa.
Ovat vain yrittäneet selittää, että se on työtä, jota voi jollakin tavalla tehdä myös etänä kotona, ja toisaalta työtä, jossa tietyt asiat (tyypillisesti joku projekti, jolla on määräaika ja tavoitteet) on tehtävä vaikka pää kainalossa. Jotain sähköpostien läpikäymistä ja excelin paukuttelua voi tehdä kotona yhden sairaan lapsen kanssa, mutta jos siinä on terve uhmis pomppimassa vieressä, niin siirtyy hommat tehtäväksi yöllä. Ja se ei palvele ketään.